Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Kaksi saksanpaimenkoiraa raadellut lenkkeilijän henkihieveriin

05.02.2021 |

https://www.is.fi/kotimaa/art-2000007784176.html?utm_medium=promobox&ut…

Mitä mieltä koira-asiantuntijat olette tästä:

Minun mielestäni ei ole normaalia, että saksanpaimenkoira hyökkää satunnaisen lenkkeilijän kimppuun. Sakemannithan ovat mielettömän ystävällisiä koiria.

Mikä tähän lienee syynä?

Miten pitää toimia, jos itseä kohti on juoksemassa uhkaavan näköinen saksanpaimenkoira tai mikä tahansa iso koira?

Kommentit (486)

Vierailija
161/486 |
05.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jotkut  ihmiset  nauttivat  siitä  (ilkeitä)    että   voivat   koiran  välityksellä  pelotella  vastaantulevia ,   eli  eivät  laita  kii  koiraa  ,jos  vapaana  .   Nauttivat  kun  voivat  käyttää koiraa  välikappaleena   ja vastaan tuleva  saa pelätä.     Ei  kaikkia   voi  leimata ,  mutta  on  joukossamme sellaisiakin  ihmisiä .     Ja  toinen  mikä  on  myös ikävää , kun  annetaan  koiran  juosta  vapaana  pihalla   aidoitetulla  alueella  kyllä .   Lenkkeilijä  kun  juoksee  ohi  niin  alkaa  kova  räksytys  ja  jopa  koivet  aidalla   (  kai  valmiina  hyökkäämään)      No  oikeus  on  omalla pihalla olla  ja  juosta.    

Sitten on niitäkin ihmisiä jotka on vainoharhaisia ja kuvittelee kaiken päässään.

Siis sen että omistaja olisi tahallaan "kovis" ja uhoaja.

Esimerkkinä että omistaja tulee harrastuksista mustavyö kaulallaan ja päällään nahkatakki ja karatehousut. Rotikka istuu autossa kiltisti ja odottelee isännän käskyä.

Ohi kulkee hienostonaapuri ja kokee miehen karatevyön ja rotikan uhkana ja kuvittelee päässään, että rotikan omistaja kuvittelee olevansa jotain.

Vaikka rotikan omistaja on tullut treeneistä ja on matkalla suihkuun. Ei hän mitään kuvittele olevansa, hän on.

Vierailija
162/486 |
05.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joissain ihmisissä on jotain mikä saattaa saada koiran tai muun eläimen käyttäytymään aggressiivisesti ja hyökkäämään. Itselläni on kokemusta asiasta. Olin kotieläintilalla töissä ja siellä oli hevonen joka ei voinut sietää mua. Olikohan se 3 työpäivänä kun omistaja talutti hevosen pois tarhasta, itse kävelin samaan aikaan tallia kohden ja yhtäkkiä hevonen syöksyi korvat luimussa mua kohti. Onneksi ehdin pakenemaan rehuvarastoon, se hevonen olis tallonu mut tohjoks. Hevonen ei ollut koskaan ennen hyökännyt kenenkään päälle, käytettiin lasten opetushevosena jne. Hevosen aggressio mua kohtaan ei loppunut sen 3 vuoden aikana. Ei se suoraan enää päälle hyökännyt jostain, mutta en voinut käsitellä hevosta ollenkaan kun alkoi tulla heti uhkaavia eleitä. Kerran kylläkin se olisi varmaan halunnut mun pään potkaista irti, kun kumarruin aitauksen vierestä noukkimaan roskia. En edes huomannut että hevonen oli tullut aidan viereen ennen kuin kavio jysähti aitaan, suoraan mun pään korkeudella. Ei koskaan selvinnyt mikä mussa aiheutti niin voimakkaan aggression siinä hevosessa. Kaikenlaista kokeiltiin että asia olisi selvinnyt mutta ei. En siis syytä niitä ketkä ovat joutuneet eläimen hyökkäyksen kohteeksi tai puolustele eläimiä jotka hyökkäävät, mutta joskus jokin (ihmiselle) käsittämätön asia voi saada eläimen hyökkäämään.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
163/486 |
05.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Koiran kuonopantaa pitäisi käyttää koulutukseen, eli ei lopunikää.

