Miksi jotkut ei väistä kävellessä? Kävelevät vaikka päin, mutta eivät väistä.
Kevyen liikenteen jalankulkijoille tarkoitettu "puolikas" täyttyy koko leveydeltä, jos kolmihenkinen perhe kävelee vierekkäin. Niin usein olen nähnyt, että he eivät väistä, tulevat koko rintamalla väistämättä. Muutenkin on paljon ihmisiä, jotka kävelevät päin, eivätkä väistä? Miksi minä olen aina se, joka joutuu väistämään?
Testasin ja päätin olla väistämättä ketään. Kilometrin matkalla 4 ihmistä käveli minua päin. Itse en katsonut ihmisiä, kävelin suoraan ja nämä 4 kävelivät päin, jolloin keikat osui 1/3 vastakkain ohitustilanteessa.
Jos minä en väistä, miksei toinenkaan väistä? Miksi minun pitää olla aina se, joka väistää?
Miten kadulla kulkemisestakin on tullut ihmisten välistä valtataistelua?
Kommentit (1352)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Nämä taitavat olla lähinnä pääkaupunkiseudun ongelmia? Ei meillä ole tällaista kulttuuria, vaan meillä väistetään. Tosin myös moottoritiellä kun tulee lisää autoja, niin niitäkin väistetään vaikkei kuuluisikaan.
T. Yhdestä toisesta kaupungista
Oulussa järjestään 90% koiranulkoiluttajista kävelee väärällä puolen tietä... Osa kävelee myös pyöräbaanoilla.
oulussa on paljon yksinkertaisia
https://www.liikenneturva.fi/fi/selkosuomi/ohjeita-jalankulkijalle#7906…
Lenkillä kirjoitti:
Koiranulkoiluttajat ne eivät väistä koskaan! Pitää kiertää vielä koirakin.
Ja usein myös koiran jätökset. Ei välttämättä just sen koiran just siinä, mutta jonkun koiran, monessa kohtaa, usein.
Vierailija kirjoitti:
Vaistelijoita vaistan ja paalle tulioita en. Joskus tormaa joskus ymmartavat vaistaa. En ole pieni, etta pienesta horjahdan. Jos joku tukkii vaylan joristen, odotan niin kauan tujottaen kunnes vaistavat, joskus sanon anteeks. Ja odotan. Terv 178cm N
Amatsoni😁
Asutteko jossakin landella? Helsingissä kyllä väistetään.
Yleensä. Jos kyse ei ole jostakin sekopäästä hörhöstä.
Kävelin myös kerran päin leveästi kulkevaa pariskuntaa. Nainen kaatui maahan ja mies alko iniseen mulle. Tokaisin alalauteen istujalle että taluta sitä ämmääs pientareella.
Tässä onkin kyse siitä, että itse kävelet omalla puolellasi, siis väylän kuvitellun keskiviivan oikealla puolella, vastaantuleva ei taas kulje omalla puolellaan eikä edes väistä. Vähän sama kun julkisessa liikennevälineessä joku ei pysy omalla istuimellaan vaan ottaa lisäksi ainakin puolet viereisestä istuimesta.
He ovat aineissa. Eivät havaitse vastaantulevia.
Jos ne on leikkineet lapsena sitä "ei väistetä" -leikkiä ja ottaneet sen tosissaan?
Tarttisko pysähtyä aina kun joku tulee vastaan, olla kuin ei tajuaisi mitään?
Eihän kukaan normaalijärkinen ja täyspäinen ihminen mene kenenkään toisen päälle! Kyllähän molemmat kohdakkoin liikkuvat ihmiset ymmärtävät yleensä väistää yhtaikaa vähän sivulle. Kouluttamattomilla eläimillä, (esim. koira tai hevonen), jonka opetus on puutteellista, esiintyy yli jyräämistä. Tämän käytöksen muuttamiseen löytyy kyllä sitten keinoja, mutta ne eivät ole kohteen kannalta kovin miellyttäviä. Itse väistän, ja mieluiten aika isosti, koska en halua jäädä jonkub 100 kiloisen manaatin alle, joka ei hallitse vartaaaloaan tai jonkun avotubi-potilaan kohtaamaksi, joka vastaantullessaan röhkii, kirnuaa räkäänsä, huutaa, sylkee tms. tämä vaan ihan itsesuojelusyistä.
Mä oon kans joskus vaan pysähtynyt ja tuijottanut tyhjin silmin, kun vastaan on tullut kaksia lastenvaunuja rinnakkain ahtaassa paikassa työntävät henkilöt, joista minunpuoleiseni olettaa, että menen ojaan, kiipeän seinälle/aidan päälle/puuhun. Seison vaan ja tuijotan. Ja kuuntelen sitä jupinaa, kun pitää ohituksen ajaksi mennä herranjestas peräkkäin vähän aikaa.
Kerran oli myös vähän vastaava tilanne kuin tässä ketjussa joku mainitsi että kaksi miest oli pysähtynyt rattaineen poikittain kävelytielle ja kehottivat kiertämään autotien puolelta. Mä vaan menin siihen seisoskelemaan ja osallistumaan keskusteluun muina miehinä. Ne poikittain parkkeeranneet, juoruavat henkilöt katsoivat toisiaan ja minua tosi oudosti, kun menin siihen että "Niin tosiaan, ai jaa? Kuka se olikaan joka oli tota mieltä?". Kummasti sitten toinen väisti, että pääsin ohi eikä tarvinnut mennä ajoradalle.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kuinka moni on oikeasti uskaltanut törmätä vastapuoleen?
