Miksi jotkut ei väistä kävellessä? Kävelevät vaikka päin, mutta eivät väistä.
Kevyen liikenteen jalankulkijoille tarkoitettu "puolikas" täyttyy koko leveydeltä, jos kolmihenkinen perhe kävelee vierekkäin. Niin usein olen nähnyt, että he eivät väistä, tulevat koko rintamalla väistämättä. Muutenkin on paljon ihmisiä, jotka kävelevät päin, eivätkä väistä? Miksi minä olen aina se, joka joutuu väistämään?
Testasin ja päätin olla väistämättä ketään. Kilometrin matkalla 4 ihmistä käveli minua päin. Itse en katsonut ihmisiä, kävelin suoraan ja nämä 4 kävelivät päin, jolloin keikat osui 1/3 vastakkain ohitustilanteessa.
Jos minä en väistä, miksei toinenkaan väistä? Miksi minun pitää olla aina se, joka väistää?
Miten kadulla kulkemisestakin on tullut ihmisten välistä valtataistelua?
Kommentit (1352)
Olen 50v. nainen. 2 tilanteessa en väistä, teinejä laumana ja miehiä, jos ovat tulossa suoraan päin, tällöin teen samoin.
Miten voi olla mahdollista? Eihän kukaan autoilijakaan aja tien väärällä puolella niin miksi kävely päin persettä olisi yllättäen ok? No ei todellakaan ole ok!
Näitä havaintokyvyttömiä on aika paljon. Hammaslääkärissä eskari-ikäisen lapseni päälle meinas istua sellainen laardimummu, ehdin just nostaa lapsen pois siitä.
idiootteihin törmää nykyään niin useasti että mietin pitäsiköhän minun kaivaa pistooli naftaliinista kun lähden illalla kaupungille.loppuu vittuillu ja röyhkeily sen siliän tien
Liikennesääntöjen opettamiseen ei käytetä ainakaan koulussa enää niin paljon aikaa, koska pitää opetella peruskäytöstapoja ihan alkeista asti sekä tunnetaitoja.
Vierailija kirjoitti:
Koska patriarkaatti.
Kyllähän se on useimmiten nämä nuoret ämmälaumat, jotka ei väistä. Patriarkaatin kanssa sillä ei ole silloin mitään tekemistä.
erityisesti näissä vituttaa kun porukat kävelee meidän talon pihan kautta. ensinnäkään se pihan kautta kulkeminen ei lyhennä matkaa. sitten jäävät pihalle hengaileen ja heittelevät roskansa siihen. sitten yöllä pitävät niin saatanamoista meteliä ettei voi kuumallakaan pitää ikkunaa auki.
muutenkin meidän pihan on muuttunut julkiseksi. koululaiset tulee siihen tupakille. teinit valloittaa talon leikkipaikan yms
Varmaan ainoa hetki näiden ihmisten mitättömässä elämässä, kun kokevat että heillä on valtaa.
Voi jumalauta. Mikä siinä on, että ei perusasioita osata. En kyllä olisi ikinä uskonut, mutta tien väärällä puolella kävelystä pitäisi antaa sakkoja. Liikennesääntöjä pitää noudattaa ja kävely on yksi niistä. Ei siitä tule oikeasti hevon helvettiä, että aivoton lauma tukkii tien. Eihän autoakaan saa jättää tien tukkeeksi, jos moottori menee paskaksi vaan se pitää saada pois tieltä tien reunaan
Olen lyhyt ukontappi mutta ei minun päälleni ole kävelty. Mutta katselin yhtenä päivänä jalankulkuliikennettä Helsingin City-käytävässä, se on sellainen pieni sisäpiha jonka läpi kävelee varmaan kymmeniä tuhansia ihmisiä joka päivä.
Pihalta aukeaa käytävät kaivopihalle, Aleksille (kolmen sepän aukio), asematunneliin ja Mikonkadun suuntaan.
Kun tuota liikennettä katsoo, huomaa että ihmisilläkin on parviälyä. Kiireisiä töihinmenijöitä tai töistä tulijoita, lounastajia. Kaikki pystyvätä kävelemään normi kävelyvauhtia pihan poikki, suoraan tai vinottain. Vaikka hihat koskettaa toisia, niin suoranaisia törmäyksiä on ani harvoin. Se on ällistyttävää. Vähän niinkuin lintu- tai kalaparvi.
Mahtaako tämä olla jotain mihin helsinkiläisillä on parempi tuntuma, siis myötäsyntyistähän tuo on ihmiselle mutta jospa hesalainen on harjaantuneempi parvieläin kuin vaikka pielavetinen?
