Miksi jotkut ei väistä kävellessä? Kävelevät vaikka päin, mutta eivät väistä.
Kevyen liikenteen jalankulkijoille tarkoitettu "puolikas" täyttyy koko leveydeltä, jos kolmihenkinen perhe kävelee vierekkäin. Niin usein olen nähnyt, että he eivät väistä, tulevat koko rintamalla väistämättä. Muutenkin on paljon ihmisiä, jotka kävelevät päin, eivätkä väistä? Miksi minä olen aina se, joka joutuu väistämään?
Testasin ja päätin olla väistämättä ketään. Kilometrin matkalla 4 ihmistä käveli minua päin. Itse en katsonut ihmisiä, kävelin suoraan ja nämä 4 kävelivät päin, jolloin keikat osui 1/3 vastakkain ohitustilanteessa.
Jos minä en väistä, miksei toinenkaan väistä? Miksi minun pitää olla aina se, joka väistää?
Miten kadulla kulkemisestakin on tullut ihmisten välistä valtataistelua?
Kommentit (1352)
Mulla on iso, ystävällinen kultainennoutaja. Kun näen, ettei joku väistä, päästän hihnan löysemmälle ja annan tervehtiä. Itse siis siirrymme aina reunaan, mutta jotkut jatkaa suoraan päin kävelyä tai ihan vierestä menevät. Ilmeet on olleet hauskoja, kun koira nuolaisee sormia tai housuja ohi kulkiessaan ja jatkaa matkaa kuin mitään ei olisi tapahtunut
Vierailija kirjoitti:
Mulla on iso, ystävällinen kultainennoutaja. Kun näen, ettei joku väistä, päästän hihnan löysemmälle ja annan tervehtiä. Itse siis siirrymme aina reunaan, mutta jotkut jatkaa suoraan päin kävelyä tai ihan vierestä menevät. Ilmeet on olleet hauskoja, kun koira nuolaisee sormia tai housuja ohi kulkiessaan ja jatkaa matkaa kuin mitään ei olisi tapahtunut
Kusipäistä toimintaa. Pidä se koira kurissa.
Ennen Helsingissä käveltiin lujaa. Oli selkeät puolet millä käveltiin ja jos mokasit jäit alle, ihan omasta syystä. Nyt on hyväksyttävää että kaikenmaailman palloilijat voivat pysähdellä keskelle jalkakäytävää tai kävellä kummalla puolella tykkäävät. Varmaan aloittajakin on joku maalainen joka ei ymmärrä ettei sinne jäädä viljan kasvua katsomaan.
Narsistipaskiaisia. Kuvittelevat olevansa muiden yläpuolella, vaikka asia toisinpäin. Sama liikenteessä, ratissa ollaan machoa, mutta kotona sitten itketään yksin omaa mitättömyyttä ja surkeutta kunnes taas lähdetään sen mitättömän itsetunnon kohotusyritykselle kadulle, kävellen tai autolla.
Näin vuosia sitten kun neljä (nähdäkseni) ?omalia tuli rinnan jalkakäytävää: vastaantullut nuori nainen joutui väistämään autotielle...
Nuo vierekkäin tiellä kävelijät ovat kyllä ihan s******* rasittavia tapauksia. Kuinka vaikeaa voi olla kävellä peräkkäin ja olla tukkimatta koko tietä? Itsekeskeistä sakkia.
Pysähdy ja käännä selkä vstaantulijalle ja odota kunnes mene ohi ... luultavasti väistää
Itse väistän vanhuksia ja herrasmies sinkkuna naisia mutta mielestäni olisi syytä muistaa millä puolella kävellään ja niillä kinttupoluilla selkeästi nuorempi voisi kunnioittaa ja väistää.
Olen laiha silmälasipäinen miehenkuikelo. Aikanaan kun töihin piti kantaa salkkua, siis sellaista kovaa asiakirjasalkkua, niin huomasi rautatieaseman tungoksessa ettei kukaan vastaantulija törmäillyt! Erityisesti jäi mieleen eräs popliinitakkinen kalapuikkoviiksinen keski-ikäinen vanttera mies, joka teki ähkäisten salamannopean väistöliikkeen tajutessaan kulmikkaan salkun uhkaavan hänen vasenta polvilumpiotaan! Siis suunnilleen 2 x painoiseni äijä olisi tuupannut minut muutoin kumoon! Eli osa noista tuuppijoista on ihan tahallisia.
Vierailija kirjoitti:
Mikseivät lastenvaunuja työntävät väistä ketään?
Väistän, jos laskelmoin, että minun lastenvaunujen ja kahden koiran kanssa on helpompi väistää tien reunasta toiseen reunaan kuin vastaantulijan hilata itseään noin metri sivummalle yhteentörmäyksen välttämiseksi. Jos kyseessä on omin jaloin kulkeva lenkkeilijä, kuten useimmiten vaunulenkeilläni vastaantulijat ovat, oletan tämän väistävän, koska väistämisestä koituva vaivannäkö on hänelle paljon vähäisempi.
Ja just noi perheet ja pariskunnat jotka käy yhdessä ain' rinnakkain, kai niille iskee eroahdistus jos joutuisi edes ohittamisen ajan kävelemään peräkkäin.
