Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miksi jotkut ei väistä kävellessä? Kävelevät vaikka päin, mutta eivät väistä.

Vierailija
06.02.2021 |

Kevyen liikenteen jalankulkijoille tarkoitettu "puolikas" täyttyy koko leveydeltä, jos kolmihenkinen perhe kävelee vierekkäin. Niin usein olen nähnyt, että he eivät väistä, tulevat koko rintamalla väistämättä. Muutenkin on paljon ihmisiä, jotka kävelevät päin, eivätkä väistä? Miksi minä olen aina se, joka joutuu väistämään?

Testasin ja päätin olla väistämättä ketään. Kilometrin matkalla 4 ihmistä käveli minua päin. Itse en katsonut ihmisiä, kävelin suoraan ja nämä 4 kävelivät päin, jolloin keikat osui 1/3 vastakkain ohitustilanteessa.

Jos minä en väistä, miksei toinenkaan väistä? Miksi minun pitää olla aina se, joka väistää?

Miten kadulla kulkemisestakin on tullut ihmisten välistä valtataistelua?

Kommentit (1352)

Vierailija
361/1352 |
10.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ahdasmieli kirjoitti:

Jos vaikka kävelit väärää puolta? Suomessa oikeanpuoleinen liikenne myös kevyenliikenteenväylällä. Maantiellä käytetään vasenta puolta (jos ei ole kevyenliikenteenväylää). Helsingissä jalankulkijat ovat juuri tuollaisia kuin sanoit, yrittävät olla niin cool tai ovat maalaisia joilla ei ole ollut niin ahdasta ,että olisi tarvinnut ottaa liikennesääntöjä käyttöön. Viisaampi väistää.

Tavallaan joo, mutta ovatko käsitteet tilanne taku, pelisilmä ja terve järki millääntavoin tuttuja? Jos ei, niin silloin mennään sääntö säännöstä periaattella lopputuloksella syteen tai saveen. oiko suomalaisen kansa edes keskustella ajattelusta ja terveestä järjestä liikenteessä tai muuallakaan. Kokemukseen perustuen; ei.

Vierailija
362/1352 |
10.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ahdasmieli kirjoitti:

Jos vaikka kävelit väärää puolta? Suomessa oikeanpuoleinen liikenne myös kevyenliikenteenväylällä. Maantiellä käytetään vasenta puolta (jos ei ole kevyenliikenteenväylää). Helsingissä jalankulkijat ovat juuri tuollaisia kuin sanoit, yrittävät olla niin cool tai ovat maalaisia joilla ei ole ollut niin ahdasta ,että olisi tarvinnut ottaa liikennesääntöjä käyttöön. Viisaampi väistää.

Tavallaan joo, mutta ovatko käsitteet tilanne taku, pelisilmä ja terve järki millääntavoin tuttuja? Jos ei, niin silloin mennään sääntö säännöstä periaattella lopputuloksella syteen tai saveen. oiko suomalaisen kansa edes keskustella ajattelusta ja terveestä järjestä liikenteessä tai muuallakaan. Kokemukseen perustuen; ei.

tilanne taku = tilannetaju

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
363/1352 |
10.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voi olla eri syitä:

- henkilöiden keskittymiskyky ei ole riitävää toiminnan ohjaamiseen

- henkilö on huono arvioimaan etäisyyksiä/mittasuhteita

- henkilö on omaksunut strategian, jossa oletusarvoisesti muut väistävät, eikä heidän tarvitse edes ajatella asiaa ellei pakko

- henkilö kokee, että ihmisiä väistetään heidän ulkonäöstään riippuen. Esimerkiksi suurikokoinen ja hoiperteleva kierretään, mutta pikkulasta tai nuorta ihmistä ei tarvitse huomioida.

Vierailija
364/1352 |
10.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miksi kukaan ei koskaan törmää??

T. M 202cm 185kg.

Kaikki säälii läskejä...[/quot

Miksi kukaan ei koskaan törmää??

T. M 202cm 185kg.

Kaikki säälii läskejä...[/quot

Nolo kuolema jäädä ryhävallan alle jalkakäytävällä. Sua väistää kaikki, koko sun luppuelämän.

Vierailija
365/1352 |
10.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Yleensä heikompi väistää.

Väistitkö sinä?

Minä kun luulin, että nimenomaan älykkäämmät yksilöt väistää. Heillä on tilannesilmää ja he osaavat joustaa.

Väistämättömät ovat usein turhia egoilijoita ja joskus myös öykkäreitä. Olisikohan joku sisäinen tarve tai näyttämisen halu. Lapsellinen 'minä olen parempi kuin sinä' tai jotain sellaista.

Vierailija
366/1352 |
10.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mikä on väärä puoli? Lain mukaan kävelijä voi valita jomman kumman reunan, ainoastaan keskellä väylää ei saa kävellä.

Vierailija
367/1352 |
10.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Uusi ihmisalalaji on kesäinen Spandex isä, joka joutuu nyt talvella työntämään aamuisin rattaissa kakaroitaan tarhaan!

