Miksi jotkut ei väistä kävellessä? Kävelevät vaikka päin, mutta eivät väistä.
Kevyen liikenteen jalankulkijoille tarkoitettu "puolikas" täyttyy koko leveydeltä, jos kolmihenkinen perhe kävelee vierekkäin. Niin usein olen nähnyt, että he eivät väistä, tulevat koko rintamalla väistämättä. Muutenkin on paljon ihmisiä, jotka kävelevät päin, eivätkä väistä? Miksi minä olen aina se, joka joutuu väistämään?
Testasin ja päätin olla väistämättä ketään. Kilometrin matkalla 4 ihmistä käveli minua päin. Itse en katsonut ihmisiä, kävelin suoraan ja nämä 4 kävelivät päin, jolloin keikat osui 1/3 vastakkain ohitustilanteessa.
Jos minä en väistä, miksei toinenkaan väistä? Miksi minun pitää olla aina se, joka väistää?
Miten kadulla kulkemisestakin on tullut ihmisten välistä valtataistelua?
Kommentit (1352)
Testasin tän eilen ja tajusin, että minäkin olen väistelijä. Eilen meinasi ainakin 2 pyöräilijää ajaa päälle ja yksi koiraperhe käveli päälle siten, että koira alkoi vimmatusti hyppimään minua vasten. Kävelivät koko tien leveydellä siten, että koira oli välissä. Mihin mun olisi pitänyt väistää? Hypätä ilmaan? Onhan toi ihan uskomaton ajattelutapa. Pyöräilijät ja koiraperheet ennen kävelijöitä. jep.
mulla on sellainen tapa että jos vastaantulija kävelee päin tai edes vähän kädellä tönäsee niin tönäsen aina kunnolla takaisin oli sitten mies tai nainen,oppiipahan kattomaan eteensä . ja kitisijöille tiedoksi että ei kiinnosta nössöjen kitinät.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mikseivät lastenvaunuja työntävät väistä ketään?
Väistän, jos laskelmoin, että minun lastenvaunujen ja kahden koiran kanssa on helpompi väistää tien reunasta toiseen reunaan kuin vastaantulijan hilata itseään noin metri sivummalle yhteentörmäyksen välttämiseksi. Jos kyseessä on omin jaloin kulkeva lenkkeilijä, kuten useimmiten vaunulenkeilläni vastaantulijat ovat, oletan tämän väistävän, koska väistämisestä koituva vaivannäkö on hänelle paljon vähäisempi.
Kaikki kaltaisesi kulkijat ovat päästäneet koirat seilaamaan molemmin puolin tietä, siihen vielä jalankulkija vaunuineen. Miten v**ussa teitä väistää!
Ai tästäkö syystä nämä alapeukut satelee. Ajatellaan heti, että konkkaronkka on levällään kuin Jokisen eväät. Pahoittelut siitä, jos kerran tai pari elämäsi aikana olet joutunut vaunullisia koiranulkoiluttajia väistämään, mutta turha sen vuoksi yleistää.
Tiedoksi sinulle ja muillekin, jotka ovat jo päättäneet, että olen itsekäs enkä huomioi mitenkään muita: koirani ovat 1,2 m naruissa vyötärössäni kiinni (ns.juoksuvyö) ja kulkevat aina pientareen puolella siten, että vaunut ovat välissä estämässä koirien mahdollista säntäilyä sivulle. Naruista löytyy myös käsikahvat, joista pidän visusti kiinni kun vastaantulijoita tulee. En lähde mielellään tällä porukalla ketään tervejalkaista "minä en vaunua, vammaista tai ketään muutakaan väistä" -mulkeroa reunalta toiselle väistämään juurikin siksi, että pakka pysyisi hyvin koossa. Pääsyy tässä ei tosin ole ensisijaisesti muiden huomioiminen, vaan meidän oma turvallisuus. Sen verran pelästyttäviä ohitustilanteita on tullut kelloa soittamattomien olkapäätä hipovien pyöräilijöiden suhteen, että pyrin sitä riskiä minimoimaan.
