Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Miksi jotkut ei väistä kävellessä? Kävelevät vaikka päin, mutta eivät väistä.

Vierailija
06.02.2021 |

Kevyen liikenteen jalankulkijoille tarkoitettu "puolikas" täyttyy koko leveydeltä, jos kolmihenkinen perhe kävelee vierekkäin. Niin usein olen nähnyt, että he eivät väistä, tulevat koko rintamalla väistämättä. Muutenkin on paljon ihmisiä, jotka kävelevät päin, eivätkä väistä? Miksi minä olen aina se, joka joutuu väistämään?

Testasin ja päätin olla väistämättä ketään. Kilometrin matkalla 4 ihmistä käveli minua päin. Itse en katsonut ihmisiä, kävelin suoraan ja nämä 4 kävelivät päin, jolloin keikat osui 1/3 vastakkain ohitustilanteessa.

Jos minä en väistä, miksei toinenkaan väistä? Miksi minun pitää olla aina se, joka väistää?

Miten kadulla kulkemisestakin on tullut ihmisten välistä valtataistelua?

Kommentit (1352)

Vierailija
221/1352 |
10.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olikos Tampereella taannoin sellainen "päinkävelijämies" joka pyrki taklaamaan erityisesti naisoletettuja polkupyöräilijöitä?

Vierailija
222/1352 |
10.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Koirankus ettajan voi antaa mennä väärää puolta, jos on nätti koira. Mutta vanhuksia tai lapsia en väistä. Opetelkoot liikennesäännöt.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
223/1352 |
10.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tein itse testin yhden naisen kohdalla joka tuli vastaan, päätin että kun minä aina väistän niin nyt en väistä. Nainen ei tehnyt elettäkään väistääkseen, joten pysähdyin ja hän käveli minua niin läheltä että hipaisi minua ihan kunnolla :D ehkä hänkin oli kyllästynyt aina väistämään kaikkia. No, vastaisuudessa varmaan väistän edelleen kaikkia vaikka ois se kiva että joskus joku huomioisi minutkin ja väistäisi :D itse avaan naapureille ovet yms pyrin olemaan kohtelias.

Vierailija
224/1352 |
10.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kun tilanne näyttää siltä että taas tullaan ihan valtoimenaan päin olen ottanut tavakseni pysähtyä ja kun seison "omalla kaistallani" tällainen ele saattaa tuottaa hieman paremman tuloksen, jopa vastaan tulevankin kohteliaisuus säännöt heräävät........toisinaan.

Vierailija
225/1352 |
10.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei lapset isona osaa, jos heitä ei lapsesta saakka ole opetettu. Siis, en ymmärrä näitä "lapset ensin" ruokapöytään, istumaan, portista, kadulla, kassalla jne.ollenkaan! Heistä kasvaa vain pikkukeisareita, joita muiden tulee väistää ja palvella tyyliin "minä, minä, minä". Liikennesäännöt kunniaan, eikö ne koulussa ja kotona opeteta!

Vierailija
226/1352 |
10.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kauppakeskuksissa itelläni on sama ongelma, mies sanoi siihen ratkaisun, katselet vaan sillain muualle, oot niin kuin et huomaiskaan vastaantulijoita..on toiminut.

Hiukan joskus olkapäätä siirrän sivuun, en muuta omaa kävelylinjaani.

Johtuuko väistämättömyys pienuudestani vai luontaisesta "olen pska, olen arvoton" minut saa jyrätä? pitää opetella ja arvostamaan itseään, joka paikassa nykyään elämän elintilasta pitää taistella, joskus taas on hyvä katsoa silmiin ja antaa kuva, "minä en väistä, jos tajuat"😉

Entäs jos se kauppakeskuksen vastaantulija ajattelee samoin kuin sinä? Kumpikaan ei voi väistää, koska kokee sen tilanteen taisteluna elintilastaan?

Siinähän se juttu onkin, niin kauppakeskuksessa ja kadulla... se pieni muutama sekuntti ratkaisee, toisella on se rajaton itseluottamus, sen näkee nopeasti ja se toinen 😕 on juuri se väistäjä, josta täällä puhutaan.

No, jos kumpikin väistää, silloin kohtaus tapahtuun tasapuolisesti,.

