Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Miksi jotkut ei väistä kävellessä? Kävelevät vaikka päin, mutta eivät väistä.

Vierailija
06.02.2021 |

Kevyen liikenteen jalankulkijoille tarkoitettu "puolikas" täyttyy koko leveydeltä, jos kolmihenkinen perhe kävelee vierekkäin. Niin usein olen nähnyt, että he eivät väistä, tulevat koko rintamalla väistämättä. Muutenkin on paljon ihmisiä, jotka kävelevät päin, eivätkä väistä? Miksi minä olen aina se, joka joutuu väistämään?

Testasin ja päätin olla väistämättä ketään. Kilometrin matkalla 4 ihmistä käveli minua päin. Itse en katsonut ihmisiä, kävelin suoraan ja nämä 4 kävelivät päin, jolloin keikat osui 1/3 vastakkain ohitustilanteessa.

Jos minä en väistä, miksei toinenkaan väistä? Miksi minun pitää olla aina se, joka väistää?

Miten kadulla kulkemisestakin on tullut ihmisten välistä valtataistelua?

Kommentit (1352)

Vierailija
1061/1352 |
09.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Päinkävelijät ovat kuunneelleet liikaa Verve-yhtyettä. Katso musavideo!

Vierailija
1062/1352 |
09.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

En väistä myöskään, jos vastaan tulee koululaislauma tai useampi henkilö rinnakkain. Jos ei muu auta, mainitsen asiallisesti kenen kuuluu väistää. Muuten kyllä huomioin vastaantulevan liikenteen. Jopa opettaja on ollut levällään kulkevan nuorisoryhmän mukana, eikä ole ohjeistanut näitä tulevaisuudentoivoja väistämään. Suomessa on muutenkin ihan metsäläiset käytöstavat verrattuna moniin muihin eurooppalaisiin.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
1063/1352 |
09.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Onko tämä jotenkin paikkakuntakohtaista? Oulussa ikäni asuneena en ole törmännyt (pun intented) siihen, ettei pyöräillessä tai kävellessä väistettäisi. Itsekin väistän tarvittaessa.

Minä taas olen huomannut, että nimenomaan Oulussa autot tunkevat oikealta liittymärampilta väkisin moottoritielle siellä jo ajavien eteen, vaikka oikealta tulevan pitää sovittaa vauhtinsa, väistää ja tarvittaessa odottaa vuoroaan.

Vierailija
1064/1352 |
09.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen yleensä se joka väistää, mutta en nyt sentään aina loikkaa toiselle puolelle tietä, vaan väistän "väärää" puolta kulkevaa keskemmälle tietä, vilkaistuani olkani yli ettei takaa tule ketään. Eikä tuo itseäni harmita. Lähinnä koko väylän leveydeltä tunkevat parit, kaveriporukat ja perheet nostavat niitä negatiivisia tuntemuksia jos eivät osoita pienintäkään merkkiä väistämiseksi.

Vierailija
1065/1352 |
09.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En väistä myöskään, jos vastaan tulee koululaislauma tai useampi henkilö rinnakkain. Jos ei muu auta, mainitsen asiallisesti kenen kuuluu väistää. Muuten kyllä huomioin vastaantulevan liikenteen. Jopa opettaja on ollut levällään kulkevan nuorisoryhmän mukana, eikä ole ohjeistanut näitä tulevaisuudentoivoja väistämään. Suomessa on muutenkin ihan metsäläiset käytöstavat verrattuna moniin muihin eurooppalaisiin.

Itse ohitin tällaisen nuorisolauman opettajansa kanssa ja se poika, joka joutui väistämään, alkoi kiroilemaan ja haukkumaan minua, vanhempaa naisihmistä, eikä opettaja ojentanut poikaa lainkaan. Ei huonosta käytöksestä eikä liikennesääntöjen osaamisen puutteesta.

Vierailija
1066/1352 |
09.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Juntit eivät ymmärrä väistämistapaa ruuhkaisilla jalkaytävillä. Etikettiin kuuluu että molemmat väistävät vähän.

Vierailija
1067/1352 |
09.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Koska käytöstavat on jääneet opettamatta nuoremmille sukupolville. Itse jos kaupungilla, niin otan ison laukun mukaan pehmusteeksi, jonka avulla vaan kävelen oikeaa puolta kadulla. Ja jos eivät väistä, niin joko pysähdyn tai vaan kävelen päin.

Alkanut niin kyllästyttää tuo. ettei toisia voida huomioida.

Vierailija
1068/1352 |
09.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ilmeisesti nuorille ei opeteta enää, että meillä oikeanpuoleinen liikenne. Jalkakäytävälläkin jos kaikki asettuisi oikealla, niin kukaan ei törmäisi keneenkään. 

Mutta kun vain  minä mielessä.