Vierailija
164/486 |
05.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tuttuni "ei se mitään tee" -sakemanni ärähti ja nytkähti taaperoani päin kun hän liikahti koiran omistajaa päin lattialla.

Olin vieressä onneksi ja nappasin lapsen sekunnissa syliin ja pois.

Hänellä ollut monta niitä, eivät koskaan tehneet kellekään mitään, mutta koskaan niiden lähellä ei ole uskaltanut olla rennosti koska seuraavat vieraita niin valppaasti.

En ikinä luota tuollaisiin koiriin, jotka vahtivat, eivätkä tule rapsutettavaksi.

Vierailija
165/486 |
05.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Saksanpaimenkoirat on jalostettu pilalle. Näyttelylinjaisilla on paska terveys (vakavat selkä ja lonkkaongelmat), mutta luonne parempi kuin käyttölinjaisilla sakemanneilla.

Käyttölinjaisilla taas terveys parempi, mutta luonne ihan paska (agressiivisuutta ja muita käytöshäiriöitä).

Vierailija
166/486 |
05.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllähän noi isot koirat aina arveluttaa..

Kesällä olin viisivuotiaani kanssa pyöräilemässä ja mentiin erään talon ohi, jossa yhtäkkiä hyökkäs kaksi rotikkaa räyhäämään huteran verkkoaidan taakse.

Ottivat lapsen oikeen kohteeksi ja voin sanoa, että kyllä pelotti. Aita onneksi kesti, en tiedä mitä olisi tapahtunut jos olisivat tulleet siitä läpi.

No eipä kuljeta enää tuon talon ohi.

Vierailija
167/486 |
05.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

kuulkaas kaikki koiraihmiset. älkää koskaan sanoko että koiranne on kiltti eikä tee mitään. se on valetta.

koira on luontokappale etkä voi tietää koska se hyökkää.

koirapuistoissa yleistä että juurikin näin sanotaan ja hetken kuluttua puudeli kimpussa.

olen itse myös koiraihminen enkä koskaan sano että koirani on kiltti eikä tee mitään.

eräskin naapurin ukko sanoi kerran minulle ei sinun läski koirasi tee mitään. olen seurannut minkälainen lammas se on. varoitin ukkoa lähestymästä. ukko tuli vaan kohden. koira näytti luonteensa. ukko pelästyi ja sanoi älä vaan irti päästä. meillä koira ei ollut läski vaan lihaksikas.

koiraihmiset älä milloinkaan pidä koiraa irti. siis ei milloinkaan missään metsässä tms. aina voi tulla ihminen eteen ja mitäs sitten teet. koirasi voi käydä kimppuun.

ainoastaan koiraa pidetään irti hyvin aidatulla pihamaalla tai koirapuistossa tms. missä se on sallittua.

silloinkin koirasi pitää tulla toisten koirien kanssa toimeen.

ne on pahimpia koiria joiden omistajat sanovat vaikka koirapuistossa tule tänne vaan ei tämä tee mitään.

osa koiranomistajista yrittää itsensä lykätä samaan aitaukseen. kun itse olen kertonut että älä tule ja olemme kohta lähdössä. sitten alkaa huutaminen ja sättiminen minun koirastani.

ja lopuksi. koiraa ei pidetä irti missään yleisissä tiloissa vaikka olisi kuinka koulutettu. ne elää vaistojensa varassa.

