Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Miksi jotkut ei väistä kävellessä? Kävelevät vaikka päin, mutta eivät väistä.

Vierailija
06.02.2021 |

Kevyen liikenteen jalankulkijoille tarkoitettu "puolikas" täyttyy koko leveydeltä, jos kolmihenkinen perhe kävelee vierekkäin. Niin usein olen nähnyt, että he eivät väistä, tulevat koko rintamalla väistämättä. Muutenkin on paljon ihmisiä, jotka kävelevät päin, eivätkä väistä? Miksi minä olen aina se, joka joutuu väistämään?

Testasin ja päätin olla väistämättä ketään. Kilometrin matkalla 4 ihmistä käveli minua päin. Itse en katsonut ihmisiä, kävelin suoraan ja nämä 4 kävelivät päin, jolloin keikat osui 1/3 vastakkain ohitustilanteessa.

Jos minä en väistä, miksei toinenkaan väistä? Miksi minun pitää olla aina se, joka väistää?

Miten kadulla kulkemisestakin on tullut ihmisten välistä valtataistelua?

Kommentit (1352)

Vierailija
1121/1352 |
10.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tämä on nykyään niin kummallista. Kun kuljen tien laitaa, aina tulee vastaan joku pyöräilijä jota minun pitäisi väistää. Miksi? Miksi minun pitää alkaa katsella taakseni etten hyppää kenenkään eteen, kun vastaantuleva pyöräilijä näkee mitä minun takanani tapahtuu ja pystyy ohjaamaan sen mukaan. Samoin jos hänen takanaan on joku, se takanakin tuleva näkee mitä edessään tapahtuu, minä taas en helposti näe mitä takanani tapahtuu. Sitten tulee huutoa kun en tien laidassa kulkevana jalankulkijana väistä vastaantulevaa pyöräilijää.

Tämä sun helppo välttää, kevyen liikenteen väylällä voitaisiin aina kulkea oikeaa laitaa. Tällöin kävelet eteenpäin ja pyörät tulee takaa ja ohittaa sinut vasemmalta. Ärsyttää kävelijänäkin vastaan kävelevät vasenta laitaa käyttävät jalankulkijat.

Minä inhoan kävellä samaan suuntaan kuin itseäni paljon nopeammin liikkuvat. Jalankulkijana ärsyttää koko ajan vilkuilla taakse tuleeko sieltä joku pyöräilijä samaan suuntaan, pitääkö hypätä ojaan, koska se pyöräilijä ei vaan voi suhahtaa ohi, vaan se soittaa kelloa että minun pitää hypätä ojaan pois tieltä vaikka koko tie muuten olisi vapaana. Saati jos samaan aikaan tulee vastaan joku, niin minun tehtävähän se on väistää sitä takaa tulevaa. Paljon helpompaa kulkea niin, että näkee ne nopeammin samalla puolella ajavat suoraan eikä koko ajan taakseen vilkuillen. Saati kuinka mukavaa on kun takaa ihan vierestä ohi suhahtava pyöräilijä nappaa käsilaukun olaltani ohi ajaessaan.

Vierailija
1122/1352 |
10.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tämä on nykyään niin kummallista. Kun kuljen tien laitaa, aina tulee vastaan joku pyöräilijä jota minun pitäisi väistää. Miksi? Miksi minun pitää alkaa katsella taakseni etten hyppää kenenkään eteen, kun vastaantuleva pyöräilijä näkee mitä minun takanani tapahtuu ja pystyy ohjaamaan sen mukaan. Samoin jos hänen takanaan on joku, se takanakin tuleva näkee mitä edessään tapahtuu, minä taas en helposti näe mitä takanani tapahtuu. Sitten tulee huutoa kun en tien laidassa kulkevana jalankulkijana väistä vastaantulevaa pyöräilijää.

Tämä sun helppo välttää, kevyen liikenteen väylällä voitaisiin aina kulkea oikeaa laitaa. Tällöin kävelet eteenpäin ja pyörät tulee takaa ja ohittaa sinut vasemmalta. Ärsyttää kävelijänäkin vastaan kävelevät vasenta laitaa käyttävät jalankulkijat.

Minä inhoan kävellä samaan suuntaan kuin itseäni paljon nopeammin liikkuvat. Jalankulkijana ärsyttää koko ajan vilkuilla taakse tuleeko sieltä joku pyöräilijä samaan suuntaan, pitääkö hypätä ojaan, koska se pyöräilijä ei vaan voi suhahtaa ohi, vaan se soittaa kelloa että minun pitää hypätä ojaan pois tieltä vaikka koko tie muuten olisi vapaana. Saati jos samaan aikaan tulee vastaan joku, niin minun tehtävähän se on väistää sitä takaa tulevaa. Paljon helpompaa kulkea niin, että näkee ne nopeammin samalla puolella ajavat suoraan eikä koko ajan taakseen vilkuillen. Saati kuinka mukavaa on kun takaa ihan vierestä ohi suhahtava pyöräilijä nappaa käsilaukun olaltani ohi ajaessaan.

