Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miksi jotkut ei väistä kävellessä? Kävelevät vaikka päin, mutta eivät väistä.

Vierailija
06.02.2021 |

Kevyen liikenteen jalankulkijoille tarkoitettu "puolikas" täyttyy koko leveydeltä, jos kolmihenkinen perhe kävelee vierekkäin. Niin usein olen nähnyt, että he eivät väistä, tulevat koko rintamalla väistämättä. Muutenkin on paljon ihmisiä, jotka kävelevät päin, eivätkä väistä? Miksi minä olen aina se, joka joutuu väistämään?

Testasin ja päätin olla väistämättä ketään. Kilometrin matkalla 4 ihmistä käveli minua päin. Itse en katsonut ihmisiä, kävelin suoraan ja nämä 4 kävelivät päin, jolloin keikat osui 1/3 vastakkain ohitustilanteessa.

Jos minä en väistä, miksei toinenkaan väistä? Miksi minun pitää olla aina se, joka väistää?

Miten kadulla kulkemisestakin on tullut ihmisten välistä valtataistelua?

Kommentit (1352)

Vierailija
901/1352 |
10.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pyöräilijöille tuo väistämättömyys on vielä ärsyttävämpää. Kolme ihmistä vie koko tien leveyden, jättää ehkä puoli metriä tilaa pientareen puolelle. On pakko jarruttaa melkein pysähdyksiin, koska en aio sujahtaa puolen metrin raosta, toisella puolella ihminen ja toisella puolella pyörätien porrastus.

Vierailija
902/1352 |
10.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kävelen aina aivan oikeassa reunassa eikä kukaan koskaan kävele päin, vaan väistävät sen verran, että väliä jää metri tai kokonaan toiseen reunaan. Elikkäs jos edes toinen kohtaajista on järkevä, homma toimii, mutta jos kaksi pölhöä kohtaa, silloin saattaa tulla ongelmia. Itse olen pienikokoinen siis, eikä minua pelkää edes lapset.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
903/1352 |
10.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Pyöräilijöille tuo väistämättömyys on vielä ärsyttävämpää. Kolme ihmistä vie koko tien leveyden, jättää ehkä puoli metriä tilaa pientareen puolelle. On pakko jarruttaa melkein pysähdyksiin, koska en aio sujahtaa puolen metrin raosta, toisella puolella ihminen ja toisella puolella pyörätien porrastus.

Minulla oli yhdessä pyörässä kirskuvat jarrut. Hyvin tuli eloa tien tukkivaan laumaan, kun takaapäin lähestyessä antoi lähestymisvaroitussignaalin jarruttamalla!

Vierailija
904/1352 |
10.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Täälläkin samat kokemukset. Kaksi naista kävelee edellä ahtaahkolla pyörätie/ jalkakäytävä yhdistelmällä rinnakkain minusta poispäin. Olin noin 50m päässä kun siihen heidän viereensä pysähtyi joku tuttu pyörällä. Jäivät siihen tukkien koko väylän. Ajattelin että kuuluuhan se pyörän tulo ja jatkoin ajamista mutta 10m päässä huomasin että eivät väistä eivätkä ymmärrä olevansa esteenä. Lopulta piti jarruttaa heidän taakse. Samalla kun koukkasin nurmikon ja ojan kautta väistäen huikkasin kohdalla että kattokaa nyt vähän miten jäätte väylän tukkeeksi.

Palkkioksi sain kuitenkin vattuilua että ei heillä ole silmiä selässä. Mietin että huhhuh. En enää viittinyt jäädä jauhamaan siitä että juuri sen takia pitäisi nuo seurustelut pitää väylän reunassa. Ei siinä kyllä paljoa ajatella muita liikkujia kun noin itsekäästi toimitaan.

Totta että tuo olisi hoitunut pyörän kellolla mutta oli jäässä eikä toiminut.

Vierailija
905/1352 |
10.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vastaan tuli nainen työntäen vaunuja. Pikkulapsi käveli vierellä pitäen vaunuista kiinni ja vielä samassa rivissä toinen nainen jolla koira. Noi oli jo muutenkin melkein koko pyörätien leveydellä mutta toi koiran pitäjä antoi sen koiran olla fleksi tiukalla tien poikki pyörätien oikealla puolella olevaan metsän reunaan. Eli tie oli täysin poikki. Vaikka tuo koiratäti näki että mä lähestyn niin ei liikettäkään että väistäisi tai vetäisi koiran pois. No jouduin jarruttamaan ja lähes täysin pysähtymään ja vasta silloin tämä koiran pitäjä siirtyi noin puolimetriä koiraan päin että jäi pikku rako mistä pääsin läpi. Loi vielä murhaavan tuijotus katseen muhun kuin olisin ollut joku rikollinen. Teki mieli sanoa vaikka mitä mutta pidin suuni kiinni. Ei voi käsittää mitä näillä päässä liikkuu.