Vierailija
168/486 |
05.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Moni ei valitettavasti tunne koiransa elekieltä tarpeeksi tai ymmärrä koirien käytöstä ylipäätään. Tutulla oli vanha koira joka rodultaan aika perhekeskeinen ja omaa vähän suojeluviettiäkin (ei kuitenkaan mikään laumanvartija). Ikinä ei ollut mitään tehnyt kenellekään mutta minuun kävi samantien kiinni kun nähtiin. Selvisi että koiralla ollut pitkään kipulääkitys, jotain nivelvikaa, ongelmaa kävelyssä yms. Kipu on usein vanhoilla koirilla yllättävän aggression syy, omistaja ei tätä uskonut kun sitä selitin, sanoi että näkee kyllä jos koiransa on kipeä. Nyt heillä on uusi samanrotuinen koira ja täytyy myöntää että pelkään sitäkin, en jotenkaan luota hänen koulutus taitoihin tai koiran lukutaitoon yhtään ja kun pyytää tämän koiran kanssa lenkille yhdessä en tiedä miten sen kohteliaasti ilmaisisi että kiitos ei, sait minussa koira rakkaassa ihmisessä kauhean koirapelon aikaan.

Vierailija
169/486 |
05.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Milloin viimeksi on susi hyökännyt aikuisen kimppuun tai lapsen kimppuun? Entä kuinka usein koirat hyökkäävät aikuisen tai lapsen kimppuun? Vastaus näihin on hyvin selkeä mutta silti susista mouhkataan lähes joka päivä mutta jos koira hyökkää jonkun kimppuun niin ei aiheuta juuri minkäänlaista valtakunnan tason keskustelua vaan pientä voivottelua mutta jos suden jälkiä nähdään vaikka metsän reunalla koko maa saa paskahalvauksen ja metsästäjät vauhkoontuneina odottavat pääsyä susijahtiin.

Vierailija
170/486 |
05.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Koira on aina villieläin, aina, vaikka kuinka omistaja vannoo ja vakuuttaa että ei tee kärpäsellekään pahaa. En luota yhteenkään koiraan, pelkään kaikkia. Ihan sama mikä rotu. Luotan omistajiin vielä vähemmän sillä suurin osa ei tajua koiran käytöksestä yhtään mitään: hampaita  näyttävä muriseva näykkivä koira vaan juttelee/leikkii, nykivä ja päälle hyppivä koira vain leikkii ja on innostunut. Oikeasti pitäis olla koiranomistajan ajokortti ja vuosimaksu tuhat euroa vähintään. Verot vielä päälle 1000€/vuosi ja sakko jos paskoo tien varteen eikä sitä kerätä pois.  Naurattaa ihmiset jotka vannoo ja vakuuttaa että vapaana juokseva koira on taatusti hallinnassa, koira on koulutettu. Juu, niin oli tälläkin naisella :D Parhaimmat naurut sain kun jossain keskustelussa emäntä kehui että iso sonnikin häntä tottelee ja on hänen hallinnassaan. On hallinnassa jos eläin niin haluaa, mutta jos ei halua, siinä ei satakiloinen kaksmetrinen emäntäkään paina kuin hyttysen verran kun sonni päättää lähteä. Raahautuu mukana kuin heinänkorsi. Ihmisillä on todella suuret luulot itsestään ja todella vähän tietoa ja realismia eläinten kasvattajina :D

