Miksi jotkut ei väistä kävellessä? Kävelevät vaikka päin, mutta eivät väistä.
Kevyen liikenteen jalankulkijoille tarkoitettu "puolikas" täyttyy koko leveydeltä, jos kolmihenkinen perhe kävelee vierekkäin. Niin usein olen nähnyt, että he eivät väistä, tulevat koko rintamalla väistämättä. Muutenkin on paljon ihmisiä, jotka kävelevät päin, eivätkä väistä? Miksi minä olen aina se, joka joutuu väistämään?
Testasin ja päätin olla väistämättä ketään. Kilometrin matkalla 4 ihmistä käveli minua päin. Itse en katsonut ihmisiä, kävelin suoraan ja nämä 4 kävelivät päin, jolloin keikat osui 1/3 vastakkain ohitustilanteessa.
Jos minä en väistä, miksei toinenkaan väistä? Miksi minun pitää olla aina se, joka väistää?
Miten kadulla kulkemisestakin on tullut ihmisten välistä valtataistelua?
Kommentit (1352)
Itseäni ja naispuolisia kollegoitani kummastuttaa näiden "uusien suomalaisten" nuorten miesten tapa kävellä päin. Olivatpa liikkeellä yksin, kaksin tai porukalla - ainakaan naisia eivät väistä milliäkään.
Työpaikkamme lähellä on paikka, johon noita asutettiin kun alkoivat tulvia Suomeen, joten usein kadulla tulee näitä kohtaamisia.
Suunnittelen parsinneulan pitämistä kädessä kävellessäni.
Vierailija kirjoitti:
Omaa kokemusta on runsaasti, olen 153,50 cm suuri nainen, ihmettelen usein, olenko näkymätön. Päälleni kävellään jatkuvasti, pahin on Helsingin keskusta, siellä saa puikkelehtia kuin pujottelurinteessä. Olen jo kehittynyt aika hyväksi tässä lajissa. Miehen ollessa matkassa, pituus 180 cm, asettaudun hänen taakseen, jolloin saan hetkeksi unohtaa pujottelun salaiset taitoni. Olen usein miettinyt, mikä saa ihmiset kävelemään toista päin, asenne minä ensin vai yksinkertaisesti välinpitämättömyys.
Olen saman mittainen nainen, ja sama täällä: päälle kävellään jos en väistä, minut on välillä kyllä siirretty olkapäistä sivuun jne. Tekisi mieli potkia perseelle näitä, koska yleensä se joka ei väistä on iso ja kulahtanut tantta jonka pää ei taivu ala-asentoon koska läskinen kaula on esteenä. Miehet kyllä huomioivat mutta ei nämä seipään nielleet huohottavat läskivuoret. Välillä tulee kyynärpäästä niskaan ohittaessa, välillä survovat varpaille. Eihän ne näe mitään kun kailottavat kita ammollaan kaverilleen tai läähättävät kantamustensa kanssa. Tai sitten ei energia riitä tekemään yhtään mutkaa. Mutta raivostuttavaa.
Sitten ohi aiheen:
Yhdistystoiminta isojen muijien kanssa on haastavaa myös. Kerran tiskailin srk:n astioita ja iso iita tuli auttamaan, rohmusi kourallaan 6 tassia kerralla (mun käsiin ei mahdu tota määrää) ja valutti huuhteluvedet mun päälle kun latoi niitä tehokkaana naisena kuivauskaappiin. No pari kuppiakin särkyi kun pudotteli niitä siinä tehokkaana ja mulla oli pusero ja hiukset märät. En uskaltanut vedellä rätillä päin pläsiä vaikka mieli teki. Samalla kailotti korvani juuressa muille miten tiskaus on mulle sopivaa yhdistyshommaa. Yhdistyksen maallikkotilintarkastajat olivat kyselleet myös jotain niin tämähän kehui polttaneensa kirjeen...