Oletko siis se rasittava väärää puolta kulkeva jalankulkija? Montako kertaa olet nähnyt pyöräilijän vievän käsilaukun? Etkä tietenkään väistä takaa tulevia.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
1123/1352 |
10.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Oletko siis se rasittava väärää puolta kulkeva jalankulkija? Montako kertaa olet nähnyt pyöräilijän vievän käsilaukun? Etkä tietenkään väistä takaa tulevia.

Multa on pyöräilijä vienyt käsilaukun. Ja pakko on väistää, minuun on pyöräilijä myös tahallaan törmännyt takaapäin kun en väistänyt. En tiedä onko tämä pikkukaupunki sitten joku inhottavien pyöräilijöiden pesäpaikka vai mikä, mutta en todellakaan uskalla enää kävellä ilman että pystyn pitämään silmällä pyöräilijöitä. Yksi ensiapureissu ja laukkuvarkaus riittävät opettamaan mua. On täällä mulle pyöräilijä huutanut ihan vaan siitäkin että kävelen pyörätiellä. Ajoradan reunassako olisi pitänyt?

Vierailija
1124/1352 |
10.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niinpä. Kesällä kävelin kävelytiellä Espoossa, oikeata laitaa. Mua vastaan käveli nuori mies, ehkä 20-vuotias, koiransa kanssa, minun puolellani eli hän käveli vasenta laitaa kävelytietä. Kun tulimme kohdakkoin, hän alkoi huutaa mulle vittuja ja saatanoita ja karjui että miksen väistä häntä. En sanonut mitään. Nuori mies -parka joutui sitten väistämään minua melkein ojan puolelle. Veet ja snat kaikuivat sieltä vielä pitkään.

Vierailija
1125/1352 |
10.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Niinpä. Kesällä kävelin kävelytiellä Espoossa, oikeata laitaa. Mua vastaan käveli nuori mies, ehkä 20-vuotias, koiransa kanssa, minun puolellani eli hän käveli vasenta laitaa kävelytietä. Kun tulimme kohdakkoin, hän alkoi huutaa mulle vittuja ja saatanoita ja karjui että miksen väistä häntä. En sanonut mitään. Nuori mies -parka joutui sitten väistämään minua melkein ojan puolelle. Veet ja snat kaikuivat sieltä vielä pitkään.

Tuossa saattaa olla kyse sisäistetystä sovinisimista/misogyniasta, jos sinä olet nainen. Tästä on tehty testejä, joiden yksimielinen tulos on se, että miehet pääsääntöisesti hermostuvat jos nainen ei väistä heitä julkisillakin paikoilla.

Mutta edelleen, koiran kanssa kuuluu kulkea vasenta laitaa, koira ihmisen ja pientareen välissä ihmisen vasemmalla puolella.

Mulle kävi joskus lapsena luistellessa niin, että kentällä tuli toinen vastaan ja molemmat väisti samaan suuntaan ja törmäsi. Tuloksena siitäkin molemminpuolisesta kohteliaasta käytöksestä oli kaatuminen ja murtunut käsi. Ei näissä kai voi voittaa. Itseä ärsyttää vain se, jos kävellään porukalla tien leveydeltä, en mä jaksa tehdä väistämisestä mitään valtataistelua.

Vierailija
1126/1352 |
10.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kevyenliikenteen väylällä jalankulkija saa valita kumpaa puolta hän haluaa käyttää. Kuitenkin jalankulkija velvoitetaan käyttämään väylän reunaa. Koiran ulkoiluttajan puolen valinta riippuu siitä, kummalla puolella koira on. Jos koira on oppinut olemaan vasemmalla, valitaan tietysti vasen puoli, jolloin koiran talutushihna pysyy poissa väylältä, ja koira on kulkuväylän reunimmaisena.