Nämä äijät suunnilleen juoksevat rattaiden kanssa sama raivoisa irvistys päällä kuin pyöräillessä ja kapeilla, lumisilla kaduilla eivät väistä, eivät edes hiljennä, kun vastaan tulee muita ihmisiä ja kouria ym.

Jouduin tönäsemään tälläistä raivohullua kerran kyynärpäällä oikein kunnolla, kun meinasi työntää kärryt pienten koirien päälle. Ja näitä on monia nyt liikenteessä, varokaa!

Vierailija
368/1352 |
10.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Väistitkö sinä?

Minä kun luulin, että nimenomaan älykkäämmät yksilöt väistää. Heillä on tilannesilmää ja he osaavat joustaa.

Väistämättömät ovat usein turhia egoilijoita ja joskus myös öykkäreitä. Olisikohan joku sisäinen tarve tai näyttämisen halu. Lapsellinen 'minä olen parempi kuin sinä' tai jotain sellaista.

Luonnossa eliö omistaa alueen jonka alla eliö seisoo tai oleilee.

Se on virallisesti eliön reviiriä.

Voihan asiaa noinkin selitellä että kaikille tiilaa riiittäää ja kaikille paikkoja ooo ooon, Jumalan kämmeeneelllä ei kukaan ole tiilaa tooon.

Perinteisessä mielessä kuitenkin se alue missä sinä seisot. Se on sinun omistamaa maata.

Vierailija
369/1352 |
10.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ovat kusipäitä ja siksi valitsevat itse kävelylinjansa.

Heitä voi potkia munille ohimennessään. Elleivät ole M202 ja 95 kg tms.

Vierailija
370/1352 |
10.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Uusi ihmisalalaji on kesäinen Spandex isä, joka joutuu nyt talvella työntämään aamuisin rattaissa kakaroitaan tarhaan!

Nämä äijät suunnilleen juoksevat rattaiden kanssa sama raivoisa irvistys päällä kuin pyöräillessä ja kapeilla, lumisilla kaduilla eivät väistä, eivät edes hiljennä, kun vastaan tulee muita ihmisiä ja kouria ym.

Jouduin tönäsemään tälläistä raivohullua kerran kyynärpäällä oikein kunnolla, kun meinasi työntää kärryt pienten koirien päälle. Ja näitä on monia nyt liikenteessä, varokaa!

Minäpä tein samat ja tönäisin rinnuksista, kun ei riittänyt kyynärpää. Spandex-iskä osasi odottaa tönäisyä ja riuhtaisi käsistä ottaen reilun askeleen taaksepäin ja kaaduin lätäkköön polvilleni hänen eteensä.

Opin viilentämään tieraivoani. Pyytelin anteeksi tietenkin kömpelyyttäni.

Spandex-isä ei jäänyt kuuntelemaan selittelyjäni, hänellä oli kiire viedä lapsi päivähoitoon klo yhdeksäksi.

Vierailija
371/1352 |
10.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Huomannut saman, että kävellään jopa neljä rinnakkain koko kävelytien leveydeltä. Olen alkanut pysähtymään niille sijoilleni ja odottanut kohtaamista. Vastaantulijoiden pakko väistää, eivätkä edes voi väittää, että kävelen päin, koska seison paikallani. Hyvä kikka.

Vierailija
372/1352 |
10.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minun tekniikkani on kantaa vanhaa puhelinta kädessä. Olen sosiaalisten tilanteiden foobikko ja inhoan ihmispaljoutta. Erityisen ahdistavaa on kävellä kadulla ja tulla tähän dilemaan, jossa vastapuoli ei aijo väistää ja jos minä väistän, niin rikon liikennesääntöjä ja muutun noloksi (myös pelkuriksi).

Pidän puhelinta kädessäni ja pudotan sen maahan ennen törmäystä. Tilanne eskaloituu välittömästi, kun vastapuoli säikähtää ja meinaa tulla ylitseni, kun kyykistin.

Jos pudotan puhelimen jo ajoissa ja puhelin levähtää, niin voin jäädä kyykkyyn säätämään kunnes kävelijä on mennyt ohitse.

Tilanne on sillä selvä. Kuudesti olen tänä vuonna joutunut turvautumaan ja enää ei ahdista törmäilijät.

Vierailija
373/1352 |
10.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Huomannut saman, että kävellään jopa neljä rinnakkain koko kävelytien leveydeltä. Olen alkanut pysähtymään niille sijoilleni ja odottanut kohtaamista. Vastaantulijoiden pakko väistää, eivätkä edes voi väittää, että kävelen päin, koska seison paikallani. Hyvä kikka.

Toisaalta vaikutat mt-ongelmaiselta.

Se huono puoli tuossa on. Monella ei ole pokkaa munata itseään noin nolosti.

Vain törmääjän kanssa samalla tasolla oleva kahjo ryhtyy samaan leikkiin.