Minusta on ihan ymmärrettävää, ettei tuossa tapauksessa tarvitse väistää puolta vaihtamalla. Pitää vain huolehtia, että toisilla on tilaa ohittaa. Tuskinpa ne pyöräilijät varta vasten aivan vierestä ohittavat.
Maikkis kirjoitti:
Testasin tän eilen ja tajusin, että minäkin olen väistelijä. Eilen meinasi ainakin 2 pyöräilijää ajaa päälle ja yksi koiraperhe käveli päälle siten, että koira alkoi vimmatusti hyppimään minua vasten. Kävelivät koko tien leveydellä siten, että koira oli välissä. Mihin mun olisi pitänyt väistää? Hypätä ilmaan? Onhan toi ihan uskomaton ajattelutapa. Pyöräilijät ja koiraperheet ennen kävelijöitä. jep.
Kävelit siis keskellä tietä?
Vasenta puolta käyttävät hankaloittavat myös kaupoista ulos kulkemista. Kun muut tulevat ulos oikean puoleisesta ovesta, niin nämä vasemman puolen kulkijat punkevat väkisin samasta ovesta sisään.
Tervetuloa kaikki tänne meidän kulmille testaamaan väistötekniikoitansa.
Täällä on yhdellä kadunpätkällä kymmenkunta taloa, joihin kulku on ainoastaan yhdistetyn pyörä/kävelytien kautta. Osa talonomistajista vielä vetelee suht vauhdikkaasti tuon kävelytie pätkän.
Tuo on myös osasyy miksi vihaan sähköautoja. Takaa tulevan sähköauton huomaa vasta kun sen sivupeili ohittaessa kopsahtaa kyynärpäähän.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mikseivät lastenvaunuja työntävät väistä ketään?
Väistän, jos laskelmoin, että minun lastenvaunujen ja kahden koiran kanssa on helpompi väistää tien reunasta toiseen reunaan kuin vastaantulijan hilata itseään noin metri sivummalle yhteentörmäyksen välttämiseksi. Jos kyseessä on omin jaloin kulkeva lenkkeilijä, kuten useimmiten vaunulenkeilläni vastaantulijat ovat, oletan tämän väistävän, koska väistämisestä koituva vaivannäkö on hänelle paljon vähäisempi.
Kaikki kaltaisesi kulkijat ovat päästäneet koirat seilaamaan molemmin puolin tietä, siihen vielä jalankulkija vaunuineen. Miten v**ussa teitä väistää!
Ai tästäkö syystä nämä alapeukut satelee. Ajatellaan heti, että konkkaronkka on levällään kuin Jokisen eväät. Pahoittelut siitä, jos kerran tai pari elämäsi aikana olet joutunut vaunullisia koiranulkoiluttajia väistämään, mutta turha sen vuoksi yleistää.
Tiedoksi sinulle ja muillekin, jotka ovat jo päättäneet, että olen itsekäs enkä huomioi mitenkään muita: koirani ovat 1,2 m naruissa vyötärössäni kiinni (ns.juoksuvyö) ja kulkevat aina pientareen puolella siten, että vaunut ovat välissä estämässä koirien mahdollista säntäilyä sivulle. Naruista löytyy myös käsikahvat, joista pidän visusti kiinni kun vastaantulijoita tulee. En lähde mielellään tällä porukalla ketään tervejalkaista "minä en vaunua, vammaista tai ketään muutakaan väistä" -mulkeroa reunalta toiselle väistämään juurikin siksi, että pakka pysyisi hyvin koossa. Pääsyy tässä ei tosin ole ensisijaisesti muiden huomioiminen, vaan meidän oma turvallisuus. Sen verran pelästyttäviä ohitustilanteita on tullut kelloa soittamattomien olkapäätä hipovien pyöräilijöiden suhteen, että pyrin sitä riskiä minimoimaan.