Vierailija
171/486 |
05.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Joissain ihmisissä on jotain mikä saattaa saada koiran tai muun eläimen käyttäytymään aggressiivisesti ja hyökkäämään. Itselläni on kokemusta asiasta. Olin kotieläintilalla töissä ja siellä oli hevonen joka ei voinut sietää mua. Olikohan se 3 työpäivänä kun omistaja talutti hevosen pois tarhasta, itse kävelin samaan aikaan tallia kohden ja yhtäkkiä hevonen syöksyi korvat luimussa mua kohti. Onneksi ehdin pakenemaan rehuvarastoon, se hevonen olis tallonu mut tohjoks. Hevonen ei ollut koskaan ennen hyökännyt kenenkään päälle, käytettiin lasten opetushevosena jne. Hevosen aggressio mua kohtaan ei loppunut sen 3 vuoden aikana. Ei se suoraan enää päälle hyökännyt jostain, mutta en voinut käsitellä hevosta ollenkaan kun alkoi tulla heti uhkaavia eleitä. Kerran kylläkin se olisi varmaan halunnut mun pään potkaista irti, kun kumarruin aitauksen vierestä noukkimaan roskia. En edes huomannut että hevonen oli tullut aidan viereen ennen kuin kavio jysähti aitaan, suoraan mun pään korkeudella. Ei koskaan selvinnyt mikä mussa aiheutti niin voimakkaan aggression siinä hevosessa. Kaikenlaista kokeiltiin että asia olisi selvinnyt mutta ei. En siis syytä niitä ketkä ovat joutuneet eläimen hyökkäyksen kohteeksi tai puolustele eläimiä jotka hyökkäävät, mutta joskus jokin (ihmiselle) käsittämätön asia voi saada eläimen hyökkäämään.

Totta ja kyse ei tosiaan siitä, että syyttäisi koiran hyökkäyksen kohteeksi joutunutta lasta. Ei missään nimessä näin. Voin helposti kuvitella itseni siihen asemaan ... en usko, että itsekään olisin osannut toimia ollenkaan oikein tilanteessa. Pelkään jo lähtöpohjaisesti vieraita ja isoja irtokoiria. Ihan varmasti olisin hätääntynyt ja huitonut, sekä potkinut. Oli kyllä lapsen onni, että silloin liikkui tiellä aikuinen, joka näki tilanteen ja tuli hätiin. Tässä oli ainekset paljon pahempaankin lopputulokseen. Seutu, kun ei ollut mitään lähiötä edes.

Vierailija
172/486 |
05.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi sen pojan piti huutaa sille autoilijalle että aja koirien päältä? Aika sairasta sanoa noin. Ei oo ihan kaikki inkkarit kanootisa tuollasella ihmisellä 🙄 Eläinrääkkäystä ois ajaa autolla koiran päältä, mutta eipä se tuota poikaa kiinnostanu 🙂

Vierailija
173/486 |
05.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Moni ei valitettavasti tunne koiransa elekieltä tarpeeksi tai ymmärrä koirien käytöstä ylipäätään. Tutulla oli vanha koira joka rodultaan aika perhekeskeinen ja omaa vähän suojeluviettiäkin (ei kuitenkaan mikään laumanvartija). Ikinä ei ollut mitään tehnyt kenellekään mutta minuun kävi samantien kiinni kun nähtiin. Selvisi että koiralla ollut pitkään kipulääkitys, jotain nivelvikaa, ongelmaa kävelyssä yms. Kipu on usein vanhoilla koirilla yllättävän aggression syy, omistaja ei tätä uskonut kun sitä selitin, sanoi että näkee kyllä jos koiransa on kipeä. Nyt heillä on uusi samanrotuinen koira ja täytyy myöntää että pelkään sitäkin, en jotenkaan luota hänen koulutus taitoihin tai koiran lukutaitoon yhtään ja kun pyytää tämän koiran kanssa lenkille yhdessä en tiedä miten sen kohteliaasti ilmaisisi että kiitos ei, sait minussa koira rakkaassa ihmisessä kauhean koirapelon aikaan.

Sanot vain suoraan että pelkäät hänen koiraansa, miksi tuota peittelemään ja salailemaan. Vaikka onhan näitä kusipäitä jotka käyttää koiraansa ihmisten pelotteluun ja oikein nauttivat siitä kun saavat pelotella. Mutta onko sitten tuollainen ihminen järkevää pitää omassa lähipiirissään, minusta ei todellakaan.