Onhan noita toisia ihmisiä ihan tavallisiakin kuolevaisiakin, käytöstavat on jollain menny perille. 😁

Vierailija
227/1352 |
10.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Koirankus ettajan voi antaa mennä väärää puolta, jos on nätti koira. Mutta vanhuksia tai lapsia en väistä. Opetelkoot liikennesäännöt.

Allright. Opetellaanpa liikennesääntöjä. Mitä Tieliikennelaki sanoo?

Tässä tiivistelmä: Suomessa on oikeanpuoleinen ********liikenne. Niin sanoo laki. Mikä sana kuuluu tähtien paikalle?

Ei, ei ole jalankulku. Kyllä, siinä on sana. Eli ajoneuvo. Jalankulkijan paikka ajoradalla on myös laissa määrätty. Ei, ei ole oikea. Vaan vasen. 

Pyörätiellä jalankulkija saa valita. Paras olisi kuitenkin kävellä samalla puolella kuin ajoralla koska pyörätielläkin on ajoneuvoliikennettä. Eli vasemmalla, ei oikealla. Oikeallakin saa kävellä mutta turha valittaa että joku ohittaa läheltä.

Jalkakäytävällä (joka ei ole samalla pyörätie) saa kävellä ihan missä lystää. Laki ei määrää mitään siitä asiasta.

Joko opittiin liikennesääntöjä asiaan liittyen?

Vierailija
228/1352 |
10.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

sauvakävelijät pitää viedä saunan taakse.

Et kuitenkaan saa kiinni yhtään.

Vierailija
229/1352 |
10.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olin pieni poika, kukaan ei väistänyt.

Kasvoin mieheksi, kaikki väistää.

Vierailija
230/1352 |
10.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Toivoisin todella ihmisten ymmärtävän turvavälien merkityksen ulkonakin. Mitatkaa huviksenne itsenne ympärille halkaisijaltaan neljän metrin ympyrä. Pitäkää sitten se vaaditut kaksi metriä etäisyyttä vastaantulijaan tai ohitettavaan. Usemman ollessa samassa porukassa voi mennä jonoon eikä tarvitse vieraan kohdalla kailottaa. Ainakin täällä pääkaupunkiseudulla nämä ohjeet ovat valitettavasti tarpeen. Pysytään terveinä!

Vierailija
231/1352 |
10.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Koiran kanssa kävelen pääosin vasenta reunaa, koska koira kävelee pientareen puolella minun vasemmalla puolellani. Koira vasemmalla, minä oikealla on niin syvälle juurtunut malli (tottelevaisuuskokeissakin ym. koira on aina vasemmalla), että siitä on hankalaa opetella pois. Vastaantulijat, erityisesti koiralliset vastaantulijat, on miellyttävämpää ohittaa kun itse on koiran ja vastaantulijan välissä eikä koira kulje keskellä kulkuväylää. Oma koirani on nuori, iso ja vilkas ja koulutus on vielä kesken.

Ilman koiraa kuljen oikealla puolella kulkuväylää.

Tässä hyvä esimerkki itsekkäästä liikkujasta. Sinun vuoksesi ne, jotka ovat opettaneet koiran kulkemaan oikealla puolellaan, jotta lenkkeily olisi kaikille sujuvampaa, joutuvat siirtymään toiseen reunaan ja siirtämään koiransa itsensä väärälle puolelle. Vain siksi, että sinulla vastarannan kiiskillä olisi miellyttävämpää.

Sori, mutta lainaamasi ei ole vastarannan kiiski. Kaikissa koirankoulutusoppaissa koira on taluttajan vasemmalla sivulla! Maantiellä toimii, kun jalankulkijan kuuluu kävellä vasenta laitaa. Kevyen liikenteen väylällä on haasteellista kävellä oikealla, kun koira on koulutettu kulkemaan vasemmalla sivulla. Se on siis sille "sallittu puoli" penkkojen haisteluun. Ei koira nauti lenkistä, jos sen pitää koko ajan seurata. Lisäksi vastaantulijoissa voi olla koirapelkoisia ihmisiä, joiden mielestä on parempi, että taluttaja on koiran ja heidän välissään. Siksi koirani kulkee vasemmalla sivullani, penkan puolella kevyen liikenteen väylällä. Varoiksi myös pysähdymme, että vastaantulijasta tuntuu turvalliselta ohittaa meidät.

