Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Miksi jotkut ei väistä kävellessä? Kävelevät vaikka päin, mutta eivät väistä.

Vierailija
06.02.2021 |

Kevyen liikenteen jalankulkijoille tarkoitettu "puolikas" täyttyy koko leveydeltä, jos kolmihenkinen perhe kävelee vierekkäin. Niin usein olen nähnyt, että he eivät väistä, tulevat koko rintamalla väistämättä. Muutenkin on paljon ihmisiä, jotka kävelevät päin, eivätkä väistä? Miksi minä olen aina se, joka joutuu väistämään?

Testasin ja päätin olla väistämättä ketään. Kilometrin matkalla 4 ihmistä käveli minua päin. Itse en katsonut ihmisiä, kävelin suoraan ja nämä 4 kävelivät päin, jolloin keikat osui 1/3 vastakkain ohitustilanteessa.

Jos minä en väistä, miksei toinenkaan väistä? Miksi minun pitää olla aina se, joka väistää?

Miten kadulla kulkemisestakin on tullut ihmisten välistä valtataistelua?

Kommentit (1352)

Vierailija
181/1352 |
10.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuljen aina lähtökohtaisesti kadun oikeaa reunaa, joten en koe tarvetta väistellä muita. Joskun jos huomaan kulkevani väärää puolta, väistän toki ja jatkan oikeaa kulkemista tämän jälkeen.

Poikkeuksen teen koiranulkoiluttajien tai lasten kanssa kulkijoiden kohdalla, heitä voin väistää. Koira tai lapsi saattaa tarvita rauhallisemman kadun puolen tms. Aikuinen ihminen pärjää kulkiessaan omaa oikeaa kadunpuoltaan.

Vierailija
182/1352 |
10.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen tehnyt samoja testejä itsekin ja jos minä en väistä, ihmiset kävelevät päin. Sitten pahimmillaan huutavat perään "kato mihin kävelet" / "älä nyt päälle tuu" vaikka OIKEANPUOLEINEN liikenne. Mihin mun pitäisi väistää? Ojaanko? Kävelkää itse tien oikeaa reunaa niin kukaan ei törmää keneenkään.

Tätä itsekin ihmettelen, eihän tällaisia väistämisongelmia pitäisi edes olla, koska oikeanpuoleinen liikenne! Onko nykyään liikennesääntöjen osaaminen jotenkin harvinaista?!

Itse olen vasta herännyt tähän ilmiöön, kun kävelen ulkona kaksosvaunujeni kanssa. Kyllä, kävelen aina niin reunassa kuin mahdollista, mikäli lenkillä on mukana joku kanssaäiti omine vaunuinensa, väistämme muita ihmisiä niin että toinen asettuu toisen taakse. Silti jatkuvasti (usean kerran viikossa!?) joku täti topakka tulee vastaan, eikä väistä vaan todella kävelee päin(!?) vaunuja, jatkaen matkaa vihaisesti mulkoillen tai kommentoiden "äitiys tekee näköjään itsekkääksi kun ei viitsitä edes väistää!", "vaikka sä ootkin puserranut tuplasti veronmaksajia maailmaan ei se oikeuta ignooraamaan muita!" anteeksi mitä?! Mihin mun pitäis väistää näiden painavien vaunujen kanssa?! Ojaan vai autotielle?

Terveisiä vaan Espoosta. Näin täällä....

N31

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
183/1352 |
10.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minusta ei näy päällepäin etten pysty vamman takia tekemään äkkinäisiä liikkeitä ilman kovaa kipua. Näytän pikemminkin siltä että olen nopea ja ketterä. Autoilijoilla ja muilla tienkäyttäjillä tuntuu olevan se oletusarvo että ilman muuta hyppään ajoissa pois alta.

Moni autoilija jää odottamaan ja antaa tietä silloinkin kun voisin itse odottaa, mutta sitten on paljon niitä jotka ajavat vaikka päin.

Vierailija
184/1352 |
10.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Koiran kanssa kävelen pääosin vasenta reunaa, koska koira kävelee pientareen puolella minun vasemmalla puolellani. Koira vasemmalla, minä oikealla on niin syvälle juurtunut malli (tottelevaisuuskokeissakin ym. koira on aina vasemmalla), että siitä on hankalaa opetella pois. Vastaantulijat, erityisesti koiralliset vastaantulijat, on miellyttävämpää ohittaa kun itse on koiran ja vastaantulijan välissä eikä koira kulje keskellä kulkuväylää. Oma koirani on nuori, iso ja vilkas ja koulutus on vielä kesken.

Ilman koiraa kuljen oikealla puolella kulkuväylää.

Tässä hyvä esimerkki itsekkäästä liikkujasta. Sinun vuoksesi ne, jotka ovat opettaneet koiran kulkemaan oikealla puolellaan, jotta lenkkeily olisi kaikille sujuvampaa, joutuvat siirtymään toiseen reunaan ja siirtämään koiransa itsensä väärälle puolelle. Vain siksi, että sinulla vastarannan kiiskillä olisi miellyttävämpää.

Vierailija
185/1352 |
10.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minusta on itsestäänselvää, että jos vastaan tulee kolmihenkinen lössi koko jalkakäytävän leveydeltä, tulee heidän väistää minua, joka liikun yksin. Uskomatonta miten jotkut perheetkin valtaavat jalkakäytävät koko leveydeltä. Helsingissä käydessäni olen kyllästynyt väistelemään ja kävelen päälle jos minuakaan ei väistetä. Sitten huudellaan perään, mutta enhän minä ole sen suurempi syyllinen kuin se vastaantulijakaan.

