Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miksi jotkut ei väistä kävellessä? Kävelevät vaikka päin, mutta eivät väistä.

Vierailija
06.02.2021 |

Kevyen liikenteen jalankulkijoille tarkoitettu "puolikas" täyttyy koko leveydeltä, jos kolmihenkinen perhe kävelee vierekkäin. Niin usein olen nähnyt, että he eivät väistä, tulevat koko rintamalla väistämättä. Muutenkin on paljon ihmisiä, jotka kävelevät päin, eivätkä väistä? Miksi minä olen aina se, joka joutuu väistämään?

Testasin ja päätin olla väistämättä ketään. Kilometrin matkalla 4 ihmistä käveli minua päin. Itse en katsonut ihmisiä, kävelin suoraan ja nämä 4 kävelivät päin, jolloin keikat osui 1/3 vastakkain ohitustilanteessa.

Jos minä en väistä, miksei toinenkaan väistä? Miksi minun pitää olla aina se, joka väistää?

Miten kadulla kulkemisestakin on tullut ihmisten välistä valtataistelua?

Kommentit (1352)

Vierailija
621/1352 |
14.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Stadissa tällaiset tunnistaa junteiksi, ei siellä pelloilla tai kylänraiteilla olla totuttu kävelemään sivistyneesti.

Vierailija
622/1352 |
14.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miksi kukaan ei koskaan törmää??

T. M 202cm 185kg.

Samoin.

T. Ison vihaisen koiran onnellinen omistaja

No jos olet fiksu koiran omistaja niin väistät kaukaa kaikkia ihmisiä sen vihaisen koiran kanssa. Se sun iso vihainen koira muuttuu vikiseväksi puudeliksi jos mulle erehtyy ärhentelemään.

.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
623/1352 |
14.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miksi kukaan ei koskaan törmää??

T. M 202cm 185kg.

Samoin.

T. Ison vihaisen koiran onnellinen omistaja

No jos olet fiksu koiran omistaja niin väistät kaukaa kaikkia ihmisiä sen vihaisen koiran kanssa. Se sun iso vihainen koira muuttuu vikiseväksi puudeliksi jos mulle erehtyy ärhentelemään.

.

Mikäli koira on aina vihainen niin silloin se pitäisi viedä piikille ennenkuin aiheuttaa ongelmia itselleen ja omistajalle.

Vierailija
624/1352 |
14.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos kadulla kaksi ihmistä kävelee vastakkain, oikea tapa väistää on niin, että kumpikin valitsee kadun oikean laidan, ei tuijota vastaantulijaa silmiin, vaan katse seuraa myös sitä kadun oikeaa puolta vastaantulijan ohi. Silloin yhteentörmäystä ei voi tulla, eikä kummankaan tarvitse hypätä pois toisen alta.

Se, miksi osa ihmisistä ei tätä noudata, on mysteeri. Ehkä päinkävelijä luulee olevansa jotenkin muiden yläpuolella eikä siksi hänen kuulu väistellä toisia. Mitään erioikeutta ei kuitenkaan ole olemassa.

Ladulla kävelijä väistää hiihtäjää, eikä hiihtäjällä ole oikeutta mekastaa, jos hänen ei tarvitse tehdä minkäänlaisia väistöliikkeitä kävelijän takia. Koiranulkoiluttaja on aina valmis ottamaan koiransa lähelle, tuli vastaan mitä tahansa. Myös lapset on hyvä olla lähellä aikuista, eikä heidän kuulu pomppia pitkin poikin tietä.

Pyöräilijä väistää vähän kaikkia, jos ajaa kevyen liikenteen väylällä. Keskellä kaupunkia pyöräilevän on oltava kaikista valppain, ettei jää autojen alle eikä jyrää jalankulkijoita. Talvipyöräilijä muistaa myös rinkauttaa kelloa, ellei ole valmis hyppäämään pyöränsä päältä kohdatessa.