Vierailija
374/1352 |
10.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Lastenvaunujen kanssa kulkevat ovat pahimpia. Pysähdytään minne vain, vaunut poikittain jalkakäytävällä ja sitten vielä heijataan niitä eestaas, ettei tiedä millon vankkurit jysähtää lonkkaan.

Näiden vaunuttelijoiden ilme on hauska, kun kaupassa ovat oikein panssarivaunu-uho päällä ja sitten tajuavatkin, että vastassa on ostoskärryt. Eipä ole aina ne mamman hyökkäysvaunut se järein ase. Oikeesti mä annan yleensä tietä vaunuille, mutta jos joku tulee päälle vauhdilla, niin ei voi mitään, kun noi isot ostoskärryt ei ole hirveen ketteriä. Mammat vois tajuta tän.

Vierailija
375/1352 |
10.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aloin joskus kokeilla samaa kuin AP. Eli jos kuljin jo oikeaa reunaa, en alkanut enää kääntyillä sivuttain tms. vain siksi, että vastaantulija voisi kulkea keskellä tietä. Ja kyllä, ihmiset alkoivat kävellä päin... Toisinaan pysähtyivät hämmentyneenä muutaman kymmenen sentin päähän, kun en ollutkaan hävinnyt savuna ilmaan, vaikka kuinka päättäväisesti kävelivät suoraan minua kohti.

Oma lajinsa ovat nämä, joiden on pakko änkeä minun (pysähtyneenä jonnekin syrjään, ei siis keskellä kulkureittiä) ja esim. seinän VÄLISTÄ, vähän samalla tönien, vaikka toisella puolella olisi tilaa kuinka!

Vierailija
376/1352 |
10.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minun tekniikkani on kantaa vanhaa puhelinta kädessä. Olen sosiaalisten tilanteiden foobikko ja inhoan ihmispaljoutta. Erityisen ahdistavaa on kävellä kadulla ja tulla tähän dilemaan, jossa vastapuoli ei aijo väistää ja jos minä väistän, niin rikon liikennesääntöjä ja muutun noloksi (myös pelkuriksi).

Pidän puhelinta kädessäni ja pudotan sen maahan ennen törmäystä. Tilanne eskaloituu välittömästi, kun vastapuoli säikähtää ja meinaa tulla ylitseni, kun kyykistin.

Jos pudotan puhelimen jo ajoissa ja puhelin levähtää, niin voin jäädä kyykkyyn säätämään kunnes kävelijä on mennyt ohitse.

Tilanne on sillä selvä. Kuudesti olen tänä vuonna joutunut turvautumaan ja enää ei ahdista törmäilijät.

Kiitos kokeilen tuota. Ajattelin että tupakka-askin voisi pudottaa tai avaimet.

Vierailija
377/1352 |
10.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Akkeli kirjoitti:

Mikä on väärä puoli? Lain mukaan kävelijä voi valita jomman kumman reunan, ainoastaan keskellä väylää ei saa kävellä.

Juu kaikista peruskäytöstavoistahan määrääkin laki.

Vierailija
378/1352 |
10.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Lastenvaunujen kanssa kulkevat ovat pahimpia. Pysähdytään minne vain, vaunut poikittain jalkakäytävällä ja sitten vielä heijataan niitä eestaas, ettei tiedä millon vankkurit jysähtää lonkkaan.

Näiden vaunuttelijoiden ilme on hauska, kun kaupassa ovat oikein panssarivaunu-uho päällä ja sitten tajuavatkin, että vastassa on ostoskärryt. Eipä ole aina ne mamman hyökkäysvaunut se järein ase. Oikeesti mä annan yleensä tietä vaunuille, mutta jos joku tulee päälle vauhdilla, niin ei voi mitään, kun noi isot ostoskärryt ei ole hirveen ketteriä. Mammat vois tajuta tän.

Olen kokenut molemmat. Lapset on jo aikuisia.

Se olikin vain oman pään sisäistä illuusiota.

Ei se vaunuihminen olekaan tahallaan tönimässä ja edessä kiilaamassa.

Se on vain vaunun ominaisuus. Kun on kokenut kaiken, niin ymmärtää että ei muut olekaan pahoja.

Se kaikki on oman korvienvälistä tarinankerrontaa.

Vierailija
379/1352 |
10.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Toisaalta vaikutat mt-ongelmaiselta.

Se huono puoli tuossa on. Monella ei ole pokkaa munata itseään noin nolosti.

Vain törmääjän kanssa samalla tasolla oleva kahjo ryhtyy samaan leikkiin.

Ojaanko pitäisi hypätä?

Vierailija
380/1352 |
10.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Väistitkö sinä?

Korona-aikana älykkäät ja älykästä kyllä.

Noin muuten se että annat oman alueesi ja reviirisi muille, se on pelkuruutta ja häviäjän valinta.

Siis ihan reaalimaailmassa. Eläinten maailmassa näin.

Jos olet rock-konsertissa, niin sun on otettava se sun maksama paikka tai muut tulee ja vie sen.

Ainaisella väistelyllä ja pakoilulla et saa paikkaasi tässä maailmassa.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi kolme kaksi