Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Miksi jotkut ei väistä kävellessä? Kävelevät vaikka päin, mutta eivät väistä.

Vierailija
06.02.2021 |

Kevyen liikenteen jalankulkijoille tarkoitettu "puolikas" täyttyy koko leveydeltä, jos kolmihenkinen perhe kävelee vierekkäin. Niin usein olen nähnyt, että he eivät väistä, tulevat koko rintamalla väistämättä. Muutenkin on paljon ihmisiä, jotka kävelevät päin, eivätkä väistä? Miksi minä olen aina se, joka joutuu väistämään?

Testasin ja päätin olla väistämättä ketään. Kilometrin matkalla 4 ihmistä käveli minua päin. Itse en katsonut ihmisiä, kävelin suoraan ja nämä 4 kävelivät päin, jolloin keikat osui 1/3 vastakkain ohitustilanteessa.

Jos minä en väistä, miksei toinenkaan väistä? Miksi minun pitää olla aina se, joka väistää?

Miten kadulla kulkemisestakin on tullut ihmisten välistä valtataistelua?

Kommentit (1352)

Vierailija
241/1352 |
10.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itsellä on se että olen sen ikäinen mies, että en väistä. 40v on mittarissa ja otan paikkani ja kunniani tällä planeetalla. Kun vien perheni kävelylle, niin muut saa väistää. Olen valmis vaikka tönimiseen.

Olen uhrannut yhteiskunnalle elämästäni suuren kakun. Hankin jälkeläisiä ja siten olen arvokkaassa asemassa nokkimajärjestyksessä.

Koko ikäni olen pokkuroinut ja palvellut muita. Tehnyt palveluksia muille.

Nyt minä olen se jota väistetään ja tervehditään ensin.

Olen herra 40v, se joka lähtee sotaan puolestasi. Se joka pelastaa kissan puusta ja se joka kantaa mummon palavasta talosta, kun sinä et uskalla ja et jaksa.

Vierailija
242/1352 |
10.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sokeakin on vain ihminen ja opaskoirakin vain koira

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
243/1352 |
10.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olin joskus -70 luvulla pikku tyttö ja jonotin lihatiskillä, kukaan ei huomannut/välittänyt pientä jonottajaa.

Siellä vaan jonotin ja jonotin, nyt saan asiani perille, kun on jonotusnumerot.

Ei jäänyt traumoja, mutta huomioikaa ne pikkusetkin tallerot, kun he tuolla viattomasti liikkuu.

Vierailija
244/1352 |
10.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itseäni ärsyttää myös jotkut ihmiset kaupassa. Seistään keskellä käytävää juoruamassa, eikä aikomustakaan väistää vaikka näkee että täältä tullaan. Ja näitä näkee lähes joka kerta kun kaupassa käy.

Olisi kirveelle töitä.

Vierailija
245/1352 |
10.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä pyrin kinokseen väistämistilanteessa arvioimaan, kummalla on paremmat kengät siihen. Tai jos vastaantulija klenkkaa, minä väistän.

Vierailija
246/1352 |
10.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eläinlajini voimakkain uros kirjoitti:

40v on mittarissa ja otan paikkani ja kunniani tällä planeetalla. Kun vien perheni kävelylle, niin muut saa väistää. Olen valmis vaikka tönimiseen.

Sitku saat elämänkokemusta vuosien sijasta niin ymmärrät, että joku muu on valmis muuhunkin kuin tönimiseen. Rakkaudella pärjää paremmin.

Vierailija
247/1352 |
10.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mutta olen ulkoillessa huomannut, että ulkomaalaiset perheet asettuvat jonoon kun huomaavat ohittajia. Olen aina kiittänyt huomaavaisuudesta heitä. Suomalaiset möllikät ei tajua.

Itseäni on HIIHTÄNYT vastaan jalkakäytävällä kolmihenkinen perhe rinnakkain venäjää molottaen. Asenne oli se, että suomalainen kyllä nöyrästi väistää.

Kyllä kannattaakin väistää, ettei käy niin kuin entiselle miljardööri makkarakauppiaalle.

