Miksi jotkut ei väistä kävellessä? Kävelevät vaikka päin, mutta eivät väistä.
Kevyen liikenteen jalankulkijoille tarkoitettu "puolikas" täyttyy koko leveydeltä, jos kolmihenkinen perhe kävelee vierekkäin. Niin usein olen nähnyt, että he eivät väistä, tulevat koko rintamalla väistämättä. Muutenkin on paljon ihmisiä, jotka kävelevät päin, eivätkä väistä? Miksi minä olen aina se, joka joutuu väistämään?
Testasin ja päätin olla väistämättä ketään. Kilometrin matkalla 4 ihmistä käveli minua päin. Itse en katsonut ihmisiä, kävelin suoraan ja nämä 4 kävelivät päin, jolloin keikat osui 1/3 vastakkain ohitustilanteessa.
Jos minä en väistä, miksei toinenkaan väistä? Miksi minun pitää olla aina se, joka väistää?
Miten kadulla kulkemisestakin on tullut ihmisten välistä valtataistelua?
Kommentit (1352)
Vierailija kirjoitti:
Järki käteen kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tästä keskustelusta taas huomaa, että raivotaan muille, vaikka ei itse edes tunneta lakia. Kyllä, tieliikennelaki todellakin uudistuu ajoittain! Jatkossa siis vasemmalla kulkijoiden kyräilyn sijaan, mieti hetki, onko kävelijöille osoitettu omaa kaistaa (oikealla) ja jos ei ole, he saavat kulkea vasemmalla puolella, vaikka se kuinka sinua tai minua pännisikin.
Muuten en kyräilisi, mutta kun tosiaan ne vasemmalla puolella kävelevät on alkaneet huuteleen että pitää ohittaa vasemmalta. Niin ojastako ne pitää niiden mielestä ohittaa? Luulin itse olevani väärässä mutta nyt kävi ilmi että olenkin vaan tavannut mulqeroita.
Todellako? Kuulostaa aika erikoiselta huutelulta.
No kyllä, sen jälkeen kun oon alkanut ajaan työmatkat pyörällä niin näitä tulee vastaan, samoin kuin "vitthhuuuh" -huutelijoita kun pyörä menee ohi. Tätä niin paljon, että harkitsin jo turvasumutetta, koska olen pienikokoinen nainen ja mut voisi juosta kiinni.
Lenkillä kirjoitti:
Koiranulkoiluttajat ne eivät väistä koskaan! Pitää kiertää vielä koirakin.
Voit samalla harjoitella aita-/estejuoksua ja hypätä hihnan tai flexin yli niin ei tarvitse koiraa kiertää XD
Vierailija kirjoitti:
Tieliikennelaki 40§
Jalankulkijan paikka tiellä
Jalankulkijan on käytettävä jalkakäytävää tai piennarta. Hän ei kuitenkaan saa jalkakäytävällä taluttaa polkupyörää tai mopoa, kuljettaa potkukelkkaa, hiihtää, luistella eikä kantaa kookasta taakkaa, jos siitä voi aiheutua huomattavaa haittaa muille jalankulkijoille.
Missä jalkakäytävää tai piennarta ei ole tai milloin sillä kulkeminen ei käy haitatta päinsä, jalankulkijan on käytettävä pyörätietä tai ajoradan reunaa.
Jalankulkijan on jalkakäytävällä, pyörätiellä ja suojatiellä yleensä kuljettava sen oikeanpuoleisella osalla sekä sivuutettava vastaan tuleva jalankulkija oikealta ja ohitettava edellä kulkeva vasemmalta.
Ajoradalla jalankulkijan on ensisijaisesti käytettävä sen vasenta reunaa, jollei oikean reunan käyttäminen ole kulkureitin tai muiden syiden vuoksi turvallisempaa. Polkupyörää tai mopoa taluttava saa kuitenkin käyttää ajoradan oikeaa reunaa.
No ei ihmekään, että täällä ollaan pihalla, tuohan on vanhentunut laki. Nykyinen tieliikennelaki 10.8.2018/729 nimenomaan ei määrittele puolia:
13 §
Jalankulkijan paikka tiellä ja heijastimen käyttäminen
Jalankulkijan on käytettävä jalkakäytävää tai piennarta. Hän ei saa tarpeettomasti estää eikä haitata muuta liikennettä.
Jos jalkakäytävää tai piennarta ei ole tai jos sillä kulkeminen ei käy haitatta päinsä, jalankulkijan on käytettävä pyörätien tai ajoradan reunaa.
Ajoradalla jalankulkijan on käytettävä sen vasenta reunaa, jollei oikean reunan käyttäminen ole kulkureitin tai muun syyn vuoksi turvallisempaa. Polkupyörää tai mopoa taluttava saa kuitenkin käyttää ajoradan oikeaa reunaa.
