Miksi jotkut ei väistä kävellessä? Kävelevät vaikka päin, mutta eivät väistä.
Kevyen liikenteen jalankulkijoille tarkoitettu "puolikas" täyttyy koko leveydeltä, jos kolmihenkinen perhe kävelee vierekkäin. Niin usein olen nähnyt, että he eivät väistä, tulevat koko rintamalla väistämättä. Muutenkin on paljon ihmisiä, jotka kävelevät päin, eivätkä väistä? Miksi minä olen aina se, joka joutuu väistämään?
Testasin ja päätin olla väistämättä ketään. Kilometrin matkalla 4 ihmistä käveli minua päin. Itse en katsonut ihmisiä, kävelin suoraan ja nämä 4 kävelivät päin, jolloin keikat osui 1/3 vastakkain ohitustilanteessa.
Jos minä en väistä, miksei toinenkaan väistä? Miksi minun pitää olla aina se, joka väistää?
Miten kadulla kulkemisestakin on tullut ihmisten välistä valtataistelua?
Kommentit (1352)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kuinka moni on oikeasti uskaltanut törmätä vastapuoleen?
Törmääminen suurkaupungeissa on usein taskuvarkaiden keino.
Nuorten miesten keskuudessa törmäily suurkaupungeissa oli normi. Kyseessä on vain se kuka on kadun kukko. Opettelin nopean väistön College aikoina ja joskus törmääjä lensi vaarallisesti kadulle. Törmääjä yleensä tuo painonsa eteen ennen törmäys hetkeä. Jos ennen osumaa pyörähtääkin takakautta kuin Michael Jackson, niin törmääjä horjahtaa eteenpäin, kun törmää tyhjään.
Tätä katutekniikkaa voi harjoitella basepallolla. Kaveri heittää pallolla sinua kohti (olkapäähän mieluiten) ja pyörähdät kuin Michael Jackson juuri ennen osumahetkeä.
Kyseessä ei ole päällekäynti vaan sen välttäminen.
Vastaantuleva on välittömästi naamallaan.
Hyvin hengenvaarallinen katutekniikka.
Jees kiitos, opettelen tuon ja lähden tahallani kuljeksimaan jalkakäytävien vasempia laitoja pitkin. Saadaan kunnon naurut noille oikean puolimmaista laitaa omanaan pitävien päälleryntääjien kaatumisista😂
Oikeasti olen rauhallinen tyyppi, ja osallistun väistöön jos toinenkin osallistuu. Minua vaan naurattaa nämä, jotka kokevat, että jos he kävelevät oikeaa laitaa, heillä on oikeus käydä päälle. No, antaa tulla - minä en jää huonommaksi.
Pyörähdysta voi tehdä molempiin suuntiin.
Minulta vei kaksi vuotta että sain tekniikan toimimaan täsmällisesti oikein.
Pallotykki on hyvä. Syöttää automaattisesti sinua päin ja aina yrität väistää.
Kaverin kanssa törmäysharjoituksia koulun käytävillä monesti päivässä.
Rytmillä on tärkeä osuus tekniikassa.
Suosittelen kuuntelemaan Bad albumia. Se tekee sinusta kovan henkisesti.
Myöhemmin Chadin ja Toddin (amerikkalaisia jalkapallon pelaajia) hitaat ja painavat takasuoratkin saa väistettyä samalla liikkeellä.
Päivittäkää tietonne, hyvät ihmiset. Te, jotka jauhatte oikeasta puolesta ja väärästä puolesta. Itse pihisin kiukusta noille vasemmalla kulkijoille eikä tullut mieleenkään väistää, mutta kas, nykyään ei laissa todellakaan säädetä kulkemaan oikealla puolella. (Valitettavasti.)
Vierailija kirjoitti:
Mut on opetettu 70-luvun alussa kulkemaan tien vasenta reunaa, heijastin oikeaan hihaan. Olen sen niin vahvasti sisäistänyt, että oikeassa reunassa kulkeminen on mahdotonta. Missä vaiheessa on muutettu sääntöä, että jalankulkijoiden tulisi kulkea oikeaa reunaa?
Kasarilla sitten taas ohjattiin kulkemaan oikeaa reunaa. Nyt on sallittua kulkea kummalla puolella vaan. Aiheuttaa näemmä aikamoista sekaannusta.
Ihmiset eivät väistä koska lumihiutaleen on saatava kävellä juuri omaa polkuansa-
Kyllä ihmiset ajattelevat typeriä asioita..
