Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Miksi jotkut ei väistä kävellessä? Kävelevät vaikka päin, mutta eivät väistä.

Vierailija
06.02.2021 |

Kevyen liikenteen jalankulkijoille tarkoitettu "puolikas" täyttyy koko leveydeltä, jos kolmihenkinen perhe kävelee vierekkäin. Niin usein olen nähnyt, että he eivät väistä, tulevat koko rintamalla väistämättä. Muutenkin on paljon ihmisiä, jotka kävelevät päin, eivätkä väistä? Miksi minä olen aina se, joka joutuu väistämään?

Testasin ja päätin olla väistämättä ketään. Kilometrin matkalla 4 ihmistä käveli minua päin. Itse en katsonut ihmisiä, kävelin suoraan ja nämä 4 kävelivät päin, jolloin keikat osui 1/3 vastakkain ohitustilanteessa.

Jos minä en väistä, miksei toinenkaan väistä? Miksi minun pitää olla aina se, joka väistää?

Miten kadulla kulkemisestakin on tullut ihmisten välistä valtataistelua?

Kommentit (1352)

Vierailija
281/1352 |
10.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Järki käteen kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Koirankus ettajan voi antaa mennä väärää puolta, jos on nätti koira. Mutta vanhuksia tai lapsia en väistä. Opetelkoot liikennesäännöt.

Allright. Opetellaanpa liikennesääntöjä. Mitä Tieliikennelaki sanoo?

Tässä tiivistelmä: Suomessa on oikeanpuoleinen ********liikenne. Niin sanoo laki. Mikä sana kuuluu tähtien paikalle?

Ei, ei ole jalankulku. Kyllä, siinä on sana. Eli ajoneuvo. Jalankulkijan paikka ajoradalla on myös laissa määrätty. Ei, ei ole oikea. Vaan vasen. 

Pyörätiellä jalankulkija saa valita. Paras olisi kuitenkin kävellä samalla puolella kuin ajoralla koska pyörätielläkin on ajoneuvoliikennettä. Eli vasemmalla, ei oikealla. Oikeallakin saa kävellä mutta turha valittaa että joku ohittaa läheltä.

Jalkakäytävällä (joka ei ole samalla pyörätie) saa kävellä ihan missä lystää. Laki ei määrää mitään siitä asiasta.

Joko opittiin liikennesääntöjä asiaan liittyen?

Mitä ihmettä selität? Ei jalankulkijalla ole asiaa pyörätielle. Yhdistetyllä jalkakäytävällä ja pyörätiellä kaikki kulkevat oikealla omaan suuntaansa nähden ja väistävät hitaampaa vasemmalta (eli keskeltä).

Ei vaan: "Pyörätiellä jalankulkijan tulee yleensä kävellä sen reunaa pitkin. Sama koskee yhditettyä pyörätietä ja jalkakäytävää. Nykyisin laissa ei ole enää säännöksiä siitä, tuleeko käyttää vasenta vai oikeaa reunaa kuljettaessa pyörätiellä, yhdistetyllä pyörätiellä ja jalkakäytävällä tai suojatiellä. Myöskään ei enää säännellä sitä, kummalta puolelta vastaan tuleva on sivuutettava tai edellä kulkeva ohitettava kuljettaessa näillä väylillä."

No sepä hyvä tämä lakimuutos. Voin sitten huoletta näyttää keskaria yhdistetyllä jalkakäytävällä ja pyörätiellä vaelteleville huutelijoille, kun ajan pyörälläni oikealta ohi.

Vierailija
282/1352 |
10.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse ihmettelin taannoin joulun aikoihin kun vanhempi naishenkilö, oikeastaan mummo, käveli suoraan päin välittämättä... teki mieli huutaa perässä että "mitä v...?"

Varsinkin corona-aikoina olisi hyvä pitää mielessä väistäminen.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
283/1352 |
10.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Koiran kanssa kävelen pääosin vasenta reunaa, koska koira kävelee pientareen puolella minun vasemmalla puolellani. Koira vasemmalla, minä oikealla on niin syvälle juurtunut malli (tottelevaisuuskokeissakin ym. koira on aina vasemmalla), että siitä on hankalaa opetella pois. Vastaantulijat, erityisesti koiralliset vastaantulijat, on miellyttävämpää ohittaa kun itse on koiran ja vastaantulijan välissä eikä koira kulje keskellä kulkuväylää. Oma koirani on nuori, iso ja vilkas ja koulutus on vielä kesken.

Ilman koiraa kuljen oikealla puolella kulkuväylää.