Vierailija kirjoitti:
Koiranulkoiluttajat tekevät monesti sitä, että pysähtyvät kun koira haluaa nuuskia jotakin tms. ja kun takana tuleva ohittaa, niin lähtevät juuri samalla hetkellä jatkamaan matkaa juuri samalla vauhdilla kuin se ohittaja, jolloin sitten kävellään rinnakkain ja tukitaan koko väylä. Pysähtyjä saisi mielestäni kyllä odottaa sen pienen hetken, että ohittaja on päässyt edelle ja takaisin kulkuväylän oikeaan laitaan.
Miettikääpä jos tekisi autolla vastaavan tempun? 🤦♂️
Kuljet ihmisvilinässä ilman maskia ja yskit koko ajan, niin kyllä väistää. Testannut tämänkin. Myös minä huomannut saman. Nykyään vain pokkana hymyilen, tuijotan silmiin ja kävelen suoraan. Kyllä ne sitten väistää, kun huomaavat, etten väistä. Ne hämmentyvät siitä hymystä, eivätkä tajua koko juttua.
Mä väistin aikani, nykyään väistän vain selvästi huonokuntoisia vanhempia henkilöitä, joilta väistäminen ei välttämättä onnistu yhtä hyvin kuin minulta. Muuten kävelen jalkakäytävällä ja kevyenliikenteenväylällä sillä puolella kuin kuuluu. Jos joku tulee vastaan, en väistä vaan voin jopa pysähtyä hänen eteensä ellei hän väistä.
Vierailija kirjoitti:
Mä väistin aikani, nykyään väistän vain selvästi huonokuntoisia vanhempia henkilöitä, joilta väistäminen ei välttämättä onnistu yhtä hyvin kuin minulta. Muuten kävelen jalkakäytävällä ja kevyenliikenteenväylällä sillä puolella kuin kuuluu. Jos joku tulee vastaan, en väistä vaan voin jopa pysähtyä hänen eteensä ellei hän väistä.
Sitten kun kaksi tällaista jääräpäätä kohtaa, joista toisen mielestä oikea puoli on oikea ja toisen mielestä vasen, päädytään pattitilanteeseen, josta toivutaan vasta, kun toisen on pakko lähteä vessaan. Tosin jääräpäisimmissä tapauksissa perikunta käy korjaamassa nälkään kuolleen häviäjän pois.
Meeppä New Yorkissa ja SF, Californiassa tukkimaan jalkakäytävä, mall- käytävä; niin näät mitä tapahtuu...
Sut jyrätään joukolla ylitse...Niin opit siirtymään sivulle keskustelemaan.
Kulkuväylä on kulkuväylä.
Ovat tavanomaista vähä-älyisempiä!
Sinulla ei ole mitään syytä väistää jos kulkuväylä on tarpeeksi leveä kahdelle henkilölle ja kävelet omalla kaistallasi. Leveästi kävelevien ryhmien pitää siirtyä kävelemään peräkkäin jos joku tulee vastaan. Väärällä puolella tai keskellä tietä kävelevien pitää väistää takaisin omalle kaistalleen. Yksinkertaista.
Heikompi väistää. Sillä yritetään osoittaa dominanssia. Jos vastaan tulee joku ukko tai kersalauma, josta näkee että nyt pelataan kanaa niin en kyllä väistä tippaakaan vaikka sitten pitäisi jyrätä yli. Jos toinen on valmis väistämään, väistän myös.
en hemmetissä väistä jos joku kävelee vastaan oikeaa reunaa kun kävelen siinä eteenpäin, eijhän mun penkalle pidä väistää ja vain oikealle väistetään, olis jo aika se vasemman reunan käyttö kieltää kelveiltä, aiheuttaa vain ongelmia. varsinaisia jumalia on nää koirankuljettajat joita koira vie he eivät kävellessä jouda väistään, a) opettaisivat koiran kulkemaan vierellä pientareen puolella ei keskellä kelviä -> poukkoilu vähenis tästä myös seuraus b) kävelisivät oikeaa reunaaa niin se tarve tulla päin väärällä puolen vähenis ja koira ei kiinnostuisi noukkimaan vastaantulijaa
Minä jään seisomaan siihen ja toiset saa kiertää, jos toisilla ei ole aikomustakaan väistää.
Ei kuulu perinteisiin suomalaisiin tapoihin!