Vierailija kirjoitti:
Suomessa usein raivosin mielessäni näille, jotka ei osaa kapeilla jalkakäytävillä yhtään antaa toiselle tilaa. Pariisissa ollessani huomasin, että ruuhkaisilla kaduilla, metrokäytävillä ei törmäilty, ihmiset sujuvasti soljuivat eteenpäin ja väistelivät, antoivat tilaa toisilleen. Suomalaisilla on vielä paljon opittavaa kohteliaasta käytöksestä, mutta aikansahan se ottaa, kun vasta ollaan metsistä tulleina toisiimme törmätty.
Asuinmaassani ei myöskään törmäillä, ja jos joku törmäilee, niin sitä pidetään hyvin moukkamaisena käytöksenä. "Väistämissäännöt" ovat selkärangassa, ja varmasti jo lapsena opittu, ja siksi väistäminen on luontevaa missä tahansa ihmiset liikkuvat. Esim. jos kaupassa on joku katsomassa hyllyjen välissä tuotteita, ja haluat mennä hänen edestään ohi, niin se kohteliaasti pyydetään "anteeksi". Jos käytävällä kohdataan, niin huomioidaan vastaantulija. Väenpaljoudessa kiertosuunnat ovat kaikille itsestäänselviä, eikä törmäilyjä pääse syntymään. Sitten kun tulee Suomeen, niin saa ihmetellä, kun ihmiset kävelee päin, ja näyttää ettei mitään käytäntöä ja sääntöjä ole siihen miten kohtaamistilanteissa toimitaan.
Vierailija kirjoitti:
Sompaut ja arapit järjestään pykeltää päälle. Usein kertoo haluavansa tapella, että saa sitten poliittisen poliisin myötävaikutuksella korvauksina hyvät rahat. Näin Hesassa.
Mitkä helvetin hyvät rahat? Voitko selittää?
Tämähän sattui sopivaan kohtaan tämä aihe! Ei ole kauaakaan, kun olimme mieheni kanssa ulkoilemassa. Ulkoilureitin leveys oli vähintään 3 metriä ja seisoin AIVAN reitin reunalla. Olimme pysähtyneenä koska katsoin kartasta reittivaihtoehtoja.
Mitä tekee keski-ikäinen mamma? No kävelee minua päin! Ei voinut kiertää sieltä vapaan 2,5 metrin osuudelta, vaan käveli minua päin. Miehenikin totesi minulle, että varo vähän. Varo MITÄ??! Ei hemmetti en ole varmaan koskaan tiuskaissut miehelleni niin äkäisesti, kuin silloin. Minä en todellakaan väistä ketään, jos olen pysähdyksissä tien reunassa ja vapaata kävelytilaa on metrejä.
En myöskään suostu kävelemään katse liimaantuneena kännykkään ja kävelemään itse miten sattuu. Siksi pysähdyn, että en aiheuta muille haittaa.
Enpä ole huomannut kenenkään kävelevän pahki. Itsekään on uraltani pompi sivulle. Kaipa ihmisillä vaistot pelaa.
Oliko niillä aurinkolasit ja valkoiset kepit käsissään?
Ovat joko itsekkäitä, tyhmiä tai eivät muista liikennesääntöjä.
Numero 6, meillä on aika samankaltaiset kokemukset.
Kerran testasin, koska mielestäni se ei voi olla aina niin, että se toinen on se joka joutuu väistelemään aina.
Tää tyyppi selasi siis kännykkäänsä, ja mulla oli kiire, joten ajattelin, että nyt en ruve väistelemään, koska hänkään ei kerran eteensä yhtään katsele. Noh, hänen käsi sitten osui, ja puhelin meinasi lentää, ja kehtasi vielä kiroilla että "s@@t@n@!".
Mun mielestä ihan oma vika, jos kävellessä ei voi keskittyä kävelemiseen ja siihen, ettei törmäile muihin. Se on sitten oma vika, jos puhelinta tuijottaessa tömää johonkuhun, ja puhelin tippuu ja hajoaa.
Kummasti ovat miehet alkaneet väistelemään ja antamaan tilaa, kun olen hoikistunut. Sitähän kuvittelisi, että pienempi ihminen tarvitsisi vähemmän tilaa, mutta selkeästi kilojen pudottaminen on vähentänyt miesten aggressiota.
Laittakaa päälle Greenpeacen, Amnestyn tms. liivi ja ottakaa käteen sellainen kirjoitusalusta, varmasti jengi kiertää kaulaa.
Vierailija kirjoitti:
Ovat joko itsekkäitä, tyhmiä tai eivät muista liikennesääntöjä.
Mitä saadaan, kun aivoton idiootti ja äärimmäisen itsekäs yhdistetään toisiinsa? Kävelevä katastrofi
Ylipäänsä en väistä niitä, jotka kävelevät "omalla" puolellani. Tosi moni kuvittelee voivansa kävellä kapealla kadulla rinnakkain usean ihmisen voimalla ja kuvittelee, että vastaantulija väistää.