Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Pitääkö nykyään terveiden vanhusten tehdä lastensa kanssa joku edunvalvontasopimus?

Vierailija
14.02.2023 |

Oma 60+ vanhempi selitti, että haluaa kuulemma tehdä tuollaisen sopimuksen ja kaksi omaa lastaan edunvalvojikseen. Kuulemma olivat pankissa käskeneet, kun muuten kukaan ei voi käyttää tiliä, jos itse on siihen tulevaisuudessa kyvytön. Onkohan tässä nyt taustalla jotain mistä vanhempi ei kertonut, diagnosoitu joku muistisairaus tai jotain. Vai joku pankin turhanpäiväinen vanhusten rahastushomma. Vai onko tuo ihan normaali käytäntö nykyään että kaikkien pitää tehdä tuollainen?

Kommentit (84)

1/84 |
14.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Monet ihmiset, joiden vanhemmat ovat iäkkäitä, tajuavat, että asia on hoidettu ihan liian myöhään. Ts se omainen on jo kykenemätön hoitamaan asioitaan (esimerkiksi maksamaan laskujaan itse) eikä hänen lähiomaisellaan ole käyttöoikeuksia vanhuksen tiliin. Lähiomainen joutuu siis maksamaan omalta tililtään vanhuksen vuokrat, sähköt jne. Kun tuossa vaiheessa alkaa vasta käynnistämään edunvalvontaprosessia,s iihen voi kulua useampia kuukausia. Sen vuoksi on hyvä, jos ihmiset varautuvat asiaan ajoissa. 

Vierailija
2/84 |
14.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Reipas ja tunnollinen lammas kirjoitti:

Monet ihmiset, joiden vanhemmat ovat iäkkäitä, tajuavat, että asia on hoidettu ihan liian myöhään. Ts se omainen on jo kykenemätön hoitamaan asioitaan (esimerkiksi maksamaan laskujaan itse) eikä hänen lähiomaisellaan ole käyttöoikeuksia vanhuksen tiliin. Lähiomainen joutuu siis maksamaan omalta tililtään vanhuksen vuokrat, sähköt jne. Kun tuossa vaiheessa alkaa vasta käynnistämään edunvalvontaprosessia,s iihen voi kulua useampia kuukausia. Sen vuoksi on hyvä, jos ihmiset varautuvat asiaan ajoissa. 

Ok. Ilmeisesti se on sitten normaali käytäntö. Ite jo säikähdin että onko taustalla joku vakava sairaus, josta ei vaan mulle haluta kertoa.

-aloittaja

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/84 |
14.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihan normaali käytäntö ja helpottaa huomattavasti asioiden hoitamista. Vierestä olen seurannut puolisoni kamppailua omien isovanhempiensa asioiden hoitamisesta, ei ole mitään helppoa hommaa saada esim. turhia sopimuksia katki ilman valtakirjaa!

4/84 |
14.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ok. Ilmeisesti se on sitten normaali käytäntö. Ite jo säikähdin että onko taustalla joku vakava sairaus, josta ei vaan mulle haluta kertoa.

-aloittaja

En usko, että tuon takia ainakaan on mitään vakavaa sairautta. Mä olen 61v ja aikeissa itsekin tehdä edunvalvontasopimuksen. Työkaverilla oli melkoinen rumba, kun äidillään ei sellaista ollut ja kesti aikansa, ennenkuin työkaverini sai hoidettua äitinsä asioita. 

Vierailija
5/84 |
14.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Fiksu aikuinen hoitaa tuollaiset asiat kuntoon, ennen kuin on liian myöhäistä. Myös hoitotahto on hyvä kirjata ylös.

Vierailija
6/84 |
14.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Me tehtiin edunvalvontasopimukset puolison kanssa jo kolmekymppisinä. En näe syytä miksi ei kannattaisi varautua etukäteen, varsinkin jos on omaisuutta.