Vierailija
248/1352 |
10.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Itseäni sieppaa myös se miten ihmiset seisovat keskellä jalkakäytävää odottamassa bussia. Tampereella useampi tällainen kohta, näkyvyys erittäin hyvä ja bussia ei edes sadan metrin päässä tulossa, niin 15 ihmistä seisoo keskellä tietä sellaisilla turvaväleillä toisiinsa nähden että siitä ei mahdu edes yksi aikuinen välistä joutumatta kulkemaan kylkimyyryä ja varomatta heitä - ihmisiä jotka odottavat keskellä tietä sitä saatanan bussia. Joinain päivinä tekee mieli kirkua että mitä vittua te teette, tilaa olisi siinä seinän vieressä mutta ei, on seistävä niiden tuplarattaiden ja muiden kanssa keskellä niin ettei kukaan muu pääse metriäkään suoraan kulkemaan. Tällainen pätkä katua ei ole ainoastaan bussipysäkki vaan aina ensisijaisesti myös jalkakäytävä. Menee hermo ajatuksestakin. Siinä ne taas huomenaamullakin mollottavat keskellä katua eivätkä huomioi mitenkään ketään. Lapsi ajoi kesällä täysin oikeaoppisesti pyörällä tuollaisesta kohdasta, onneksi hyvin varovasti sillä keskellä tietä bussia tähystävä aikuinen teppasi siinä tiellä ja otti useita askelia taaksepäin suoraan lapsen päälle.

Ai että vihaan ihmisiä.

Varsinkin Koskipuiston pysäkki juuri tuollainen! Koko jalkakäytävän leveydeltä nyssen odottajia. Joskus olen avannut sateenvarjon ja "aurannut" itselleni kulkuväylän ;-) Vihaisia katseitahan siitä saa, mutta tuskin luupäät ymmärtävät noin hienovaraista vihjettä!

Jatkan: tuota samaa sateenvarjokikkaa olen käyttänyt myös Hämeenkadun suojatien ylityksessä. Kun valo vaihtuu vihreäksi on kuin keskiaikaisen sotajoukon hyökkäys koko suojatien leveydeltä, vain pistimet tanasta puuttuvat! No, minulla se on avattu sateenvarjo ja pääsen rintaman läpi ;-)

Vierailija
249/1352 |
10.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tuota noin... itse olen myös tottunut kävelemään aina oikealla puolella ja kyllähän se vtuttaa, kun omasta näkökulmasta katsoen kävellään päin ja "väärällä puolella". En nyt kuitenkaan ymmärrä, miksi täällä painokkaasti jauhetaan, että Suomessa on oikeanpuoleinen liikenne ja piste, kun nykyisin kävelijän liikennesäännöt ovat:

-Pyörätiellä kävellen kulkevan on käytettävä pyörätien kumpaa tahansa reunaa.

-Jalkakäytävällä kävellen kulkeva voi kävellä missä kohtaa jalkakäytävää tahansa. Jalankulkijoiden käyttämällä etenemisnopeudella väistäminen onnistuu helposti.

-Ajoradalla kävelijän on ensisijaisesti kuljettava vasenta reunaa. Jos oikean reunan käyttäminen on kuitenkin kulkureitin tai muiden syiden vuoksi turvallisempaa, käytetään sitä.

-Polkupyörää tai mopoa taluttava saa käyttää ajoradan oikeaa reunaa.

-Kävellen saa pihakadulla kulkea sen kaikilla osilla.

Miksi alapeukut? Näin se nyt vaan menee, en minä sääntöjä ole keksinyt :D

Vierailija
250/1352 |
10.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuinka moni on oikeasti uskaltanut törmätä vastapuoleen?

Törmääminen suurkaupungeissa on usein taskuvarkaiden keino.

Nuorten miesten keskuudessa törmäily suurkaupungeissa oli normi. Kyseessä on vain se kuka on kadun kukko. Opettelin nopean väistön College aikoina ja joskus törmääjä lensi vaarallisesti kadulle. Törmääjä yleensä tuo painonsa eteen ennen törmäys hetkeä. Jos ennen osumaa pyörähtääkin takakautta kuin Michael Jackson, niin törmääjä horjahtaa eteenpäin, kun törmää tyhjään.

Tätä katutekniikkaa voi harjoitella basepallolla. Kaveri heittää pallolla sinua kohti (olkapäähän mieluiten) ja pyörähdät kuin Michael Jackson juuri ennen osumahetkeä.

Kyseessä ei ole päällekäynti vaan sen välttäminen.

Vastaantuleva on välittömästi naamallaan.

Hyvin hengenvaarallinen katutekniikka.

Vierailija
251/1352 |
10.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen myös huomannut saman! Ja tehnyt myös testejä. Yleensä naiset väistää kyllä kohteliaasti (itsekin nainen) mutta miehet ei väistä.

