Miksi jotkut ei väistä kävellessä? Kävelevät vaikka päin, mutta eivät väistä.
Kevyen liikenteen jalankulkijoille tarkoitettu "puolikas" täyttyy koko leveydeltä, jos kolmihenkinen perhe kävelee vierekkäin. Niin usein olen nähnyt, että he eivät väistä, tulevat koko rintamalla väistämättä. Muutenkin on paljon ihmisiä, jotka kävelevät päin, eivätkä väistä? Miksi minä olen aina se, joka joutuu väistämään?
Testasin ja päätin olla väistämättä ketään. Kilometrin matkalla 4 ihmistä käveli minua päin. Itse en katsonut ihmisiä, kävelin suoraan ja nämä 4 kävelivät päin, jolloin keikat osui 1/3 vastakkain ohitustilanteessa.
Jos minä en väistä, miksei toinenkaan väistä? Miksi minun pitää olla aina se, joka väistää?
Miten kadulla kulkemisestakin on tullut ihmisten välistä valtataistelua?
Kommentit (1352)
Ne on maalta ja tottunu ettei kylänraitilla tuu normisti ketään vastaan
Tässä nyt yksi huomio jonka olen tehnyt tämän kesän aikana: Jos en ole laittautunut vaan kävelen tyyliin verkkarit jalassa tukka sutturana menemään niin kadulla ihmiset eivät väistä vaan kävelevät päin. Jos sen sijaan olen laittautunut, esim laittanut sukkahousut & hameen ja jakkupuvun päälle niin ihmiset antavat kyllä tietä ihan huomaamattaan. Taitaapi olla habituksesta kiinni väistävätkö ihmiset.
Vierailija kirjoitti:
Jalankulkija saa Suomessa itse asiassa valita, käveleekö oikealla vai vasemmalla puolella jalkakäytävää tai kevyen liikenteen väylää, mutta tietysti jokaisella on väistämisvelvollisuus.
https://www.liikenneturva.fi/fi/selkosuomi/ohjeita-jalankulkijalle#b949…
Olen itsekin ihmetellyt, että varsinkin porukalla liikkeellä olevat eivät väistä yksin liikkeellä olevaa. Aluksi se ärsytti todella paljon, mutta olen päättänyt ottaa ihan sama -asenteen kun en asiaan voi kuitenkaan vaikuttaa. Tulisi muuten hirveä ketutus itselle loppujen lopuksi ihan mitättömästä asiasta :)
Yksin kulkevan on tietenkin paljon helpompi väistää kuin porukan, koska yksin kulkevalla ei ole ketään, jonka kanssa pitää suunnitella väistämisoperaatio. Oudoimpia tyyppejä ovat juurikin yksinäiset änkyrät, jotka eivät halua väistää, vaikka se on heille logistisesti helpointa.
Käyttäjä2875 kirjoitti:
Heiluttelen kyynärsauvaani. Piikki esillä. Enkä väistä.
Jos kuljet kyynärsauvoilla niin ei sun pidäkään väistää
Vierailija kirjoitti:
Maantiellä kävellään vasenta reunaa, jos ei ole kevyen liikenteen väylää. Näin näkee lähelle tulevat autot vastaantulevina, eivätkä ne tule takaa. Tämä on turvallisuuskysymys.
Tuo on poikkeus. Kun kyseessä esimerkiksi jalankulkijoille ja pyöräilijöille tarkoitettu tie, niin kaikkien tulisi suosia oikeanpuoleista liikennettä eikä toikkaroida keskellä tietä tai vasemmassa laidassa. Jos osa jalankulkijoista noudattaa oikeanpuoleista ja osa vasemmanpuoleista liikennettä, niin kohtaamistilanteessa jompi kumpi joutuu sitten väistämään keskelle tietä.
Pyöräilijät liikkuvat oikeanpuoleisen liikenteen mukaisesti ja heidän on helpompi arvioida samalla jalankulkijoiden liikkeet mikäli nämä noudattavat samoin oikeanpuoleista liikennettä. Monilla kevyen liikenteen väylillä ei välttämättä ole selvää rajaa siitä missä kulkee pyörätie.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jalankulkija saa Suomessa itse asiassa valita, käveleekö oikealla vai vasemmalla puolella jalkakäytävää tai kevyen liikenteen väylää, mutta tietysti jokaisella on väistämisvelvollisuus.
https://www.liikenneturva.fi/fi/selkosuomi/ohjeita-jalankulkijalle#b949…
Olen itsekin ihmetellyt, että varsinkin porukalla liikkeellä olevat eivät väistä yksin liikkeellä olevaa. Aluksi se ärsytti todella paljon, mutta olen päättänyt ottaa ihan sama -asenteen kun en asiaan voi kuitenkaan vaikuttaa. Tulisi muuten hirveä ketutus itselle loppujen lopuksi ihan mitättömästä asiasta :)
Yksin kulkevan on tietenkin paljon helpompi väistää kuin porukan, koska yksin kulkevalla ei ole ketään, jonka kanssa pitää suunnitella väistämisoperaatio. Oudoimpia tyyppejä ovat juurikin yksinäiset änkyrät, jotka eivät halua väistää, vaikka se on heille logistisesti helpointa.