Vastaantulevat jalankulkijat ja pyöräilijät väistävät keskemmälle. Jos koira taas on oikealla, valitaan oikea puoli ja koira lähinnä tien reunaa. Aikaisemmin kevyenliikenteen väylillä oli oikeanpuoleinen liikenne kaikilla, mutta sääntöä muutettiin 1997 osittain koiranulkoiluttajien takia siten, että jalankulkija voi valita puolensa.

https://www.iltalehti.fi/autot/a/2014031818135798

Vierailija
1127/1352 |
10.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eräs kyläläinen on mestari päin kävelysssä, ihan tahallista toki. Se vain ihmetyttää, että autiolla kävelytiellä on pakko tunkea päälle, kun itse kuljen kävelytien oikeaa laitaa koiran kyntäessä saman puolen pusikoita. Koiran kanssa kun ei millään viitsisi hyppiä keskellä kulkuväylää muiden tukkeeksi, riskit on siinäkin.

Kerran sitten vimmastuin ja huusin, että onko pakko joka kerta tulla väkisin päälle, kun tilaa olisi ohittaa kolmen metrin verran. Totesin, että koira voi tykätä kyttyrää, kun liian lähelle tullaan. Hän totesi, että älä vedä koiraa tähän keskusteluun. Kyllä mun melestä vierasta koiraa on syytä vähän varoa etenkin tilanteessa, jossa isäntä tai emäntä on koiran mielestä vaarassa.

Päin kävely loppui, kun mieheni ärähti tälle tyypille, että lopetas tuo naisten ahdistelu tuolla kaduilla.

Mutta meitä on niin joka junaan ja laiturillekin jää riittäävän moni.

Vierailija
1128/1352 |
10.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miksi kukaan ei koskaan törmää??

T. M 202cm 185kg.

Taitaa olla aika vähän liikettä neljän seinän sisällä...Eihän tuollainen läski jaksa edes liikkua...

Vierailija
1129/1352 |
10.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tähän väistämiseen on ihan yksinkertainen sääntö: fiksumpi väistää.

Vierailija
1130/1352 |
10.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen opettanut oman koirani kulkemaan oikealla puolellani, ihan syystä. En ota riskejä koirani kanssa kevyen liikenteen väylällä kulkiessani, siellä meinaan tänä päivänä liikkuu aika paljon muitakin kuin pelkkiä kävelijöitä tai pyöräilijöitä. Vauhdit on tosi kovia, väistöliikkeitä saa tehdä ihan alvariinsa.

Se on ihan se ja sama, mitä laki sanoo, käytäntö on kuitenkin aivan jotain muuta. Parempi kulkea kuten ennen vanhaan, kevyen liikenteen väylän oikeaa reunaa. Ajotien reunaa kulkiessa tietenkin eri juttu. Oman koirani tuntien, vältän ajoteillä kävelyä muutenkin kaikkien siellä liikkuvien turvallisuuden takia.

En voi olla miettimättä, että miten tästäkin on saatu lain puitteissa niin hirvittävän vaikea ja epäselvä asia.

Vierailija
1131/1352 |
10.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kevyen liikenteen väylällä ei ole laissa määritelty, kumpaa laitaa pitää kävellä. Ellei ole erikseen liikennemerkillä näin osoitettu. Eli hyvin todennäköisesti tässä tapauksessa tämä toinen henkilö oli aivan yhtä oikeassa kuin sinäkin. Hänen ei lain mukaan olisi tarvinnut väistää.

Vierailija
1132/1352 |
05.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tuossa saattaa olla kyse sisäistetystä sovinisimista/misogyniasta, jos sinä olet nainen. Tästä on tehty testejä, joiden yksimielinen tulos on se, että miehet pääsääntöisesti hermostuvat jos nainen ei väistä heitä julkisillakin paikoilla.

Mutta edelleen, koiran kanssa kuuluu kulkea vasenta laitaa, koira ihmisen ja pientareen välissä ihmisen vasemmalla puolella.

Mulle kävi joskus lapsena luistellessa niin, että kentällä tuli toinen vastaan ja molemmat väisti samaan suuntaan ja törmäsi. Tuloksena siitäkin molemminpuolisesta kohteliaasta käytöksestä oli kaatuminen ja murtunut käsi. Ei näissä kai voi voittaa. Itseä ärsyttää vain se, jos kävellään porukalla tien leveydeltä, en mä jaksa tehdä väistämisestä mitään valtataistelua.

No tämä selittää! Olenkin ihmetellyt, kun olen nyt vuoden ajan asunut Espoossa alueella, jossa suunnilleen joka toinen omistaa koiran ja moni vieläpä useamman. Muutoin kaikki kävelijät ja pyöräilijät kulkevat täällä itseni tavoin oikealla puolella tietä, mutta näitä koirantaluttajia puskee jatkuvasti vastaan ja heitä saa olla koko ajan väistelemässä. Kyseessä on siis joku kirjoittamaton sääntö, jonka ilmeisesti tietävät vain koiranomistajat.

