Miksi jotkut ei väistä kävellessä? Kävelevät vaikka päin, mutta eivät väistä.
Kevyen liikenteen jalankulkijoille tarkoitettu "puolikas" täyttyy koko leveydeltä, jos kolmihenkinen perhe kävelee vierekkäin. Niin usein olen nähnyt, että he eivät väistä, tulevat koko rintamalla väistämättä. Muutenkin on paljon ihmisiä, jotka kävelevät päin, eivätkä väistä? Miksi minä olen aina se, joka joutuu väistämään?
Testasin ja päätin olla väistämättä ketään. Kilometrin matkalla 4 ihmistä käveli minua päin. Itse en katsonut ihmisiä, kävelin suoraan ja nämä 4 kävelivät päin, jolloin keikat osui 1/3 vastakkain ohitustilanteessa.
Jos minä en väistä, miksei toinenkaan väistä? Miksi minun pitää olla aina se, joka väistää?
Miten kadulla kulkemisestakin on tullut ihmisten välistä valtataistelua?
Kommentit (1352)
Asun Espoossa ja mun mielestä täällä lähes kaikki huomioi vastaantulijat. Välillä on niitä jotka kävelee vasemmalla puolella ruuhkassa ja tekee asioista hankalampia mutta ei ne silti törmäile. Osa ulkomaalaisista kävelee todella itsevarmasti vasenta puolta mutta lienevät vaihto-oppilaita maista, joissa on vasemmanpuoleinen liikenne. Tämä siis aiemmin opiskelijakylässä.
Kauppakeskuksissa on sellaisia haahuilijoita, joista ei saa selvää mihin suuntaan ne menee eikä ne huomioi "liikennettä", vaikka seisoisivat oviaukon edessä mutta ei nekään varsinaisesti törmäile.
Itselläni on sellainen periaate, että jos iso mies selvästi näyttää omistavansa mestan, eikä väistä yhtään niin törmään aivan mieluusti. Mutta tätäkään ei oikeastaan ikinä tapahdu. Törmäilyä tapahtuu lähinnä joidenkin pikku prinsessojen kanssa, jotka on ilmeisesti tottuneet että miehet kumartaa ohi kulkiessaan. Mutta sekin on hyvin harvinaista. Kävelee siis porukalla päin tai eteen, enkä jaksa aina tehdä mitään parkour-liikkeitä heidän vuokseen.
Vierailija kirjoitti:
Voi ristus se on ärsyttävää, mutta täällä Oulussa ei väistä pyöräilijätkään. Ajavat aivan varmasti varpaille asti ja odottavat että sinä jalankulkijana väistät.
No huhhuh, nopeampi väistää. Vihainen mulkaisu pyöräilijältä on kyllä hyväksyttävää jos jalankulkija haahuilee.
Tampereella eräs mummo on ottanut tavakseen kävellä vastaantulijoita kohti. Väistin ja mummo käveli tahallaan päin. Ilmeisesti pelkkä nuoremman naisen läsnäolo ärsytti?
Kävelijä saa kävellä kummalla tahansa puolella esim. yhdistettyä pyörätietä ja jalkakäytävää. Pyörät kulkee suuntaansa oikealla ja väistää kaiken keskeltä (omalta vasemmaltaan), kävelijä sen sijaan saa kävellä myös vasenta puolta vastaan. Lukekaa liikennesäännöt, kävelijöille ei ole "oikeanpuoleista liikennettä" typerykset.
T.pyöräilijä
Vierailija kirjoitti:
Tampereella eräs mummo on ottanut tavakseen kävellä vastaantulijoita kohti. Väistin ja mummo käveli tahallaan päin. Ilmeisesti pelkkä nuoremman naisen läsnäolo ärsytti?
Tampereella on tosiaan ainakin yks tuollainen mummo, mutta se kävelee ihan kaikkia päin. Ei mitään tekemistä naiseuden tai nuoruuden kanssa, vaan se on joku mielenterveyden juttu. On ollut jo vuosiakausia Tampereella törmäilemässä muihin, ja se on se mitä se tekee. Pitää vaan väistää kaukaa, jos tietää tapauksen.