Vierailija
906/1352 |
10.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pyöräilijän nyt vain pitää olla se, joka väistää tai pysäyttää tarvittaessa pyörän. Kannattaa vain totutella siihen. Itseäni ärsyttää pyöräilijät, jotka olettavat, että minun pitäisi väistellä heitä. He ovat sen vekottimensa päällä vapaaehtoisesti ja tulevat kovempaa. Heidän tulee väistää jalankulkijoita aina. Jalankulkijat sen sijaan ovat keskenään tasa-arvoisia tiellä.

Vierailija
907/1352 |
10.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen huomannut tuon etenkin vanhoissa ihmisissä, etenkin +-70 naisissa. Esim kun olen tulossa pienen kivijalkaliikkeen pienestä ovesta ulos, joku mummo on pyrkimässä sisään samaan aikaa MUTTA ei voi odottaa vuoroaa rauhassa vaan alkaa tuhisemaan ja puuskuttamaan. Johan sen järkikin sanoo että ulos päästetään ensin ja sitten mennään sisään. Samaa nähnyt hississä, vanhat miehet ja naiset tekee tätä!!

Minua ei haittaa yhtään se, että vanhukset tekevät tätä. Autan heitä mielelläni. Se minua sen sijaan ärsyttää, että terveet ja nuoret ihmiset änkävät myös.

Vierailija
908/1352 |
10.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Pienikokoisena naisena olen aina se, joka väistää. Kun pian taas alkaa kura- ja loskakelit, minut pakotetaan väistämään lätäkköön ja mutalikkoon. Sitten talven lumisilla keleillä luonnollisesti minä väistän polviani myöten hankeen. Kun on oikein liukasta, muut saavat kulkea hiekoitettua tietä pitkin ja minun täytyy väistää sinne hiekoittamattomalle jäälle. Kesäisin tietysti sitten väistän ruohikolle.

Aikani jaksoin yrittää vaikka mitä keinoja, että saisin jonkun väistämään, mutta ihmiset oikeasti kävelee ennemmin vaikka päin kuin väistävät.

Miksi väistät? Jää seisomaan paikallesi. Kuka nyt johonkin jorpakkoon lähtee oma-aloitteisesti loikkimaan. Ota vähän vastuuta käytöksestäsi. 

Miksihän minä olen TAAS se, jonka pitää ottaa vastuuta käytöksestäänkin? Ja mistä ihmeen käytöksestä muuten? Jotkut ihmiset näkevät aina vaan vian muissa. Varmaan samat henkilöt ovat näitä päälle kävelijöitä.

Juurihan kirjoitin, että: "Aikani jaksoin yrittää vaikka mitä keinoja." Myös tuota paikalleen pysähtymistä siis.

Vierailija
909/1352 |
10.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mua välillä kanssa ärsyttää ja ihmetyttää tämä. En väistä vaan sanon että meinaakko kävellä päin. Oma porukkansa on sitten nämä silmät kännykässä kulkevat, toivottavasti joskus törmäävät tolppaan. Toinen porukka on perässähiihtäjät. Tulevat takana leveetä kävelybaanaa ja kun lähestyvät ovat puolimetriä omasta niskasta. Siinä vaiheessa koirani jo kääntyy kattoon taakse käveleekö toi päin. Samoin minä. Sitten kun ollaan ihan niskassa niin vasta ohitetaan. Olen pari kertaa kääntynyt sanoon näillekin, että meinaakko kävellä päin vai etkö osaa väistää. Kyllä ihmiset on kummallisia nykyään.

Vierailija
910/1352 |
10.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oisko silloin kaksi änkyrää vastakkain.

Vierailija
911/1352 |
10.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eilen marketin leveällä käytävällä kassojen ulkopuolella tulee vastaan 5 ihmistä ja kaikki käytävän leveydellä. Siis eivät samaa porukkaa ja aivan rinnakkain, mutta lähes. Mikä ihme siinä on ettei voi kävellä toisten perässä, vaan pitää asettua kuin ohittamaan, mutta ei kuitenkaan. Luulisi ymmärtävän, että siellä kävelee ihmisiä vastaankin. Tulin kassalta ja oli pakko pysähtyä hetkeksi siihen keskelle odottamaan, että käytävän invaasio ympärillä menee törmäyksittä ohi.

Hämmentävän itsekeskeistä ja ”kiireistä”.

Vierailija
912/1352 |
10.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Viisaampi väistää.

Ei, vaan alistuva väistää.

Täytyy olla elämän sisältö köyhä, jos pitää egoilla kävelemällä päin ihmisiä.

