Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miksi jotkut ei väistä kävellessä? Kävelevät vaikka päin, mutta eivät väistä.

Vierailija
06.02.2021 |

Kevyen liikenteen jalankulkijoille tarkoitettu "puolikas" täyttyy koko leveydeltä, jos kolmihenkinen perhe kävelee vierekkäin. Niin usein olen nähnyt, että he eivät väistä, tulevat koko rintamalla väistämättä. Muutenkin on paljon ihmisiä, jotka kävelevät päin, eivätkä väistä? Miksi minä olen aina se, joka joutuu väistämään?

Testasin ja päätin olla väistämättä ketään. Kilometrin matkalla 4 ihmistä käveli minua päin. Itse en katsonut ihmisiä, kävelin suoraan ja nämä 4 kävelivät päin, jolloin keikat osui 1/3 vastakkain ohitustilanteessa.

Jos minä en väistä, miksei toinenkaan väistä? Miksi minun pitää olla aina se, joka väistää?

Miten kadulla kulkemisestakin on tullut ihmisten välistä valtataistelua?

Kommentit (1352)

Vierailija
381/1352 |
10.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Huomannut saman, että kävellään jopa neljä rinnakkain koko kävelytien leveydeltä. Olen alkanut pysähtymään niille sijoilleni ja odottanut kohtaamista. Vastaantulijoiden pakko väistää, eivätkä edes voi väittää, että kävelen päin, koska seison paikallani. Hyvä kikka.

Toisaalta vaikutat mt-ongelmaiselta.

Se huono puoli tuossa on. Monella ei ole pokkaa munata itseään noin nolosti.

Vain törmääjän kanssa samalla tasolla oleva kahjo ryhtyy samaan leikkiin.

Ojaanko pitäisi hypätä?

Kyllähän sekin on aika sekopäinen teko. Voin kuvitella apuva-miehen hyppäämässä lumihankeen, kun päällekävelijä jyrää päin. Minulle on useammin käynyt niin että kun väistän, niin päälletulija väistää myös ja törmäämme tällöin päälle. Kyseinen kohtaus on hyvin tuttu romanttisista komedioista.

Ja se kyllä tuntuukin aina yhtä kipeältä. Katseet kohtaa ja pieni pahoitteleva ilme rakentuu suunpielille.

Pakkanen huurtaa hengityksen, on ihanan villainen olemus. On romanttinen talvi ja törmäys synnytti jotain kohtalokasta.

Vierailija
382/1352 |
10.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Huomannut saman, että kävellään jopa neljä rinnakkain koko kävelytien leveydeltä. Olen alkanut pysähtymään niille sijoilleni ja odottanut kohtaamista. Vastaantulijoiden pakko väistää, eivätkä edes voi väittää, että kävelen päin, koska seison paikallani. Hyvä kikka.

Ojaanko pitäisi hypätä?

Kyllähän sekin on aika sekopäinen teko. Voin kuvitella apuva-miehen hyppäämässä lumihankeen, kun päällekävelijä jyrää päin. Minulle on useammin käynyt niin että kun väistän, niin päälletulija väistää myös ja törmäämme tällöin päälle. Kyseinen kohtaus on hyvin tuttu romanttisista komedioista.

Ja se kyllä tuntuukin aina yhtä kipeältä. Katseet kohtaa ja pieni pahoitteleva ilme rakentuu suunpielille.

Pakkanen huurtaa hengityksen, on ihanan villainen olemus. On romanttinen talvi ja törmäys synnytti jotain kohtalokasta.

Taidat olla vasemmalle väistäjä

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
383/1352 |
10.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

No mutta kukaan ei puhu siita kun kaksi vaistelijaa vaistelee. Siina vasta rituaalitanssi, kohteliaasti hymyillen ja anteeks pyydelleen.

Siina ei liiku kukaan suoraan eteen hetkeen

Vierailija
384/1352 |
10.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ojaanko pitäisi hypätä?

Taidat olla vasemmalle väistäjä

Kyllä olen vasemmistolainen. Väistän aina muita ja muiden etu menee aina minun edun edelle.

Vierailija
385/1352 |
10.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mut on opetettu 70-luvun alussa kulkemaan tien vasenta reunaa, heijastin oikeaan hihaan. Olen sen niin vahvasti sisäistänyt, että oikeassa reunassa kulkeminen on mahdotonta. Missä vaiheessa on muutettu sääntöä, että jalankulkijoiden tulisi kulkea oikeaa reunaa?

Niin minutkin. Mutta kyse on ajoradalla kävelystä - siellä vas.puolella ja heijastin.

Jalkakytävällä on oikeanpuoleinen liikenne eli kävellään oikealla puolella.