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mutta olen ulkoillessa huomannut, että ulkomaalaiset perheet asettuvat jonoon kun huomaavat ohittajia. Olen aina kiittänyt huomaavaisuudesta heitä. Suomalaiset möllikät ei tajua.
Itseäni on HIIHTÄNYT vastaan jalkakäytävällä kolmihenkinen perhe rinnakkain venäjää molottaen. Asenne oli se, että suomalainen kyllä nöyrästi väistää.
Itselleni kävi vähän samoin pari päivää sitten, kun ulkoilutin koiraani. Meiltä lähtee siis polku, jonka viereen on nyt talviaikaan sivakoitu hiihtolatu. Polku ei ole luistelua varten tms., vaan se on ihan tavallinen, tallattu polku, jolle mahtuu just ja just kaksi ihmistä vierekkäin. No, vastaan tuli sitten isä poikansa kanssa - isä hiihti latua pitkin, mutta poika sivakoi jostain syystä polulla. Otin koirani tiukkaan hihnaan ja vastakkaiselle puolelle, se ei tykkää lapsista eikä hiihtäjistä. Poika ei kuitenkaan tehnyt elettäkään palatakseen ladulle, vaan pokkana hiihti lähes mun ja koirani päältä tuolla kapealla polulla. Kun koirani sitten alkoi tempoa hihnassa hermostuneesti pojan käytännössä jyrätessä sen, niin poika säpsähti ja melkein kaatui suksillaan. Isä mulkaisi minua ja koiraani tosi vihaisesti, sitten he jatkoivat matkaansa.
Siis mitähän mun olisi tuossa pitänyt heidän mielestään tehdä? Kadota savuna ilmaan? Lentää? Rämpiä metrin korkuisen kinoksen läpi?
Mä kävelen vasenta reunaa, se on turvallisempaa.
Koska odottavat sinun väistävän. Joskus hyppäsin lumihankeen kun iso ihminen sauvakäveli vastaan kuin höyryjyrä.
Vierailija kirjoitti:
Millä perusteella?
Viidakon laki jyllää eli heikompi väistää aina vahvempaa. "Vahvuutta" saavuttaa joko koolla tai asenteella tai sukupuolella tai millä tahansa valitulla/sisäsyntyisellä kulttuurisidonnaisella syyllä. Esim. Suomessa mies olettaa, että nainen väistää.
Vierailija kirjoitti:
Muistan että huomasin joskus vuosituhannen vaihteessa selvää muutosta kaduilla tässä, että ihmiset alkoi kävellä päin. Sitä ennen väistetiin "normaalisti"
Vuonna 1998 ilmestyi Ultra Bran kappale Tyttöjen välisestä ystävyydestä. Siinä laulettiin:
He kävelivät kadulla rinnakkain
niin että vastaantulijat joutuivat väistämään
He huusivat kadulla toisilleen
niin että vastaantulijat kääntyivät katsomaan
Tästä kai alkoi huonon käytöksen aika. Pidetään hienona, että mölytään ja kävellään päin.
Vierailija kirjoitti:
Mulla on vinkki teille! Itse teen niin että kun olen koiran kanssa lenkillä ja joku on kävelemässä väärää puolta päin, niin päästän koiran pidemmälle haistelemaan ojaa ja pysähdyn. Nyt kun tämä väärää puolta kävelevä on tulossa päin, niin hän ei kehtaa/voi syyttää minua päin kävelystä koska olen pysähtynyt. Tätä voi tehostaa kaivamalla puhelimen taskusta ja tuijottamalla sitä tai kääntymällä sivuttain. toimii joka kerta ja tällä kikalla kun pokan pitää, niin ei ole tullut väistämis ongelmaa.:D ei kannata pysähtyä liian aikaisin ettei vastapuoli tee samaa, vaan kun etäisyyttä on niin vähän että vastapuolen olisi outoa pysähtyä.
Tuo pysähtyminn toimii minullakin, vaikka vastaan tulisi selvästi eri kulttuurista lähteneitä.
*** kävelemässä väärää puolta päin ****
"Suomessa on oikeanpuoleinen liikenne - myös jalkakäytävällä. Maantiellä pimeässä kuljetaan kuitenkin vasemmassa reunassa.
Ja hei, heijastin heilumaan!"
Näin opettivat koululuokassa vierailleet poliisit pieniä kulkijoita.
Ainakin tämä 'pimeässä maantien vasenta laitaa kulkemisohje' on omiaan aiheutamaan sekaannusta.
