Miksi jotkut ei väistä kävellessä? Kävelevät vaikka päin, mutta eivät väistä.
Kevyen liikenteen jalankulkijoille tarkoitettu "puolikas" täyttyy koko leveydeltä, jos kolmihenkinen perhe kävelee vierekkäin. Niin usein olen nähnyt, että he eivät väistä, tulevat koko rintamalla väistämättä. Muutenkin on paljon ihmisiä, jotka kävelevät päin, eivätkä väistä? Miksi minä olen aina se, joka joutuu väistämään?
Testasin ja päätin olla väistämättä ketään. Kilometrin matkalla 4 ihmistä käveli minua päin. Itse en katsonut ihmisiä, kävelin suoraan ja nämä 4 kävelivät päin, jolloin keikat osui 1/3 vastakkain ohitustilanteessa.
Jos minä en väistä, miksei toinenkaan väistä? Miksi minun pitää olla aina se, joka väistää?
Miten kadulla kulkemisestakin on tullut ihmisten välistä valtataistelua?
Kommentit (1352)
Eräs mies pienellä paikkakunnalla teki tätä aina vaikka itse käveli väärällä puolen tietä vastaan. Kerrankin oli törmätä vauvan vaunuihin joita työnsin. Jouduin väistämään ajoradalle tätä idioottia. Tästä tosin on jo aikaa vuosia ja silloin annoin periksi kun olin niin nuori ja hämmentynyt. Nykyään en kyllä antaisi periksi tuollaiselle perseilijälle.
Pullava kirjoitti:
Olen joskus väsitänyt ihan pientareelle asti, mutta en enää. Jos vastaan kävelee samassa porukassa useampi ihminen, on heillä väsitämisvelvollisuus, kosa he vievät enemmän tilaa ja heidän on mahdollista väsitää menemällä hetkeksi peräkkäin, eikä rinnakkain. Minä kun kävelen yksin ja jo reunassa, en enempää voi väistää, ellen hypi ojaan /pientareelle, ja sellaisen olen päättänyt lopettaa. Joskus sitten tulee törmäys vastaantulijaan, lähinnä että käsivarret osuu mutta en jaksa enää väistää näitä piittaamattomia tai typeriä porukoita, joilla ei ole mitän tilannetajua. Jos itse kävelen kaverin kanssa vierekkäin ja joku tulee vastaan niin kyllä siirryn kävelemään peräkkäin ohituksen ajaksi, jos muuten ei ole tilaa. Kaikilla ei vaan resurssit riitä. Huoh.
Tämän olen huomannut, pari tai useampi vastaantuleva kävelee vastaan leveästi ja minä kävelen oikealla laidalla ja mitä tekee nämä älykääpiöt kun tulevat kohdalleni...yksikään heistä eivät väistä vaan odottaa että hyppäisin ojaan! En väistä ja pysähdyn niin että joku heistä on väistettävä. Yleis sivistykseen kuuluu väistää tai tiivistää tuossa tapauksessa, samoin se joka tulee ovesta ulos annetaan tulla ensin eikä väkisin yritetä mennä ovesta sisään samaan aikaan ja tosiaan kävellä oikealla puolella. Mutta kaikilla ei ole siihen tarvittavaa älykkyyttä, ikävä kyllä.
Luulevat olevansa pysäyttämättömiä.
En nyt osaa sanoa miksi ihmiset kävelevät päin, mutta olen itsekin tehnyt kokeen. Kuljin määrätietoisen näköisenä melko ripeästi ja enkä katsonut kehenkään päin (tämä on tärkeää, tämä katsomattomuus)
Kaikki väistivät minua, mutta en myöskään itse törmännyt kehenkään. Kuljin ihan vilkkaalla jalkakäytävällä.
Huomasin, että sen kun katsoo kauas eteensä vähän miettivän näköisenä, se saa muut väistämään minua.
Sisareni, minua lyhyempi ja laihempi valitti aina tätä: Häneen törmailtiin ja käveltiin päin jatkuvasti.
Hänen innoittamanaan tein tuon kokeen ja onnistuihan se.
Nyt siskokin kävelee näin: Ripeästi, katse suunnattuna kauas kuin ajattelisi jotain kiperää. Siinä ei törmää itse kehenkään, eikä myöskään muut törmäile sinuun.
Kaikille riittää tilaa yllättävästi.. Kuulostaa ehkä vähän kummalliselta mutta on kokeiltu.
Koiran omistajille vinkki: opeta koirasi kulkemaan molemmilla puolilla. Tadaa, voit tarvittaessa väistää kummalle laidalle tahansa! Minusta on ihan käsittämätöntä perustella väistämättömyyttä sillä, että on opettanut koiran kulkemaan vain tietyllä puolella. Joillakin teillähän se voi tarkoittaa sitä, että koira kulkee ajoväylän puolella ja se voi olla vaarallista, jos on arvaamaton koira (esim. syöksähtää leijuvien syksyn lehtien perään).