Vierailija
7/84 |
14.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se on edunvalvontavaltuutus, eli sillä määritellään henkilö joka valtuutetaan toimimaan edunvalvojana, ja mitä oikeuksia hänelle annetaan. Tämä valtuutettu henkilö itse ei allekirjoita mitään, eikä se sido häntä mihinkään. Eihän voi tietää, millainen elämäntilanne silloin olisi, jos valtuutusta joskus tarvittaisiin. Jos silloin tuntuu siltä, että ei ehdi eikä pysty tehtävää ottamaan vastaan, niin sitä ei ole pakko ottaa vastaan. Siksi valtuutettuja kannattaa laittaa samaan paperiin muutama varahenkilökin.

Vierailija
8/84 |
14.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se on edunvalvontavaltuutus sen varalta, että on itse kyvytön hoitamaan asioitaan. Mikään pakko ei ole sitä tehdä, mutta sillä voi halutessaan määrätä tarkkaankin, mitä hänen rahoillaa ja omaisuudellaan voi tehdä siinä vaiheessa, kun ei itse kykene. Tuolla paperilla pääsee pienemmällä byrokratialla kuin mitä joutuisi sen edunvalvonnan käräjäoikeuden päätöksellä muut hankkimaan ja jonka jälkeen edunvalvoja joutuu tarkkaan raportoimaan kaikki raha-asiat ja hakemaan lupia eri juttuihin DDV:lta. Siellä viranomaiset sitten katsovat, antavatko luvan, onko se edunvalvottavan edun mukaista, kuten vaikka omaisuuden myynti. Itseasiassa tuota edunvalvontavaltuutusta suositellaan nykyään kaikille. Jos vaikka joudut pahaan onnettumuuteen, niin sille voi olla tarvetta, jos et vaikka vuosiin ole kunnossa asioita hoitamaan. Pankissa edunvalvoja voi esimerkiksi sijoittaa edunvalvottavan rahoja vähäriskisiin kohteisiin, edunvalvontavaltuuksella voi valtuuttaa sijoittamaan varoja suuremman riskin kohteisiin tai antamaan vaikka lahjoja sukulaisille.

Voi siihen muunkin henkilön laittaa etujaan hoitamaan lasten sijaan.

Ja raha-asioita voi hoitaa ilmankin. Sitä varten pitää tehdä pankissa tilinkäyttöoikeus ja muitakin asioita voi hoitaa, kun on tehnyt sinne valtakirjat. Valtakirjaa ei voi enää siinä vaiheessa tehdä, kun katsotaan, ettei itse pysty niitä hoitamaan eli vaikka silloin, kun muistisairaus on edennyt tarpeeksi pitkälle. En tiedä kuinka kauan nuo täyden ymmärryksen aikana tehdyt valtakirjat sitten ovat voimassa. Pankki vaatii aina hyvin tarkkaan määritellyt valtakirjat, sinne ei mikään avoin valtakirjaa kelpaa.

Vierailija
9/84 |
14.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se edunvalvonta valtuutus pitää nimenomaan tehdä silloin kun ihminen on vielä kykenevä päättämään omista asioistaan. Sitten kun ei ole enää kykenevä, valtuutettu hakee edunvalvontavaltuutuksen vahvistamista dvv:ltä.

Tosin pankissa ja kelalla asioimiseen ei tarvitse olla edunvalvontavaltuutusta vaan pankin ja kelan omat valtakirjat riittää.

Vierailija
10/84 |
14.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Se on edunvalvontavaltuutus, eli sillä määritellään henkilö joka valtuutetaan toimimaan edunvalvojana, ja mitä oikeuksia hänelle annetaan. Tämä valtuutettu henkilö itse ei allekirjoita mitään, eikä se sido häntä mihinkään. Eihän voi tietää, millainen elämäntilanne silloin olisi, jos valtuutusta joskus tarvittaisiin. Jos silloin tuntuu siltä, että ei ehdi eikä pysty tehtävää ottamaan vastaan, niin sitä ei ole pakko ottaa vastaan. Siksi valtuutettuja kannattaa laittaa samaan paperiin muutama varahenkilökin.