Narsistipsyko kävelee aina keskellä tietä.Minäminä tyypit.Mää ajan pyöräl vaik päälle ja kävelen kanssa jos ei suju..
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minua myös hämmästyttää, miten ihmisiltä on unohtunut oikeanpuoleinen liikenne. Pidän myös itsestäänselvyytenä, että jos minä kävelen yksin ja vastaan tulee kolme tyyppiä rinnakkain, tämä kolmikko väistää, koska he vievät enemmän tilaa.
Kerran kävelytielle oli asettunut kaksi isää vaunujen kanssa seisomaan ja juttelemaan. Ei väistetty, koska kuulemma ”ihan hyvin tosta vierestä autotieltä pääsee ohi”.
SUOMEN LAINSÄÄDÄNTÖ:
Kävelytiellä ei ole oikeanpuoleinen liikenne. Kävelytiellä saa kävellä kummassa tahansa laidassa. Autotien reunassa kävellään vasemmalla niin, että nähdään vastaantulevat autot.
Pyöräilijät ajavat autotienreunassa samansuuntaisesti kuin autot. Kävelytiellä pyöräilijällä on aina väistämisvelvollisuus. Sitä varten pyörässä on kello. Jalankulkijalla oman etunsa vuoksi heijastin.
Ja valitettavasti liiankin moni kaivaa aina tämän lakipykälän esille, vaikka kaikille turvallisempaa, helpompaa ja joustavampaa on oikeanpuoleinen liikenne. En tiedä miksi tämä edes mentiin muuttamaan, koska aiemmin oikeanpuoleinen kulku oli lakiin kirjattu myös jalankulkijoille.
Kävelytiellä tosin ei saa edes pyöräillä, mutta myös jalkakäytävällä pitäisi noudattaa oikean puolen liikennettä, koska ohittaminen on yksinkertaisesti huomattavasti turvallisempaa vasemmalta.
Lähestulkoon kaikki kuitenkin noudattavat oikeanpuoleista liikennettä, niin miksi niiden muutaman jääräpään pitää ihan väkisin puskea sitä vasenta laitaa, "koska laki ei määrää kulkemaan oikeaa laitaa, niin voin tahallani hankaloittaa kaikkien kulkemista".
Vierailija kirjoitti:
Mä tein kanssa kerran testin, että en väistä. Testin kohteeksi joutunut pariskunta ihmettelivät toisilleen, että mä kävelin päälle. Vielä monen vuoden jälkeen mä ihmettelen, että miksi se olin minä, joka kävelin päälle, eivätkä he.
Hauska huomata päivittäin miten ihmiskunta tyhmenee, siksi nämä idiootit suuttuu kun heitä ei väistetä. Minäminäminä, ketään muuta ei ole olemassa ja jos onkin niin sitä "minua" varten.
Minä olen myös aina se joka joutuu väistämään, myös pyörällä ajaessa. Lauma ihmisiä kävelee aina koko pyörätien leveydeltä. Koiran ulkoiluttaja kävelee oikeaa reunaa, koira vasenta reunaa, välissä talutushihna. Miten siinä ohitat ja jos huomautat, alkaa tiuskiminen.
Ei se väistämättömyys, mutta kun vielä tunkeudutaan väkisin ihollekin. Ehkä tää korona-aika on herättäny ihmisissä entistä vahvemman halun kokea läheisyyttä?
Terv. Jyräämiseen tottunut 150 cm
Varsinkaan isokokoiset miehet ei väistä, itseään pienempiä. Juntit ei osaa kävellä edes oikealla puolella.
Koiranulkoiluttajat tekevät monesti sitä, että pysähtyvät kun koira haluaa nuuskia jotakin tms. ja kun takana tuleva ohittaa, niin lähtevät juuri samalla hetkellä jatkamaan matkaa juuri samalla vauhdilla kuin se ohittaja, jolloin sitten kävellään rinnakkain ja tukitaan koko väylä. Pysähtyjä saisi mielestäni kyllä odottaa sen pienen hetken, että ohittaja on päässyt edelle ja takaisin kulkuväylän oikeaan laitaan.