Metsälenkille useimmiten menemmekin, siellä tulee vastaan vain tuttuja koirakkoja. Eikä ole pakko olla koko ajan kyljessä kiinni.

-Eri-

Vierailija
232/1352 |
10.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tässä tiivistelmä: Suomessa on oikeanpuoleinen ********liikenne. Niin sanoo laki. Mikä sana kuuluu tähtien paikalle?

Ei, ei ole jalankulku. Kyllä, siinä on sana. Eli ajoneuvo. Jalankulkijan paikka ajoradalla on myös laissa määrätty. Ei, ei ole oikea. Vaan vasen. 

Pyörätiellä jalankulkija saa valita. Paras olisi kuitenkin kävellä samalla puolella kuin ajoralla koska pyörätielläkin on ajoneuvoliikennettä. Eli vasemmalla, ei oikealla. Oikeallakin saa kävellä mutta turha valittaa että joku ohittaa läheltä.

Jalkakäytävällä (joka ei ole samalla pyörätie) saa kävellä ihan missä lystää. Laki ei määrää mitään siitä asiasta.

Mitä ihmettä selität? Ei jalankulkijalla ole asiaa pyörätielle. Yhdistetyllä jalkakäytävällä ja pyörätiellä kaikki kulkevat oikealla omaan suuntaansa nähden ja väistävät hitaampaa vasemmalta (eli keskeltä).

Vierailija
233/1352 |
10.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kun sanotaan että Suomalaiset ovat maailman sairainta kansaa, ei tarkoiteta sairauksia tai mielenterveyttä, vaan ihan normaalia arkipäiväistä toimintaa. Sen perusteella Suomalaiset ovat maailman sairainta kansaa.

Vierailija
234/1352 |
10.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuota noin... itse olen myös tottunut kävelemään aina oikealla puolella ja kyllähän se vtuttaa, kun omasta näkökulmasta katsoen kävellään päin ja "väärällä puolella". En nyt kuitenkaan ymmärrä, miksi täällä painokkaasti jauhetaan, että Suomessa on oikeanpuoleinen liikenne ja piste, kun nykyisin kävelijän liikennesäännöt ovat:

-Pyörätiellä kävellen kulkevan on käytettävä pyörätien kumpaa tahansa reunaa.

-Jalkakäytävällä kävellen kulkeva voi kävellä missä kohtaa jalkakäytävää tahansa. Jalankulkijoiden käyttämällä etenemisnopeudella väistäminen onnistuu helposti.

-Ajoradalla kävelijän on ensisijaisesti kuljettava vasenta reunaa. Jos oikean reunan käyttäminen on kuitenkin kulkureitin tai muiden syiden vuoksi turvallisempaa, käytetään sitä.

-Polkupyörää tai mopoa taluttava saa käyttää ajoradan oikeaa reunaa.

-Kävellen saa pihakadulla kulkea sen kaikilla osilla.

Vierailija
235/1352 |
10.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Järki käteen kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mitä ihmettä selität? Ei jalankulkijalla ole asiaa pyörätielle. Yhdistetyllä jalkakäytävällä ja pyörätiellä kaikki kulkevat oikealla omaan suuntaansa nähden ja väistävät hitaampaa vasemmalta (eli keskeltä).

Ei vaan: "Pyörätiellä jalankulkijan tulee yleensä kävellä sen reunaa pitkin. Sama koskee yhditettyä pyörätietä ja jalkakäytävää. Nykyisin laissa ei ole enää säännöksiä siitä, tuleeko käyttää vasenta vai oikeaa reunaa kuljettaessa pyörätiellä, yhdistetyllä pyörätiellä ja jalkakäytävällä tai suojatiellä. Myöskään ei enää säännellä sitä, kummalta puolelta vastaan tuleva on sivuutettava tai edellä kulkeva ohitettava kuljettaessa näillä väylillä."

Vierailija
236/1352 |
10.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Arabit luulee et kaikki on arabeja samoin buhdat luulee ja judet ja hindut ...kaikki elää omassa kuplassa ja kuvittelee että muutkin elää siinä.Jehovat hellarit vaparit luulee et kaikki on niitä vaikka ei ole. Kaikki eivät elä eivät ole kuin sinä tai kuin tahtoisin että kaikki eläisi tai olisi . Siksi on oltava mielipiteen vapaus uskonnon vapaus pukeutumisen vapaus. Free.

