Miksi jotkut ei väistä kävellessä? Kävelevät vaikka päin, mutta eivät väistä.
Kevyen liikenteen jalankulkijoille tarkoitettu "puolikas" täyttyy koko leveydeltä, jos kolmihenkinen perhe kävelee vierekkäin. Niin usein olen nähnyt, että he eivät väistä, tulevat koko rintamalla väistämättä. Muutenkin on paljon ihmisiä, jotka kävelevät päin, eivätkä väistä? Miksi minä olen aina se, joka joutuu väistämään?
Testasin ja päätin olla väistämättä ketään. Kilometrin matkalla 4 ihmistä käveli minua päin. Itse en katsonut ihmisiä, kävelin suoraan ja nämä 4 kävelivät päin, jolloin keikat osui 1/3 vastakkain ohitustilanteessa.
Jos minä en väistä, miksei toinenkaan väistä? Miksi minun pitää olla aina se, joka väistää?
Miten kadulla kulkemisestakin on tullut ihmisten välistä valtataistelua?
Kommentit (1352)
Minä luin vain otsikot, mutta minulla on kokemusta ihmisistä, jotka eivät väistä.
Nämä väistämättömät tyypit ovat aina miehiä, luomakunnan herroja, ihan aina.
Minulla on pitkä kokemus, olen 72 v.
Vierailija kirjoitti:
Koiran omistajille vinkki: opeta koirasi kulkemaan molemmilla puolilla. Tadaa, voit tarvittaessa väistää kummalle laidalle tahansa! Minusta on ihan käsittämätöntä perustella väistämättömyyttä sillä, että on opettanut koiran kulkemaan vain tietyllä puolella. Joillakin teillähän se voi tarkoittaa sitä, että koira kulkee ajoväylän puolella ja se voi olla vaarallista, jos on arvaamaton koira (esim. syöksähtää leijuvien syksyn lehtien perään).
Minulla on yksinkertainen periaate: jalankulkijoista se väistää, jolle väistäminen on turvallisempaa ja helpompaa. Eli reippaasti yksinään kävelevä väistää esim. vaunujen työntäjää tai koiran ulkoiluttajaa tai huonosti kulkevaa spurgua/vanhusta. Aika harvoin tulee vastaan ketään ns. tasapuolista, jolla olisi myös esim. vauvan vaunut ja iso koira. Pitää tietysti huomioida tilanne myös laajemmin eli onko toisen kulkijan takaa tulossa pyörä, joka pitäisi myös huomioida (koska pyöräilijät eivät huomioi kuitenkaan ketään muuta).
On johdonmukaista että kävelijät ja pyöräilijät noudattavat oikeanpuoleista liikennettä kevyen liikenteen väylällä etenkin jos kävely- ja pyörätietä ei ole erotettu toisistaan. Sen takaa tulevan pyöräilijän on helpompi ohittaa edessä kävelevä henkilö kun tämä pysyy tien oikeassa laidassa eikä hortoile keskellä ajoväylää. Ei kukaan pyöräilijä aja ehdoin tahdoin kävelijän päälle, sillä hänelle itselleen kävisi siinä tapauksessa luultavasti huonommin. Pyöräilijän pitää myös huomioida muut vastaantulevat pyöräilijät ja kävelijät, joiden tulisi noudattaa oikeanpuoleista liikennettä kuten autoliikenteessä tehdään.
Ehkä olisi kuitenkin jälleen tarpeellista muistuttaa, että laki salliin jalankulkijan valita itse käveleekö jalkakäytävällä tien oikealla vai vasemmalla puolella. Joten seuraavalla kerralla, kun näet jalankulkijan, joka kävelee sinun kanssasi samaa puolta, älä tee itsestäsi naurettavaa jättämällä väistämättä ja kävelemällä mieluummin vaikka päin vain koska kuvittelet olevasi ainoa lakia noudattava kansalainen.
Minua ei haittaa väistää ihmisiä kadulla. Enemmän haittaisi jonkun päälle käveleminen, tai jos minun päälleni käveltäisiin.
Ihmiset ja eläimet väistävät normaalisti vaistomaisesti kulkureitillään olevia liikkumattomia tai liikkuvia esteitä. En ymmärrä, mikä mielenosoituksen paikka on olla väistämättä vastaantulijoita, kun nämä ovat lajitovereita.
On ihmiselle itselleen kunniaksi osoittaa oma fiksuutensa käyttäytymisessä, ja vastaavasti on häpeäksi osoittaa moukkamaisuutensa ja ylimielisyytensä. Ei sillä joustamattoman suoraviivaisella ja jyräävällä kävelytyylillä osoita kuin typeryytensä muille.
Valtapeliä joillekin. Jos tällaista yrittää kävelen itse yli. Kyllä ukotkin väistää kun tulen muhra silmissä kohti.
Ehkä olen tämän vinkin tänne jo laittanutkin aiemmin, mutta laitanpa uudelleen: jos näyttää siltä että joku, jonka kuuluisi väistää, ei väistä/aikoo kävellä päin, niin pysähdy itse. Harva kävelee päin pysähtynyttä, mutta jos olet liikkeessä, vastaantulija olettaa että kyllä sinä kuitenkin väistät. Tämä on toiminut minulla niin jalankulkijoihin kuin pyöräilijöihin.
en ole huomannut ;-)
M50+
190 cm
120 kg
Jos kannan isoja/ painavia ruokakasseja, en ala väistämään ketterämpää kulkijaa keskelle tietä tien tukkeeksi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Osa ihmisistä on järkyttävän yksinkertaisia. Tiedän tilanteen, koska vastaan heidän puheluihinsa.
Olen todennut tämän saman yksinkertaisuuden asiakaspalvelutöissäni. Joskus saan toistaa saman asian moneen kertaan, mutta ei mee jakeluun.