Jotkut koiranulkoiluttajat kävelevät kulkusuuntaan nähden vasemmalla reunalla kevyenliikenteenväylällä, vaikka kulkevat pyöräilijöiden kaistalla. Ohjaako joku Kennel-liitto kulkemaan koiran kanssa kulkuväylän vasenta laitaa?
Vierailija kirjoitti:
Melkoinen idiootti olet.
Lain mukaan jalankulkija saa kävellä joko oikeassa tai vasemmassa tien reunassa. Jos on jalankulkijoille oma kaista tai jalkakäytävä, hän käyttää sitä.
Jos joudun kävelemään maantiellä tai pyöräilijöiden kanssa samalla kaistalla yhdistetyllä kevyenliikenteen väylällä, kävelen aina vasemmassa reunassa. Pyöräilijöiden vauhti on niin huimaa, että haluan nähdä jos/kun joku heistä meinaa ajaa päälleni. Ja tähän minulla on lain antama oikeus.
Loppupäätelmä lienee se, että koska MISSÄ TAHANSA REUNASSA KÄVELY ÄRSYTTÄÄ AINA JOTAIN, niin muuta kuin aletaan kävellä keskellä tietä :)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Koiran kanssa kävelen pääosin vasenta reunaa, koska koira kävelee pientareen puolella minun vasemmalla puolellani. Koira vasemmalla, minä oikealla on niin syvälle juurtunut malli (tottelevaisuuskokeissakin ym. koira on aina vasemmalla), että siitä on hankalaa opetella pois. Vastaantulijat, erityisesti koiralliset vastaantulijat, on miellyttävämpää ohittaa kun itse on koiran ja vastaantulijan välissä eikä koira kulje keskellä kulkuväylää. Oma koirani on nuori, iso ja vilkas ja koulutus on vielä kesken.
Ilman koiraa kuljen oikealla puolella kulkuväylää.
Tässä hyvä esimerkki itsekkäästä liikkujasta. Sinun vuoksesi ne, jotka ovat opettaneet koiran kulkemaan oikealla puolellaan, jotta lenkkeily olisi kaikille sujuvampaa, joutuvat siirtymään toiseen reunaan ja siirtämään koiransa itsensä väärälle puolelle. Vain siksi, että sinulla vastarannan kiiskillä olisi miellyttävämpää.
Sori, mutta lainaamasi ei ole vastarannan kiiski. Kaikissa koirankoulutusoppaissa koira on taluttajan vasemmalla sivulla! Maantiellä toimii, kun jalankulkijan kuuluu kävellä vasenta laitaa. Kevyen liikenteen väylällä on haasteellista kävellä oikealla, kun koira on koulutettu kulkemaan vasemmalla sivulla. Se on siis sille "sallittu puoli" penkkojen haisteluun. Ei koira nauti lenkistä, jos sen pitää koko ajan seurata. Lisäksi vastaantulijoissa voi olla koirapelkoisia ihmisiä, joiden mielestä on parempi, että taluttaja on koiran ja heidän välissään. Siksi koirani kulkee vasemmalla sivullani, penkan puolella kevyen liikenteen väylällä. Varoiksi myös pysähdymme, että vastaantulijasta tuntuu turvalliselta ohittaa meidät.
Metsälenkille useimmiten menemmekin, siellä tulee vastaan vain tuttuja koirakkoja. Eikä ole pakko olla koko ajan kyljessä kiinni.
-Eri-
Kyllä, ihminen, joka ehdoin tahdoin kulkee kadun vasenta reunaa, kun kaikki muut kulkevat oikeaa, on todellakin vastarannan kiiski. Typerää oikeuttaa itsekkyytensä sillä, että "koirankoulutusoppaissa käsketään tehdä näin". Minullakin on koira, eikä ole ollut minkäänlainen ongelma opettaa sitä kulkemaan tarvittaessa kummallakin puolella. Lisäksi tuo vastaantulijan kulkureitille pysähtyminen, mitä kerrot harrastavasi, on erityisen kusipäistä. Jos kerran joka tapauksessa aiot pysähtyä, niin etkö voi siirtyä kadun toiselle puolelle sitä varten? Käänny vaikka naama toiseen suuntaan, jos se koira on liimattu vasempaan kylkeesi.
Ja sitten koirani on sen koirapelkoisen puolella! Ei ole kusipäistä pysähtyä ja antaa vastaantulijalle tilaa ja rauhaa ohitukseen, vaan mielestäni kohteliasta ja vastaantulijan huomioonottamista.