Nykyisin kävelen/juoksen suoraan kohti ja yskäisen suu auki eteenpäin, jolloin lähes joka kerta miehetkin väistää. Näköjään sen verran heitä se oma terveys kuitenkin kiinnostaa, vaikkei käytöstavat kiinnostaisikaan.

Joku sen ekoissa kommenteissa jo sanoi, "patriarkaatti". Tämä se taitaa olla jälleen kerran ongelmiemme ja mätien asenteiden syynä. As almost always.

Vierailija
252/1352 |
10.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Koiran kanssa kävelen pääosin vasenta reunaa, koska koira kävelee pientareen puolella minun vasemmalla puolellani. Koira vasemmalla, minä oikealla on niin syvälle juurtunut malli (tottelevaisuuskokeissakin ym. koira on aina vasemmalla), että siitä on hankalaa opetella pois. Vastaantulijat, erityisesti koiralliset vastaantulijat, on miellyttävämpää ohittaa kun itse on koiran ja vastaantulijan välissä eikä koira kulje keskellä kulkuväylää. Oma koirani on nuori, iso ja vilkas ja koulutus on vielä kesken.

Ilman koiraa kuljen oikealla puolella kulkuväylää.

Tässä hyvä esimerkki itsekkäästä liikkujasta. Sinun vuoksesi ne, jotka ovat opettaneet koiran kulkemaan oikealla puolellaan, jotta lenkkeily olisi kaikille sujuvampaa, joutuvat siirtymään toiseen reunaan ja siirtämään koiransa itsensä väärälle puolelle. Vain siksi, että sinulla vastarannan kiiskillä olisi miellyttävämpää.

Sori, mutta lainaamasi ei ole vastarannan kiiski. Kaikissa koirankoulutusoppaissa koira on taluttajan vasemmalla sivulla! Maantiellä toimii, kun jalankulkijan kuuluu kävellä vasenta laitaa. Kevyen liikenteen väylällä on haasteellista kävellä oikealla, kun koira on koulutettu kulkemaan vasemmalla sivulla. Se on siis sille "sallittu puoli" penkkojen haisteluun. Ei koira nauti lenkistä, jos sen pitää koko ajan seurata. Lisäksi vastaantulijoissa voi olla koirapelkoisia ihmisiä, joiden mielestä on parempi, että taluttaja on koiran ja heidän välissään. Siksi koirani kulkee vasemmalla sivullani, penkan puolella kevyen liikenteen väylällä. Varoiksi myös pysähdymme, että vastaantulijasta tuntuu turvalliselta ohittaa meidät.

Metsälenkille useimmiten menemmekin, siellä tulee vastaan vain tuttuja koirakkoja. Eikä ole pakko olla koko ajan kyljessä kiinni.

-Eri-

Kyllä, ihminen, joka ehdoin tahdoin kulkee kadun vasenta reunaa, kun kaikki muut kulkevat oikeaa, on todellakin vastarannan kiiski. Typerää oikeuttaa itsekkyytensä sillä, että "koirankoulutusoppaissa käsketään tehdä näin". Minullakin on koira, eikä ole ollut minkäänlainen ongelma opettaa sitä kulkemaan tarvittaessa kummallakin puolella. Lisäksi tuo vastaantulijan kulkureitille pysähtyminen, mitä kerrot harrastavasi, on erityisen kusipäistä. Jos kerran joka tapauksessa aiot pysähtyä, niin etkö voi siirtyä kadun toiselle puolelle sitä varten? Käänny vaikka naama toiseen suuntaan, jos se koira on liimattu vasempaan kylkeesi.

Ja sitten koirani on sen koirapelkoisen puolella! Ei ole kusipäistä pysähtyä ja antaa vastaantulijalle tilaa ja rauhaa ohitukseen, vaan mielestäni kohteliasta ja vastaantulijan huomioonottamista.

Vierailija
253/1352 |
10.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä kyllä pyrin väistämään hyvissä ajoin, kun näen että vastaan tulee joku samalta kohtaa. On kyllä aina katsottava tarkkaan kun kävelee reunaan, ettei astu koirankakkaan. Nyt kun ulkona on valkohanget, niin kikkarat onneksi erottuvat, kun pitää katseen maassa.  - Omanlaistaan itsekkyyttä on sekin, että jättää oman lemmikkinsä jätökset toisten korjattavaksi.

Vierailija
254/1352 |
10.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tämä on suomalaisten erityispiirre. Suomalainen ei osaa edes kiittää, kun saa tietä.

