Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miksi jotkut ei väistä kävellessä? Kävelevät vaikka päin, mutta eivät väistä.

Vierailija
06.02.2021 |

Kevyen liikenteen jalankulkijoille tarkoitettu "puolikas" täyttyy koko leveydeltä, jos kolmihenkinen perhe kävelee vierekkäin. Niin usein olen nähnyt, että he eivät väistä, tulevat koko rintamalla väistämättä. Muutenkin on paljon ihmisiä, jotka kävelevät päin, eivätkä väistä? Miksi minä olen aina se, joka joutuu väistämään?

Testasin ja päätin olla väistämättä ketään. Kilometrin matkalla 4 ihmistä käveli minua päin. Itse en katsonut ihmisiä, kävelin suoraan ja nämä 4 kävelivät päin, jolloin keikat osui 1/3 vastakkain ohitustilanteessa.

Jos minä en väistä, miksei toinenkaan väistä? Miksi minun pitää olla aina se, joka väistää?

Miten kadulla kulkemisestakin on tullut ihmisten välistä valtataistelua?

Kommentit (1352)

Vierailija
841/1352 |
09.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Itä-Helsingin paremmat ihmiset ja heidän sukulaisensa yrittävät aina kävellä päin. Itse olen 17 vuotta pelannut jenkkifudista ja jossain kohti päätin ettei minun tartte niitä väistää.

Hyvä! Kannatettavaa.

Vierailija
842/1352 |
09.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ärsyttää kun joka toinen vastaantulija kulkee aina eri puolella tietä ja ne kaikki odottaa että mä väistän, vaikka sitten ajoradalle tai ojaan. Ihan oikeasti on sellaista minäminää liikkeellä!

Nyt kun on paljon lunta, ihmiset myös odottaa että se toinen väistää tallatulta uralta polvenkorkuiseen kinokseen.

Viisaampi väistää mutt jos on mahdoton tilanne voi vain pysähtyä eteen. Jos tönäisee suorastaan on se pahoinpitely. Kamerakänny valmiiksi.  Paukapäitä on turha alkaa laskemaan mut  joskus sitä miettii saako tuollainen jotain voimaantumisen tunteita tahallisesta päin kävelystä ja jatkaa sitten aina malliaan? 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
843/1352 |
09.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen alkanut kaivaa pippelin esiin, kun tuollaisia tulee törmäyskurssille. Yleensä väistävät.

Vierailija
844/1352 |
09.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Erikoinen juttu, mutta lävitseni ja ylitseni on yrittänyt kävellä neljä ihmistä. Ja kaikki silloisia julkkiksia. 

Tähtijuontaja Maria Guzenina, Hgin kaupunginjohtaja Raimo Ilaskivi, RKP:n kansanedustaja Henrik Lax, turkulainen laulaja Mamy. 

Vierailija
845/1352 |
09.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Koska patriarkaatti.

Koska patriarkaatti - mitä? En ymmärrä lausetta.

Vierailija
846/1352 |
09.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Hämmästyttävän moni täällä hokee oikeanpuoleista liikennettä, vaikka kävelijöitä tämä ei koske. Liikenneturvan mukaan jalkakäytävällä kävelijä saa kävellä missä kohtaa tahansa, ja pyörätielläkin kummassa tahansa reunassa (https://www.liikenneturva.fi/liikenteessa/jalankulkijat-liikenteessa/#4…).

Joo joo mutta järjellisesti ajateltuna: oikeanpuoleinen liikenne olisi sujuvampaa!

Heti kaikki tietäisivät, miltä puolelta kuljetaan ohi.

Systeemi toimii Japanin miljoonakaupungeissa, miksei täällä??? Täällä hortoillaan kuin porot laumassa, pysähdellään ja tolloillaan päin. Eikä edes suuta saada auki saati anteeksi pyydetä.

Pitääkö kaikesta järkevästä tehdä laki tai sitä ei muuten osata käyttää?

Japanissa on muuten vasemmanpuoleinen liikenne, siksihän JDM-autoissa on ratti oikealla...

