Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miksi jotkut ei väistä kävellessä? Kävelevät vaikka päin, mutta eivät väistä.

Vierailija
06.02.2021 |

Kevyen liikenteen jalankulkijoille tarkoitettu "puolikas" täyttyy koko leveydeltä, jos kolmihenkinen perhe kävelee vierekkäin. Niin usein olen nähnyt, että he eivät väistä, tulevat koko rintamalla väistämättä. Muutenkin on paljon ihmisiä, jotka kävelevät päin, eivätkä väistä? Miksi minä olen aina se, joka joutuu väistämään?

Testasin ja päätin olla väistämättä ketään. Kilometrin matkalla 4 ihmistä käveli minua päin. Itse en katsonut ihmisiä, kävelin suoraan ja nämä 4 kävelivät päin, jolloin keikat osui 1/3 vastakkain ohitustilanteessa.

Jos minä en väistä, miksei toinenkaan väistä? Miksi minun pitää olla aina se, joka väistää?

Miten kadulla kulkemisestakin on tullut ihmisten välistä valtataistelua?

Kommentit (1352)

861/1352 |
09.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kävele päin ja hakkaa kusipää.

Vierailija
862/1352 |
09.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oikean puoleinen liikenne? What? Minulle on opetettu että jalankulkija kulkee aina tiellä vasemmalla. Jalkakäytävällä kumpikin reuna käy, kunhan siinä pysyy ja ei poukkoile.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
863/1352 |
09.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tehkää oma ketju missä tappelette kummalla puolella pitää kulkea.

Aina pitää tulla pilaamaan ketju.

Vierailija
864/1352 |
09.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Helsingissä olen huomannut, että jotkut kävelevät jalkakäytävällä aivan keskellä eivätkä väistä yhtään, jolloin vaihtoehtona on itse väistää vähän niin että osumme hihoista/käsivarsista toisiimme tai sitten väistää enemmän pyörätien puolelle.

Vierailija
865/1352 |
09.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miten tää on niin vaikeaa niin monelle.

Jalankulkija saa kävellä kumpaa reunaa tahansa kevyen liikenteen väylällä. Ihan oikeasti.

Siellä missä EI ole kevyenliikenteen väylää - kävellään vasemmalla.

https://www.liikenneturva.fi/liikenteessa/jalankulkijat-liikenteessa/#8…

Niillä kevyenliikenteen väylillä, joilla kulkee sekä pyöräilijöitä että jalankulkijoita, olisi kaikkien etu jos kävelijät siitä huolimatta valitsisivat aina oikean puolen. Sujuvoittaisi kaikkien tien käyttäjien elämää.

Sen takia noita törmäyksiä tulee, kun se ei ole kaikkien etu. On ihan sallittu kävellä itselle parhaassa reunassa. Ei kaikki voi keksiä omia sääntöjä liikenteeseen.

Väistäminen on kaikkien etu.

PS. Käytän vasenta reunaa kevyen liikenteen väylälläkin juuri oman turvallisuuden vuoksi, samasta syystä kuin ajoradan vasenta reunaa kävellessä, koska en halua jäädä 50km/h ajavan fillaristin alle.

Nimenomaan näin. Jos samalla väylällä kulkee sekä pyöräilijöitä että jalankulkijoita, on ilman muuta järkevintä kävellä vasemmassa laidassa. Tällöin jalankulkija näkee samaa laitaa pyöräilevän hyvissä ajoin ennen kohtaamista. On inhottavaa kävellä oikeaa laitaa, kun polkupyöräilijät suhahtelevat muutaman sentin päästä yllättäen ohi. Sujuvuuden kannalta olisi tietenkin paras, jos kaikki jalankulkijat käyttäisivät vasenta, ja pyöräilijät oikeaa reunaa. En näe nykyisessäkään säännössä ongelmaa, jos jalankulkijat pitäisivät valitsemansa reunan, eivätkä seilaisi puolelta toiselle miten sattuu. Vastaantullessa fiksumpi jalankulkija väistää. Jos molemmat ovat yhtä tolloja, saattaa tietysti törmäyksiäkin toisinaan tapahtua.

Vierailija
866/1352 |
09.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vastakkain kävelijät voivat väistää kumpikin vähän oikealle. Ei luulisi olevan vaikeaa. Ojiin ei tarvitse ruveta hyppimään jollei se tollo väistäkään.  Pysähdy ja käänny sivuttain niin sen on pakko väistää. Sama pätee kolme-neljä rinnakkain kulkeviin torpeedoihin.

Vierailija
867/1352 |
09.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Viisaampi väistää.