Vierailija
1069/1352 |
09.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos huomaan tahallisen päällekävelijän lähestyvän niin pysyn reitilläni, otan vain tyhjän katseen. Jossain kohtaa se tyyppi loikkaa sivuun tai sitten kolahtaa.

Muutama on jäänyt mieleen, teinityttö kaverinsa kanssa ja hän ei halunnut väistää koska kulki kaverinsa vierellä - sitten kolisi. Sitten pari vähän tummempaa kaveria, he eivät naista väistä. Siinä kohtaa otin kyynärpään avuksi kun oltiin kaupassa. Minulla ei ole tarve väistää öykkäreitä. Joku lihava pariskunta tulossa markettiin, heitä suojasi massa, mutta pariskunnan nainen joutui steppailemaan apuaskelia.

Voihan se olla hajamielisyyttäkin mutta varsinaiset päällekävelijät aika hyvin tunnistaa. Sitten vaan katsotaan kumpi pysyy balanssissa. Ihan lapset ja vanhukset väistän suosiolla, vaikka kusipäisyyttä löytyy heissäkin.

Vierailija
1070/1352 |
09.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kävelen oikealla puolen tietä. Jos vastaan tulee väärällä puolella tietä joku toinen, niin en väistä.

Vuosia olen väistänyt, kunnes huomasin, että se olen aina minä (nainen), jonka oletetaan väistävän. Miehet eivät väistä. Siksi näen feministisenä tekona olla väistämättä ja vaikka vähän törmätä, jos joku kävelee päin.

Vierailija
1071/1352 |
09.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tää on yks mun lempiaiheista! VIHAAN näitä, jotka eivät ymmärrä yksinkertaisia väistämissääntöjä.

Nykyisin en väistä enää ikinä, jos kaksi tai useampi ihminen kävelee rinnakkain kapealla tiellä eikä aikomustakaan väistää, koskee myös lastenvaunujen rinnakkain työntelijöitä ja tietysti pyöräilijöitä. En väistä myöskään keskellä tietä rehvakkaasti suorana kohti käveleviä, nämä ovat usein miehiä, ja selkeä oletus on että muut hyppäävät sivuun Hänen tieltään.

Vierailija
1072/1352 |
09.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yleensä vanhat ihmiset tekevät tätä , ei väistä ketään , tulevat eteen ja olettavat sinun väistävän...... 

Vierailija
1073/1352 |
09.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Koska ihmiset kasvaa kännykkä silmillä, ei siellä tarvitse väistää.

Vierailija
1074/1352 |
09.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja koiran ulkoiluttajat ovat kaikkein pahimpia , aina mennää koko tien leveydeltä välittämäti mistään tai kenestäkään 

Vierailija
1075/1352 |
09.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Koska käytöstavat on jääneet opettamatta nuoremmille sukupolville. Itse jos kaupungilla, niin otan ison laukun mukaan pehmusteeksi, jonka avulla vaan kävelen oikeaa puolta kadulla. Ja jos eivät väistä, niin joko pysähdyn tai vaan kävelen päin.

Alkanut niin kyllästyttää tuo. ettei toisia voida huomioida.

nuoremmille ? yleensä nää on vahempia ihmisiä ketkä askaakaan välittää mistään ja kävelevät päin . 

Vierailija
1076/1352 |
09.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä en alennu väistämään ihmisiä, vaan kävelen heitä päin ja tönäisen ihmiset tarvittaessa vaikka kumoon, jos he eivät itse väistä.

Vierailija
1077/1352 |
09.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Typerää kysyä, miksi suomalaiset ovat epäkohteliaita ku..päitä. Näin on ollut aina ja tulee aina olemaan, erityisesti kaupungeissa, joissa on liikaa ihmisiä suomalaiselle minäminä-erakkoluonteelle.

Vierailija
1078/1352 |
09.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä minä kaikki mulle heti nyt asenne

Vierailija
1079/1352 |
09.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Koska Suomessa lähes jokaisen alle 60-vuotiaan käteen on liimautunu kännykkä. Ihmiset siis kävelee joka paikassa luuri kädessä välittämättä ympäristöstään. Kauppakeskuksissa, lasta vaunuissa kuljettaessa, koiran kanssa ulkoillessa, jopa ratsastaessa. Sitä ...tin luuria ei voi jättää hetkeksikään pois kädestä. Täällä Etelä-Euroopassa ei samaa ilmiötä ole, vaan ihmiset osaavatkin kommunikoida vielä keskenään. Asia, jota Suomessa ei tehdä kuin älylaitteiden välityksellä. Ja toistä päin kävellessä tokaistaan korkeintaan "oho". Junttila on ja sellasena pysyy. Ei ole ikävä...

Vierailija
1080/1352 |
09.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Varmaan yks ongelma on se, että kuvittelette että jalankulkijoilla on joku oikeanpuoleinen liikenne :D