Tällöinhän kukaan ei törmäisi koskaan toisiinsa ja kaikilla olisi hyvä mieli.

Liian vaikeata suomalaisille.

Vierailija
386/1352 |
10.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Yleensä heikompi väistää.

Väistitkö sinä?

Minä kun luulin, että nimenomaan älykkäämmät yksilöt väistää. Heillä on tilannesilmää ja he osaavat joustaa.

Väistämättömät ovat usein turhia egoilijoita ja joskus myös öykkäreitä. Olisikohan joku sisäinen tarve tai näyttämisen halu. Lapsellinen 'minä olen parempi kuin sinä' tai jotain sellaista.

Korona-aikana älykkäät ja älykästä kyllä.

Noin muuten se että annat oman alueesi ja reviirisi muille, se on pelkuruutta ja häviäjän valinta.

Siis ihan reaalimaailmassa. Eläinten maailmassa näin.

Jos olet rock-konsertissa, niin sun on otettava se sun maksama paikka tai muut tulee ja vie sen.

Ainaisella väistelyllä ja pakoilulla et saa paikkaasi tässä maailmassa.

Olen tehnyt vapaaehtoistyötä kodittomien eläinten keskuksessa.

Toisinaan törmää eläimiin jotka väistelee muita ja muut tulevat päälle ja syövät näiden ravinnonkin.

Silloin yleensä arat eläimet laitetaan omaan tilaan, että saavat syödä kuppinsa tyhjäksi. Muuten joku tulee ja syö heiltä kaiken.

Vierailija
387/1352 |
10.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihmiset ei väistä vaikka seisoisi paikallaan. Raskaana ollessa erityisesti ahdisti, kun bussissa seisoessa tai ihan vaan kauppakeskuksen käytävän sivussa ystävää odottaessani vaikka kuinka moni käveli päin. Lopulta seisoin aina kädet vatsani ympärillä yrittäen näyttää jotenkin isommalta. Aivan käsittämättömän itsekästä porukkaa! Ehkä ne sitten törmäilee liikunta- ja näkövammaisiinkin...? Kas kun ei kävele liikkuvia autoja päin.

Vierailija
388/1352 |
10.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ojaanko pitäisi hypätä?

Voihan niinkin tehdä. Huvin vuoksi ja urheilun kannalta.

Siinä on yksi maailmankaikkeuden vapaa valinta. Yksi miljardeista vaihtoehdoista. Kenties niin on tapahtunutkin maailmanhistoriassa jo tuhansia kertoja.

Voisit olla yksi heistä monista.

Vierailija
389/1352 |
10.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minua yleensä väistetään

193cm/135kg

Johtuu läskeistäsi ja epäsiististä ulkomuodosta.

Vierailija
390/1352 |
10.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yskikää ja pyyhkikää nenäliinaan äänekkäästi. Kyllä varmasti väistää aivastelijaa!

Täällä on jotain sekopäitä skitsoja jotka väittää ettei ihminen väistä tai reagoi vaikka pysähtyy paikalleen.

Pudottakaas avaimet tai rahaa maahan ennen törmäystä. Takulla reagoi ja välttää yli lennon.

Jos pudotatte jotain ennen törmäystä niin väistää takulla. Se on ihmisen vaistoissa reagoida niin.

Jos ei, niin vastaatuleva on potentiaalinen taskuvaras.

Vierailija
391/1352 |
10.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kumma kun nää jalkakäytävällä väärällä puolella kävelijät osaavat ajaa autolla oikeeta puolta 

Vierailija
392/1352 |
10.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Yleensä heikompi väistää.

Väistitkö sinä?

Minä kun luulin, että nimenomaan älykkäämmät yksilöt väistää. Heillä on tilannesilmää ja he osaavat joustaa.

Väistämättömät ovat usein turhia egoilijoita ja joskus myös öykkäreitä. Olisikohan joku sisäinen tarve tai näyttämisen halu. Lapsellinen 'minä olen parempi kuin sinä' tai jotain sellaista.

Korona-aikana älykkäät ja älykästä kyllä.

Noin muuten se että annat oman alueesi ja reviirisi muille, se on pelkuruutta ja häviäjän valinta.

Siis ihan reaalimaailmassa. Eläinten maailmassa näin.

Jos olet rock-konsertissa, niin sun on otettava se sun maksama paikka tai muut tulee ja vie sen.

Ainaisella väistelyllä ja pakoilulla et saa paikkaasi tässä maailmassa.

Olen tehnyt vapaaehtoistyötä kodittomien eläinten keskuksessa.

Toisinaan törmää eläimiin jotka väistelee muita ja muut tulevat päälle ja syövät näiden ravinnonkin.

Silloin yleensä arat eläimet laitetaan omaan tilaan, että saavat syödä kuppinsa tyhjäksi. Muuten joku tulee ja syö heiltä kaiken.