Jalankulkijan on pimeällä liikkuessaan yleensä käytettävä heijastinta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Muistan että huomasin joskus vuosituhannen vaihteessa selvää muutosta kaduilla tässä, että ihmiset alkoi kävellä päin. Sitä ennen väistetiin "normaalisti"
Vuonna 1998 ilmestyi Ultra Bran kappale Tyttöjen välisestä ystävyydestä. Siinä laulettiin:
He kävelivät kadulla rinnakkain
niin että vastaantulijat joutuivat väistämään
He huusivat kadulla toisilleen
niin että vastaantulijat kääntyivät katsomaanTästä kai alkoi huonon käytöksen aika. Pidetään hienona, että mölytään ja kävellään päin.
Kovisten musiikkia. Siinä jää hevit ja saatananpalvontamusiikit maikol jakcsoneineen toiseksi.
Okei, toi uus laki on siis 2 vuotta vanha. Ja täällä porukka on tyyliin "te millenniaalit ette vaan tiedä ja tää oli 80-luvulla".
Tätä joutuu ihmettelemään usein. Minäkin aina väistän, vaikka harmittaa röyhkeys. Kerran asematunnelissa tuli taas vastaan väistämätön sakki koko käytävän leveydeltä. Siirryin äärimmäiseen oikeaan reunaan mutta kävelin eteenpäin ja siirsin painavan työsalkun vasempaan käteen. Laukku osui päinkävelijää polveen ja varmasti sattui. Möly oli melkoista mutta en jäänyt näiden kanssa pidempiin puheisiin.
Vielä röyhkeäpiä ovat "kansalliseen vähemmistöön" kuuluvat, jotka ajavat kevyen liikenteen väylällä autoillaan ja lyövät kävelijää ohimessään auton ovella, ellei herrakasaa väistä riittävän nöyrästi.
Yksinkertaista: Jos kaksi päinvastaisista suunnista kävelevää törmää, niin molemmat jättävät väistämättä. Ei vain se toinen törmäävä osapuoli.
Minulle kerran tokaistiin kiukkuisesti, älä päälle kävele! Tapaus oli sellainen, että minulla oli painavat kauppakassit molemmissa käsissä ja kävelyvauhti oli tämän vuoksi hitaampaa kuin ilman kantamuksia. Takaapäin tuli kaksi henkilöä käsikynkkää ja taluttava henkilö kävelytti sokean henkilön osittain minun päälle. Hiukan ärsytti epäkohtelias käytös, sillä eihän näkeväkään näe väistää kun takaa kävellään päälle. Ilmeisesti taluttajallakin oli jonkin asteinen näkörajoite, koska matka jatkui pysähtymättä ja reippaaseen tahtiin. Mielestäni henkilön olisi pitänyt käyttää valkoista keppiä, jolloin olisi tiennyt väistää takaapäin tulevaa sokeaa.
Tiedän naisen sokeaksi, koska hän asuu kadun toisella puolella.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tuota noin... itse olen myös tottunut kävelemään aina oikealla puolella ja kyllähän se vtuttaa, kun omasta näkökulmasta katsoen kävellään päin ja "väärällä puolella". En nyt kuitenkaan ymmärrä, miksi täällä painokkaasti jauhetaan, että Suomessa on oikeanpuoleinen liikenne ja piste, kun nykyisin kävelijän liikennesäännöt ovat:
-Pyörätiellä kävellen kulkevan on käytettävä pyörätien kumpaa tahansa reunaa.
-Jalkakäytävällä kävellen kulkeva voi kävellä missä kohtaa jalkakäytävää tahansa. Jalankulkijoiden käyttämällä etenemisnopeudella väistäminen onnistuu helposti.
-Ajoradalla kävelijän on ensisijaisesti kuljettava vasenta reunaa. Jos oikean reunan käyttäminen on kuitenkin kulkureitin tai muiden syiden vuoksi turvallisempaa, käytetään sitä.
-Polkupyörää tai mopoa taluttava saa käyttää ajoradan oikeaa reunaa.
-Kävellen saa pihakadulla kulkea sen kaikilla osilla.
MUTTA OIKEALTA OHI! Vaikka menisit mitä reunaa, se tässä on pointti.
Minusta pointti oli pitkään se, että vasemmalla ei saa kävellä, piste. Kun se väite kumottiin, pointiksi tulikin oikealta väistäminen, mikä sekään ei ole nykyisen lain mukaista. Toki sekin on useimmiten ainut järkevä ratkaisu, mutta ei kannata huudella, mitä ei saa tehdä, jos vain luulee tietävänsä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tieliikennelaki 40§
Jalankulkijan paikka tiellä
Jalankulkijan on käytettävä jalkakäytävää tai piennarta. Hän ei kuitenkaan saa jalkakäytävällä taluttaa polkupyörää tai mopoa, kuljettaa potkukelkkaa, hiihtää, luistella eikä kantaa kookasta taakkaa, jos siitä voi aiheutua huomattavaa haittaa muille jalankulkijoille.