Vierailija
847/1352 |
09.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse en yleensä väistä, koska jostain syystä minua väistetään lähes aina. Joten on helpompaa antaa sen toisen väistää. Monesti kun olen ajoissa oma-aloitteisesti väistänyt, on vastaantulija väistänytkin samalla, jolloin tulee taas sekava tilanne siitä, että kumpi väistää uudestaan (ja yleensä vastaantulija kiirehtii tekemään niin, joten menee ihan siksakiksi jos itsekin yrittää). Toki väistän siinä vaiheessa, jos näen ettei toinen aio tehdä niin ja vaihtoehtona olisi törmäys, mutta näin on käynyt äärimmäisen harvoin, varmaan pari kertaa elämässäni. Ehkä olen sitten jotenkin uhkaavan näköinen, olen usein pohtinut mistä johtuu.

Vierailija
848/1352 |
09.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse en ole huomannut mitään ongelmaa, kävelen aina oikeaa laitaa. Joskus väärää kaistaa tuleva väistää vasta viime hetkellä, mutta väistää kuitenkin.

Vierailija
849/1352 |
09.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Näin se onnistuu parhaiten:

Vierailija
850/1352 |
09.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mulla on iso, ystävällinen kultainennoutaja. Kun näen, ettei joku väistä, päästän hihnan löysemmälle ja annan tervehtiä. Itse siis siirrymme aina reunaan, mutta jotkut jatkaa suoraan päin kävelyä tai ihan vierestä menevät. Ilmeet on olleet hauskoja, kun koira nuolaisee sormia tai housuja ohi kulkiessaan ja jatkaa matkaa kuin mitään ei olisi tapahtunut

Toi ei oo fiksua, joku kerta sattuu vastaan sellainen kilipää, joka potkaisee koiraasi. Ihan kokemuksesta puhun vaikken tahallani koiraani muiden lähelle päästäkään, mutta on ihmisiä jotka tulevat ihan tahallaan kohti, jotta voivat tehdä jotain tuollaista ilkeää.

Vierailija
851/1352 |
09.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Entäs sitten kaupoissa tms. ahtaissa risteävissä tilanteissa kulku, käytetäänkö autojen liikennesääntöjä, kun ei liikennemerkkejä ole, niin oletettava sitten risteystä tasa-arvoiseksi ja oikealta tulevaa on väistettävä? Tai vasemmalle kääntyessä väistetään suoraan vastaantulijat kun tietysti ollaan kääntymässä oikeasta reunasta, ryhmittyen tietysti vähän keskemmälle ennen kääntymistä :D

Ja onko kaupan hyllyjen välistä kaupan pituiselle valtaväylälle tulija "vähäiseltä tieltä" tulija, jota ei tarvitse väistää? :D

Kaupassakin joku joskus törmäsi ilmeisesti ostoskärryillä takaapäin jaloilleni niin että kaaduin lattialle, törmääjä tietenkin häipyi ihmisvilinään...

Vierailija
852/1352 |
09.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oikenpuoleinen liikenne, jota täällä useissa kommenteissa viljellään, koskee vain tienkäyttäjiä eli toisin sanoen ajoneuvoilla liikkujia. Jalankulkijalle sallitaan jalankulkuväylällä koko väylän käyttäminen ja esim. ajoradalla velvoitetaan käyttämään vasenta reunaa (toki mahdollisuus oikeaankin annetaan).

Tämä ihan vaan sivuhuomiona tieliikennelaista, ei kannanottona oikeaan tai väärään kulkutapaan.

Vierailija
853/1352 |
09.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pilkunviilaaja kirjoitti:

Oikenpuoleinen liikenne, jota täällä useissa kommenteissa viljellään, koskee vain tienkäyttäjiä eli toisin sanoen ajoneuvoilla liikkujia. Jalankulkijalle sallitaan jalankulkuväylällä koko väylän käyttäminen ja esim. ajoradalla velvoitetaan käyttämään vasenta reunaa (toki mahdollisuus oikeaankin annetaan).

Tämä ihan vaan sivuhuomiona tieliikennelaista, ei kannanottona oikeaan tai väärään kulkutapaan.