Ennen oli risteyksissä oma liikennepoliisi ja katupoliisi ohjaamassa ihmisiä kävelytiellä. Nyt heikot jää voimakkaiden jalkoihin

Vierailija
393/1352 |
10.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sattumaa, että juuri tänään näen ekaa kertaa tämän ketjun ja tänään tapahtui aiheeseen liittyvää:

Olin tulossa fillarilla töistä kotiin ja liikennevalojen kohdalla oli paljon nuorisoa. Lähes kaikki vilkaisi taakse ja näki minut, mutta valoihin tultuani kukaan ei kaventanut, että pääsisin fillarilla ohitse. Vihreät valot kun tuli niin tiukkaa siksakkia sain kulkea, että pääsin heistä ohi. Ei ollut erikseen mitään pyörätietä, joten päänuppiani hiersi tilanne. Kaikki vaan kulki lähes vierekkäin. Olisi vatuttanut, jos olisin joutunut heidän takanaan kulkea loppumatka kotiin.

Vierailija
394/1352 |
10.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

M a t u t ei paljon väistele, ne tulee päin. Ei se mitään, olen pelannut 15 vuotta jenkkifudista ja voin vetää päin ihan ketä vaan.

Vierailija
395/1352 |
10.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

M a t u t ei paljon väistele, ne tulee päin. Ei se mitään, olen pelannut 15 vuotta jenkkifudista ja voin vetää päin ihan ketä vaan.

Toisaalta se Michael Jackson väistäjä voi yllättää. Se on noloa horjahtaa, kun toinen väistää sadasosa osumahetkeä. Jackson mies vain ottaa asennon ja nostaa etusormen pystyyn. Puhaltaa ja iskee silmää kömpelykselle.

Vierailija
396/1352 |
10.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minua yleensä väistetään

193cm/135kg

Johtuu läskeistäsi ja epäsiististä ulkomuodosta.

Ei tohon vielä läskiä mahdu... miten noista mitoista voi päätellä mitään ulkomuodon siisteydestä?

Vierailija
397/1352 |
10.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Don’t Stop 'Til You Get Enough kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Toisaalta se Michael Jackson väistäjä voi yllättää. Se on noloa horjahtaa, kun toinen väistää sadasosa osumahetkeä. Jackson mies vain ottaa asennon ja nostaa etusormen pystyyn. Puhaltaa ja iskee silmää kömpelykselle.

Eipä ole Jacksonia näkynyt, serkkupoikia kylläkin. Miksi siinä muuten horjahtaisi?

Vierailija
398/1352 |
10.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Don’t Stop 'Til You Get Enough kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eipä ole Jacksonia näkynyt, serkkupoikia kylläkin. Miksi siinä muuten horjahtaisi?

Kun juuri ennen osumahetkeä toinen väistää.

Voi demonstroida siten että pyytää toista työntämään rinnuksista. Sitten ottaakin askeleen taaksepäin varottamatta.

Horjahdus.

Sama mekaniikka.

Vierailija
399/1352 |
10.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla on erään huonon päivän jälkeen jäänyt paha mieli. Pyöräillessäni keskustasta kohti kotiani nuorisoporukka, 4 noin 15-18 vuotiasta nuortamiestä käveli rinnakkain kevyenliikenteen väylää vastaani. Näin heidät 50-60 metrin päästä ja huomasin heidän ilmeistään, ettei halua väistöön ollut.

Lisäsin vauhtiani jäljellä olevan n. 40m aikana täydellä tehoilla (mikä ei ollut paljon). Nopeuteni nousi n. 15km/h:ssa n. 30km/h:iin.

Samalla katselin kahden oikeanpuoleisen juipin välimaastoon ja junttasin vauhtia lisää. No koska olen kirjoittamassa melkein täysissä ruumiin ja hengen voimissa, niin he siis väistivät.

En kuullut huutelivatko jotain perääni, koska olin hengästynyt ja sydän jyskytti. Tunsin suurta vapautuneisuutta ja onnen tunnetta loppumatkan ajan. Ikäni olen väistellyt ja vältellyt. En ole ollut konfliktihakuinen. Olen siis ollut aika nörtti ja vetelä. Joo, pituus 170cm ja paino 100kg sekä ikää tuolloin 45v. Väistelen yhäkin, mutta nykyisin mieli on ollut useammin paha. Ehkä vielä taas joskus...

Vierailija
400/1352 |
10.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kävelin kadulla isohko pahvilaatikko sylissäni,vastaan käveli kaksi naista toinen käveli päin minua,ei aikomustakaan väistää ei väistänyt ja niin,kumahdimme yhteen!!.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä viisi yksi