Törmääminen suurkaupungeissa on usein taskuvarkaiden keino.
Nuorten miesten keskuudessa törmäily suurkaupungeissa oli normi. Kyseessä on vain se kuka on kadun kukko. Opettelin nopean väistön College aikoina ja joskus törmääjä lensi vaarallisesti kadulle. Törmääjä yleensä tuo painonsa eteen ennen törmäys hetkeä. Jos ennen osumaa pyörähtääkin takakautta kuin Michael Jackson, niin törmääjä horjahtaa eteenpäin, kun törmää tyhjään.
Tätä katutekniikkaa voi harjoitella basepallolla. Kaveri heittää pallolla sinua kohti (olkapäähän mieluiten) ja pyörähdät kuin Michael Jackson juuri ennen osumahetkeä.
Kyseessä ei ole päällekäynti vaan sen välttäminen.
Vastaantuleva on välittömästi naamallaan.
Hyvin hengenvaarallinen katutekniikka.
Jees kiitos, opettelen tuon ja lähden tahallani kuljeksimaan jalkakäytävien vasempia laitoja pitkin. Saadaan kunnon naurut noille oikean puolimmaista laitaa omanaan pitävien päälleryntääjien kaatumisista😂
Oikeasti olen rauhallinen tyyppi, ja osallistun väistöön jos toinenkin osallistuu. Minua vaan naurattaa nämä, jotka kokevat, että jos he kävelevät oikeaa laitaa, heillä on oikeus käydä päälle. No, antaa tulla - minä en jää huonommaksi.
Pyörähdysta voi tehdä molempiin suuntiin.
Minulta vei kaksi vuotta että sain tekniikan toimimaan täsmällisesti oikein.
Pallotykki on hyvä. Syöttää automaattisesti sinua päin ja aina yrität väistää.
Kaverin kanssa törmäysharjoituksia koulun käytävillä monesti päivässä.
Rytmillä on tärkeä osuus tekniikassa.
Suosittelen kuuntelemaan Bad albumia. Se tekee sinusta kovan henkisesti.
Myöhemmin Chadin ja Toddin (amerikkalaisia jalkapallon pelaajia) hitaat ja painavat takasuoratkin saa väistettyä samalla liikkeellä.
Haha kiitos! Tämä on hauska.
Mä väistän myös, poikkeuksetta aina se olen minä joka väistää. Viimeksi päiväkoti-ikäisen lapsen kanssa ajoradalle, kun kaksi lenkkeilijämuijaa eivät voineet kävellä kuin rinnakkain koko jalkakäytävän leveydeltä.
Vierailija kirjoitti:
Mä väistän myös, poikkeuksetta aina se olen minä joka väistää. Viimeksi päiväkoti-ikäisen lapsen kanssa ajoradalle, kun kaksi lenkkeilijämuijaa eivät voineet kävellä kuin rinnakkain koko jalkakäytävän leveydeltä.
Olisit vaan pysähtynyt. Hulluutta lähteä ajoradalle seikkailemaan, kun mikään pakko ei ole.
Jos vaikka kävelit väärää puolta? Suomessa oikeanpuoleinen liikenne myös kevyenliikenteenväylällä. Maantiellä käytetään vasenta puolta (jos ei ole kevyenliikenteenväylää). Helsingissä jalankulkijat ovat juuri tuollaisia kuin sanoit, yrittävät olla niin cool tai ovat maalaisia joilla ei ole ollut niin ahdasta ,että olisi tarvinnut ottaa liikennesääntöjä käyttöön. Viisaampi väistää.
Äläpä! Mäkin oon koittanut vaan kävellä vastaan mahdollisimman pitkälle. Eikä se toinen ole osoittanut mitään merkkejä väistämisestä. Onko mun auktoriteetissa jotain vikaa hä ??
Ovat minäminä tyyppejä, vain oma itse kiinnostaa, muista viis. Nämä monen ihmisen voimin vierekkäin vastaanvyöryvät ovat yleensä naisia. Jostain syystä. Eli pientareelle, ojaan ym. pakottavat vastaantulijat väistämään. Itsekin aikani yritin ajatella, että viisaampi väistää, mutta kyllästyin olemaan kynnysmattona ja kävelen vauhdilla vastaan pitäen linjani ja oman puoleni. Ja joutuvat väistymään, toki mulkoilua ym. tulee, mutta mitäpä tuosta.
Vierailija kirjoitti:
Miksi kukaan ei koskaan törmää??
T. M 202cm 185kg.
Kaikki säälii läskejä...
Jos täällä on noin monta jotka on alkaneet kokeilemaan, että väistääkö muut, niin eikö se tarkoita, että törmääjä on törmännyt toiseen samanlaiseen? Ja jos se tyyppi huutaa vielä ETTÄ MIKSET VÄISTÄNYT, niin eikö se ole juuri se joka aina aiemmin väisti, mutta on nykyään turhautunut väistelemään muita?
Minun silmiin tässä pätee viidakon lait: joukossa tyhmyys tiivistyy. Ennen olit se fiksu väistäjä, nykyään se ääliö päin kävelijä. Sinusta tuli itsestä se jota inhosit. Ihminen on jokseenkin tyhmä eläin. Ja vielä miettii, että kun en väistä niin joku kävelee päin 🤣
Aivoihin sattuu.