Monikko järjestäytyy jonoon ja palaa sitten riviin. Ihmisten ilmoilla on syytä olla huomioiva.
Vierailija kirjoitti:
Juuri kukaan ei näytä tuntevan täällä kävelijän sääntöjä. Kävelijä saa valita puolen ihan vapaasti ja te jotka syytätte, että joku tulee vastaan "väärällä" puolella, olette itse huonompia liikenteessä kuin he.
Näin. Ja lapsia tulee väistää niin että jäävät kauemmas ajoradasta. Riippuu kadunpuolesta kummalla mennään.
Vierailija kirjoitti:
Olen tehnyt samoja testejä itsekin ja jos minä en väistä, ihmiset kävelevät päin. Sitten pahimmillaan huutavat perään "kato mihin kävelet" / "älä nyt päälle tuu" vaikka OIKEANPUOLEINEN liikenne. Mihin mun pitäisi väistää? Ojaanko? Kävelkää itse tien oikeaa reunaa niin kukaan ei törmää keneenkään.
Koiran kanssa kuuluu kulkea tien vasenta laitaa, niin että koira on ihmisen vasemmalla puolella, taluttajan ja pientareen välissä. Eli ihminen on koiran ja muiden tiellä kulkevien välissä. Tämä on sekä koiran, että niiden muiden kulkijoiden turvaksi. Ja jos miettii ajotietä, kävelen kohti vastaantulevaa liikennettä, eli vasemmassa laidassa, jotta näen minun vierestäni suhahtavat autot. Ne selän takaa tulevat autot suhahtavat ohi sitten sieltä vähän kauempaa toiselta puolen tietä. Tämä on myös tieliikennelaissa määritelty paikka missä jalankulkijan tulee kulkea jos jalankulkuväylää ei ole. Joten ei, jalankulkijoita ei koske tämä oikeanpuoleisen liikenteen määräys.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Maantiellä kävellään vasenta reunaa, jos ei ole kevyen liikenteen väylää. Näin näkee lähelle tulevat autot vastaantulevina, eivätkä ne tule takaa. Tämä on turvallisuuskysymys.
Tuo on poikkeus. Kun kyseessä esimerkiksi jalankulkijoille ja pyöräilijöille tarkoitettu tie, niin kaikkien tulisi suosia oikeanpuoleista liikennettä eikä toikkaroida keskellä tietä tai vasemmassa laidassa. Jos osa jalankulkijoista noudattaa oikeanpuoleista ja osa vasemmanpuoleista liikennettä, niin kohtaamistilanteessa jompi kumpi joutuu sitten väistämään keskelle tietä.
Pyöräilijät liikkuvat oikeanpuoleisen liikenteen mukaisesti ja heidän on helpompi arvioida samalla jalankulkijoiden liikkeet mikäli nämä noudattavat samoin oikeanpuoleista liikennettä. Monilla kevyen liikenteen väylillä ei välttämättä ole selvää rajaa siitä missä kulkee pyörätie.
Koiran kanssa hankalampi homma koska koiran kuuluu seurata vasemmalla puolella. Jos kuljen oikeaa laitaa ja koira on vasemmalla puolellani, se pääsee paljon helpommin kontaktiin muiden kulkijoiden kanssa. Ja ei, en opeta koiraani kulkemaan oikealla puolella, koska sen kanssa kisataan ja sen on seurattava vasemmalla puolella poikkeuksetta.
Kun vastaan tulee 4-8 teinipimun joukko mustissa vaatteissa ja pitkät hiukset liuhuen voit olla varma että kaikki muut joutuu väistelemään sitä hurjaa joukkoa koko ajan. "Tää on meidän huudii ja painu nyt jo vi+++duun kääpä!"
Käyttäjä2875 kirjoitti:
Heiluttelen kyynärsauvaani. Piikki esillä. Enkä väistä.
Myötikset sulle, olen kanssa joskus joutunut käyttämään kyynärsauvoja. Eikä sinun kuulukaan väistää.