Vierailija
237/1352 |
10.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

YouTube taskuvarkaat Esplanadilla.

Vierailija
238/1352 |
10.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mut on opetettu 70-luvun alussa kulkemaan tien vasenta reunaa, heijastin oikeaan hihaan. Olen sen niin vahvasti sisäistänyt, että oikeassa reunassa kulkeminen on mahdotonta. Missä vaiheessa on muutettu sääntöä, että jalankulkijoiden tulisi kulkea oikeaa reunaa?

Vierailija
239/1352 |
10.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Koiran kanssa kävelen pääosin vasenta reunaa, koska koira kävelee pientareen puolella minun vasemmalla puolellani. Koira vasemmalla, minä oikealla on niin syvälle juurtunut malli (tottelevaisuuskokeissakin ym. koira on aina vasemmalla), että siitä on hankalaa opetella pois. Vastaantulijat, erityisesti koiralliset vastaantulijat, on miellyttävämpää ohittaa kun itse on koiran ja vastaantulijan välissä eikä koira kulje keskellä kulkuväylää. Oma koirani on nuori, iso ja vilkas ja koulutus on vielä kesken.

Ilman koiraa kuljen oikealla puolella kulkuväylää.

Tässä hyvä esimerkki itsekkäästä liikkujasta. Sinun vuoksesi ne, jotka ovat opettaneet koiran kulkemaan oikealla puolellaan, jotta lenkkeily olisi kaikille sujuvampaa, joutuvat siirtymään toiseen reunaan ja siirtämään koiransa itsensä väärälle puolelle. Vain siksi, että sinulla vastarannan kiiskillä olisi miellyttävämpää.

Sori, mutta lainaamasi ei ole vastarannan kiiski. Kaikissa koirankoulutusoppaissa koira on taluttajan vasemmalla sivulla! Maantiellä toimii, kun jalankulkijan kuuluu kävellä vasenta laitaa. Kevyen liikenteen väylällä on haasteellista kävellä oikealla, kun koira on koulutettu kulkemaan vasemmalla sivulla. Se on siis sille "sallittu puoli" penkkojen haisteluun. Ei koira nauti lenkistä, jos sen pitää koko ajan seurata. Lisäksi vastaantulijoissa voi olla koirapelkoisia ihmisiä, joiden mielestä on parempi, että taluttaja on koiran ja heidän välissään. Siksi koirani kulkee vasemmalla sivullani, penkan puolella kevyen liikenteen väylällä. Varoiksi myös pysähdymme, että vastaantulijasta tuntuu turvalliselta ohittaa meidät.

Metsälenkille useimmiten menemmekin, siellä tulee vastaan vain tuttuja koirakkoja. Eikä ole pakko olla koko ajan kyljessä kiinni.

-Eri-

Kyllä, ihminen, joka ehdoin tahdoin kulkee kadun vasenta reunaa, kun kaikki muut kulkevat oikeaa, on todellakin vastarannan kiiski. Typerää oikeuttaa itsekkyytensä sillä, että "koirankoulutusoppaissa käsketään tehdä näin". Minullakin on koira, eikä ole ollut minkäänlainen ongelma opettaa sitä kulkemaan tarvittaessa kummallakin puolella. Lisäksi tuo vastaantulijan kulkureitille pysähtyminen, mitä kerrot harrastavasi, on erityisen kusipäistä. Jos kerran joka tapauksessa aiot pysähtyä, niin etkö voi siirtyä kadun toiselle puolelle sitä varten? Käänny vaikka naama toiseen suuntaan, jos se koira on liimattu vasempaan kylkeesi.

Vierailija
240/1352 |
10.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mutta olen ulkoillessa huomannut, että ulkomaalaiset perheet asettuvat jonoon kun huomaavat ohittajia. Olen aina kiittänyt huomaavaisuudesta heitä. Suomalaiset möllikät ei tajua.

Itseäni on HIIHTÄNYT vastaan jalkakäytävällä kolmihenkinen perhe rinnakkain venäjää molottaen. Asenne oli se, että suomalainen kyllä nöyrästi väistää.