Olisit lukenut sen edellisenkin virkkeen. Siirry toiselle puolelle katua jumittamaan äläkä pysähdy vastaantulijan eteen. Jos koiran on pakko olla koko ajan vasemmalla puolellasi, niin käänny ympäri siellä oikeassa reunassa. Vastaantulijoista ehkä 5% pelkää koiria. Loppuja vain ottaa päähän, kun kuljet väärää puolta ja sitten vielä pysähdyt osoittaaksesi, ettet todellakaan aio väistää.
Luin, olenhan lukutaitoinen. Ja kadustahan tässä ei ollut kysymys, vaan kevyen liikenteen väylästä. Siis, jos siirryn oikeaan reunaan ja käännyn ympäri, olen taas kasvot väärään suuntaan ja taas ihmisiä ottaa päähän...kuten kirjoitit...kun olemme "väärällä" puolella, enkä väistä! LOL
Kun ei ole mitään "väärää" puolta!
Seuraa-käskystä koira on koulutettu asettumaan vasemmalle puolelle, osaa myös "seis, ei, istu, maahan, rauha, hiljaa, paikka, vapaa" ! Toisin kuin 90% lemmikkiräksyistä ja vähän isommistakin kouluttamattomista karvakavereista. Kuinkas sinun? Joo, ei tarvitse vastata, alkaa mennä aiheen ohi.
Minuakin häiritsee pösilöt, jotka kulkee keskellä käytäviä eivätkä meinaa tuumakaan väistää, jotain vikaa on niillä päässä. Ihan kuin muiden pitäisi väistää seinän sisään tms. että he mahtuvat kulkemaan kiireineen päivineen.
sivupersoona kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mulla on vinkki teille! Itse teen niin että kun olen koiran kanssa lenkillä ja joku on kävelemässä väärää puolta päin, niin päästän koiran pidemmälle haistelemaan ojaa ja pysähdyn. Nyt kun tämä väärää puolta kävelevä on tulossa päin, niin hän ei kehtaa/voi syyttää minua päin kävelystä koska olen pysähtynyt. Tätä voi tehostaa kaivamalla puhelimen taskusta ja tuijottamalla sitä tai kääntymällä sivuttain. toimii joka kerta ja tällä kikalla kun pokan pitää, niin ei ole tullut väistämis ongelmaa.:D ei kannata pysähtyä liian aikaisin ettei vastapuoli tee samaa, vaan kun etäisyyttä on niin vähän että vastapuolen olisi outoa pysähtyä.
Tuo pysähtyminn toimii minullakin, vaikka vastaan tulisi selvästi eri kulttuurista lähteneitä.
*** kävelemässä väärää puolta päin ****
"Suomessa on oikeanpuoleinen liikenne - myös jalkakäytävällä. Maantiellä pimeässä kuljetaan kuitenkin vasemmassa reunassa.
Ja hei, heijastin heilumaan!"
Näin opettivat koululuokassa vierailleet poliisit pieniä kulkijoita.
Ainakin tämä 'pimeässä maantien vasenta laitaa kulkemisohje' on omiaan aiheutamaan sekaannusta.
Jotkut koiranulkoiluttajat kävelevät kulkusuuntaan nähden vasemmalla reunalla kevyenliikenteenväylällä, vaikka kulkevat pyöräilijöiden kaistalla. Ohjaako joku Kennel-liitto kulkemaan koiran kanssa kulkuväylän vasenta laitaa?
Höpö höpö.
"Moni ei tiedä, että jalankulkija saa itse valita puolensa yhdistetyllä väylällä, hän kertoo.
–Joskus olen kuullut, että työkavereillekin on tultu sanomaan, että olet väärällä puolella. Ihmiset eivät tiedä asiasta ja luulevat, että muut rikkovat sääntöjä."
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ärsyttää kevyenliikenteenväylällä pyöräillessä
kun ihmiset hortoilee miten sattuu. Jatkuvaa Z-liikettä saa tehdä, että eteenpäin pääsisi, prkl 😡Pyöräilijällä on aina velvollisuus väistää jalankulkijaa.
Ja tämä perustuu mihin?
Olen ollut huomaavinani, että kohtaamistilanteissa ihmiset yleensä katseen pienellä sivuliikkeellä ilmaisevat sen, kummalta puolelta aikovat ohittaa vastaantulijan. Tämä koskee ajatuksenjuoksultaan normaalitason kulkijaa. Sitten on niitä muunlaisia - pahimmillaan narsisteja, joka ovat liian täynnä itseään. Heidän ajatuksiinsa ei mahdu ajatusta muiden huomioon ottamiseen. Sellainen on heidän ajatusmaailmassaan "turhaa hienostelua", joka ei heitä hyödytä.