Ei törmäilty kirjoitti:
Olen lyhyt ukontappi mutta ei minun päälleni ole kävelty. Mutta katselin yhtenä päivänä jalankulkuliikennettä Helsingin City-käytävässä, se on sellainen pieni sisäpiha jonka läpi kävelee varmaan kymmeniä tuhansia ihmisiä joka päivä.
Pihalta aukeaa käytävät kaivopihalle, Aleksille (kolmen sepän aukio), asematunneliin ja Mikonkadun suuntaan.
Kun tuota liikennettä katsoo, huomaa että ihmisilläkin on parviälyä. Kiireisiä töihinmenijöitä tai töistä tulijoita, lounastajia. Kaikki pystyvätä kävelemään normi kävelyvauhtia pihan poikki, suoraan tai vinottain. Vaikka hihat koskettaa toisia, niin suoranaisia törmäyksiä on ani harvoin. Se on ällistyttävää. Vähän niinkuin lintu- tai kalaparvi.
Mahtaako tämä olla jotain mihin helsinkiläisillä on parempi tuntuma, siis myötäsyntyistähän tuo on ihmiselle mutta jospa hesalainen on harjaantuneempi parvieläin kuin vaikka pielavetinen?
Seuraapa joukossa käveleviä puluja. Ovat kuin kala vedessä.
Oikeanpuoleinen liikenne ei koske jalankulkijoita. Jalankulkija saa kävellä miten ja missä tahansa. Paitsi moottoritiellä ja yksityisalueella.
Vierailija kirjoitti:
Hullua päälle tuloa. Kauppakeskuksessa kerran sain tarpeekseni kun kolme rinnan tuli joukko vastaan ja minä yritin oikealta väistää. En kuitenkaan mennyt ihan seinään kiinni, niin annoin vasemman käsivarren törmätä itseäni paljon isompi kokoiseen ihmiseen. Sattuihan se. Mutta ekaa kertaa ajattelin, että miksi minä joudun aina väistämään näitä rivissä marssivia Euroopan omistajia???
Samanlaisia kokemuksia. Olen huomannut että perheiden lisäksi erityisesti nämä tummatukkaiset "parturi"miehet (kai olette huomanneet millaisia parturiliikkeitä isompiin kaupunkeihin on pullahdellut ihan urakalla?) kävelevät kolme samannäköistä tyyppiä rinnakkain ja odottavat että muut väistää. En muuten väistä. Reunimmainen saa sitteh huomata että olisi kannattanut vähän tiivistää.
Pastori Pertti kirjoitti:
Oikeanpuoleinen liikenne ei koske jalankulkijoita. Jalankulkija saa kävellä miten ja missä tahansa. Paitsi moottoritiellä ja yksityisalueella.
Saa varmaan, mutta ei kannattaisi, jotta liikenne sujuisi kaikkien kannalta parhaiten.
Ei väistetä! Ei väistetä! Oli kiva leikki kakarana, mut ei sitä enää jaksa leikkiä.
Olen 199 cm pitkä ja painan 110 kg. Minun ei TARVITSE väistää, rääpäle.
Meillä päin ei voi edes uneksia kävelevänsä jalkakäytävällä. Pyöräilijät ( ei sentään kaikki) ja sähköpotkulautailijat ajavat tuhatta ja sataa isoina letkoina suoraan päin.
Itse kävelen ojassa tai nurmikolla, missä laudat eivät pysty kulkemaan.
Jalankulkijoille pitää kait olla omat kaistat. En kyllä usko, että sekään toimii. Sähköpotkulaudoille pitää olla rajut esteet vähän väliä.
Meillä on täällä planeetalla liikaa väkeä, sitähän tuo ystävämme korona on tullut helpottamaan. Puolet pois ei vielä riitä, 75% - 80% kato tarvitaan, jotta pallo jaksaisi meitä. Emmehän mekään jaksa toisiamme.
Vierailija kirjoitti:
Hyvä, niin minäkin teen
Sama täällä. Olen huomannut, että erityisesti monikulttuurisesti rikkaalla nuorisolla on tapana kävellä rinnakkain koko jalkakäytävän leveydeltä. Väistävät ihan viime tingassa, kun kävelen päin.