Tässä hyvä esimerkki itsekkäästä liikkujasta. Sinun vuoksesi ne, jotka ovat opettaneet koiran kulkemaan oikealla puolellaan, jotta lenkkeily olisi kaikille sujuvampaa, joutuvat siirtymään toiseen reunaan ja siirtämään koiransa itsensä väärälle puolelle. Vain siksi, että sinulla vastarannan kiiskillä olisi miellyttävämpää.

Sori, mutta lainaamasi ei ole vastarannan kiiski. Kaikissa koirankoulutusoppaissa koira on taluttajan vasemmalla sivulla! Maantiellä toimii, kun jalankulkijan kuuluu kävellä vasenta laitaa. Kevyen liikenteen väylällä on haasteellista kävellä oikealla, kun koira on koulutettu kulkemaan vasemmalla sivulla. Se on siis sille "sallittu puoli" penkkojen haisteluun. Ei koira nauti lenkistä, jos sen pitää koko ajan seurata. Lisäksi vastaantulijoissa voi olla koirapelkoisia ihmisiä, joiden mielestä on parempi, että taluttaja on koiran ja heidän välissään. Siksi koirani kulkee vasemmalla sivullani, penkan puolella kevyen liikenteen väylällä. Varoiksi myös pysähdymme, että vastaantulijasta tuntuu turvalliselta ohittaa meidät.

Metsälenkille useimmiten menemmekin, siellä tulee vastaan vain tuttuja koirakkoja. Eikä ole pakko olla koko ajan kyljessä kiinni.

-Eri-

Kyllä, ihminen, joka ehdoin tahdoin kulkee kadun vasenta reunaa, kun kaikki muut kulkevat oikeaa, on todellakin vastarannan kiiski. Typerää oikeuttaa itsekkyytensä sillä, että "koirankoulutusoppaissa käsketään tehdä näin". Minullakin on koira, eikä ole ollut minkäänlainen ongelma opettaa sitä kulkemaan tarvittaessa kummallakin puolella. Lisäksi tuo vastaantulijan kulkureitille pysähtyminen, mitä kerrot harrastavasi, on erityisen kusipäistä. Jos kerran joka tapauksessa aiot pysähtyä, niin etkö voi siirtyä kadun toiselle puolelle sitä varten? Käänny vaikka naama toiseen suuntaan, jos se koira on liimattu vasempaan kylkeesi.

Ja sitten koirani on sen koirapelkoisen puolella! Ei ole kusipäistä pysähtyä ja antaa vastaantulijalle tilaa ja rauhaa ohitukseen, vaan mielestäni kohteliasta ja vastaantulijan huomioonottamista.

Olisit lukenut sen edellisenkin virkkeen. Siirry toiselle puolelle katua jumittamaan äläkä pysähdy vastaantulijan eteen. Jos koiran on pakko olla koko ajan vasemmalla puolellasi, niin käänny ympäri siellä oikeassa reunassa. Vastaantulijoista ehkä 5% pelkää koiria. Loppuja vain ottaa päähän, kun kuljet väärää puolta ja sitten vielä pysähdyt osoittaaksesi, ettet todellakaan aio väistää.

Luin, olenhan lukutaitoinen. Ja kadustahan tässä ei ollut kysymys, vaan kevyen liikenteen väylästä. Siis, jos siirryn oikeaan reunaan ja käännyn ympäri, olen taas kasvot väärään suuntaan ja taas ihmisiä ottaa päähän...kuten kirjoitit...kun olemme "väärällä" puolella, enkä väistä! LOL

Kun ei ole mitään "väärää" puolta!

Seuraa-käskystä koira on koulutettu asettumaan vasemmalle puolelle, osaa myös "seis, ei, istu, maahan, rauha, hiljaa, paikka, vapaa" ! Toisin kuin 90% lemmikkiräksyistä ja vähän isommistakin kouluttamattomista karvakavereista. Kuinkas sinun? Joo, ei tarvitse vastata, alkaa mennä aiheen ohi.

Jos kerran koirasi on niin tottelevainen, niin mikä sinua estää opettamasta sitä kulkemaan myös oikealla puolellasi? Miksi on niin tärkeää saada kulkea vastavirtaan ja pakottaa kaikki muut väistämään? Tämä ketju alkaa taas täyttyä siitä jankutuksesta, että lain mukaan saa kulkea kumpaa puolta tahansa. Kuitenkin yhdeksän kymmenestä kävelijästä kulkee oikeaa puolta, ja se vasenta puolta väkisin jyräävä vähemmistö haittaa kaikkien muiden kulkemista.