Minusta on ihan ymmärrettävää, ettei tuossa tapauksessa tarvitse väistää puolta vaihtamalla. Pitää vain huolehtia, että toisilla on tilaa ohittaa. Tuskinpa ne pyöräilijät varta vasten aivan vierestä ohittavat.
Kiitos ymmärryksestä. Parhaani mukaan olen huolehtinut, että pyöräilijöillä ohitustilaa on, mutta kyllä silti jotkut ohittajat polkee ihan vierestä, vaikka tilaa olisi mennä etäämmältäkin. Enemmistö pyöräilijöistä on hoitanut ohitukset fiksusti, mutta aina joku yksilö kulkee ilmeisesti "koulutanpa vähän" -mentaliteetilla tai sitten ihan vaan aivot narikassa.
Minä kävelen AINA rantareitillä kävelylenkeilläni väylän oikeaa reunaa tiiviisti. Meilläpäin ajelee ns. Tappajapyöriä etenkin kesäisin . En halua joutua kenenkään yliajamaksi.
Myös vastaan tulevat kävelijät koiralla tai ilman saavat luvan väistää joko ohittamalla ”liikennesääntöjen” mukaan tai loikkikoot pientareelle. Mutta tämä tyttö ei väistä.
Rasittavaa kouluttamista tää kuitenkin on. Ilmeisesti maalta muuttaneita kun eivät heti opi.
Sain jokunen vuosi sitten hermovaurion toiseen jalkaan, minkä takia onnuin ja pystyin kävelemään helposti vain suoraan eteenpäin. Kävellä silti piti jalan kuntouttamiseksi. Silloin huomasin ensimmäisen kerran tuon ongelman. Osa vastaantulijoista jopa vaihtoi tien puolta väylällä muutama metri ennen kohtaamista päästäkseen kävelemään päin, kun huomasivat kävelemisen olevan minulle hankalaa. Pahimpia olivat suurikokoisia koiria ulkoiluttavat naiset. Ne oikein tuijottivat kohti jo kaukaa ja tulivat eteen melkein kohdalla.
Todella häiriintynyttä. Kerran näin Helsingin keskustassa kun mies yritti kävellä päin kyynärsauvoilla kulkenutta, jalkansa satuttanutta naista pakottaen tämän väistämään viime hetkellä ja mies oikein teeskenteli naisen olevan kuin ilmaa. Kyse on joillekin selvästi pelin pelaamisesta, jossa osoitetaan halveksuntaa tuntemattomille vastaantulijoille pakottamalla nämä väistämään, vaikka he kulkisivat siinä laidassa kuin kuuluukin. Sitä innokkaammin peliä pelataan, mitä vaikeampaa vastaantulijalla on käveleminen sairauden tms. takia.
Toki siitä on hetki kun olen kaupungissa viimeksi elänyt mutta eikös niissä kävely teissä ole aika usein maalattu raja ja pyöräilijän ja käveliän kuva. Eikä sitä paitti kaikkea kai lakiin tarvii kirjottaa, se on se semmonen kirjottamaton sääntö katsos.
Vierailija kirjoitti:
Hämmästyttävän moni täällä hokee oikeanpuoleista liikennettä, vaikka kävelijöitä tämä ei koske. Liikenneturvan mukaan jalkakäytävällä kävelijä saa kävellä missä kohtaa tahansa, ja pyörätielläkin kummassa tahansa reunassa (https://www.liikenneturva.fi/liikenteessa/jalankulkijat-liikenteessa/#4…).
Joo joo mutta järjellisesti ajateltuna: oikeanpuoleinen liikenne olisi sujuvampaa!
Heti kaikki tietäisivät, miltä puolelta kuljetaan ohi.
Systeemi toimii Japanin miljoonakaupungeissa, miksei täällä??? Täällä hortoillaan kuin porot laumassa, pysähdellään ja tolloillaan päin. Eikä edes suuta saada auki saati anteeksi pyydetä.
Pitääkö kaikesta järkevästä tehdä laki tai sitä ei muuten osata käyttää?