Ulkomailla sekä kiitetään että annetaan tietä.

No ei todellakaan ole näin, menepä Venäjälle tai vaikka Kiinaan, niin saat jatkuvasti pöyristyä ihmisten sivistymättömyydestä. Mieleen tulee erityisesti käynti Shanghain Disneylandissa, jossa tuuppivat, tönivät ja toisiaan päin kuin flipper-pelin kuulat törmäilevät kiinalaiset olivat ihan uskomaton näky. Mutta sitäkin uskomattomampi tapaus oli keskelle ihmistungosta pysähtynyt äiti, joka nykäisi pikkupoikansa housut kinttuihin, nosti tämän ylös ja auttoi tätä pungertamaan tortut siihen keskelle katua. Sitten housut ylös ja matka jatkuu kuin ei mitään.

Ja esimerkkinä ihan Euroopasta toimii ainakin Espanja, jossa asuin lähes kymmenen vuotta. Varsinkin isommissa kaupungeissa ihmiset on aivan tomppeleita - äidit vaunuineen maleksii etanavauhtia vierekkäin kaupoissa, monen ihmisen ryhmät kulkee rivissä keskellä vilkasta katua, puhelinta tuijottavat kulkijat saattaa yhtäkkiä vain tehdä äkkipysähdyksen eteesi, karttaa tai opaskylttiä pysähdytään tuijottamaan porukalla keskelle kiireistä ja kapeaa risteystä, sähköpotkulaudoilla ja skeittilaudoilla suhataan ohi tuhatta ja sataa paikoissa joihin ne ei kuulu (esim. metroaseman kapeissa ja täysissä tunneleissa), jne.

Itse jouduin monta vuotta työmatkallani Espanjassa vaihtamaan metroa ja kävelemään sellaisen pitkän, suoran tunnelin halki. Tunneli oli aika kapea ja matala, sellainen että siinä mahtui kävelemään pariskunta vierekkäin molempiin suuntiin. Koordinaatio oli tärkeää ja kaikki pitivät tiukasti oikeanpuoleisen liikenteen, muuten kävelystä tuossa tunnelissa ei tullut mitään. Siksi oli aivan erityisen ärsyttävää, kun jostain käsittämättömästä syystä joku ihminen päätti vastoin kaikkea logiikkaa kulkea itsepintaisesti vasenta reunaa - siis kirjaimellisesti PÄIN sitä jatkuvaa ihmisvirtaa, joka käveli oikeaa reunaa. Monesti näillä oli vielä vihainen ja itsepintainen ilme kasvoillaan, ihan kuin kaikki muut tekisivät väärin ja he oikein :D Aaargh, v*tutuskäyrä nousee pelkästä ajatuksesta.

Vierailija
255/1352 |
10.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

alf kirjoitti:

Eläinlajini voimakkain uros kirjoitti:

40v on mittarissa ja otan paikkani ja kunniani tällä planeetalla. Kun vien perheni kävelylle, niin muut saa väistää. Olen valmis vaikka tönimiseen.

Sitku saat elämänkokemusta vuosien sijasta niin ymmärrät, että joku muu on valmis muuhunkin kuin tönimiseen. Rakkaudella pärjää paremmin.

Hyvin harva on valmis muuhunkin. Kun ulkoiluttaa perhettä päiväsaikaan ja muiden ihmisten ilmoilla, niin ei kyllä käy mitenkään.

Turha pelotella.

Ymmärrän kyllä jos yöllä liikkuu rikollisten aikaan, niin voi käydä vaikka mitä.

Minä vain opetan perheelle että otetaan oma paikka tällä planeetalla ja ei tartte pelätä mitään, kun isä on läsnä. Ei tartte väistellä muita, vaan se oma paikka otetaan planeetalla ja siihen on täysi oikeus.

Jos omasta paikasta pitää tapella venäläisten kanssa, niin sitten tapellaan.

Muutoin annetaan se paikka ja lähdetään pois häntä koipien välissä.

Sitä en halua tarjota ja sitä ei minun esi-isätkään haluneet tarjota jälkeläisille.

Se oma paikka on jokaisen paikka. Se paikka millä seisot on sinun paikkasi.

Ei tartte pelätä tönimistä tai mitään muutakaan.

Sulla on oikeus omaan paikkaasi.

Se on rakkautta elämää kohtaan.