Kyllä pitää kuulemma allekirjoittaa. Pitää mennä ihan paikan päälle allekirjoittamaan

-aloittaja

Vierailija
11/84 |
14.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuttu eläkeläinen teki nyt edunvalvontasopimuksen pojalleen, kun koskaan ei teidä mitä tapahtu. Voi saada vaikka aivoverenvuodon eikä pysty sitten itse heti asioita hoitamaan ennen kuin kuntoutuu, jos kuntoutuu. 

Vierailija
12/84 |
14.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Läheisesi haluaa varmaan tehdä edunvalvontavaltuutuksen. Se on ihan järkevää, sillä siinä hän voi määrätä, kuka hoitaa hänen raha-asioitaan ja miten, kun hän ei pysty niistä huolehtimaan itse. Kun hän tekee edunvalvontavaltuutuksen, voi hän siinä määrätä itse haluamallaan tavalla rahojensa käytöstä, esim. että hänen rahoistaan saa antaa tonnin rahalahjan ylioppilaaksi tai ammattiin valmistuneelle lapsenlapselle. Tai että jos hän lähtee matkalle tai konserttiin, niin seuralaisen kustannukset saa maksaa hänen rahoistaan. Edunvalvontavaltuutus ei astu voimaan heti sen tekemusen jälkeen, vaan vasta sitten, jos sen tekijä on siinä kunnossa, että hän ei enää pysty itse hoitamaan raha-asioitaan.

Jos valtuutusta ei ole tehty ja henkilölle joudutaan hakemaan edunvalvoja, on paljon rajoitetumpaa, miten edunvalvoja voi käyttää päämiehen rahoja. Hän ei saa esim. antaa niistä mitään isompia lahjoja lapsenlapsille tai maksaa kenenkään muun kuin päämiehen kustannuksia.

Vierailija
13/84 |
14.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

ei, koska edun valvojalle lankeaa hitonmoinen paperisota. kaikista ostoksista ja hankinnoista pitää olla kuitti tallessa. jos valvot jonkun etua, pitää sinun olla tekemässä sopimukset, koska valvottavalla ei ole nimenkirjoitus oikeutta. että riesaa siitä seuraa ja paljon. onnea siihen ryhtyjälle. tietoni saattavat toki olla vanhentuneita.

Vierailija
14/84 |
14.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jopa tuon edunvalvontavaltuutuksen vahvistamisen käsittelyaika 2-3 kuukautta, edunvalvojan määrääminen 4 kk. Useimpien kohdalla se on huomattavasti kauemmin, pidempi, kun hakemuksen kiertää käräjäoikeuden kautta, puolisen vuotta taisi silloin mennä, kun jouduin laittamaan hakemuksen.

Vierailija
15/84 |
14.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

ei, koska edun valvojalle lankeaa hitonmoinen paperisota. kaikista ostoksista ja hankinnoista pitää olla kuitti tallessa. jos valvot jonkun etua, pitää sinun olla tekemässä sopimukset, koska valvottavalla ei ole nimenkirjoitus oikeutta. että riesaa siitä seuraa ja paljon. onnea siihen ryhtyjälle. tietoni saattavat toki olla vanhentuneita.

Edunvalvoja ja edunvalvontavaltuutettu on kaksi eri asiaa.

Siksi valtuutus kannattaa tehdä kun on vielä terve. Valtuutuksella toimiminen on hieman yksinkertaisempaa kuin määrättynä edunvalvojana.

Vierailija
16/84 |
14.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jäi vielä mietityttämään tuo että kun tuolla joku sanoi ettei mitään tarvi allekirjoittaa ja mun vanhempi taas selitti, että hänelle oli sanottu että pitää olla allekirjoitukset ja ilmeisesti vielä pitää olla paikan päällä allekirjoittamassa. Niin tarkoittaako tuo allekirjoitusvaatimus nyt sitä että se vanhempi on pistämässä sitä edunvalvontaa samantien jo käytäntöön? Eli sittenkin on joku sairaus?

-aloittaja

Vierailija
17/84 |
14.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niin ja tämä edunvalvonta valtuutus, pitää ja käsitelläänkin oikeudessa, ennenkuin se tulee voimaan.