Mielestäni silti outoa ja sillä lähinnä hankaloitetaan kaikkien kulkemista. Jos minulla olisi koira, niin itsekin kyllä kulkisin sen kanssa mieluummin oikealla puolella.

1133/1352 |
05.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen joskus väsitänyt ihan pientareelle asti, mutta en enää. Jos vastaan kävelee samassa porukassa useampi ihminen, on heillä väsitämisvelvollisuus, kosa he vievät enemmän tilaa ja heidän on mahdollista väsitää menemällä hetkeksi peräkkäin, eikä rinnakkain. Minä kun kävelen yksin ja jo reunassa, en enempää voi väistää, ellen hypi ojaan /pientareelle, ja sellaisen olen päättänyt lopettaa. Joskus sitten tulee törmäys vastaantulijaan, lähinnä että käsivarret osuu mutta en jaksa enää väistää näitä piittaamattomia tai typeriä porukoita, joilla ei ole mitän tilannetajua. Jos itse kävelen kaverin kanssa vierekkäin ja joku tulee vastaan niin kyllä siirryn kävelemään peräkkäin ohituksen ajaksi, jos muuten ei ole tilaa. Kaikilla ei vaan resurssit riitä. Huoh.

Vierailija
1134/1352 |
05.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Koiranulkoiluttajat pahimpia

Vierailija
1135/1352 |
05.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Monet miehet, varsinkin nuoret, varmaan kävelisivät keski-ikäisen naisen yli jos tämä itse ei väistäisi. Nuoret miehet myös rynnivät julkisiin kulkuneuvoihin kuin sonnilauma, istuvat penkeillä jalat käytävän puolella tekemättä elettäkään niitä koipiaan siirtääkseen vaikka joku yrittää päästä siitä ohi ja asettautuvat laumoina maleksimaan kulkureiteille niin että aina se on ohikulkija joka väistää. Miestä ehkä väistäisivät, mutta naista eivät ainakaan.

Vierailija
1136/1352 |
05.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuo on yleisempää keskustoissa, joissa menee paljon ihmisiä nopeasti eri suuntiin, osalla kaverit tai joku mukana. Keskittyvät puhumiseen, eivät havainnoi tai huomioi muita ehkä tarpeeksi. Vaikka pitäisi muistaa mennä välillä peräkkäin, jos tulee muita kapealla kannaksella. Eli kaikissa paikoissa juttelu ei onnistu ihan katkotta. Jos on muualla kuin keskustassa, joskus takaa suhaa vauhdilla kaksi pyöräilijää tai juoksijaa leveästi (pitäisi muistaa hidastus), toinen melkein hipoo muiden ihmisten kylkeä. Pisarat lentävät kun huutopuhuvat tai yskivät. Joskus teen niin että kun tulee vastaantulija, yritän selvittää vähän kauempaa puolen miltä väistetään tai toinen aikoo väistää, sitten väistän kaukaa ajoissa ja sitten sen jälkeen katselen muualle maisemia - toinen ei tee hämäysliikkeitä sitten sen enempää, jos menee puolelta toiselle siellä kaukana. Usein normaalin kanssa väistäminen onnistuu. 

Vierailija
1137/1352 |
05.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen tehnyt samoja testejä itsekin ja jos minä en väistä, ihmiset kävelevät päin. Sitten pahimmillaan huutavat perään "kato mihin kävelet" / "älä nyt päälle tuu" vaikka OIKEANPUOLEINEN liikenne. Mihin mun pitäisi väistää? Ojaanko? Kävelkää itse tien oikeaa reunaa niin kukaan ei törmää keneenkään.

Tämä. Miten voi olla niin vaikeaa kulkea oikeaa puolta? Oikeasti? Mikä siinä on vaikeaa?

Vierailija
1138/1352 |
05.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miksi kukaan ei koskaan törmää??

T. M 202cm 185kg.

No, kun sä olet se, jota pitää väistää. Olet sitten pitkä tai pätkä. Näin se ilmiö sitten syntyy. Oletko mulkku ihminen? Mieti sitä.

Vierailija
1139/1352 |
05.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Käyttäjä2875 kirjoitti:

Heiluttelen kyynärsauvaani. Piikki esillä. Enkä väistä.

Kiukkuinen vammainen. Kiva.

Vierailija
1140/1352 |
05.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hyvä keino on pysähtyä, kaivamaan jotain taskusta tai muuten vain. Tai niistämään suurieleisesti.

Aika vajaaälyinen (ja moukka) saa olla jos kävelee paikoillaan olevan ihmisen päälle.. 🙄