Vierailija
625/1352 |
14.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Omaa kokemusta on runsaasti, olen 153,50 cm suuri nainen, ihmettelen usein, olenko näkymätön. Päälleni kävellään jatkuvasti, pahin on Helsingin keskusta, siellä saa puikkelehtia kuin pujottelurinteessä. Olen jo kehittynyt aika hyväksi tässä lajissa. Miehen ollessa matkassa, pituus 180 cm, asettaudun hänen taakseen, jolloin saan hetkeksi unohtaa pujottelun salaiset taitoni. Olen usein miettinyt, mikä saa ihmiset kävelemään toista päin, asenne minä ensin vai yksinkertaisesti välinpitämättömyys.

Vierailija
626/1352 |
16.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ennen kun tiet aurattiin lumesta, oli pieni polku jota pitkin kävelin pysäkille. Toinen ihminen tuli vastaan, kun olimme melko lähekkäin minä hyppäsin penkkaan. Toinen vaan polulla käveli, ei turvaväliä aatellut. Minulla kastu sukat.

Mietitkö sitä, että jos te molemmat olisitte väistäneet penkkaan, te seisoisitte siellä vieläkin odottamassa, että toinen teistä menisi ohi?

Vierailija
627/1352 |
16.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En tiennyt että tämä on suurikin ongelma.

Olen aina kävellyt sielä missä haluan ja miten haluan.

Ajattelin että Suomi on vapaa maa ja jalkoja voi käyttää vapaasti miten lystää.

Kuljetteko oikeasti kuin junat ulkoillessa?

Suoraa linjaa ilman mitään luovuutta. No huh huh.

Kai siinä sinunkin kävelemisessä joku tolkku on, kun olet vielä hengissä?

Vierailija
628/1352 |
16.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olen tehnyt samoja testejä itsekin ja jos minä en väistä, ihmiset kävelevät päin. Sitten pahimmillaan huutavat perään "kato mihin kävelet" / "älä nyt päälle tuu" vaikka OIKEANPUOLEINEN liikenne. Mihin mun pitäisi väistää? Ojaanko? Kävelkää itse tien oikeaa reunaa niin kukaan ei törmää keneenkään.

Ärsyttää niin hel*etisti, kun kaikki eivät näköjään tiedä että Suomessa on oikeanpuoleinen liikenne. Pyöräteillä ajetaan, varsinkin talviaikaan, keskellä tietä. Olen tuollaisia ohittanut oikealta puolelta, sillä pyöräilen oikeaa kaistaa. Viime syksynä jouduin ohittamaan lastenvaunupariskunnan, joka valtasi koko pyörätien leveyden, reilusti pientareen puolelta ja matkaa oli ainakin puolitoista metriä tuohon toiseen osapuoleen ja kuulin ohittaessani närkästyneen huudahduksen "mitä helevettiä".

Ajoneuvoille on oikeanpuoleinen liikenne!

Jalakulkijoiden tulee kävellä tien VASEMMALLA puolella. Tätä on jo yli 40 vuotta opetettu yleisesti kouluissa ympäri Suomea.

Jos tiellä ei saa liikkua polkupyörillä, eikä moottoriajoneuvoilla (myös sähköiset ihmisensiirtolaitteet), niin silloin voi kävella kummalla puolella tahansa.

Hyvä opastusta löydät tuolta:

https://www.liikenneturva.fi/fi/selkosuomi/ohjeita-jalankulkijalle

Vierailija
629/1352 |
16.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Omaa kokemusta on runsaasti, olen 153,50 cm suuri nainen, ihmettelen usein, olenko näkymätön. Päälleni kävellään jatkuvasti, pahin on Helsingin keskusta, siellä saa puikkelehtia kuin pujottelurinteessä. Olen jo kehittynyt aika hyväksi tässä lajissa. Miehen ollessa matkassa, pituus 180 cm, asettaudun hänen taakseen, jolloin saan hetkeksi unohtaa pujottelun salaiset taitoni. Olen usein miettinyt, mikä saa ihmiset kävelemään toista päin, asenne minä ensin vai yksinkertaisesti välinpitämättömyys.