Vierailija
186/1352 |
10.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos rinnakkain kulevasta perheestä joku näkee että takaa tulee ohittaja, hän ei sano mitään muille . Olettaa, että ohittaja väistää ojan tai penkereen kautta. Mutta olen ulkoillessa huomannut, että ulkomaalaiset perheet asettuvat jonoon kun huomaavat ohittajia. Olen aina kiittänyt huomaavaisuudesta heitä. Suomalaiset möllikät ei tajua.

Ai. Mä oon kävellyt useamman kerran ulkomaalaisia miehiä päin kun eivät vain ymmärrä väistää. Takaa kuuluu jotain mökillä mutta kun en ymmärrä niin samapa tuo.

Suomalaiset kyllä väistävät. Ainakin aikuiset, paitsi ne jotka jäävät keskelle tietä juorumaan.

Vierailija
187/1352 |
10.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ota maali spray-pullo käteen, osoita vastaantulevia kohti. Ei tartte käyttää, kyllä ne väistää. 

Vierailija
188/1352 |
10.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miksi kukaan ei koskaan törmää??

T. M 202cm 185kg.

Kävele päin vaan heitän sut seinää niin et naamas räjähtää itun läski urpo 😊

Vierailija
189/1352 |
10.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se on tapa osoittaa pystyvänsä edes johonkin.

Vierailija
190/1352 |
10.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ota maali spray-pullo käteen, osoita vastaantulevia kohti. Ei tartte käyttää, kyllä ne väistää. 

Joka miekkaan tarttuu... entä jos vastaantulijalla onkin happoa tai puukko. Kannattaako lähteä väkivallan kierteeseen?

Vierailija
191/1352 |
10.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pahimpia on lastenvaunurintama, siinä on tyypillisesti kahdet vahinkovankkurit rinnan mutta ei ole harvinaista että on kolmetkin vaunut rintamassa. Mammat eivät väistä ketään, eivät kenties edes huomaa muita kun kälättävät keskenään.

Vierailija
192/1352 |
10.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Koska pienempi väistää aina. Mielestäni ihan selvä asia.

Vierailija
193/1352 |
10.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja sitten poliisikuulusteluissa ei uskota, kun joku sanoo, että mies juoksi itse puukkoon.

Vierailija
194/1352 |
10.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hyvä keino: Kävele tosiaan aina oikeaa puolta katua. Jos tulee vastaan joku hörhö joka kävelee vastaan vasenta puolta eli sinun oikeaa reunaa, eli väärää eli japanilaista/brittiläistä puolta katua, niin n. 5-10 metriä ennen kuin toinen törmää sinuun, pysähdy. Tosiaan pysähdy ja odota siinä oikealla puolella katua. Yleensä kyllä pysähtynyttä väistetään.

Vierailija
195/1352 |
10.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kun sain lapsen 12 vuotta sitten, aloin huomata tämän ilmiön selvemmin. Jos olin liikkeellä kaupungin keskustassa, kävelin aina kadun oikeaa reunaa. Ja joka ikinen kerta joku silti halusi kävellä päin. En käsittänyt sitä silloin, enkä vieläkään, että ihanko todella minun olisi pitänyt vaunujen kanssa koukata seinän viereltä keskelle katua, tai kadulta ajoradalle?

Vaunujen kanssa sai myös kokea hissiin syöksyjät, bussissa tunkijat ja ne, jotka eivät voineet pitää ovea auki vaunujen kanssa kulkijalle, vaan silmiin katsoen päästivät oven menemään edessäni kiinni.

Vierailija
196/1352 |
10.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse olen liikuntavammainen ja kävelen toista kädestä pitäen eli leveesti, anteeksi. Tunnen liikennesäännöt. Suomi on tehty terveille. Tämä on tosi ja jos joku väittää muuta, valehtelee

Vierailija
197/1352 |
10.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Puhun äidinkielenäni sekä suomea että englantia. Olen ottanut tavaksi alkaa joko ojentaa ihmisiä englannin kielellä, esimerkiksi että "on kohtelista sanoa että anteeksi, voisitko väistää, eikä vain tulla tönimään". Ilmeet on niin hauskoja, kun harva edelleenkään uskaltaa puhua englanniksi mitään. Ainakaan täällä.

Ja samoin olen kohtelias, ja sanon suomeksi että "anteeksi", jos haluan mennä ohi, tai osun vahingossa tungoksessa toiseen. Yleensä kohteliasuuten vastataan samoin, ainakin oman ikäiseni tai nuoremmat. Mutta moni vanhempi ihminen mulkoilee ja tuhahtelee vihaisena. Miksi 😅

Vierailija
198/1352 |
10.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kävelin polulla pari päivää sitten. Vastaan tuli kävelysauva mies-pappa aurinkolasit silmillään ja pisteli menemään ilman että olisi yrittänytkään väistää. Olin hangessa polun vieressä ja äijä hyvä kun ei sauvalla huitonut päähän. Seuraavan kerran kun tulee vastaan niin en väistä. Pomppikoon äijä vaikka lepikkoon. Sellaista aggressivista menoa kapealla väylällä.

Vierailija
199/1352 |
10.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen heikkonäköinen ja käytän valkoista keppiä. Ihmettelen tuota, etteivät ihmiset koskaan väistä. Olen joutunut usein kepillä koputtaamaan, että pääsen kulkemaan.

Hämärässä en näe juuri mitään, joten kävelen vaan suoraan.

Joskus olen kysynyt onko siinä joku, niin ei tule vastausta. Jos huudan tai korotan ääntä, niin sitten voi tulla joku närkästynyt äännähdys. Ottaa kyllä päähän.

Vierailija
200/1352 |
10.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miksi kukaan ei koskaan törmää??

T. M 202cm 185kg.

Pirauta Tri Now.lle