Minulla on yksinkertainen periaate: jalankulkijoista se väistää, jolle väistäminen on turvallisempaa ja helpompaa. Eli reippaasti yksinään kävelevä väistää esim. vaunujen työntäjää tai koiran ulkoiluttajaa tai huonosti kulkevaa spurgua/vanhusta. Aika harvoin tulee vastaan ketään ns. tasapuolista, jolla olisi myös esim. vauvan vaunut ja iso koira. Pitää tietysti huomioida tilanne myös laajemmin eli onko toisen kulkijan takaa tulossa pyörä, joka pitäisi myös huomioida (koska pyöräilijät eivät huomioi kuitenkaan ketään muuta).
Mut on kasvatettu muuten huonosti, mutta muiden väistäminen ja kevyen liikenteen väylillä liikkuminen on yksi harvoista asioista jonka vanhemmiltani opin! Kuuluu hyviin tapoihin, ettei tukita koko tietä, eikä pyöräillä vierekkäin. Olen itse mieluummin se kohtelias väistäjä, kuin se päälle tuleva ääliö.
Ihmistyypinä väistäjä on sopuisa ja toisen huomioon ottava. Parisuhteessa menee paremmin, arvaa millaisilla?
Olisiko mitenkään mahdollista, että molemmat vastaantulijat väistävät hieman oikealle, jos väistämistarvetta tulee, ettei tulisi valtataistelua? Molemmat osoittaisivat siinä huomaavaisuutta toisiaan kohtaan. Sen voi tehdä jo hyvissä ajoin ja vaikka vaivihkaa eli melkein huomaamatta, jos näkee kauempaa, että joku on tulossa vastaan.
Ihmettelin samaa. Kerran kun 2 pienikokoista pissistä käveli vastaan (n.16v), en väistänytkään sillä miksi minun aikuisena miehenä pitäisi hyppiä ojiin teinityttöjen tieltä. Kävelivät päin ja toinen sai melkoisen osuman ja horjahti. Yllättyivät ja rupesivat hihittämään tilanteelle?
Ukrainalaiset on tolloja, he ei väistä vaan kulkevat isolla porukalla tukkien kadun😠
perinteisesti ns. manslamming eli miehet eivät väistä naista
nykyään myös kännykkäzombiet, varsinkin nuoret, kuvittelevat että vastaantulijoiden velvollisuus on hyppiä pois heidän tieltään
Olen tätä myös miettinyt ja saman monesti kokenut.
Onkohan tässä joku harha, koska melkein jokainen sanoo samaa, että itse joutuu väistämään. Vähän sama kun ihmiset sanoo miten huonoja kuskeja kaikki MUUT on. Voiko sit olla että meitä väistäjiäkin väistellään mutta me ei vaan huomata sitä.
Huomioita: Ihmiset väistävät kyllä jos kuljet ns. korkealla statuksella eli hyvin ryhdikkäästi, katse eteenpäin ja ripeästi. Ikään kuitenkin otat tilan itsellesi. Alitajuista varmaan. Kokeilin joskus joulukaupassa kiireessä tätä teoriaa ja toimi. Voimakas energia saa vastareaktioita.
Jos sitten silleen maleksin tai olen yhtään epävarma liikkeissä, ihmiset tulee helpommin päin. Ja usein silloin se epävarmempi kulkija on se joka väistelee edestä ja takaa.
Joku ihan tieteellinen tutkimus pitäs asiasta olla!
Minua ihmetyttää se, että sen lisäksi, että joku ei väistä niin hän tarkoituksella myös yrittää tahallaan kävellä jotain ihmistä päin. Siis ihan selvästi näkee, että hän tarkoituksella kävelee niin, että törmäsi johonkin toiseen ihmiseen ja sitten työntää tämän sivuun.
Tieteellinen tutkimus: väistäjät osaavat kirjoittaa, törmäilijät ja päin kävelijät eivät. Johtuu varmaankin siitä, että ovat kävelleet päin (milloin mitäkin) liian monta kertaa, vasenta puolen tietenkin.
Vierailija kirjoitti:
Minua ihmetyttää se, että sen lisäksi, että joku ei väistä niin hän tarkoituksella myös yrittää tahallaan kävellä jotain ihmistä päin. Siis ihan selvästi näkee, että hän tarkoituksella kävelee niin, että törmäsi johonkin toiseen ihmiseen ja sitten työntää tämän sivuun.
Taskuvaras
Kyllä se on jonkinlaista huomiohakuisuutta ja mielenvikaisuutta, koska nämä väärällä puolella kävelijät ovat varmasti tulleet monta kertaa lähes törmätyksi, saaneet mulkaisuja, ovat jatkuvasti stressaavassa tilanteessa, jossa joku tulee kohti kävellen, juosten, sähköpotkulaudalla tai pyörällä. Jotakin uupuu päästä, että hakeutumalla hakeutuu tuohon tilanteeseen.
Ei ojiin tarvitse hyppiä. Jos joku lauma tulee vastaan ja täyttää koko väylän niin pysähdy, käänny sivuttain ja ole katsovinasi jotain. Hauska nähdä/kuulla mikä älämölö syntyy.
Ihmeellisen arkaa porukkaa. Päin vain, ja se on siinä.
Olen todennut, ettå vasenta puolta kulkevat joko lapset tai vanhukset epähuomioissa, satunnaiset koiran ulkoiluttajat tai mielenvikaiset huomiohakuisella persoonallisuushäiriöllä. Suurin osa kuuluu tähän viimeiseen porukkaan.