Vierailija
868/1352 |
09.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aah, mahtavaa että joku muukin on kiinnittänyt huomiota urpoihin jotka eivät ymmärrä oikeanpuoleista liikennettä ja sitä että se koskee myös kävelijöitä.

Vierailija
869/1352 |
09.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Viisaampi väistää.

Pienempi väistää.

Vierailija
870/1352 |
09.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

En tiedä onko tästä vielä, mutta kaupoissa on näitä, jotka tulee ostoskärryillä hyllyn väliin hullunkiilto silmissä. On siis menossa läpi juuri siitä missä olen valikoimassa jotain. Samoin, jos on tutkimassa jotain hyllystä, niin joku tulee siihen ihan kosketusetäisyydelle hönkäilemään ja selvästi haluaa juuri siihen kohtaan missä olen. On tehnyt mieli yskäistä.

Vierailija
871/1352 |
09.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olen tehnyt samoja testejä itsekin ja jos minä en väistä, ihmiset kävelevät päin. Sitten pahimmillaan huutavat perään "kato mihin kävelet" / "älä nyt päälle tuu" vaikka OIKEANPUOLEINEN liikenne. Mihin mun pitäisi väistää? Ojaanko? Kävelkää itse tien oikeaa reunaa niin kukaan ei törmää keneenkään.

Lueppa tieliikenne laki. Ei ole mitään missä jalankulkijan paikka on oikealla. Päivitä tietosi ja opettele väistämään, ihme pikkumaista 4-vee käytöstä. Jos joku on kusipää onko sun pakko olla sitä myös?

Ite vaikutat k-päältä 😌

Vierailija
872/1352 |
09.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen pitkä raamikas mieshenkilö. Siitä huolimatta pyrin aina kohteliaisuuteen kävellessä ja vaikkapa ovesta kulkiessa.

En pyri ottamaan mitään egotrippiä siitä, että muut ihmiset joutuisivat väistämään minua. Toisten väistämiseen pakottaminen on yksinkertaisesti huonoa käytöstä. Eikä haittaa vaikka väistettävä olisi pieni mummo, pieni lapsi, juoppo tai koira.

Vierailija
873/1352 |
09.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

https://www.liikenneturva.fi/liikenteessa/kysymykset-ja-vastaukset/jala…

Oikeanpuoleisesta liikenteestä jauhaville pölvästeille tiedoksi, että yhdistettyä (pyöräilijät + jalankulkijat) kevyenliikenteen väylää kulkevat jalankulkijat saavat kulkea oikeaa TAI vasenta reunaa. Itse esim. koiraa ulkoiluttaessani valitsen vasemman reunan, koska kuljetan koiraa vasemmalla puolellani ja haluan sen olevan pientareen puolella.

Vierailija
874/1352 |
09.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Aah, mahtavaa että joku muukin on kiinnittänyt huomiota urpoihin jotka eivät ymmärrä oikeanpuoleista liikennettä ja sitä että se koskee myös kävelijöitä.

Sulla on nyt valitettavasti väärää tietoa asiasta.

Vierailija
875/1352 |
09.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tätä samaa olen miettinyt autolla ajaessa, kun on niitä, jotka ei väistä ja oikeen tunkee eteen, vaikka liikennesäännötkin on olemassa.

Vierailija
876/1352 |
09.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olen tehnyt samoja testejä itsekin ja jos minä en väistä, ihmiset kävelevät päin. Sitten pahimmillaan huutavat perään "kato mihin kävelet" / "älä nyt päälle tuu" vaikka OIKEANPUOLEINEN liikenne. Mihin mun pitäisi väistää? Ojaanko? Kävelkää itse tien oikeaa reunaa niin kukaan ei törmää keneenkään.

Ärsyttää niin hel*etisti, kun kaikki eivät näköjään tiedä että Suomessa on oikeanpuoleinen liikenne. Pyöräteillä ajetaan, varsinkin talviaikaan, keskellä tietä. Olen tuollaisia ohittanut oikealta puolelta, sillä pyöräilen oikeaa kaistaa. Viime syksynä jouduin ohittamaan lastenvaunupariskunnan, joka valtasi koko pyörätien leveyden, reilusti pientareen puolelta ja matkaa oli ainakin puolitoista metriä tuohon toiseen osapuoleen ja kuulin ohittaessani närkästyneen huudahduksen "mitä helevettiä".