Vierailija kirjoitti:
Olen huomannut tuon etenkin vanhoissa ihmisissä, etenkin +-70 naisissa. Esim kun olen tulossa pienen kivijalkaliikkeen pienestä ovesta ulos, joku mummo on pyrkimässä sisään samaan aikaa MUTTA ei voi odottaa vuoroaa rauhassa vaan alkaa tuhisemaan ja puuskuttamaan. Johan sen järkikin sanoo että ulos päästetään ensin ja sitten mennään sisään. Samaa nähnyt hississä, vanhat miehet ja naiset tekee tätä!!
Joo, niillä on kiire ehtiä, ennen kuin kuolema tulee. Aika kuluu...
Vierailija kirjoitti:
Johtuukohan tämä ilmiö siitä, että suomalaiset ovat edelleen varsin tottumattomia kaupunkielämään? Täällä pk-seudullahan suurin osa asukkaista on vissiin landelta karanneita.
No ehkäpä. Aika moni pösilö (= opiskelijaksi stadiin muuttanut) ajaa fillarillakin pitkin jalkakäytäviä eikä tajuu, että sitä saa tehdä vaan alle 12-vuotias. Stadin skidit tietää tän jo veren perimässään.
Heti näkee, että tyyppi on jostakin landelta, missä ajellaan missä sattuu eikä säännöt oo handussa.
Vierailija kirjoitti:
Toki siitä on hetki kun olen kaupungissa viimeksi elänyt mutta eikös niissä kävely teissä ole aika usein maalattu raja ja pyöräilijän ja käveliän kuva. Eikä sitä paitti kaikkea kai lakiin tarvii kirjottaa, se on se semmonen kirjottamaton sääntö katsos.
Niin, en tiedä toimiiko kevyelle liikenteelle ihan yhtä tarkat lakipykälät mitä autoille. Itsekin ehdottomasti oikeanpuoleisen kevyenliikenteen kannalla mutta joskus tulee tilanteita missä on ihan kaikkien edun mukaista tuosta joustaa. Se mikä ottaa päähän kun ilman mitään syytä kävellään missä sattuu tai pahimmillaan vaihdellaan kävely/ajolinjaa jatkuvasti eli heilutaan miten sattuu. Ei sellaisia meinaa uskaltaa pyörällä ohittaa ollenkaan.
Itä-Helsingin paremmat ihmiset ja heidän sukulaisensa yrittävät aina kävellä päin. Itse olen 17 vuotta pelannut jenkkifudista ja jossain kohti päätin ettei minun tartte niitä väistää.
En kävellyt keskellä tietä. Ihan uskomaton ajattelutapa, että koiraperhe voi kävellä koko tien leveydellä ja kävelijä väistää. Helvetti sentään. Tideoksi, että tien sivuun ei päässyt, olisi pitänyt hypätä sillankaiteen yli jokeen. Seuraavaksi viskaan sen koiran sinne jokeen, stana jos tulevat vielä vastaan. Katsotaan, pysyykö pinnalla, mitäs käveli keskellä tietä. Koiran jokeen viskaamisesta tuskin tulee muuta kun sakot.
Mieluummin väistän suosiolla itse, kuin törmään johonkin vastaantulevaan koronahönkijään.
Kun näet moisen sakin tulevan, niin seisahdu ja ala omalla puolellasi räplätä kännykkää vain siihen katsoen.
Suomessa on oikeanpuoleinen liikenne ja koko kaistaa ei saa täyttää, liikkumaan pitää päästä kulkemaan kumpaankin suuntaan.
Kyllä kaikki sen tietää, mutta suurin osa ymmärtää myös, että oikeanpuoleinen liikenne on kaikille turvallisinta. Ne satunnaiset vasenta kaistaa kävelevät "minäminä ja minun oikeus kulkea vasenta laitaa" kulkevat haittaavat kaikkea muuta liikennettä. Esim. ohitukset kevyenliikenteenväylällä sujuvat huomattavasti helpommin ja turvallisemmin, kun kaikki kulkevat omaan kulkusuuntaansa nähden oikeaa reunaa.