Miksi jotkut ei väistä kävellessä? Kävelevät vaikka päin, mutta eivät väistä.
Kevyen liikenteen jalankulkijoille tarkoitettu "puolikas" täyttyy koko leveydeltä, jos kolmihenkinen perhe kävelee vierekkäin. Niin usein olen nähnyt, että he eivät väistä, tulevat koko rintamalla väistämättä. Muutenkin on paljon ihmisiä, jotka kävelevät päin, eivätkä väistä? Miksi minä olen aina se, joka joutuu väistämään?
Testasin ja päätin olla väistämättä ketään. Kilometrin matkalla 4 ihmistä käveli minua päin. Itse en katsonut ihmisiä, kävelin suoraan ja nämä 4 kävelivät päin, jolloin keikat osui 1/3 vastakkain ohitustilanteessa.
Jos minä en väistä, miksei toinenkaan väistä? Miksi minun pitää olla aina se, joka väistää?
Miten kadulla kulkemisestakin on tullut ihmisten välistä valtataistelua?
Kommentit (1352)
Vierailija kirjoitti:
Yleensä päin törmääjät ovat taskuvarkaita tai ryöstömurhaajia.
Kannattaa varoa koska vastapuolella voi olla veitsi jolla tuikkaa ja vie vasta sitten lompakon.
Yleensä taskuvarkaat törmää huomamattomasti ja nappaa puhelimen tai rahat.
Viisas väistää aina.
Jos toinen tulee päin, niin hänellä on aina joku ajatus taustalla.
Etenkään korona-aikaan ei hirveästi tee mieli alkaa todistella tiellä kuka on kuningas.
Ajoneuvoilla oikea puoleinen liikenne jalankulkijan vasemman puoleinen ainakin tielain mukaan.
Päällekävelijät ovat usein ainakin motorisesti kömpelöitä, kävely suuntautuu samalla tahdilla ja tempolla vain suoraan eteenpäin vaikka päin tolppaa (tämäkin on nähty!). Askeleet sivulle ei onnistu ollenkaan, saatikka pysähtyminen tarvittaessa. Voihan kyseessä tietysti olla jokin neurologinen sairauskin tai hahmotushäiriö, mutta erikoisen näköistä tämä on.
Vierailija kirjoitti:
Mä tein kanssa kerran testin, että en väistä. Testin kohteeksi joutunut pariskunta ihmettelivät toisilleen, että mä kävelin päälle. Vielä monen vuoden jälkeen mä ihmettelen, että miksi se olin minä, joka kävelin päälle, eivätkä he.
Selkeästi eivät olleet koskaan väistäneet ketään, ja kokivat väistämisen sitten noin.
Vierailija kirjoitti:
Ajoneuvoilla oikea puoleinen liikenne jalankulkijan vasemman puoleinen ainakin tielain mukaan.
Jalankulkijan pitää kävellä autotiellä vasenta puolta, mutta pyörätiellä oikeaa!
Jalkäytävällä on ihan sama kuinka mennään, mutta viimeinen sana on oikeaa reunaa kulkevalla, väistää ei tarvi ketään, jos ei taho.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Suomessa usein raivosin mielessäni näille, jotka ei osaa kapeilla jalkakäytävillä yhtään antaa toiselle tilaa. Pariisissa ollessani huomasin, että ruuhkaisilla kaduilla, metrokäytävillä ei törmäilty, ihmiset sujuvasti soljuivat eteenpäin ja väistelivät, antoivat tilaa toisilleen. Suomalaisilla on vielä paljon opittavaa kohteliaasta käytöksestä, mutta aikansahan se ottaa, kun vasta ollaan metsistä tulleina toisiimme törmätty.
Asuinmaassani ei myöskään törmäillä, ja jos joku törmäilee, niin sitä pidetään hyvin moukkamaisena käytöksenä. "Väistämissäännöt" ovat selkärangassa, ja varmasti jo lapsena opittu, ja siksi väistäminen on luontevaa missä tahansa ihmiset liikkuvat. Esim. jos kaupassa on joku katsomassa hyllyjen välissä tuotteita, ja haluat mennä hänen edestään ohi, niin se kohteliaasti pyydetään "anteeksi". Jos käytävällä kohdataan, niin huomioidaan vastaantulija. Väenpaljoudessa kiertosuunnat ovat kaikille itsestäänselviä, eikä törmäilyjä pääse syntymään. Sitten kun tulee Suomeen, niin saa ihmetellä, kun ihmiset kävelee päin, ja näyttää ettei mitään käytäntöä ja sääntöjä ole siihen miten kohtaamistilanteissa toimitaan.