Olen saanut vuosien aikana vastaan tulevia tutkiessani selville, eli tehdessäni heistä analyyseja, että kyse on egosta. Jotkut ihmiset kokevat olevansa vallanpitäjiä, joita muiden tulee kumartaa ja tehdä tilaa kun he kävelevät. Ja jos mietit, että miten analyysin voi tehdä niin nopeasti, niin kyllä, olen kääntynyt ympäri seurannut joitain yksilöitä pidemmän aikaa, jotta olen saanut rakennettua sen käyttäytymismallin. Hyvin usein isokokoinen ihminen kokee olevansa suuri ja mahtava, eikä halua antaa tilaa toisille. Vielä useammin tilaa ei halua antaa kahden, tai jopa kolmen seurue. Näistä useimmat ovat havainneet, että jonkun tulisi väistää kohtaamistilanteessa. Useimmiten se väistäjä onkin yksittäinen ihminen, joka kohtaa seurueen, tai pariskunnan.

Nämä ovat huomioita ja mitään yleistä ratkaisua ei ihmisten käyttäytymiseen kovin helposti löydy. Paras mitä voin antaa, on että pysähdyt hyvissä ajoin kulkutien sivuun ennen seuruetta, tai -isoa ihmistä ja annat heidän väistää sinua. Kirjoittajan kohdalla sanoisin, että voit joutua joissain vilkkaissa kohdissa ja etenkin kauppakeskuksissa pysähtymään useitakin kertoja.

Vierailija
630/1352 |
16.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sama havaittiin jo joskus 79-80 eli kävelin päin koska toiset edes katso mihin kävelevät ..no pää kääntyi vastaantulijalla ja meinasi mölytä jotain niin kaverini tuli takaa ja toisti tempun..luulisi menenvän jakeluun,tosin toisilta puuttuvat "ns"aivot

Vierailija
631/1352 |
16.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olen huomannut täysin saman! Itse olen todella pienikokoinen, mutta mieheni sen sijaan pitkä ja suurikokoinen, mutta silti me olemme poikkeuksetta ne, jotka väistävät. Jos lenkkipolulla vastaamme tulee 2 ihmistä, olisi mielestäni kohteliasta, että molemmat parivaljakot siirtyisivät jonoon, eikä niin, että aina pelkästään toinen (= me) siirtyy. Tämä siis myös silloin, vaikka tilaa olisi toiselle kävellä rinnakkain, sillä se olisi toiset huomioon ottavaa. Viimeksi eilen kaksi naista käveli vastaan niin, että jouduimme jonoon menon lisäksi viime hetkellä väistämään autotielle, sillä nämä eivät tehneet elettäkään meidän väistämiseksi. Myös kapeilla metsäpoluilla olen lähes aina se (ja ainoa), joka väistää. Itse väistäminenkään ei niin harmittaisi, jos vastaantulija hymyllään tai kiitoksellaan huomioisi sen, että annan tälle tilaa, mutta tällaista tapahtuu todella harvoin. 

Väistämättömien ihmisten lisäksi ärsyttää ne, jotka seisoskelevat keskellä tietä syystä tai toisesta (esim. venytellessä, rupatellessa, tai antaessa koiran haistellessa piennarta tmv.), ja kun lähdet ohittamaan heitä, lähtevät he välittömästi kävelemään rinnallasi, niin, että joudut itse kävelemään vastaantulijoiden kaistalla. Tilanne on kaikille kiusallinen, joten miksi ei voida odottaa, että ohittaja pääsee ohi, ja lähteä sitten vasta itse liikkeelle? :D Jotenkin ajattelisi, että ihmisillä olisi joku sisäänrakennettu kiusallisuusmittari, joka estäisi tällaisen. 

Niin totta!!!!! Etenkin viimeinen kappale! Aina sama juttu.

Jos olet vaikka kotipihallasi menossa ostoksiesi kanssa kotiin, ja oven edessä on pari rouvaa jutustelemassa, päättävät he välittömästi lähteä perääsi ja samaan hissiinkin, vaikka joutuu ahtautumaan tosi tiiviisti, kun kaikilla isot kassit. Kun se kestäis sen minuutin, niin edellinen ois jo jaloista pois. Mutta ei käy. Eivätkä ole edes mitään kavereita, vaan ihan nobodyt, joten pelkkää kiusantekoa.