Vierailija
284/1352 |
10.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuli mieleen yksi oma kokemus: olin kaupassa Tokmanni tai muu sellainen, näin, että hyllyvälissä tuli vastaan joku mies, väli oli ahdas joten tein reippaasti tilaa, koska se nyt on kohteliasta eikä mulla ole tarvetta hankaloittaa kenenkään liikkumista.

Mutta äijä käveli suoraan päin! Hyi v*ttu, se oli karmiva tunne, kun se limainen äijä käveli syliin, harmittaa etten saanut hämmennykseltä edes huudettua mitään. Äijä sanoi vain ”oikean puoleinen liikenne” ja virnuili mennessään. Katsos kun väistin liikenne sääntöjen vastaisesti kaupan käytävällä niin ei kelvannut hänelle. Selvästi kumminkin astuin sivuun tehden tilaa. Kuvottava mies.

Vierailija
285/1352 |
10.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tästä keskustelusta taas huomaa, että raivotaan muille, vaikka ei itse edes tunneta lakia. Kyllä, tieliikennelaki todellakin uudistuu ajoittain! Jatkossa siis vasemmalla kulkijoiden kyräilyn sijaan, mieti hetki, onko kävelijöille osoitettu omaa kaistaa (oikealla) ja jos ei ole, he saavat kulkea vasemmalla puolella, vaikka se kuinka sinua tai minua pännisikin.

Vierailija
286/1352 |
10.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos väistät, väistä aina oikealle!  Myös kapeilla metsä- yms vastaavilla teillä on tärkeää, että jalankulkijat väistävät samalle,( oikealle) puolelle!

Vierailija
287/1352 |
10.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tästä keskustelusta taas huomaa, että raivotaan muille, vaikka ei itse edes tunneta lakia. Kyllä, tieliikennelaki todellakin uudistuu ajoittain! Jatkossa siis vasemmalla kulkijoiden kyräilyn sijaan, mieti hetki, onko kävelijöille osoitettu omaa kaistaa (oikealla) ja jos ei ole, he saavat kulkea vasemmalla puolella, vaikka se kuinka sinua tai minua pännisikin.

Muuten en kyräilisi, mutta kun tosiaan ne vasemmalla puolella kävelevät on alkaneet huuteleen että pitää ohittaa vasemmalta. Niin ojastako ne pitää niiden mielestä ohittaa? Luulin itse olevani väärässä mutta nyt kävi ilmi että olenkin vaan tavannut mulqeroita.

Vierailija
288/1352 |
10.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Koiran kanssa kävelen pääosin vasenta reunaa, koska koira kävelee pientareen puolella minun vasemmalla puolellani. Koira vasemmalla, minä oikealla on niin syvälle juurtunut malli (tottelevaisuuskokeissakin ym. koira on aina vasemmalla), että siitä on hankalaa opetella pois. Vastaantulijat, erityisesti koiralliset vastaantulijat, on miellyttävämpää ohittaa kun itse on koiran ja vastaantulijan välissä eikä koira kulje keskellä kulkuväylää. Oma koirani on nuori, iso ja vilkas ja koulutus on vielä kesken.

Tässä hyvä esimerkki itsekkäästä liikkujasta. Sinun vuoksesi ne, jotka ovat opettaneet koiran kulkemaan oikealla puolellaan, jotta lenkkeily olisi kaikille sujuvampaa, joutuvat siirtymään toiseen reunaan ja siirtämään koiransa itsensä väärälle puolelle. Vain siksi, että sinulla vastarannan kiiskillä olisi miellyttävämpää.

Sori, mutta lainaamasi ei ole vastarannan kiiski. Kaikissa koirankoulutusoppaissa koira on taluttajan vasemmalla sivulla! Maantiellä toimii, kun jalankulkijan kuuluu kävellä vasenta laitaa. Kevyen liikenteen väylällä on haasteellista kävellä oikealla, kun koira on koulutettu kulkemaan vasemmalla sivulla. Se on siis sille "sallittu puoli" penkkojen haisteluun. Ei koira nauti lenkistä, jos sen pitää koko ajan seurata. Lisäksi vastaantulijoissa voi olla koirapelkoisia ihmisiä, joiden mielestä on parempi, että taluttaja on koiran ja heidän välissään. Siksi koirani kulkee vasemmalla sivullani, penkan puolella kevyen liikenteen väylällä. Varoiksi myös pysähdymme, että vastaantulijasta tuntuu turvalliselta ohittaa meidät.

Metsälenkille useimmiten menemmekin, siellä tulee vastaan vain tuttuja koirakkoja. Eikä ole pakko olla koko ajan kyljessä kiinni.