Missä jalkakäytävää tai piennarta ei ole tai milloin sillä kulkeminen ei käy haitatta päinsä, jalankulkijan on käytettävä pyörätietä tai ajoradan reunaa.
Jalankulkijan on jalkakäytävällä, pyörätiellä ja suojatiellä yleensä kuljettava sen oikeanpuoleisella osalla sekä sivuutettava vastaan tuleva jalankulkija oikealta ja ohitettava edellä kulkeva vasemmalta.
Ajoradalla jalankulkijan on ensisijaisesti käytettävä sen vasenta reunaa, jollei oikean reunan käyttäminen ole kulkureitin tai muiden syiden vuoksi turvallisempaa. Polkupyörää tai mopoa taluttava saa kuitenkin käyttää ajoradan oikeaa reunaa.
No ei ihmekään, että täällä ollaan pihalla, tuohan on vanhentunut laki. Nykyinen tieliikennelaki 10.8.2018/729 nimenomaan ei määrittele puolia:
13 §
Jalankulkijan paikka tiellä ja heijastimen käyttäminen
Jalankulkijan on käytettävä jalkakäytävää tai piennarta. Hän ei saa tarpeettomasti estää eikä haitata muuta liikennettä.
Jos jalkakäytävää tai piennarta ei ole tai jos sillä kulkeminen ei käy haitatta päinsä, jalankulkijan on käytettävä pyörätien tai ajoradan reunaa.
Ajoradalla jalankulkijan on käytettävä sen vasenta reunaa, jollei oikean reunan käyttäminen ole kulkureitin tai muun syyn vuoksi turvallisempaa. Polkupyörää tai mopoa taluttava saa kuitenkin käyttää ajoradan oikeaa reunaa.
Jalankulkijan on pimeällä liikkuessaan yleensä käytettävä heijastinta.
Kummallista muuten, että puolen määrittely on poistettu. Asuinseuduillani on paljon vilkkaita kevyenliikenteen väyliä, joissa näkee usein sekasortoa, kun muutoin oikeanpuoleista liikennettä seuraavien joukossa onkin pari vasempaan reunaan mieltynyttä aivovammaista.
Suomessa ollessa ärsyttää liikenteessä epävarmuus, porukka on niin epävarmoja omasta olemassaolostaan.
Jenkeissä on toisin.
Siksi olen ottanut tavaksi mennä päin ja mennä vaan. Kun ohitan autotien niin painan käden eteen merkiksi että minä menen nyt. Autot pysähtyy.
Se nyt on vaan pakko vetää väliin ja täällä ihmiset tuntuisi tykkäävän kun ottaa johdon käsiinsä ja tekee niitä päätöksiä itsenäisesti. Se on kaikille helpompaa, kun vastuu siirtyy minulle.
Tällaista olen pistänyt merkille. Osa sitten tuntee alemmuutta ja mielipihaa myöhemmin, kun piti väistää ja näin pois päin.
Se nyt on niin että jos minä väistän väistöhetkellä, niin tämä toinenkin väistää ja siitä tulee kömpelö tilanne. Ei sille voi kun nauraa. Parempi kaikkien ajan säästön vuoksi, että sinä siinä hyvä lukija väistät ja teet tietä kun minä menen.
Minulla on nimittäin kiire elää.
Vierailija kirjoitti:
Yksinkertaista: Jos kaksi päinvastaisista suunnista kävelevää törmää, niin molemmat jättävät väistämättä. Ei vain se toinen törmäävä osapuoli.
Minulle kerran tokaistiin kiukkuisesti, älä päälle kävele! Tapaus oli sellainen, että minulla oli painavat kauppakassit molemmissa käsissä ja kävelyvauhti oli tämän vuoksi hitaampaa kuin ilman kantamuksia. Takaapäin tuli kaksi henkilöä käsikynkkää ja taluttava henkilö kävelytti sokean henkilön osittain minun päälle. Hiukan ärsytti epäkohtelias käytös, sillä eihän näkeväkään näe väistää kun takaa kävellään päälle. Ilmeisesti taluttajallakin oli jonkin asteinen näkörajoite, koska matka jatkui pysähtymättä ja reippaaseen tahtiin. Mielestäni henkilön olisi pitänyt käyttää valkoista keppiä, jolloin olisi tiennyt väistää takaapäin tulevaa sokeaa.
Tiedän naisen sokeaksi, koska hän asuu kadun toisella puolella.