Vierailija
913/1352 |
10.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Pyöräilijän nyt vain pitää olla se, joka väistää tai pysäyttää tarvittaessa pyörän. Kannattaa vain totutella siihen. Itseäni ärsyttää pyöräilijät, jotka olettavat, että minun pitäisi väistellä heitä. He ovat sen vekottimensa päällä vapaaehtoisesti ja tulevat kovempaa. Heidän tulee väistää jalankulkijoita aina. Jalankulkijat sen sijaan ovat keskenään tasa-arvoisia tiellä.

Jos sinä kävelet keskellä tietä ja tukit koko väylän, niin kyllä, sinun pitää väistää. Jos sinä kävelet reunassa ja et tuki koko väylää, niin silloin ei tarvitse väistää. "pyöräilijän pitää pysähtyä", jeez.

Vierailija
914/1352 |
10.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Varmaan itsekkäiden ihmisten ongelma tämä. Itse väistän ja annan tilaa kyllä herkästi, mutta kyllä joskus perheen kanssa kävelyllä muut väistävät myös. Sanon kyllä lapsille, että menkää tien sivuun, mutta ei niitä aina saa kävelemään kuin köyhän talon porsaat.

Vierailija
915/1352 |
10.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Naiset kävelevät kuin päättömät kanan tunteiden vieminä. Eivät ymmärrä että jos jalkiksellakin noudatettaisiin samaa kuin ajoradalla eli oik.puoleisen liikenteen systeemiä niin sujuisi paremmin !

Vierailija
916/1352 |
10.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Törmäyksille on täysin ymmärrettävä selitys: he lukevat kännystä valtakunnan virallisen totuuden YLEn uutisia, jotka kertovat suomalaisen amatööritähtitietäilijän matkustaneen Kuuhun omalla takapihallaan rakentamalla raketilla. Perillä Kuussa suomalainen avaruudenvalloittaja reipasteli Kuun takapuolelle löytäen siltä kiinalaisten Kuuhun pudottamia kolikoita, yhteensä yhden yuan, 2 jiao ja 4 fen. Suomalainen ei kuitenkaan uskaltanut ottaa kolikoita mukaansa paluumatkalle, jottei joutuisi Kiinan Kansantasavallan etsintäkuulutettujen listalle valtion omaisuuden varkaudesta epäiltynä. Nyt uhkana on kuitenkin joutuminen kuitenkin etsintäkuulutetuksi, Kiinan Kansantasavallan omaisuuden heitteillejätöstä epäiltynä.

Kotona Maassa suomalainen aloitti heti Marsiin suuntautuvan matkan suunnittelun välttääksen Kiinan Kansantasavallan vainon.

Tälläinen uutinen on luonnollisesti niin huima, että kaikki kansainväliset uutistoimistot vaikenevat siitä, ainoastaan valtakunnan virallisen totuuden YLEn uutistoimitus on suomalaisena riittävän rohkea julkaistakseen uutisen.

Vierailija
917/1352 |
10.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ne jotka ei käytä oikeanpuolista tietä kävelevät 90% kaikkia päin. Siksi turhastuvat, kun osa näistä 90% ei väistä tätä henkilöä.

Vierailija
918/1352 |
10.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä kävelen mieluusti päin, ku oon vailla kosketusta.

Vierailija
919/1352 |
17.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mua inhottaa taaksepäin kävelijät. Ne tyypit jotka taakseen vilkaisematta kaupassa törmäävät tai melkein törmäävät. Ja jos yrität varoittaa niin katsovat suu auki ihan kuin sulla olisi kaksi päätä. Ei mikään usein tapahtuva ilmiö mutta ärsytti eilenkin kaupassa ja päätin olla varoittamatta. Katsoisi taakseen. Ymmärrän pari askellusta (tosin silloinkin ottaa päähän jos joku törmää ja sanoo "oho") mutta nää keski-ikäiset miehet kävelee useammankin askeleen ajatuksissaan!

Vein yhden tyypin cittariin pyörätuolin kanssa. Joukko teinejä tuijotti kapealla käytävällä hämmentyneenä kun odotettiin niiden väistyvän. Useimmat tajusi väistyä toiselle käytävälle tilaa antamaan mutta muutama tosissaan odotti leveän pyörätuolin antavan heille maagisesti tilaa.

Vierailija
920/1352 |
17.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ota nopeoit askelia suoraan väistämätöntä kohti ja kartso mitä tapahtuu. Heidän ilmeensä on näkemisen arvoinen. Totuus tässä on pelkästään se että he ovat i d  io   o tt e  j a joita ei edes pitäisi olla ihmiskunnan rasitteena täällä haittaamassa muita. Jos ihmiset osaisivat ajatella ja käyttäytyä emme tarvitsisi mitään lakeja ja asetuksia liikkumisen jne turvallisuuden takia. 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan kolme yksi