Ihmettelen kuitenkin niitä kauppakeskuksissa keskellä käytävää seisoskelevia miesporukoita, jotka eivät takuuvarmasti väistä ketään. Kävelevät myös porukalla oikein leveästi ja jos en väistä niin nehän tulee päälle. Enkä tarkoita että juuri minua pitäisi väistellä, vaan olen huomannut että se olen minä jonka pitää väistellä kaikkia muita.
Tämä on nykyään niin kummallista. Kun kuljen tien laitaa, aina tulee vastaan joku pyöräilijä jota minun pitäisi väistää. Miksi? Miksi minun pitää alkaa katsella taakseni etten hyppää kenenkään eteen, kun vastaantuleva pyöräilijä näkee mitä minun takanani tapahtuu ja pystyy ohjaamaan sen mukaan. Samoin jos hänen takanaan on joku, se takanakin tuleva näkee mitä edessään tapahtuu, minä taas en helposti näe mitä takanani tapahtuu. Sitten tulee huutoa kun en tien laidassa kulkevana jalankulkijana väistä vastaantulevaa pyöräilijää.
Vierailija kirjoitti:
Lapsiperheet ovat pahimpia, mennään koko tien leveydeltä ja ollaan sitä mieltä, ettei meidän tarvitse ketään väistää, kun meillä on sentään lapsia! Uskomattomin tilanne mihin olen törmännyt sattui kun olin koiran kanssa lenkillä sellaisella leveähköllä hiekoitetulla lenkkipolulla, joka kulki metsän keskellä. Siellä oli yhden mutkan takana kaksi lasta touhuamassa jotain poikittain olevan lasten polkupyörän kanssa, ja lopun kulkureitistä tukki äiti, joka katseli vierestä jälkikasvuaan. Odotin tietysti että edes joku heistä väistää, jotta pääsen ohittamaan, mutta se äiti alkoikin osoitella taaksepäin ja huudella, että tuoltapäin lähtee metsäpolku, kierrä sieltä. Lapset kuulemma halusivat juuri siinä kohdassa keskellä lenkkipolkua korjata pyörää. Kun kysyin että ettekö te voisi vain väistää sen verran, että pääsen ohi, niin tämä äiti oikein suuttui. "Mulla on kaksi lasta ja sulla on vain koira, pitäisi olla ihan selvä asia kumman kuuluu väistää!"
Olen huomannut saman ja mulla ei ole koiraa vaan rollaattori. Ne hyökkäysvaunut meinaa aina tulla suoraan päälle. Raitiovaunussa matkustaessa on myös "euroopan omistaja" menttaliteetti näillä "hyökkäysvaunuilla". Kerrankin oli invapaikalla kahdet rattaat toiset vielä poikittain, niin ettei tilaa jäänyt yhtään. Jäin rollaattorini kanssa oven suuhun sitten, kun ei muualle mahtunut. Mentiin näin pari pysäkinväliä ja sitten kyytiin pyrki kolmannet vaunut ja eikö mitä, heti alkoi kauhea siirtäminen ja puleeraaminen, että ne kolmannet vaunut mahtuisivat kyytiin, mutta kun itse tulin aiemmin rollani kanssa kumpikaan vaunuista ei tehnyt elettäkään väistääkseen minua (invalidia). Toisekseen yksi paikka on selvästi vain invalideja varten ja on myös merkitty siten ja ne toiset vaunut olivat juuri tällä paikalla. Moni luulee, että ne paikat on sekä vaunuille, että pyörätuoleille/rollaattoreille, mutta yksi paikka ei ole vaunuille, se on vain invalideille ja siinä paikalla saa olla, jos ei kyytiin tule invalidia, muutoin olisi väistettävä. Minun olisi oman turvallisuuteni tähden päästävä sellaiselle paikalle, että on jotain mistä pitää kunnolla kiinni. Kaikenkukkuraksi tämä vaunujen kanssa kyytiin pyrkijä alkoi mesota mulle, että mitä mä teen siinä, että enkö voisi mennä jonnekin muuallle rollaattorini kanssa. Huh,huh... Minneköhän muualle? Kai se on niin, että meidän invalidejen pitäis vaan kököttää kotona, että nämä "Euroopan omistajat" saisi vallata joka paikan äpärävankkureineen. Olen tästä ja monesta muustakin syystä alkanut inhota kakaroita niiden lässyttäviä vanhempia ihan ylikaiken. Kakaran näkeminen edes vilaukselta saa karvat nousemaan pystyyn. Toinen mitä en siedä on jatkuva korviahuumaava huuto ja rääkyminen pihalla. Minun ei kuulu hommata mitään kuulosuojaimia, yksi näitten hellantelttujen vanhemmista ehdotti ja toinen sanoi, että: "Saa ne lapset leikkiä". Joo leikkiä, mutta ei kiljua kurkkutorvi putkella. Se ei ole enää normaalia vaan kaukana siitä. Sitäpaitsi talonkin järjestysssäännöissä kielletään häiritsevä metelöinti myös pihalla ja sitä nämä tekevät ja kesät on yhtä helvettiä. Hirveää huutoa aamusta iltaan. Iltapäivät on pahimpia.