Samoin, jos olet autollasi lähdössä pihaltasi parkista, täytyy viereisen auton omistajan sännätä samaan aikaan peruuttamaan, vaikka oli sekunti aiemmin takaluukku auki ja teki lähtöä hissukseen. Taas se pieni hetki, mutta ei käy...

Ja tosiaankin, kadulla seisoskelevat lähtevät ihan sun eteen koiransa tai lastenvaunujensa kanssa, vaikka ois kaikille kätevämpää, että se hitaampi jäis perään kulkemaan. ;D Ja yleensä kun on siinä rinnalla pitänyt kiitää, ettei toinen pääse ohi, jäädään sitten kuitenkin sen koiran kans nuuskimaan taaemmas. Mikä tarkoitus tällä oikein on?

Suojateillä väistäminen on jo mennyt ihan tolkuttomaksi. Mä kierrän nykyään aina todella kaukaa suojatien vierestä kadun yli, mutta ei sekään auta, kun täytyy vaan tulla päin!! Ja olen jo vuosia tehnyt tuon, että jäänyt syrjään seisomaan, mutta silti vaan törmätään, kuin tahallaan!

Erään kerran talutin koiraa puiston kävelytiellä, sivusta tuli vanha nainen koiransa kanssa ja lähti perään samaan suuntaan. Ei siinä mitään, mutta ilmeisesti hänen oli ihan pakko kiiruhtaa ja lähteä kulkemaan ”perseessä kiinni”. Aikani kestin, mutta sitten jättäydyin hänen jälkeensä ja lähdin kulkemaan hänen perässään, tosin jätin enemmän väliä. Naisen koirahan ei kulkenut sitten mihinkään ja nainen alkoi kailottamaan, että ”ei tämä näin onnistu”.

Siis mikä ei onnistunut? Sepä se, ei kestänyt muilta samaa toimintatapaa, ei älynnyt vieläkään mikä pointti oli eikä oppinut mitään omasta käyttäytymisestä.

Onneksi tunnen kaupungin nurkat todella hyvin ja yleensä valitsen reittejä, joissa on mahdollisuuksia nopeaan suunnanvaihdokseen, kun näitä jästipäitä on liikkeellä.

Uskomatonta, luin juuri muutama päivä sitten tämän kommentin, ja nyt minullekin kävi samoin! Olin koiran kanssa lenkillä kun edelläni kulki nainen kahden koiran kanssa, ja koska kuljin paljon nopeammin, menin tietysti ohi. (Sekin oli vaikeaa, nainen ei olisi millään halunnut ottaa koiriensa hihnoja lyhyemmälle ja alkoi valittaa kun sitä pyysin.) Heti edelle päästyäni tämä nainen lähti kovaa vauhtia kulkemaan kannoillani ja kälätti koko ajan että mene nyt, mene nyt, minulla on kiire. No päästin hänet tietysti uudestaan ohitseni, kun hänellä kerran oli kiire, mutta kummasti se kiire loppui heti ohituksen jälkeen, nainen mateli eteenpäin ja koirat pysähtelivät koko ajan. Yritin parhaani mukaan jättäytyä jälkeen, mutta eihän siinä edetty mihinkään. Lopulta menin taas ohi ja tässä vaiheessa nainen jo kailotti kiirettään närkästyneenä ja raivosi heti ohi mentyäni että juokse, mene siitä, minulla on kiire, juokse nyt! Ja kävelin siis paljon nopeammin kuin tämä nainen itse oli kävellyt edelläni, mutta hän tuli koko ajan täyttä vauhtia perässäni ja hoputti minua. Mikä ihmisiä vaivaa?