Vierailija
256/1352 |
10.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pahimpia on nää murkkutyttöjen porukat yleensä 5-10 typyä, pitkät hiukset vaan liuhuu kun pyyhältävät menemään mustissa legginseissään eteenpäin. Ja muut saavat väistää kun tämä jengi tulee kohdalle.

Vierailija
257/1352 |
10.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kuinka moni on oikeasti uskaltanut törmätä vastapuoleen?

Törmääminen suurkaupungeissa on usein taskuvarkaiden keino.

Nuorten miesten keskuudessa törmäily suurkaupungeissa oli normi. Kyseessä on vain se kuka on kadun kukko. Opettelin nopean väistön College aikoina ja joskus törmääjä lensi vaarallisesti kadulle. Törmääjä yleensä tuo painonsa eteen ennen törmäys hetkeä. Jos ennen osumaa pyörähtääkin takakautta kuin Michael Jackson, niin törmääjä horjahtaa eteenpäin, kun törmää tyhjään.

Tätä katutekniikkaa voi harjoitella basepallolla. Kaveri heittää pallolla sinua kohti (olkapäähän mieluiten) ja pyörähdät kuin Michael Jackson juuri ennen osumahetkeä.

Kyseessä ei ole päällekäynti vaan sen välttäminen.

Vastaantuleva on välittömästi naamallaan.

Hyvin hengenvaarallinen katutekniikka.

Jees kiitos, opettelen tuon ja lähden tahallani kuljeksimaan jalkakäytävien vasempia laitoja pitkin. Saadaan kunnon naurut noille oikean puolimmaista laitaa omanaan pitävien päälleryntääjien kaatumisista😂

Oikeasti olen rauhallinen tyyppi, ja osallistun väistöön jos toinenkin osallistuu. Minua vaan naurattaa nämä, jotka kokevat, että jos he kävelevät oikeaa laitaa, heillä on oikeus käydä päälle. No, antaa tulla - minä en jää huonommaksi.

Vierailija
258/1352 |
10.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tämä on suomalaisten erityispiirre. Suomalainen ei osaa edes kiittää, kun saa tietä.

Ulkomailla sekä kiitetään että annetaan tietä.

No ei todellakaan ole näin, menepä Venäjälle tai vaikka Kiinaan, niin saat jatkuvasti pöyristyä ihmisten sivistymättömyydestä. Mieleen tulee erityisesti käynti Shanghain Disneylandissa, jossa tuuppivat, tönivät ja toisiaan päin kuin flipper-pelin kuulat törmäilevät kiinalaiset olivat ihan uskomaton näky. Mutta sitäkin uskomattomampi tapaus oli keskelle ihmistungosta pysähtynyt äiti, joka nykäisi pikkupoikansa housut kinttuihin, nosti tämän ylös ja auttoi tätä pungertamaan tortut siihen keskelle katua. Sitten housut ylös ja matka jatkuu kuin ei mitään.

Ja esimerkkinä ihan Euroopasta toimii ainakin Espanja, jossa asuin lähes kymmenen vuotta. Varsinkin isommissa kaupungeissa ihmiset on aivan tomppeleita - äidit vaunuineen maleksii etanavauhtia vierekkäin kaupoissa, monen ihmisen ryhmät kulkee rivissä keskellä vilkasta katua, puhelinta tuijottavat kulkijat saattaa yhtäkkiä vain tehdä äkkipysähdyksen eteesi, karttaa tai opaskylttiä pysähdytään tuijottamaan porukalla keskelle kiireistä ja kapeaa risteystä, sähköpotkulaudoilla ja skeittilaudoilla suhataan ohi tuhatta ja sataa paikoissa joihin ne ei kuulu (esim. metroaseman kapeissa ja täysissä tunneleissa), jne.

Itse jouduin monta vuotta työmatkallani Espanjassa vaihtamaan metroa ja kävelemään sellaisen pitkän, suoran tunnelin halki. Tunneli oli aika kapea ja matala, sellainen että siinä mahtui kävelemään pariskunta vierekkäin molempiin suuntiin. Koordinaatio oli tärkeää ja kaikki pitivät tiukasti oikeanpuoleisen liikenteen, muuten kävelystä tuossa tunnelissa ei tullut mitään. Siksi oli aivan erityisen ärsyttävää, kun jostain käsittämättömästä syystä joku ihminen päätti vastoin kaikkea logiikkaa kulkea itsepintaisesti vasenta reunaa - siis kirjaimellisesti PÄIN sitä jatkuvaa ihmisvirtaa, joka käveli oikeaa reunaa. Monesti näillä oli vielä vihainen ja itsepintainen ilme kasvoillaan, ihan kuin kaikki muut tekisivät väärin ja he oikein :D Aaargh, v*tutuskäyrä nousee pelkästä ajatuksesta.