Vierailija
174/486 |
05.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vit tu että vihaan tuollaisia koiria ja niiden omistajia. Näkisin mielelläni kiven päässä jokaisella tuollaisella koiralla. Katotaan tuutko koira sen jälkeen vielä hyökkäämään.

t. mies

Vierailija
175/486 |
05.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miksi sen pojan piti huutaa sille autoilijalle että aja koirien päältä? Aika sairasta sanoa noin. Ei oo ihan kaikki inkkarit kanootisa tuollasella ihmisellä 🙄 Eläinrääkkäystä ois ajaa autolla koiran päältä, mutta eipä se tuota poikaa kiinnostanu 🙂

Ai vit tu miten hyvältä tuntuu ajatus autolla liiskatusta koirasta. Sun tappajahirviökoirasi kuuluu hautaan.

t. mies

Vierailija
176/486 |
05.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Iso koira aiheuttaa selvästi suuremman riskin. Tässä taas esimerkki.

On vain ajan kysymys koska käy taas huonommin. Voisin listata ne muutamat rodut joka sen aiheuttaa. Rajoituksia ja lakeja ennen sitä. Ulkomailla tietyt on rodut jo kielletty. Ihan aiheesta

Sen voin sanoa että

Ei ole suomenajokoira, pystykorva, tai perhoskoira

Suomenajokoira on maailman kiltein ja lutusin koira.

'

Ei ole, samojedi on.

Vierailija
177/486 |
05.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

kuulkaas kaikki koiraihmiset. älkää koskaan sanoko että koiranne on kiltti eikä tee mitään. se on valetta.

koira on luontokappale etkä voi tietää koska se hyökkää.

koirapuistoissa yleistä että juurikin näin sanotaan ja hetken kuluttua puudeli kimpussa.

olen itse myös koiraihminen enkä koskaan sano että koirani on kiltti eikä tee mitään.

eräskin naapurin ukko sanoi kerran minulle ei sinun läski koirasi tee mitään. olen seurannut minkälainen lammas se on. varoitin ukkoa lähestymästä. ukko tuli vaan kohden. koira näytti luonteensa. ukko pelästyi ja sanoi älä vaan irti päästä. meillä koira ei ollut läski vaan lihaksikas.

koiraihmiset älä milloinkaan pidä koiraa irti. siis ei milloinkaan missään metsässä tms. aina voi tulla ihminen eteen ja mitäs sitten teet. koirasi voi käydä kimppuun.

ainoastaan koiraa pidetään irti hyvin aidatulla pihamaalla tai koirapuistossa tms. missä se on sallittua.

silloinkin koirasi pitää tulla toisten koirien kanssa toimeen.

ne on pahimpia koiria joiden omistajat sanovat vaikka koirapuistossa tule tänne vaan ei tämä tee mitään.

osa koiranomistajista yrittää itsensä lykätä samaan aitaukseen. kun itse olen kertonut että älä tule ja olemme kohta lähdössä. sitten alkaa huutaminen ja sättiminen minun koirastani.

ja lopuksi. koiraa ei pidetä irti missään yleisissä tiloissa vaikka olisi kuinka koulutettu. ne elää vaistojensa varassa.

Kiva kuulla että on myös vastuuntuntoisia koiranomistajia jotka tuntevat eläimensä. Sinut pitäisi monistaa jokaiselle koiralle omistajaksi.

Vierailija
178/486 |
05.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eipä oikein auttanut koirapelkoista tämä uutinen sitten lainkaan. Jopa pienenkin koiran purema voi tehdä kipeää, saati sitten tällaisten isompien raatelut.

Vierailija
179/486 |
05.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Itsepuolustus ei ole eläinrääkkäystä, jos eläin uhkaa henkeä ja terveyttä kuten uutisen tapauksessa.

Vierailija
180/486 |
05.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos ei ole muuta kättä pidempää mukana, niin silloin on ihan ok ajaa hullun koiran päälle autolla.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi neljä seitsemän