Tutkimus: Ihmisiin eniten vetoava musiikki on usein peräisin teinivuosilta. Suosikkikappaleet ovat todennäk. ajalta, jolloin kuulija oli 17v
"Jyväskylän yliopisto pyysi eri maissa vastaajia nimeämään musiikkikappaleen, jota hän piti syvästi merkityksellisenä.
Tulokset osoittavat, että kappaleet säilyvät merkityksellisinä jopa vuosikymmeniä.
Miehillä musiikkiin liittyvien muistojen huippu ajoittui varhaisemmaksi kuin naisilla, noin ikävuoden 16 tienoille. Naisilla vastaava huippukohta oli vasta ikävuoden 19 jälkeen."
Mikä sinun kappaleesi olisi?
Kommentit (19)
Tällä hetkellä kyllä suosikki on Lady Gagan ja Bruno Marsin yhteisbiisi " die with a smile".
Ikää kohta 60v.
Teininä kuuntelin enimmäkseen suomi-iskelmää. Mulla menee vähän päinvastoin nämä ikä ja musiikkimaku kuin yleensä ihmisillä.
En allekirjoita, musiikkimakuni on muuttunut noista ajoista täysin ja useampaan eri kertaan.
Vähän samaa mieltä. Ehkä rakkaimmat biisit nuoruudesta, mutta ei nykysuosikkibiisit.
Haddaway :What is love?
Olin jotain ylä-aste ikäinen silloin. Kun biisi tuli radiosta usein.
Tämähän on tiedetty, mutta ei pidä paikkaansa ainakaan minulla. En enää jaksa kuunnella sitä musiikkia mitä kuuntelin 17-vuotiaana.
Mun suosikkikappaleet on ajalta, kun olin 18-21 ja nämä on 80-luvulta tietty.
Omat ikisuosikkini ovat kylläkin ikävuosilta 13-15 ja olen lisäksi nainen, joilla tuon mukaan pitäisi olla lempibiisit niitä, joita kuunteli parikymppisenä. Lisäksi musiikkini on aggressiivista energiamusaa jota tuon mukaan kuuntelevat miehet. Ei ihan osu.
Ei pidä paikkaansa mun kohdallani. Kuuntelin vielä 17-v. melko painotteisesti eurodance- ja teknomusiikkia. Koin n. 20-vuotiaana aidon musiikillisen herätyksen ja olen vähitellen siirtynyt brittipopista indie-musiikkiin. Löydän koko ajan myös todella hyvää uutta musiikkia ja monet lempikappaleistani ovat ihan viime vuosilta.
Mun kohdalla kakskymppisenä digatut biisit sytyttävät parhaiten. Mutta on yksi poikkeus joka on jäänyt soimaan korvassa siitä asti kun olin 16: Harpon Moviestar.
Rod Stewart: Baby Jane on jäänyt soimaan päähän, koska seurustelin espanjalaisen pojan kanssa, joka oli töissä London Pub-nimisessä discossa Magalufissa Mallorcalla. Jouduin joka ilta kuuntelemaan sen useita kertoja, kun odottelin häntä töistä.
Mutta pidänkö 80-l musiikista noin muuten? EN!
Vierailija kirjoitti:
Haddaway :What is love?
Olin jotain ylä-aste ikäinen silloin. Kun biisi tuli radiosta usein.
Tämä soi baarissa ysärillä ja porukka lähti tanssimaan.
Olen mies, eli minun suosikkikappaleet pitäisi olla siis vuosilta 1990 - 1991 jos kerran 16-vuotiaana pitäisi olla mieluisin musiikki, mutta ei se oikein minun kohdalla niin ole. Olen loppuvuodesta syntynyt joten olin valtaosan 16v iästä vuoden 1991 puolella. 1990 -luvun alussa musiikissa oli mielestäni aika erikoisiakin kappaleita valtavirrassakin, sellainen erikoisempi "90-luvun alun soundi", kuten Seal - Killer, CeCe Peniston - Finally, Enigma - Sadeness ja esim. Mc Sar - It's On You.
80-luvun musiikki on minusta paljon parempaa vaikka olin silloin lapsi. Kappaleet kuten Sandran Maria Magdalena iskee edelleen :) Kappale julkaistu heinäkuussa 1985 jolloin olin 10v.
Ehkä tietyt biisit tuo sen fiiliksen nuoruudesta muttei kyse ole varsinaisista nykypäivän suosikkikappaleista.
Teleks - Hiljaa virtaa Vantaa (2002)
Kuulin sitä radiosta 2000-luvun alkuvuosina. Olin 12-vuotias 2002 😊
https://www.hs.fi/tiede/art-2000011590885.html