Oikeanpuolisen liikenteen idea on juuri siinä että sekä jalankulkijat että pyöräilijät käyttävät ensisijaisesti sitä kevyen liikenteen väylän oikeaa laitaa. Kun ajatellaan tilannetta, jossa on jalankulkija ja pyöräilijä kohtaavat samanaikaisesti vastaantulevan jalankulkijan ja pyöräilijän, niin tilanteesta tulee huomattavasti helpommin ennakoitavan kun kaikki 4 kulkevat tien oikeaa laitaa. Molemmat jalankulkijat pysyvät kohtaamistilanteessa tien oikealla laidalla eikä kumpikaan joudu hortoilemaan keskelle väylää toisen väistämiseksi.

Se takaa tulevaa pyöräilijä voinee luottaa siihen että jalankulkijat pysyvät tien laidoilla siinä ohitustilanteessa. Kenenkään pyöräilijän ei kannata ajaa myöskään ehdoin tahdoin jalankulkijan päälle, sillä hänelle kävisi siinä törmäystilanteessa luultavasti huonommin kuin kahdella jalalla liikkuvalle jalankulkijalle eikä hänelle ole samalla tavalla peltiä suojana kuin autoilijalla.

Vierailija
877/1352 |
09.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Viisaampi väistää.

Ei, vaan alistuva väistää.

Vierailija
878/1352 |
09.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Islam tarkoittaa alistumista - nimenomaan "vääräuskoisten" alistumista herrakansan edessä.

Sinänsä huvittavaa, että kehitysmaista tulevat pitävät itseään herrakansana...

Vierailija
879/1352 |
09.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

https://www.liikenneturva.fi/liikenteessa/kysymykset-ja-vastaukset/jala…

Oikeanpuoleisesta liikenteestä jauhaville pölvästeille tiedoksi, että yhdistettyä (pyöräilijät + jalankulkijat) kevyenliikenteen väylää kulkevat jalankulkijat saavat kulkea oikeaa TAI vasenta reunaa. Itse esim. koiraa ulkoiluttaessani valitsen vasemman reunan, koska kuljetan koiraa vasemmalla puolellani ja haluan sen olevan pientareen puolella.

Samalla sinä pakotat kaikki vastaantulevat jalankulkijat kulkemaan keskellä tietä tai koukkaamaan pientareen puolelta.

Vierailija
880/1352 |
09.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Shoul kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miten tää on niin vaikeaa niin monelle.

Jalankulkija saa kävellä kumpaa reunaa tahansa kevyen liikenteen väylällä. Ihan oikeasti.

Siellä missä EI ole kevyenliikenteen väylää - kävellään vasemmalla.

https://www.liikenneturva.fi/liikenteessa/jalankulkijat-liikenteessa/#8…

Niillä kevyenliikenteen väylillä, joilla kulkee sekä pyöräilijöitä että jalankulkijoita, olisi kaikkien etu jos kävelijät siitä huolimatta valitsisivat aina oikean puolen. Sujuvoittaisi kaikkien tien käyttäjien elämää.

Sen takia noita törmäyksiä tulee, kun se ei ole kaikkien etu. On ihan sallittu kävellä itselle parhaassa reunassa. Ei kaikki voi keksiä omia sääntöjä liikenteeseen.

Väistäminen on kaikkien etu.

Miksi ne pyöräilijät sitten viitsivät noudattaa oikeapuolista liikennettä jos se ei samalla koskisi myös jalankulkijoita?

Se vanha sääntö että jalankulkijan tulisi kulkea tien vasenta laitaa koskee ainoastaan niitä maantieosuuksia, joissa jalankulkijan on tarkoitus havaita vastaantulevat autot eikä ole olemassa erillistä kevyen liikenteen väylää.

PS. Käytän vasenta reunaa kevyen liikenteen väylälläkin juuri oman turvallisuuden vuoksi, samasta syystä kuin ajoradan vasenta reunaa kävellessä, koska en halua jäädä 50km/h ajavan fillaristin alle.

Nimenomaan näin. Jos samalla väylällä kulkee sekä pyöräilijöitä että jalankulkijoita, on ilman muuta järkevintä kävellä vasemmassa laidassa. Tällöin jalankulkija näkee samaa laitaa pyöräilevän hyvissä ajoin ennen kohtaamista. On inhottavaa kävellä oikeaa laitaa, kun polkupyöräilijät suhahtelevat muutaman sentin päästä yllättäen ohi. Sujuvuuden kannalta olisi tietenkin paras, jos kaikki jalankulkijat käyttäisivät vasenta, ja pyöräilijät oikeaa reunaa. En näe nykyisessäkään säännössä ongelmaa, jos jalankulkijat pitäisivät valitsemansa reunan, eivätkä seilaisi puolelta toiselle miten sattuu. Vastaantullessa fiksumpi jalankulkija väistää. Jos molemmat ovat yhtä tolloja, saattaa tietysti törmäyksiäkin toisinaan tapahtua.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä kolme kolme