-Eri-

Kyllä, ihminen, joka ehdoin tahdoin kulkee kadun vasenta reunaa, kun kaikki muut kulkevat oikeaa, on todellakin vastarannan kiiski. Typerää oikeuttaa itsekkyytensä sillä, että "koirankoulutusoppaissa käsketään tehdä näin". Minullakin on koira, eikä ole ollut minkäänlainen ongelma opettaa sitä kulkemaan tarvittaessa kummallakin puolella. Lisäksi tuo vastaantulijan kulkureitille pysähtyminen, mitä kerrot harrastavasi, on erityisen kusipäistä. Jos kerran joka tapauksessa aiot pysähtyä, niin etkö voi siirtyä kadun toiselle puolelle sitä varten? Käänny vaikka naama toiseen suuntaan, jos se koira on liimattu vasempaan kylkeesi.

Ja sitten koirani on sen koirapelkoisen puolella! Ei ole kusipäistä pysähtyä ja antaa vastaantulijalle tilaa ja rauhaa ohitukseen, vaan mielestäni kohteliasta ja vastaantulijan huomioonottamista.

Olisit lukenut sen edellisenkin virkkeen. Siirry toiselle puolelle katua jumittamaan äläkä pysähdy vastaantulijan eteen. Jos koiran on pakko olla koko ajan vasemmalla puolellasi, niin käänny ympäri siellä oikeassa reunassa. Vastaantulijoista ehkä 5% pelkää koiria. Loppuja vain ottaa päähän, kun kuljet väärää puolta ja sitten vielä pysähdyt osoittaaksesi, ettet todellakaan aio väistää.

Luin, olenhan lukutaitoinen. Ja kadustahan tässä ei ollut kysymys, vaan kevyen liikenteen väylästä. Siis, jos siirryn oikeaan reunaan ja käännyn ympäri, olen taas kasvot väärään suuntaan ja taas ihmisiä ottaa päähän...kuten kirjoitit...kun olemme "väärällä" puolella, enkä väistä! LOL

Seuraa-käskystä koira on koulutettu asettumaan vasemmalle puolelle, osaa myös "seis, ei, istu, maahan, rauha, hiljaa, paikka, vapaa" ! Toisin kuin 90% lemmikkiräksyistä ja vähän isommistakin kouluttamattomista karvakavereista. Kuinkas sinun? Joo, ei tarvitse vastata, alkaa mennä aiheen ohi.

Jos kerran koirasi on niin tottelevainen, niin mikä sinua estää opettamasta sitä kulkemaan myös oikealla puolellasi? Miksi on niin tärkeää saada kulkea vastavirtaan ja pakottaa kaikki muut väistämään? Tämä ketju alkaa taas täyttyä siitä jankutuksesta, että lain mukaan saa kulkea kumpaa puolta tahansa. Kuitenkin yhdeksän kymmenestä kävelijästä kulkee oikeaa puolta, ja se vasenta puolta väkisin jyräävä vähemmistö haittaa kaikkien muiden kulkemista.

Mitä itse jankutat? Jos jollain on peruste jossain tilanteessa käyttää vasenta puolta, ei se tee kenestäkään automaattisesti vastarannankiiskeä. Niin kauan kuin laki on tämä nykyinen, sinunkin on sopeuduttava poikkeuksiin totutusta.

Vierailija
289/1352 |
10.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Koiranulkoiluttajat ne eivät väistä koskaan! Pitää kiertää vielä koirakin.

Vierailija
290/1352 |
10.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Niin, saat kulkea kummalla puolella tietä tahansa. Mutta kuten joku jo tuossa edellä sanoi, oikealle väistetään, joten jos valitset kulkea vasemmalla puolella, se olet sinä, joka joutuu väistämään vastaantulijaa.

Vierailija
291/1352 |
10.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Omituinen valtaleikki, jossa edes pienen hetken elämässään saa valtaa ja olla kuningas/kuningatar. En alennu samalle tasolle. Jos väistämättömyys saa pissin hetkeksi päässä poreilemaan ja tuo tämmöiselle yksilölle tyydytystä, niin onhan se ihan naurettavaa.

Väistän itse ja nauran mielessäni samalla.

Vierailija
292/1352 |
10.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Järki käteen kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Muuten en kyräilisi, mutta kun tosiaan ne vasemmalla puolella kävelevät on alkaneet huuteleen että pitää ohittaa vasemmalta. Niin ojastako ne pitää niiden mielestä ohittaa? Luulin itse olevani väärässä mutta nyt kävi ilmi että olenkin vaan tavannut mulqeroita.

