Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Miksi jotkut ei väistä kävellessä? Kävelevät vaikka päin, mutta eivät väistä.

Vierailija
06.02.2021 |

Kevyen liikenteen jalankulkijoille tarkoitettu "puolikas" täyttyy koko leveydeltä, jos kolmihenkinen perhe kävelee vierekkäin. Niin usein olen nähnyt, että he eivät väistä, tulevat koko rintamalla väistämättä. Muutenkin on paljon ihmisiä, jotka kävelevät päin, eivätkä väistä? Miksi minä olen aina se, joka joutuu väistämään?

Testasin ja päätin olla väistämättä ketään. Kilometrin matkalla 4 ihmistä käveli minua päin. Itse en katsonut ihmisiä, kävelin suoraan ja nämä 4 kävelivät päin, jolloin keikat osui 1/3 vastakkain ohitustilanteessa.

Jos minä en väistä, miksei toinenkaan väistä? Miksi minun pitää olla aina se, joka väistää?

Miten kadulla kulkemisestakin on tullut ihmisten välistä valtataistelua?

Kommentit (1352)

Vierailija
321/1352 |
10.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tieliikennelaki 40§

Jalankulkijan paikka tiellä

Jalankulkijan on käytettävä jalkakäytävää tai piennarta. Hän ei kuitenkaan saa jalkakäytävällä taluttaa polkupyörää tai mopoa, kuljettaa potkukelkkaa, hiihtää, luistella eikä kantaa kookasta taakkaa, jos siitä voi aiheutua huomattavaa haittaa muille jalankulkijoille.

Missä jalkakäytävää tai piennarta ei ole tai milloin sillä kulkeminen ei käy haitatta päinsä, jalankulkijan on käytettävä pyörätietä tai ajoradan reunaa.

Jalankulkijan on jalkakäytävällä, pyörätiellä ja suojatiellä yleensä kuljettava sen oikeanpuoleisella osalla sekä sivuutettava vastaan tuleva jalankulkija oikealta ja ohitettava edellä kulkeva vasemmalta.

Ajoradalla jalankulkijan on ensisijaisesti käytettävä sen vasenta reunaa, jollei oikean reunan käyttäminen ole kulkureitin tai muiden syiden vuoksi turvallisempaa. Polkupyörää tai mopoa taluttava saa kuitenkin käyttää ajoradan oikeaa reunaa.

No ei ihmekään, että täällä ollaan pihalla, tuohan on vanhentunut laki. Nykyinen tieliikennelaki 10.8.2018/729 nimenomaan ei määrittele puolia:

13 §

Jalankulkijan paikka tiellä ja heijastimen käyttäminen

Jalankulkijan on käytettävä jalkakäytävää tai piennarta. Hän ei saa tarpeettomasti estää eikä haitata muuta liikennettä.

Jos jalkakäytävää tai piennarta ei ole tai jos sillä kulkeminen ei käy haitatta päinsä, jalankulkijan on käytettävä pyörätien tai ajoradan reunaa.

Ajoradalla jalankulkijan on käytettävä sen vasenta reunaa, jollei oikean reunan käyttäminen ole kulkureitin tai muun syyn vuoksi turvallisempaa. Polkupyörää tai mopoa taluttava saa kuitenkin käyttää ajoradan oikeaa reunaa.

Jalankulkijan on pimeällä liikkuessaan yleensä käytettävä heijastinta.

Kummallista muuten, että puolen määrittely on poistettu. Asuinseuduillani on paljon vilkkaita kevyenliikenteen väyliä, joissa näkee usein sekasortoa, kun muutoin oikeanpuoleista liikennettä seuraavien joukossa onkin pari vasempaan reunaan mieltynyttä aivovammaista. 

Ihmettelen myös tätä muutosta, ihmiset eivät selvästikään tiedä tästä eivätkä ole tottuneet vasemmalla kulkijoihin. Ehkäpä joskus palataan entiseen, mutta tosiaan lain mukaan ei velvoiteta noita "aivovammaisia" sen enempää kuin muitakaan väistämisen jne. suhteen.

Vierailija
322/1352 |
10.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lastenvaunujen kanssa kulkevat ovat pahimpia. Pysähdytään minne vain, vaunut poikittain jalkakäytävällä ja sitten vielä heijataan niitä eestaas, ettei tiedä millon vankkurit jysähtää lonkkaan.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
323/1352 |
10.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse väistän juuri koska muut eivät tee näin, vaikka heidän olisi huomattavasti helpompaa väistää kuin minun, joka olen liikuntarajoitteinen.

Vierailija
324/1352 |
10.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Aivan kuin ihmisillä ei olisi lainkaan järkeä ja koko muun maailmankaikkeuden pitäisi muuntautua näiden minäminä -ihmisten tarpeiden mukaan.

Osa ihmisistä on jopa määritellyt kaupan käytävät yksisuuntaisiksi. Olen tavannut ihmisen, joka määritteli kulkuväylät juuri siihen, mistä hän halusi kävellä ja juuri silloin se kulkureitti meni suoraan lasten kenkärivien päältä.

No maailma tuntuisi mukautuvan näiden minä minä -ihmisten mukaiseksi.

Maailmassa on miljoonia ratkaisuja ja vaihtoehtoja.

Maailmankaikkeus on eräällä tavalla vapaa siinä suhteessa, että kaikki ratkaisut mitä teet, ovat toimivia ja oikein. Ei ne muuten tapahtuisi.

Vierailija
325/1352 |
10.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Nämä taitavat olla lähinnä pääkaupunkiseudun ongelmia? Ei meillä ole tällaista kulttuuria, vaan meillä väistetään. Tosin myös moottoritiellä kun tulee lisää autoja, niin niitäkin väistetään vaikkei kuuluisikaan. 