Vierailija
632/1352 |
16.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuollaislle tehoaa vain avokämmen ja sitkeimille NYrkki

Vierailija
633/1352 |
16.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä en väistä ja kuljen aina oikealla puolella tietä. Kun tulee näitä väärällä puolella kävelijöitä jotka eivät aio väistää, pysähdyn ja kaivan esim kännykkää taskusta. Tuolloin väistävät kun olen pysähtyneenä ja keskityn muuhun :) ja kun kävelijä on ohittanut minut, jatkan matkaa. Minun ei siis tarvitse olla pysähtyneenä kuin 5 sek.

Vierailija
634/1352 |
16.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tässä syksyllä ajoin täällä pikku kunnan keskustassa kaupalle pyörällä ja siinä vastaan nuori pariskunta vastaan paikassa jossa pyörätie kääntyy loivasti oikealle. He siis tulivat eteeni vasemmalta toisen pyörätien liittymästä. Minä tietysti ajoin oikeaa reunaa, niin nämä pösilöt kampesivat tietysti minun eteen. Eipä siinä hirveästi ehtinyt miettiä. Väistin vielä enemmän oikealle ja menin siitä nurmen ja ukon välistä että sen takki osui tankoon. Jotain ne urputti jälkeen jolloin huusin takaisin että älä saatanan urpo päälle kävele. Kävelisivät kaikki .... tun pässit kulkusuunnassaan oikea puolta niin ei tartteis urveltaa.

Olisit jäänyt paikanpäälle ja haastanut tappeluun paljain nyrkein. Olisit vähän opettanut tavoille.

Vaikutti sille että tunnelma oli valmis sellaiselle.

Kaikki vain sen vuoksi kun ihmiset törmäsivät toisiinsa kuin junat.

Alpo Ruuthin Viha:

Jos kerran autoilla on oikean puoleinen liikenne niin samoin tulisi olla myös pyöräteillä. Jäisi tämä idiootti kohellus pois. Mikä siinä on niin vaikeaa että on selvästi helpompaa kaikille kun kaikki väistävät oikealle eivätkä kulje miten sattuu. On ihme auktoriteetti uskoa kun laki sallii miten päin vain kulun niin minähän kuljen. Ihmisissä on nykyään paljon mulkkuja.

Vierailija
635/1352 |
16.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tämä on mielenkiintoista kyllä. Itse olen kuitenkin iso kaveri, mutta usein pienemmät eivät tee usein elettäkään väistääkseen, sitten minun on pakko, ettei toista sentään satu. Ei mitään järkeä. Olen miettinyt kyllä että pitää varmaan vaan "ajaa" päälle että oppivat.

Vierailija
636/1352 |
16.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ehkä toiset on niin jäykkiä. Ainakin hajuvesipilvessä kävelevät vanhat muijat on pareittain niin itseään täynnä etteivät väistä. Eivätkä myöskään nuoret pariskunnat. Koko tien leveydeltä vain vierekkäin.

Vierailija
637/1352 |
16.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Helsinkiläiset kävelevät katse suunnattuna kaukaiseen pisteeseen ja  päin, eivät väistä. Olen muuttanut Helsinkiin ja opettelen parhaillaan tätä tapaa.

Vierailija
638/1352 |
16.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vasemman puolen kulkija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olen tehnyt samoja testejä itsekin ja jos minä en väistä, ihmiset kävelevät päin. Sitten pahimmillaan huutavat perään "kato mihin kävelet" / "älä nyt päälle tuu" vaikka OIKEANPUOLEINEN liikenne. Mihin mun pitäisi väistää? Ojaanko? Kävelkää itse tien oikeaa reunaa niin kukaan ei törmää keneenkään.

Ärsyttää niin hel*etisti, kun kaikki eivät näköjään tiedä että Suomessa on oikeanpuoleinen liikenne. Pyöräteillä ajetaan, varsinkin talviaikaan, keskellä tietä. Olen tuollaisia ohittanut oikealta puolelta, sillä pyöräilen oikeaa kaistaa. Viime syksynä jouduin ohittamaan lastenvaunupariskunnan, joka valtasi koko pyörätien leveyden, reilusti pientareen puolelta ja matkaa oli ainakin puolitoista metriä tuohon toiseen osapuoleen ja kuulin ohittaessani närkästyneen huudahduksen "mitä helevettiä".