Todellako? Kuulostaa aika erikoiselta huutelulta. 

Vierailija
293/1352 |
10.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Opetelkaa liikennesäännöt, niin elämä helpottaa.

Ajoradalla kävellään VASENTA reunaa, ei tule vastaantulijoita.

Muutoin saa valita sen puolen tiestä, joka parhaalta tuntuu.

TÄMÄ! Ja vielä niin, että kun kävelee kävelytiellä kumpaa puolta vain, niin oikealta ohi, aina!

Vierailija
294/1352 |
10.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lenkillä kirjoitti:

Ota pois toi sana KOSKAAN! ei kannata yleistää.

Mun koiralenkillä  SUURIN osa väistää.

Vierailija
295/1352 |
10.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miksi kukaan ei koskaan törmää??

T. M 202cm 185kg.

Samoin.

T. Ison vihaisen koiran onnellinen omistaja

Onko hyvät kyydit

Vierailija
296/1352 |
10.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

-Eri-

Tuota kannattaa jankuttaa, että sinäkin sen ymmärtäisit. Sinähän et ollenkaan jankuta? Poistun iki-ihanasta seurastasi. Lenkille metsään, etten haittaa sinun kulkemistasi.

Vierailija
297/1352 |
10.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tuota noin... itse olen myös tottunut kävelemään aina oikealla puolella ja kyllähän se vtuttaa, kun omasta näkökulmasta katsoen kävellään päin ja "väärällä puolella". En nyt kuitenkaan ymmärrä, miksi täällä painokkaasti jauhetaan, että Suomessa on oikeanpuoleinen liikenne ja piste, kun nykyisin kävelijän liikennesäännöt ovat:

-Pyörätiellä kävellen kulkevan on käytettävä pyörätien kumpaa tahansa reunaa.

-Jalkakäytävällä kävellen kulkeva voi kävellä missä kohtaa jalkakäytävää tahansa. Jalankulkijoiden käyttämällä etenemisnopeudella väistäminen onnistuu helposti.

-Ajoradalla kävelijän on ensisijaisesti kuljettava vasenta reunaa. Jos oikean reunan käyttäminen on kuitenkin kulkureitin tai muiden syiden vuoksi turvallisempaa, käytetään sitä.

-Polkupyörää tai mopoa taluttava saa käyttää ajoradan oikeaa reunaa.

MUTTA OIKEALTA OHI! Vaikka menisit mitä reunaa, se tässä on pointti.

-Kävellen saa pihakadulla kulkea sen kaikilla osilla.

Vierailija
298/1352 |
10.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Niin, saat kulkea kummalla puolella tietä tahansa. Mutta kuten joku jo tuossa edellä sanoi, oikealle väistetään, joten jos valitset kulkea vasemmalla puolella, se olet sinä, joka joutuu väistämään vastaantulijaa.

No, itse asiassa lain mukaan ei joudu, koska tästä ei enää säädetä laissa. Mutta ei huolta, minä kävelen yleensä oikealla :)

Vierailija
299/1352 |
10.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tuota noin... itse olen myös tottunut kävelemään aina oikealla puolella ja kyllähän se vtuttaa, kun omasta näkökulmasta katsoen kävellään päin ja "väärällä puolella". En nyt kuitenkaan ymmärrä, miksi täällä painokkaasti jauhetaan, että Suomessa on oikeanpuoleinen liikenne ja piste, kun nykyisin kävelijän liikennesäännöt ovat:

-Pyörätiellä kävellen kulkevan on käytettävä pyörätien kumpaa tahansa reunaa.

-Jalkakäytävällä kävellen kulkeva voi kävellä missä kohtaa jalkakäytävää tahansa. Jalankulkijoiden käyttämällä etenemisnopeudella väistäminen onnistuu helposti.

-Ajoradalla kävelijän on ensisijaisesti kuljettava vasenta reunaa. Jos oikean reunan käyttäminen on kuitenkin kulkureitin tai muiden syiden vuoksi turvallisempaa, käytetään sitä.

-Polkupyörää tai mopoa taluttava saa käyttää ajoradan oikeaa reunaa.

-Kävellen saa pihakadulla kulkea sen kaikilla osilla.

MUTTA OIKEALTA OHI! Vaikka menisit mitä reunaa, se tässä on pointti.

Vierailija
300/1352 |
10.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lenkillä kirjoitti:

Jep, sen huomaa taas tässäkin ketjussa. Kovasti selitellään, miten minun koirani nyt vain on koulutettu sillä tavalla, että minulla on oikeus olla väistämättä muita.