Mielestäni henkilön olisi pitänyt käyttää valkoista keppiä, jolloin olisin tiennyt väistää takaapäin tulevaa sokeaa. Olisi siis ollut vähemmän epämukavaa saada kepiniskut kintuille kuin aikuisen naisen reipas töniminen.
Kyllä ihmiset on hulluja eläimiä. Eläimet ne vaan menee mistä haluaa ja ihmiset tekee menostakin ongelman.
Kumpi puoli jne.
Menkää saatana keskeltä :D
Paikka auringossa kirjoitti:
Kun ohitan autotien niin painan käden eteen merkiksi että minä menen nyt. Autot pysähtyy.
Se nyt on vaan pakko vetää väliin ja täällä ihmiset tuntuisi tykkäävän kun ottaa johdon käsiinsä ja tekee niitä päätökset heidän puolestaan.
Suomessa muuten porukka luulee pysäyttävää käsimerkkiä tervehdykseksi.
Yksi tuttuni kysyi että miksi tervehdin autoilijoita.
Piti selittää että käsimerkki on käsky pysähtyä, sillä menen ohi.
En minä tuntemattomia tervehdi.
Se on merkki että: "Pysähdy ja tee tietä".
Minä olen huomannut kaupoissa, miten jotkut eivät yhtään väistä - suorastaan tönivät. Ihmettelen.
Gary kirjoitti:
Kun sanotaan että Suomalaiset ovat maailman sairainta kansaa, ei tarkoiteta sairauksia tai mielenterveyttä, vaan ihan normaalia arkipäiväistä toimintaa. Sen perusteella Suomalaiset ovat maailman sairainta kansaa.
Kun mietitään järjellä liikennettäkin, niin tärkeää on päästä paikasta a beehen.
Mietitään nyt miten sairas tieliikennelaki Suomessa on.
Sitten muiden maiden meininkiä.
Ei muualla jäädä valoihin kuppaamaan tai ajella tiettyä puolta.
Jokainen voi kokeilla ajaa vaikka GTA-pelissä vapaammin ja todeta että se tyyli on paras tyyli.
Porukka ajaa liikaa sääntöjen mukaan. Ei kukaan normaali aja niin. Sitä varten on töötti autossa jos joku ei osaa varoa.
Aivan kuin ihmisillä ei olisi lainkaan järkeä ja koko muun maailmankaikkeuden pitäisi muuntautua näiden minäminä -ihmisten tarpeiden mukaan.
Osa ihmisistä on jopa määritellyt kaupan käytävät yksisuuntaisiksi. Olen tavannut ihmisen, joka määritteli kulkuväylät juuri siihen, mistä hän halusi kävellä ja juuri silloin se kulkureitti meni suoraan lasten kenkärivien päältä.
Samat pas kat seisoo kaupassa keskellä käytävää ja sitten katsovat vihaisesti, kun vähän kärryllä tai korilla osut heihin. Nuoremmissa naisissa on ilmennyt tällaista käsittämätöntä itsekkyyttä.
Vierailija kirjoitti:
Ihmiset eivät väistä koska lumihiutaleen on saatava kävellä juuri omaa polkuansa-
Kyllä ihmiset ajattelevat typeriä asioita..
Hyvä kaunis vertaus ihmisestä lumihiutaleena. Meistä jokainen on erityinen.
Ei se lumihiutalekaan ole itse päättänyt lentoreittiään. Se törmää muihin tahtomattaan matkalla maailmaan.
Samalla tavoin ihmisille käy ja ei kukaan tarkoituksella törmää muihin. Ei elämässä oikein voi valita puoltaan tai päättää kuka on. Sitä synnytään tänne sellaisena kuin on ja mennään miten mennään. Asiat on ennalta kirjoitettu ja me tyhmät ihmiset riitelemme asioista kuin niitä jotenkin voisi muuttaa.
Vierailija kirjoitti:
Samat pas kat seisoo kaupassa keskellä käytävää ja sitten katsovat vihaisesti, kun vähän kärryllä tai korilla osut heihin. Nuoremmissa naisissa on ilmennyt tällaista käsittämätöntä itsekkyyttä.
Sinulla on hieman skitsofreeninen maailmankatsomus.
Ajattelet että kaikki on sinua vastaan ja olet eräällä tavalla kilpailevassa asemassa muita kohtaan.
Puhut kuitenkin oman lajisi kumppaneista joista ei oikeasti ole mitään uhkaa sinulle.
Olet kenties stressaantunut ja kaipaisit lepoa.
Tästä syystä en muuta pk-seudulle. Meillä saa kävellä rauhassa ja kaikki väistävät toisiaan. Ei ole mitään ihme kukkoiluja ja kilpailuja.