En tiedä mistä nämä kokemukset on, mutta en koe että Helsingissä olisi tapana törmäillä. En kyllä ole sellaista huomannut muissakaan kaupungeissa, en Suomessa enkä muuallakaan.
Veikkaan että tuollaiset väistämiset menee ihan vaistomaisesti ja ihan mikroskooppinen liike näyttää että hei meen tästä. Puuttuskohan tällainen vähäinen kommunikaatio joltakulta jos kerran aina kaikki törmäilee? Ehkä se on vain kaupunkilaisille kehittynyt. Asun itse helsingissä.
Lukemani mukaan narsistit ja psykopaatit eivät väistä toista ihmistä. Olen huomannut tämän työpaikallani.
Useimmiten jos kävelen reipasta vauhtia määrätietoisesti, minua väistetään. Jos löntystän, haahuilen jne, ihmiset kävelevät päin. En tiedä mistä tämä johtuu.
Vierailija kirjoitti:
Veikkaan että k usipäisyys on lisääntynyt. Sithän se on. Olen viime vuosina saman huomannut.
Siis jopa autoon. Marketeilla kerran olin autolla ja ajoin todella hitaasti eteenpäin. Rouva tulee kassin kaa ja kävelee pahki. Kyllä meitä nauratti. Hän ei nauranut.
Onhan se nyt fiksumpaa et tksin kävelijä väistää isompaa porukkaa. Itse en kyllä silti väistele ketään
Väistämättömyyteen käsittääkseni tarvitaan aina vähintään kaksi ihmistä. Siinäpä sitten mietiskelemään kaikki ne, jotka ihmettelevät, miksi toinen ei väistä.
Hullua päälle tuloa. Kauppakeskuksessa kerran sain tarpeekseni kun kolme rinnan tuli joukko vastaan ja minä yritin oikealta väistää. En kuitenkaan mennyt ihan seinään kiinni, niin annoin vasemman käsivarren törmätä itseäni paljon isompi kokoiseen ihmiseen. Sattuihan se. Mutta ekaa kertaa ajattelin, että miksi minä joudun aina väistämään näitä rivissä marssivia Euroopan omistajia???
itsekin olen väistäjä. Kadulla ja liikenteessä muille täysin näkymätön.
Olen myös kaupassa asioidessa todennut, että vaikka seisoisin paikallani esim. hedelmälaarin luona valitsemassa hedelmiä, niin aina on joku ihminen, jolla on juuri se sama tarve tunkea juuri sillä hetkellä minuun kiinni valitsemaan just nyt heti niitä samoja hedelmiä. Vaikka minä olin siinä ensin. Vaikka ei menisi kuin minuutti, että seuraava pääsisi siihen itse. Mutta ei, mahdan olla täysin näkymätön, kun siihen tungetaan, ja mulkoillaan minua vihaisesti, aivan kuin minä olisin se tungettelija, joka yrittää häntä töniä.
Lienen jonkinlainen idioottimagneetti tai jotain???
Monilla tavoin maailman sairain kansa, minkäs teet.
Koska AP tuntuu olevan nuori, pieni ja heiveröinen, niin hänenhän se kuuluukin väistää aina oikealle.
Muutettiin juuri pientaloalueelle ja käyn paljon lenkkeilemässä. Kyllä muuten veetuttaa, kun vastaantulevat ihmiset kävelevät kummalla puolella tietä sattuu, ja heitä on paljon. Minä joudun tottakai aina väistämään - kokeiltu on, olen kävellyt hyvin lähelle vastaantulijoita, eivätkä he tee elettäkään väistääkseen. Siinä sitten poukkoilen puolelta toiselle katua. Voisinpa vain pomppia kaikkien yli kuin Super Mario.
Usein tulee vastaan myös koiran ulkoiluttajia, joilla mukanaan useampi kuin yksi koira (joillakin peräti neljä), ja valtaavat näiden kanssa koko tien hihnoineen. Eräs neljän koiran ulkoiluttaja jopa mulkoilee kiukkuisesti aina, jos en hänen vastaantullessaan suurin piirtein hyppää ojaan.
Sanokaa piip piip piip ja kaikki väistävät ihan hymyillen.
Voi ristus se on ärsyttävää, mutta täällä Oulussa ei väistä pyöräilijätkään. Ajavat aivan varmasti varpaille asti ja odottavat että sinä jalankulkijana väistät.
Yleensä päin törmääjät ovat taskuvarkaita tai ryöstömurhaajia.
Kannattaa varoa koska vastapuolella voi olla veitsi jolla tuikkaa ja vie vasta sitten lompakon.
Yleensä taskuvarkaat törmää huomamattomasti ja nappaa puhelimen tai rahat.