Täällä ainakin menee kaikki ihan miten sattuu. Ei hitto että välillä kauhistuttaa tuolla liikenteessä ajaa pyörällä kun vaikuttaa ettei suurin osa kevyen liikenteen käyttäjistä katso yhtään ympärilleen vaan pyörivät kevyen liikenteen väylällä ihan miten sattuu ihan iästä, sukupuolesta ja etnisestä taustasta ja kulkuvälineestä riippumatta. Ihan pikkuipanoiden kohdalla tuon _jotekin_ ymmärtää. Tosin tuntuu että monelle ei minkäänlaista liikennekasvatusta ole yritetty edes opettaa, koska taas toistet samanikäiset liikkuvat liikenteessä täysin esimerkillisesti ja monia aikuisiakin paremmin, eli pyrkivät ajamaan oikeassa reunassa tilanteen mukaan, katsovat ympärilleen jne.
Pari kertaa meinannut lentää suusta kirosanoja päin ihmisten naamaa kun eivät tunnu olevan yhtään tietoisia ympäristöstään, Vaikka monen sadan metrin päästä olisi pitänyt nähdä että vastaantulija on tulossa, niin sitten ihan viime hetkellä kuitenkin kiilataan kuitenkin juuri siihen eteen eikä reagoida mitenkään vaikka itse pitäisi käytännössä pysäyttää välttääkseen yhteentörmäys.
En ymmärrä ihmisiä jotka sanovat että pyöräilijät voivat ajaa miten sattuu koska oman kokemuksen perusteella jos en itse varoisi ja väistelisi laisinkaan muita, vaan pitäisin ainoastaan oman ajolinjani olisin jatkuvasti törmäämässä muihin kevyen liikenteen käyttäjiin.
Nyt erityisesti kun tiet jäätyy ja jarrutusmatkat pitenee aiheuttaa aika tajutonta stressiä. Koittakaa opettaa niille skidellenne sitä liikennekäytöstä kiitos ja koittakaa myös itse vähän kiinnittää huomiota liikenteeseen vaikka se älypuhelin/juttukaveri oliskin niin tajunnanvaltaava.
Puhelin on huomattavasti tärkeämpi kuin koko ympärillä oleva maailma. Tämmöiset kun kun törmää alkaa ensimmäisenä häneltä huuto että "kattosit etees!!" ja oma katse on koko ajan puhelimessa
Vierailija kirjoitti:
Mummolla voi olla sekä näössä että kuulossa vikaa. Et näe ulkoapäin ovatko ihmisellä oikeanlaiset linssit silmälaseissa.
Ajorataa kävellessä tulee käyttää vasenta laitaa. Noin 99% kävelijöistä ei osaa tätä sääntöä. Siinähän sitten ähisette, kun en väistä teitä osaamattomia.
Vierailija kirjoitti:
Ajorataa kävellessä tulee käyttää vasenta laitaa. Noin 99% kävelijöistä ei osaa tätä sääntöä. Siinähän sitten ähisette, kun en väistä teitä osaamattomia.
Päälleajo-oikeutta ei myöskään ole olemassa. Tätä ainakin oma ajokouluopettajani kovasti painotti.
Vierailija kirjoitti:
Nyt opiskelemaan uudelleen liikennesääntäkä. Jalkakäytävällä ja kevyen liikenteen väylällä tuo ei päde. Ajoradallakin tuo sääntö tarkoittaa itseasiassa sitä, että sun tulee kävellä ajoradan vasenta laitaa, jotta sun selän takaa ei tule autoja, vaan vastaantuleva liikenne on lähempänä sinua. Eli ajoradalla jos joku kävelee sinua vastaan, teidän ei pitäisi edes joutua väistämään toisianne, sillä vastaantulijan pitäisi kävellä kokonaan ajoradan toista laitaa.
Väistän aina ensimmäisenä, yleensä jo hyvissä ajoin nähdessäni vastaantulijan. Muutenkin koen tarvitsevani ehkä tavallista enemmän henkilökohtaista tilaa ympärilleni. Ihmettelen ihmisiä, jotka tulevat fyysisesti tosi lähelle tuntematonta.
Blogini: https://ilouutinen.blogspot.fi/