Minä olen myös niitä, jotka aina joutuvat väistämään kadulla. Tätä samaa näkee myös kaupassa mm. hedelmä- ja vihanneslaareilla. Joidenki ihmisten on PAKKO tulla juuri siihen kohtaan missä minä olen valitsemassa kurkkua, vaikka tilaa olisi monta metriä. Tai vaihtoehtoisesti voisivat jäädä odottamaan vuoroaan. Tulevat siis valehtelematta aivan päin, ihan kuin en olisi siinä jo ollut etukäteen ( ehkä jokin hahmotushäiriö vai olenko näkymätön?). En ymmärtä ketä nää ihmiset on? Jos en olis niin kohtelias, voisin vaikka kiroilla...
Tämä. Tänään vaatekaupassa erään hlön oli ihan pakko tulla juuri silloin juuri siihen kohtaan jossa itse katselin puseroita. Siis ihan liki. Kaupassa oli lääniä vaikka kuinka, mutta tää tuli melkein varpaille kun halusi just sillä siunaaman sekunnilla kun tuli kauppaan, suunnata siihen kohti missä minä jo olin. Voiko joku ratkaista, mikä tämä ongelma on? Olenko näkymätön, enkö saa vuorollani hoitaa asiaani loppuun? Täytyykö alkaa törkeäksi? #@#!
Vierailija kirjoitti:
en ole huomannut ;-)
M50+
190 cm
120 kg
Svenskspråkiga låter bli att hoppa in i väggen eller låter bli att väja framförkurvande tanter på fel sätt i denna tråd. Svenskhataren slog till igen. Måtten är åt samma håll så problemet är inte speciellt stort men det kan göra on i dem som tror att de kan trycka sig in i hissen då jag går ut o.s.v. Kanske de lär sig till nästa gång?
Jos alkaa väistelemään, se on loputon suo. Kävelene päin, hauskoja reaktioita tulee toisilta päinkävelijöiltä. Jotenkin kummassa ihan ihmeissään kun törmättiinkin enkä väistänyt.
Haluavat lähikontaktiin nämä päällekävelijät.
Itse ehdin alta pois, mutta oi ja voi, keppi jäi sojottamaan sivulle.
Sama ilmio liikenteessa tanaan. Olin taaperon kanssa karrykavelylla, ylittamassa tieta. Huomasin auton hissukseen tulevan kohdalle, ihan selkeasti pitaisi auton pysahtya jos joku on ylittamassa jo tieta. Nain ajattelin ja jatkoin matkaa ja meinasin saada sydarin kun papparainen jatkoi matkaa meita kohden, katsoi suoraan silmiin ja ei tehnyt elettakaan pysahtyakseen.
Oon niin kypsana suomeen, naihin vanhuksiin jotka ovat jotain aivan muuta ****. Kuka tekee noin, nakee etta lapsi karryissa mutta tuijotanpa oikein *ittumainen ilme kasvoilla niita ja ajan vaikka paalta??
Tämä on muuten ihan käsittämätöntä, miten en New Yorkissa törmännyt kadulla keneenkään, vaikka ihmisiä oli hieman enemmän kuin suomalaisten kaupunkien keskustoissa🤣 Siellä ihmiset väistivät sulavasti toisiaan, ja jos olkapää hipaisi, niin heti huikattiin sorrya.
Miksi täällä ei tajuta että OIKEALLA PUOLELLA kuljetaan! Mutta ei, vaan keskellä tietä juntisti löntystellään rivissä eikä varmasti huomioida ketään. Pysähdytään jauhamaan gaggaa keskelle tietä, jne.
Vierailija kirjoitti:
Tämä on muuten ihan käsittämätöntä, miten en New Yorkissa törmännyt kadulla keneenkään, vaikka ihmisiä oli hieman enemmän kuin suomalaisten kaupunkien keskustoissa🤣 Siellä ihmiset väistivät sulavasti toisiaan, ja jos olkapää hipaisi, niin heti huikattiin sorrya.
Miksi täällä ei tajuta että OIKEALLA PUOLELLA kuljetaan! Mutta ei, vaan keskellä tietä juntisti löntystellään rivissä eikä varmasti huomioida ketään. Pysähdytään jauhamaan gaggaa keskelle tietä, jne.
Suomalaiset elaa kuin metsan pedot. Ihmisten valisessa kanssakaymisessa vaaditut taidot puuttuvat kokonaan. Ei vaan osata tai viitsita.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
en ole huomannut ;-)
M50+
190 cm
120 kgSvenskspråkiga låter bli att hoppa in i väggen eller låter bli att väja framförkurvande tanter på fel sätt i denna tråd. Svenskhataren slog till igen. Måtten är åt samma håll så problemet är inte speciellt stort men det kan göra on i dem som tror att de kan trycka sig in i hissen då jag går ut o.s.v. Kanske de lär sig till nästa gång?
Dom var inte mina riktiga måtten, men nära. Jag vet vad du menar.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Suomalaiset elaa kuin metsan pedot. Ihmisten valisessa kanssakaymisessa vaaditut taidot puuttuvat kokonaan. Ei vaan osata tai viitsita.
Mikas Abd ullah sielta ilmestui?
Ei väistä ei ...kävellään väärää puolta tiellä ja silti odotellaan että joku muu väistää.
Sitten kun itse ei väistä ja kävellään lähes yhteen niin alkaa kauhea huuto että kato etees.
Vanhemmat naiset ovat pahimpia tässä asiassa......siis +60v.
Voimaantuneet naiset joskus kokeilevat uhitella kävelemällä vasenta reunaa. Olettavat että miehenä hypin alta pois. No en hypi. Kävelen päin jos ei liikennesääntöjen mukainen oikea reuna maistu.