Ei ihme että mainitsemissasi maissa koronakin levisi ihan valtoimenaan.

Vierailija
259/1352 |
10.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Koiran kanssa kävelen pääosin vasenta reunaa, koska koira kävelee pientareen puolella minun vasemmalla puolellani. Koira vasemmalla, minä oikealla on niin syvälle juurtunut malli (tottelevaisuuskokeissakin ym. koira on aina vasemmalla), että siitä on hankalaa opetella pois. Vastaantulijat, erityisesti koiralliset vastaantulijat, on miellyttävämpää ohittaa kun itse on koiran ja vastaantulijan välissä eikä koira kulje keskellä kulkuväylää. Oma koirani on nuori, iso ja vilkas ja koulutus on vielä kesken.

Ilman koiraa kuljen oikealla puolella kulkuväylää.

Tässä hyvä esimerkki itsekkäästä liikkujasta. Sinun vuoksesi ne, jotka ovat opettaneet koiran kulkemaan oikealla puolellaan, jotta lenkkeily olisi kaikille sujuvampaa, joutuvat siirtymään toiseen reunaan ja siirtämään koiransa itsensä väärälle puolelle. Vain siksi, että sinulla vastarannan kiiskillä olisi miellyttävämpää.

Sori, mutta lainaamasi ei ole vastarannan kiiski. Kaikissa koirankoulutusoppaissa koira on taluttajan vasemmalla sivulla! Maantiellä toimii, kun jalankulkijan kuuluu kävellä vasenta laitaa. Kevyen liikenteen väylällä on haasteellista kävellä oikealla, kun koira on koulutettu kulkemaan vasemmalla sivulla. Se on siis sille "sallittu puoli" penkkojen haisteluun. Ei koira nauti lenkistä, jos sen pitää koko ajan seurata. Lisäksi vastaantulijoissa voi olla koirapelkoisia ihmisiä, joiden mielestä on parempi, että taluttaja on koiran ja heidän välissään. Siksi koirani kulkee vasemmalla sivullani, penkan puolella kevyen liikenteen väylällä. Varoiksi myös pysähdymme, että vastaantulijasta tuntuu turvalliselta ohittaa meidät.

Metsälenkille useimmiten menemmekin, siellä tulee vastaan vain tuttuja koirakkoja. Eikä ole pakko olla koko ajan kyljessä kiinni.

-Eri-

Kyllä, ihminen, joka ehdoin tahdoin kulkee kadun vasenta reunaa, kun kaikki muut kulkevat oikeaa, on todellakin vastarannan kiiski. Typerää oikeuttaa itsekkyytensä sillä, että "koirankoulutusoppaissa käsketään tehdä näin". Minullakin on koira, eikä ole ollut minkäänlainen ongelma opettaa sitä kulkemaan tarvittaessa kummallakin puolella. Lisäksi tuo vastaantulijan kulkureitille pysähtyminen, mitä kerrot harrastavasi, on erityisen kusipäistä. Jos kerran joka tapauksessa aiot pysähtyä, niin etkö voi siirtyä kadun toiselle puolelle sitä varten? Käänny vaikka naama toiseen suuntaan, jos se koira on liimattu vasempaan kylkeesi.

Ja sitten koirani on sen koirapelkoisen puolella! Ei ole kusipäistä pysähtyä ja antaa vastaantulijalle tilaa ja rauhaa ohitukseen, vaan mielestäni kohteliasta ja vastaantulijan huomioonottamista.

Olisit lukenut sen edellisenkin virkkeen. Siirry toiselle puolelle katua jumittamaan äläkä pysähdy vastaantulijan eteen. Jos koiran on pakko olla koko ajan vasemmalla puolellasi, niin käänny ympäri siellä oikeassa reunassa. Vastaantulijoista ehkä 5% pelkää koiria. Loppuja vain ottaa päähän, kun kuljet väärää puolta ja sitten vielä pysähdyt osoittaaksesi, ettet todellakaan aio väistää.

Vierailija
260/1352 |
10.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä olen lapsena kohteliaasti väistänyt aikuisia, odottanut omaa vuoroani joukon jatkona. Nyt aikuisena oletan, että lapset antavat tilaa ja odottavat omaa vuoroaan.