Ajoneuvoille on oikeanpuoleinen liikenne!

Jalakulkijoiden tulee kävellä tien VASEMMALLA puolella. Tätä on jo yli 40 vuotta opetettu yleisesti kouluissa ympäri Suomea.

Jos tiellä ei saa liikkua polkupyörillä, eikä moottoriajoneuvoilla (myös sähköiset ihmisensiirtolaitteet), niin silloin voi kävella kummalla puolella tahansa.

Hyvä opastusta löydät tuolta:

https://www.liikenneturva.fi/fi/selkosuomi/ohjeita-jalankulkijalle

Et osaa tehdä eroa tien ja jalkakäytävän välillä?

Vierailija
639/1352 |
16.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Järki hoi! kirjoitti:

Tämä on mielenkiintoista kyllä. Itse olen kuitenkin iso kaveri, mutta usein pienemmät eivät tee usein elettäkään väistääkseen, sitten minun on pakko, ettei toista sentään satu. Ei mitään järkeä. Olen miettinyt kyllä että pitää varmaan vaan "ajaa" päälle että oppivat.

Sama juttu, en niin iso, mutta yli 190 pitkä roikale. Olen tottunut jo varomaan, etten lyö päätä ja niinpä sitten automaattisesti väistelen ihmisiäkin. Jos joku tulee vastaan, en katso eteen, onko kyseessä mies, nainen, lapsi vai mikä, joten väistän automaattisesti, ettei kenellekään käy huonosti. Sit saan pitkänä miehenä hyppiä sinne tänne, kun porukkaa lappaa vastaan, eikä aikomustakaan väistää. Ihmettelen vähän. Eksällä tuohon meni hermot, että miksi väistän aina. En mielelläni kävele itseäni lyhkäisempiä päin ja toivo, että jos nyt ei sattuisi vaan mitään.

Vierailija
640/1352 |
16.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olen huomannut täysin saman! Itse olen todella pienikokoinen, mutta mieheni sen sijaan pitkä ja suurikokoinen, mutta silti me olemme poikkeuksetta ne, jotka väistävät. Jos lenkkipolulla vastaamme tulee 2 ihmistä, olisi mielestäni kohteliasta, että molemmat parivaljakot siirtyisivät jonoon, eikä niin, että aina pelkästään toinen (= me) siirtyy. Tämä siis myös silloin, vaikka tilaa olisi toiselle kävellä rinnakkain, sillä se olisi toiset huomioon ottavaa. Viimeksi eilen kaksi naista käveli vastaan niin, että jouduimme jonoon menon lisäksi viime hetkellä väistämään autotielle, sillä nämä eivät tehneet elettäkään meidän väistämiseksi. Myös kapeilla metsäpoluilla olen lähes aina se (ja ainoa), joka väistää. Itse väistäminenkään ei niin harmittaisi, jos vastaantulija hymyllään tai kiitoksellaan huomioisi sen, että annan tälle tilaa, mutta tällaista tapahtuu todella harvoin. 

Väistämättömien ihmisten lisäksi ärsyttää ne, jotka seisoskelevat keskellä tietä syystä tai toisesta (esim. venytellessä, rupatellessa, tai antaessa koiran haistellessa piennarta tmv.), ja kun lähdet ohittamaan heitä, lähtevät he välittömästi kävelemään rinnallasi, niin, että joudut itse kävelemään vastaantulijoiden kaistalla. Tilanne on kaikille kiusallinen, joten miksi ei voida odottaa, että ohittaja pääsee ohi, ja lähteä sitten vasta itse liikkeelle? :D Jotenkin ajattelisi, että ihmisillä olisi joku sisäänrakennettu kiusallisuusmittari, joka estäisi tällaisen. 

Niin totta!!!!! Etenkin viimeinen kappale! Aina sama juttu.