Edunvalvonta valtuutus ei tule voimaan noin vaan.

Vaab vasta silloin, kun henkilö joka on edunvalvonta valtuutuksen tehnyt, tulee ja on niin huonossa kunnossa, ettei enää itse osaa eikä pysty tekemään mitään päätöksiä puolestasn, eikä hoitamasn joka päiväisiä asioitaan.

Näin käy esimerkikisi muistisairaalla vanhuksella, vakavasti onnettomuuksissa ja tapaturmissa loukkaantuneilla nuoremmillakin ihmisillä.

Edunvalvonta valtuutukseessa on myös se etu, että siinä henkilö itse voi valita ja määrätä sen, kenen haluaa hoitavan asioitaan, omaisuuttaan ja tekemään päätöksoä puolestaan.

Tietenkin tuolta henkilöltä kysytään ensin, haluaako hän valtuutetuksi alkaa.

Jos edunvalvonta valtuutusta ei ole, ja henkilö haetaan holhottavaksi eli edunvalvonnan piiriin, nii oikeus voi määrätä henkilölle virkaholhoojan.

Tällöin omaiset ja lähimmät ovat täysin ulkona, kaikkia edunvalvonnassa olevian asioiden hoidossa ja päätöksissä ja taloudellisissa asioissa.

Vierailija
18/84 |
14.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei se paperisota nyt niin hirveä ole, jos päämiehellä ei ole merkittävää taloudellista toimintaa. Edunvalvontavaltuutetun ei tarvitse edes tehdä vuositiliä DVV:lle, jos tätä ei ole valtuutuksessa erikseen vaadittu. Raha- ja sopimusasioita pitää kyllä hoitaa, mutta niitä joutuu dementoituneen vanhuksen lähiomainen yleensä hoitamaan muutenkin. Edunvalvontavaltuutus tekee hoitamisen selvästi helpommaksi, koska silloin ei tarvitse valtakirjoja mihinkään.

Olen itse käräjäoikeuden määräämä edunvalvoja eli minulla on enemmän velvollisuuksia kuin edunvalvontavaltuutetulla. Vuositilin tekemiseen minulla menee muutama tunti kerran vuodessa. Muiden raha-asioiden hoitamiseen menee vuoden aikana alle 20 tuntia. En suinkaan joudu säilyttämään kuitteja jokaisesta pikkuostoksesta, sillä annan päämiehelleni kuukausittain käyttörahaa, jolla hän (tai oikeasti avustaja) maksaa esim. vaatteensa ja kahvilaostoksensa. Suuremmista ostoista kyllä säilytän kuitit. Vuositiliin kuitteja tulee liitteeksi ehkä 20.

Vierailija
19/84 |
14.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jäi vielä mietityttämään tuo että kun tuolla joku sanoi ettei mitään tarvi allekirjoittaa ja mun vanhempi taas selitti, että hänelle oli sanottu että pitää olla allekirjoitukset ja ilmeisesti vielä pitää olla paikan päällä allekirjoittamassa. Niin tarkoittaako tuo allekirjoitusvaatimus nyt sitä että se vanhempi on pistämässä sitä edunvalvontaa samantien jo käytäntöön? Eli sittenkin on joku sairaus?

-aloittaja

Jos olette menossa pankkiin allekirjoittamaan niin kyse on valtakirjasta ei edunvalvonnasta. Ja tietysti pitää olla paikalla allekirjoittamassa.

Vierailija
20/84 |
14.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei pidä. Jos tilanne huononee joskus, voi hoitaa ilman sopimuksia, kunhan lapsi ei vie tililtä muualle rahaa. Eli on sovittu etukäteen paljonko kulloinkin annetaan lapselle, jos se on tarpeen. Rikollinen tai alkoholisti ei tietenkään hoidan vanhemman asioita, jos ei ole balanssissa alkuunkaan. Vanhempi käyttää itse rahansa tai miten on ajateltu.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan kuusi neljä