Vierailija kirjoitti:
Tämä on nykyään niin kummallista. Kun kuljen tien laitaa, aina tulee vastaan joku pyöräilijä jota minun pitäisi väistää. Miksi? Miksi minun pitää alkaa katsella taakseni etten hyppää kenenkään eteen, kun vastaantuleva pyöräilijä näkee mitä minun takanani tapahtuu ja pystyy ohjaamaan sen mukaan. Samoin jos hänen takanaan on joku, se takanakin tuleva näkee mitä edessään tapahtuu, minä taas en helposti näe mitä takanani tapahtuu. Sitten tulee huutoa kun en tien laidassa kulkevana jalankulkijana väistä vastaantulevaa pyöräilijää.
Tämä sun helppo välttää, kevyen liikenteen väylällä voitaisiin aina kulkea oikeaa laitaa. Tällöin kävelet eteenpäin ja pyörät tulee takaa ja ohittaa sinut vasemmalta. Ärsyttää kävelijänäkin vastaan kävelevät vasenta laitaa käyttävät jalankulkijat.
Vierailija kirjoitti:
Näin pyöräilijänä ongelma on yleensä se, että kaksi tai kolme henkilöä kävelee koko tien leveydeltä väistämättä, jolloin minun pitää pysähtyä päästäkseni ohi, koska toisella puolella on oja ja toisella autotie. Se että joutuu kävelemään kolme sekuntia lähekkäin on ilmeisesti kauhea häväistys.
Törmään tähän lähes päivittäin. Ihmiset eivät vaan väistä minua. Yritän itse tarkkailla muita etten olisi kenenkään tiellä, kuljen pääsääntöisesti oikeaa puolta jos mahdollista mutta silti, useimmiten ihmiset eivät väistä. Eilen, kuten joka päivä, olin fillarilla keskustassa (pienehkö kaupunki) ja jäin tien reunaan odottamaan että autot menisivät ohi jotta voisin ajaa suojatien yli, niin paikalle tuli kaksi teinityttöä jotka eivät edes katsoneet tuleeko autoja ja kuinka kovaa vaan menivät röyhkeästi suoraan liikenteen sekaan ja selvästi olettivat että auto kyllä väistää. Joo, väistää se mutta ei kukaan voi ihan yllättäen suojatiellekään hypätä. Mulkoilua ja jatkuvaa väistelyä joutuu myös harrastamaan yhdistetyllä pyörätie-jalkakäytävällä. Jalankulkijat seilaavat laidasta laitaan molempiin suuntiin, välillä 2-3 rinnakkain, eikä puhettakaan että menisivät pienempään kasaan. Olettavat että jokaikinen tie on jalankulkijoille pelkästään. No eipä ole. Täytyy vielä sanoa että aika hiljaa ajelen juuri tämän takia. Ihmiset on nykyään itsekkäitä ja ilkeitä. Ei ajatella kuin itseään.
Nämä päin kävelijät ovat omasta mielestään napakoita ja rivakoita aikaansaajia joiden etenemistä ei tule hidastaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tämä sun helppo välttää, kevyen liikenteen väylällä voitaisiin aina kulkea oikeaa laitaa. Tällöin kävelet eteenpäin ja pyörät tulee takaa ja ohittaa sinut vasemmalta. Ärsyttää kävelijänäkin vastaan kävelevät vasenta laitaa käyttävät jalankulkijat.
Häh, ei sillä ole tähän mennessä väliä ollut kuljenko vasenta tai oikeaa laitaa, aina tulee pyöräilijää vastaan. Yksi tulee sitä oikeaa ja seuraava sitten vasenta.
Ja jos mä kuljen tuon vahvan saalisviettisen koiran kanssa, mä joudun kulkemaan vasemmalla puolella. Muuten pyöräilijän suhahtaessa koiran vierestä ohi, se saattaa yrittää napata kiinni. Siitä vasta sanomista tulisi. Koiran kanssa kuljen aina niin, että se olisi mahdollisimman turvallista kaikille kulkijoille.
Joo, ei kaikki ole tosiaan yhtä ihmisläheisiä ja lämminhenkisesti muita arvostavia kuin sinä. 😂