Muuten olet oikeassa, mutta kuka tahansa tiellä kulkeva on tienkäyttäjä, myös kävelijä. Tarkistahan tietosi. :)

Vierailija
854/1352 |
09.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Venäläiset turistit ei väistä paitsi pakon edessä. Itse kävelen suoraan päin niin kyllä ne sitten väistää.

Vierailija
855/1352 |
09.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kapealla kinttupolkua kohtasin ihmisen ja otimme toisistamme halausotteen ja pyörähdimme puoli kierrosta. Toivotimme toisillemme iloisesti mukavaa päivänjatkoa ja jatkoimme kumpikin matkaamme.

Vierailija
856/1352 |
09.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos oikeita ongelmia ei ole, niitä pitää KEKSIÄ. Jotkut on tällaisia.

Vierailija
857/1352 |
09.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sine RRaSSiSSTTI. Mine kulke keski

jäbä purkaa tänne omia pelkojansa ja samanmieliset taputtaa ku mitkäki hylkeet

Mä 160cm, 50kg naisena olen alkanut pystähymään niille sijoilleni kun huomaan ettei vasenta, eli minun oikeaa, laitaani vastaan tulee joku joka ei näytä väistävän. Kannattaa kokeilla. Kaikki väistää :D

Vierailija
858/1352 |
09.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kävellen kulkevan on liikenteessä liikkuessaan käytettävä jalkakäytävää tai piennarta. Jos jalkakäytävää tai piennarta ei ole, tai sillä kulkeminen ei onnistu ilman haittaa, kävelijän on käytettävä pyörätien tai ajoradan reunaa. Ajoradalla kävelijän paikka on vasemmassa reunassa. Ajorata ylitetään suojatietä pitkin tai yli-tai alkulkua käyttäen, jos sellainen on lähellä.

Jalkakäytävällä kävellen kulkeva voi kävellä missä kohtaa jalkakäytävää tahansa.

Pyörätiellä kävellen kulkevan on käytettävä pyörätien kumpaa tahansa reunaa. Laki ei ota kantaa siihen, miten jalankulkijoiden keskinäiset kohtaamiset hoidetaan ja kuka väistää mihinkin suuntaan. Jalankulkijoiden käyttämällä etenemisnopeudella väistäminen pitäisi onnistua.

Ajoradalla kävelijän on kuljettava vasenta reunaa. Jos oikean reunan käyttäminen on kuitenkin kulkureitin tai muiden syiden vuoksi turvallisempaa, käytetään sitä.

Polkupyörää tai mopoa taluttava saa käyttää ajoradan oikeaa reunaa.

Kävellen saa pihakadulla kulkea sen kaikilla osilla. Kävelijä ei kuitenkaan saa tarpeettomasti estää ajoneuvoliikennettä.

Heijastimen käyttö hämärän ja pimeän aikaan sekä ajoradan ylittäminen suojatietä pitkin aina kun mahdollista parantavat jalkaisin matkaavan turvallisuutta. Liukkaalla kelillä ennakointi, pitävät jalkineet ja liukuesteet ehkäisevät kaatumisia.

Vierailija
859/1352 |
09.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

AP oli siis itse se kuka ei väistä ja veti herneet nenään kun muutama muukin väistämätön oli liikkellä.

Vierailija
860/1352 |
09.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen tehnyt samoja testejä itsekin ja jos minä en väistä, ihmiset kävelevät päin. Sitten pahimmillaan huutavat perään "kato mihin kävelet" / "älä nyt päälle tuu" vaikka OIKEANPUOLEINEN liikenne. Mihin mun pitäisi väistää? Ojaanko? Kävelkää itse tien oikeaa reunaa niin kukaan ei törmää keneenkään.

Lueppa tieliikenne laki. Ei ole mitään missä jalankulkijan paikka on oikealla. Päivitä tietosi ja opettele väistämään, ihme pikkumaista 4-vee käytöstä. Jos joku on kusipää onko sun pakko olla sitä myös?

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä viisi kahdeksan