Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Ulkomailla asuminen ei mitään luksusta ole!

Vierailija
16.08.2026 |

Toiset asiat ovat ulkomailla paremmin kuin Suomessa, toiset huonommin. Jossain on pidempi kesä mutta välillä siellä on turkasen kuumaa, ja Suomessa lyhyempi kesä muttei sentään yleensä

36 astetta.  Suomessa on äitiyapakkaus ja kouluruokailu, mutta jossain muussa maassa paljon korkeammat lapsilisät jotka kenties korvaavat nuo Suomen edut. Joissain maissa lapsilisä kestää yli lasten opiskeluajankin (mun lapsilla 24-vuotiaaksi) kun taas Suomessa se loppuu juuri silloin kun nuori alkaa eniten kuluttamaan. Suomessa on paljon puhdasta luontoa, ja kraanavettäkin voi juoda, mutta sitä luksusta ei monessa muussa maassa ole. Myös 180000 järveä Suomessa on luksus - ei ole monta muuta sellaista maata, uida ja meloa vapaa-ajalla. 
Kirjoitin tämän vain toivoessani, että Suomen haukkuminen - syyttä - loppuisi tällä palstalla  ja ne ulkomaille uhoavat ottaisivat ensin SELVÄÄ asioista ennenkuin julistaisivat jonkun muun maan paratiisiksi. 
terv.

nimimerkki ,,aina kesällä Suomeen’’

Kommentit (9)

Vierailija
1/9 |
16.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Samaa mieltä. Ei siinä ulkomailla asumisessa ole mitään erityistä tai hienoa. Arki on arkea kaikkialla. Jotkut asiat ovat paremmin ja jotkut huonommin kuin Suomessa. 

Joka kesä tullaan Suomeen. Jo aikuiset, opiskelevat lapsetkin tulee mukaan, jos vain suinkin sopii aikataulut. Yksi vuosi on ollut, ettei toinen päässyt mukaan kesätyön vuoksi.

Tänä kesänä oli sateista eikä kovin lämmintä, mutta nautittiin lomasta. Tavattiin sisaruksia ja muuta sukua. Sen lisäksi mä nautin jo mm. puhtaasta ilmasta, hyvän makuisesta kraanavedestä, saunasta ja ruokakauppojen laajasta valikoimasta. Tuntui, että voisin viettää ruokakaupassa tuntikausia ja ostaa kärrykaupalla kaikkea mahdollista maisteltavaksi. 

Suomi on mun kotimaa aina ja kesää odotan kärsimättömänä, että pääsen ”kotiin”. Suomen reissun hinnalla tekisin monta reissua muualle, mutta veri vetää Suomeen.

Nimimerkki: Yli 20 vuotta ulkosuomalaisena 

Vierailija
2/9 |
16.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kiva että arvostatte Suomea, mutta näette vain parhaat palat kun olette kesäasukkeja. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/9 |
16.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niin riippuu maasta. Tuo kuumuus on kyllä totta ja se on ihan sietämätöntä! Toisaalta monessa paikassa palkkataso ihan eri kuin Suomessa ja verot alemmat, on ihanaa kun on varaa elää ilman että tarvii koko ajan kyylätä hintoja.

Vierailija
4/9 |
16.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jep, juuri näin. Arki on arkea kaikkialla. 

T:35v ulkosuomalaisena Italia, Ranska, USA ja Iso-Britannia

Vierailija
5/9 |
16.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jep, juuri näin. Arki on arkea kaikkialla. 

T:35v ulkosuomalaisena Italia, Ranska, USA ja Iso-Britannia

Juuri näin.

Vierailija
6/9 |
16.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kertokaapa vielä missä asutte. Jossain Romaniassa tai Turkissa näkemys on helppo ymmärtää. 

Vierailija
7/9 |
16.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä siellä ulkomailla pohjois-norjassa viikko menee hyvin.

Vierailija
8/9 |
16.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suomalaisena itsekin olen kuvitellut että jossain muualla ulkomailla olisi elämäni muka parempaa mutta vanhentuessani olen tajunnut että oma syntymämaani on paras minulle.

Vierailija
9/9 |
16.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

No oli se aika luksusta Englannissa 2kk työkomennuksella.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi kuusi kolme