Jos olet vaikka kotipihallasi menossa ostoksiesi kanssa kotiin, ja oven edessä on pari rouvaa jutustelemassa, päättävät he välittömästi lähteä perääsi ja samaan hissiinkin, vaikka joutuu ahtautumaan tosi tiiviisti, kun kaikilla isot kassit. Kun se kestäis sen minuutin, niin edellinen ois jo jaloista pois. Mutta ei käy. Eivätkä ole edes mitään kavereita, vaan ihan nobodyt, joten pelkkää kiusantekoa.

Samoin, jos olet autollasi lähdössä pihaltasi parkista, täytyy viereisen auton omistajan sännätä samaan aikaan peruuttamaan, vaikka oli sekunti aiemmin takaluukku auki ja teki lähtöä hissukseen. Taas se pieni hetki, mutta ei käy...

Ja tosiaankin, kadulla seisoskelevat lähtevät ihan sun eteen koiransa tai lastenvaunujensa kanssa, vaikka ois kaikille kätevämpää, että se hitaampi jäis perään kulkemaan. ;D Ja yleensä kun on siinä rinnalla pitänyt kiitää, ettei toinen pääse ohi, jäädään sitten kuitenkin sen koiran kans nuuskimaan taaemmas. Mikä tarkoitus tällä oikein on?

Suojateillä väistäminen on jo mennyt ihan tolkuttomaksi. Mä kierrän nykyään aina todella kaukaa suojatien vierestä kadun yli, mutta ei sekään auta, kun täytyy vaan tulla päin!! Ja olen jo vuosia tehnyt tuon, että jäänyt syrjään seisomaan, mutta silti vaan törmätään, kuin tahallaan!

Erään kerran talutin koiraa puiston kävelytiellä, sivusta tuli vanha nainen koiransa kanssa ja lähti perään samaan suuntaan. Ei siinä mitään, mutta ilmeisesti hänen oli ihan pakko kiiruhtaa ja lähteä kulkemaan ”perseessä kiinni”. Aikani kestin, mutta sitten jättäydyin hänen jälkeensä ja lähdin kulkemaan hänen perässään, tosin jätin enemmän väliä. Naisen koirahan ei kulkenut sitten mihinkään ja nainen alkoi kailottamaan, että ”ei tämä näin onnistu”.

Siis mikä ei onnistunut? Sepä se, ei kestänyt muilta samaa toimintatapaa, ei älynnyt vieläkään mikä pointti oli eikä oppinut mitään omasta käyttäytymisestä.

Onneksi tunnen kaupungin nurkat todella hyvin ja yleensä valitsen reittejä, joissa on mahdollisuuksia nopeaan suunnanvaihdokseen, kun näitä jästipäitä on liikkeellä.

Uskomatonta, luin juuri muutama päivä sitten tämän kommentin, ja nyt minullekin kävi samoin! Olin koiran kanssa lenkillä kun edelläni kulki nainen kahden koiran kanssa, ja koska kuljin paljon nopeammin, menin tietysti ohi. (Sekin oli vaikeaa, nainen ei olisi millään halunnut ottaa koiriensa hihnoja lyhyemmälle ja alkoi valittaa kun sitä pyysin.) Heti edelle päästyäni tämä nainen lähti kovaa vauhtia kulkemaan kannoillani ja kälätti koko ajan että mene nyt, mene nyt, minulla on kiire. No päästin hänet tietysti uudestaan ohitseni, kun hänellä kerran oli kiire, mutta kummasti se kiire loppui heti ohituksen jälkeen, nainen mateli eteenpäin ja koirat pysähtelivät koko ajan. Yritin parhaani mukaan jättäytyä jälkeen, mutta eihän siinä edetty mihinkään. Lopulta menin taas ohi ja tässä vaiheessa nainen jo kailotti kiirettään närkästyneenä ja raivosi heti ohi mentyäni että juokse, mene siitä, minulla on kiire, juokse nyt! Ja kävelin siis paljon nopeammin kuin tämä nainen itse oli kävellyt edelläni, mutta hän tuli koko ajan täyttä vauhtia perässäni ja hoputti minua. Mikä ihmisiä vaivaa?

No päässähän sillä selvästikin oli vikaa. Tukkii koko väylän ja saa tiltin jos joku haluaa mennä ohi.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi kuusi neljä