T. Yhdestä toisesta kaupungista

Oulussa järjestään 90% koiranulkoiluttajista kävelee väärällä puolen tietä... Osa kävelee myös pyöräbaanoilla.

oulussa on paljon yksinkertaisia

Vierailija
326/1352 |
10.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tämä on suomalaisten erityispiirre. Suomalainen ei osaa edes kiittää, kun saa tietä.

Ulkomailla sekä kiitetään että annetaan tietä.

Hah vai suomalainen erityispiirre! 

Kyllä se on niin, että nämä meidän rikastuttajat ja erikoiskohdellut luulevat voivansa kävellä täällä väistämättä kantiksia, koska olemme vääräuskoisia. Kieltäkään ei opetella koska -  vääräuskoisten kieli. 

Vierailija
327/1352 |
10.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Koiran ulkoiluttajat, jotka kävelevät väärällä puolella tietä odottavat aina, että heitä väistetään. Miksi?

Koska koiranomistajat ovat usein melko yksinkertaisia. Vähän koiran älykkyysosamäärää ylempänä. Siksi.

Kiitos kuitenkin sille koiranomistajalle, joka jäi odottamaan että sain kerättyä oman koirani kakat pussiin, on hieman haastava ohitustilanne silloin kun yrität samaan aikaan pitää omaa koiraasi paikallaan ja kerätä tuotoksia pois...

Vierailija
328/1352 |
10.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi koirasi on vihainen joku luonnehäiriökö?

Vierailija
329/1352 |
10.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

On ihmisiä jotka väistää, niitä jotka ei väistä.Niin on ja tulee olemaan.Töissäkin yks tyttö kävelee vaikka päälle ja aina ihan iholla.Jos en väistä,jään itse alle.Siis mistä näitä tulee.

Vierailija
330/1352 |
10.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

No ehkä ne teki samaa kuin sinä. Turha ulista jos et itsekään väistänyt.

Vierailija
331/1352 |
10.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen tehnyt samoja testejä itsekin ja jos minä en väistä, ihmiset kävelevät päin. Sitten pahimmillaan huutavat perään "kato mihin kävelet" / "älä nyt päälle tuu" vaikka OIKEANPUOLEINEN liikenne. Mihin mun pitäisi väistää? Ojaanko? Kävelkää itse tien oikeaa reunaa niin kukaan ei törmää keneenkään.

Olen niin samaa mieltä!

Hitto että ärsyttääkin ne, jotka sinnikkäästi kävelevät oikeaa reunaa vastaan!!

Vierailija
332/1352 |
10.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yleensä heikompi väistää.

Väistitkö sinä?

Vierailija
333/1352 |
10.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Koiran ulkoiluttajat, jotka kävelevät väärällä puolella tietä odottavat aina, että heitä väistetään. Miksi?

Koska koiranomistajat ovat usein melko yksinkertaisia. Vähän koiran älykkyysosamäärää ylempänä. Siksi.

Kiitos kuitenkin sille koiranomistajalle, joka jäi odottamaan että sain kerättyä oman koirani kakat pussiin, on hieman haastava ohitustilanne silloin kun yrität samaan aikaan pitää omaa koiraasi paikallaan ja kerätä tuotoksia pois...

Tästä päästäänkin sitten niihin hölmöläisiin, jotka tunkevat koiransa kanssa välittömästi kohdalle, vaikka näkevät, että koiran kanssa joku tilanne päällä, kuten just kerätään kakkaa tms. Itse tarkkailen tilannetta, odotan ja annan tarvittaessa tilaa toisille.

Vierailija
334/1352 |
10.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joskus tuntuu että tää oikeanpuoleinen liikenne ei ole yleisesti tiedossa. Musta se on vaan niin simppeli sääntö, että kuljetaan aina oikealla!

Jotkut vaan mulkkaa vihaisesti kun tulevat oikeaa reunaa vastaan, ja hämmästyvät kun heitä ei väistä kuin kuninkaallista. Heillä itsellään ei ole kuitenkaan mitään aikeita väistää mihinkään. Siinäpähän mulkkaavat.

Vierailija
335/1352 |
10.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Joskus tuntuu että tää oikeanpuoleinen liikenne ei ole yleisesti tiedossa. Musta se on vaan niin simppeli sääntö, että kuljetaan aina oikealla!

Jotkut vaan mulkkaa vihaisesti kun tulevat oikeaa reunaa vastaan, ja hämmästyvät kun heitä ei väistä kuin kuninkaallista. Heillä itsellään ei ole kuitenkaan mitään aikeita väistää mihinkään. Siinäpähän mulkkaavat.

Ja ne paskalinkojen taluttajat varsinkin ovat tyhmiä kuin saappaat. Kapisten hurttien kanssa öyhötetään väärällä puolella tietä.

Vierailija
336/1352 |
10.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei mulla ole ollut oikeastaan koskaan ongelmia, ihmiset katsovat jo kaukaa että tuohon ei kannata törmätä, johtuu varmaan siitä kun mulla on leveät hartiat. 

Vierailija
337/1352 |
10.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Naurettavaa.

Vierailija
338/1352 |
10.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minua yleensä väistetään

193cm/135kg

Vierailija
339/1352 |
10.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksei rivistä voi mennä jonoksi, kun tulee porukka kadulla vastaan? Tätä olen hampaat irvessä miettinyt.

Vierailija
340/1352 |
10.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eikös tässä päde, että nopeampi väistää hitaampaa. Helppo hoitaa.

Ajoradalla kävellään tietenkin liikennesääntöjen mukaan vasemmalla.