Just tuo 😂😂😂
Hämmästyttävän moni täällä hokee oikeanpuoleista liikennettä, vaikka kävelijöitä tämä ei koske. Liikenneturvan mukaan jalkakäytävällä kävelijä saa kävellä missä kohtaa tahansa, ja pyörätielläkin kummassa tahansa reunassa (https://www.liikenneturva.fi/liikenteessa/jalankulkijat-liikenteessa/#4…).
Olen huomannut tuon etenkin vanhoissa ihmisissä, etenkin +-70 naisissa. Esim kun olen tulossa pienen kivijalkaliikkeen pienestä ovesta ulos, joku mummo on pyrkimässä sisään samaan aikaa MUTTA ei voi odottaa vuoroaa rauhassa vaan alkaa tuhisemaan ja puuskuttamaan. Johan sen järkikin sanoo että ulos päästetään ensin ja sitten mennään sisään. Samaa nähnyt hississä, vanhat miehet ja naiset tekee tätä!!
Ihmettelevät aapeesta varmaan ihan samaa.
Vierailija kirjoitti:
Mikäli minua tulisi tervehtimään kuulisit siitä ja koira sais kuonolle!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Väistän, jos laskelmoin, että minun lastenvaunujen ja kahden koiran kanssa on helpompi väistää tien reunasta toiseen reunaan kuin vastaantulijan hilata itseään noin metri sivummalle yhteentörmäyksen välttämiseksi. Jos kyseessä on omin jaloin kulkeva lenkkeilijä, kuten useimmiten vaunulenkeilläni vastaantulijat ovat, oletan tämän väistävän, koska väistämisestä koituva vaivannäkö on hänelle paljon vähäisempi.
Kaikki kaltaisesi kulkijat ovat päästäneet koirat seilaamaan molemmin puolin tietä, siihen vielä jalankulkija vaunuineen. Miten v**ussa teitä väistää!
Jalankulkijat kulkee oikealla puolella. Onko niin vaikea iskoistaa se päänuppiin? Kohdalleni on sattunut heitä jotka kävelee vaikka päin. Muutaman kerran sanonut kävele oikealla puolella kun he kävelee vastaan vasemmalla kun vastaan tulee. Kun sanonut heille niin katsoo kummasti tai jatkaa matkaansa piittaamatta.
Vierailija kirjoitti:
Hämmästyttävän moni täällä hokee oikeanpuoleista liikennettä, vaikka kävelijöitä tämä ei koske. Liikenneturvan mukaan jalkakäytävällä kävelijä saa kävellä missä kohtaa tahansa, ja pyörätielläkin kummassa tahansa reunassa (https://www.liikenneturva.fi/liikenteessa/jalankulkijat-liikenteessa/#4…).
Niin lain mukaan sen koko tien saa myös blokata seurueen/lastenvaunujen voimin tai vaikka makaamalla tiellä poikittain. Ei se silti oikein ole.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kaikki kaltaisesi kulkijat ovat päästäneet koirat seilaamaan molemmin puolin tietä, siihen vielä jalankulkija vaunuineen. Miten v**ussa teitä väistää!
Ai tästäkö syystä nämä alapeukut satelee. Ajatellaan heti, että konkkaronkka on levällään kuin Jokisen eväät. Pahoittelut siitä, jos kerran tai pari elämäsi aikana olet joutunut vaunullisia koiranulkoiluttajia väistämään, mutta turha sen vuoksi yleistää.
Tiedoksi sinulle ja muillekin, jotka ovat jo päättäneet, että olen itsekäs enkä huomioi mitenkään muita: koirani ovat 1,2 m naruissa vyötärössäni kiinni (ns.juoksuvyö) ja kulkevat aina pientareen puolella siten, että vaunut ovat välissä estämässä koirien mahdollista säntäilyä sivulle. Naruista löytyy myös käsikahvat, joista pidän visusti kiinni kun vastaantulijoita tulee. En lähde mielellään tällä porukalla ketään tervejalkaista "minä en vaunua, vammaista tai ketään muutakaan väistä" -mulkeroa reunalta toiselle väistämään juurikin siksi, että pakka pysyisi hyvin koossa. Pääsyy tässä ei tosin ole ensisijaisesti muiden huomioiminen, vaan meidän oma turvallisuus. Sen verran pelästyttäviä ohitustilanteita on tullut kelloa soittamattomien olkapäätä hipovien pyöräilijöiden suhteen, että pyrin sitä riskiä minimoimaan.
Niin, laki ei tämän asian suhteen taida olla yksiselitteinen. Muutenkin olen sitä mieltä että kevyen liikenteen säännöt on enemmän vähän "sinne päin" ja tarvittaessa on fiksuinta soveltaa. Järkevintä on kuitenkin että suositaan sitä oikeaa puolta kulkea aina kun mahdollista ja kaikista tärkeintä on ettei heiluta laidasta laitaan katselematta ympärille, näin pyöräilijän näkökulmasta.
Ei jaksas näet kokoajan olla sitä kelloakaan rimputtelemassa.