Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Kaksi saksanpaimenkoiraa raadellut lenkkeilijän henkihieveriin

05.02.2021 |

https://www.is.fi/kotimaa/art-2000007784176.html?utm_medium=promobox&ut…

Mitä mieltä koira-asiantuntijat olette tästä:

Minun mielestäni ei ole normaalia, että saksanpaimenkoira hyökkää satunnaisen lenkkeilijän kimppuun. Sakemannithan ovat mielettömän ystävällisiä koiria.

Mikä tähän lienee syynä?

Miten pitää toimia, jos itseä kohti on juoksemassa uhkaavan näköinen saksanpaimenkoira tai mikä tahansa iso koira?

Kommentit (486)

Vierailija
201/486 |
05.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä asuu naapurissa vanha mummo jolle tulee joka kesä pojanpoika kesälomaa viettämään. Pojan suurin huvi kesästä toiseen on ollut härnätä meidän koiraa. Välissä on aita mutta pikkunilkki heittelee koiraa kivillä, kepeillä ja millokn milläkin. Mummo ei saa pidettyä minkäänlaista kuria lapselle, meidän on pakko pitää koiraa sisällä aina kun tuo poika on pihalla.

Olen monesti miettinyt, että mitähän tapahtuisi jos meidän koira jonkun kerran pääsisikin pojan lähelle ja päättäisi kostaa... Olen ihan varma että tuota ihmistä tulee jossain elämänvaiheessa joku koira puremaan (karma is a bitch) mutta harmi vaan kun se tulee tietämään ongelmia myös sille koiralle.

Vierailija
202/486 |
05.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Rotikan omistaja täs kirjoitti:

Tosi moni kuvittelee (etenkin hiihtäjät talvisin) että rotikkani olisi joku munanjatke.

Tietenkin niitä ärsyttää kun en anna latua. Pirun katkeria jostain ladunpätkästä missä on kakkaa ja saappaanjälkiä keskellä metsää.

Oma koira murisee kaikille ulkopuolisille, kun se aistii heistä pelon ja heikkouden.

Ei mun tarttis pitää sitä edes remmissä, mutta pidän aina, myös sisällä.

Riittää kun sanoo aina painokkaasti: "maa-haan, MaaaHAAAN,  Nyth MAihiiiiinnn änänänä".

Niin johan menee maihin. Joskus sormien napautus riittää maihin menoon, kun on niin valpas pojju. Ei se maista nouse mihinkään ennen kuin käsken nousemaan. Murina loppuu kun tivaan: "päää kiiii, pää kiiiiee".

Sitten se vaan mollottelee silmillään kulmien alta lupsakkaasti.

On se fiksu pojju tai läskipääksihän me sitä kutsutaan, kun sillä on läskipoimuja päässä.

Sitä ne lapsetkin taputtelee, sen läskiä otsaa. Siitä se tykkää ja läähättää.

Mutta kyllä naapurusto meitä pelkää. Ehkä eniten minua ja koira on vain syypää heille.

Tämä on sitä toksisen maskuliinisuuden aikaa, näin se vaimokin on sanonut, että ei kannata välittää muista. Aina löytyy kiusaajia joka matkaan.

Se on kylläkin Rothweiller...

rothwaylerpäs.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
203/486 |
05.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija
204/486 |
05.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sakanpaimenkoirat jalostettiin vartioimaan ja hyökkäämään. Ja ne pitäisi kaikki hävittää. En välitä siitä miten söpöjä ne ovat.

Vierailija
205/486 |
05.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tuttuni "ei se mitään tee" -sakemanni ärähti ja nytkähti taaperoani päin kun hän liikahti koiran omistajaa päin lattialla.

Olin vieressä onneksi ja nappasin lapsen sekunnissa syliin ja pois.

Hänellä ollut monta niitä, eivät koskaan tehneet kellekään mitään, mutta koskaan niiden lähellä ei ole uskaltanut olla rennosti koska seuraavat vieraita niin valppaasti.

En ikinä luota tuollaisiin koiriin, jotka vahtivat, eivätkä tule rapsutettavaksi.

Miksi sen pitäisi tulla ventovieraan rapsutettavaksi? Omat koiramme eivät kotioloissa tapaa koskaan vierailijoita vapaana. Niitä koulutetaan aktiivisesti ja käydään palveluskoirakokeissa. Vierailijat eivät yleensä ole koiriin tottuneita, ja käyttäytyvät koirien mielestä epäilyttävästi, joten parasta on silloin antaa niiden olla omissa oloissaan ilman kontaktia vieraisiin, silloin kun ollaan omalla reviirillä. Tilanteet johtavat kuitenkin aina lopulta siihen, että vieraan pitää yrittää rapsuttaa koiraa, alkaa käskyttää sitä, tuijottaa silmiin ym. ei-niin-kovin-viisasta. Joillakin on ollut jopa sellainen käsitys, että heillä on oikeus ottaa vieraalta koiralta luu pois ilman, että koira saa reagoida mitenkään. Juuei.

Oma lukunsa on naapuri, joka kännipäissään kuvittelee olevansa suuri kouluttaja. Muutaman kerran on tullut annettua lähdöt, ennen kuin vahinko tapahtuu. Omistaja kun on vastuussa.

Vierailija
206/486 |
05.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Meillä asuu naapurissa vanha mummo jolle tulee joka kesä pojanpoika kesälomaa viettämään. Pojan suurin huvi kesästä toiseen on ollut härnätä meidän koiraa. Välissä on aita mutta pikkunilkki heittelee koiraa kivillä, kepeillä ja millokn milläkin. Mummo ei saa pidettyä minkäänlaista kuria lapselle, meidän on pakko pitää koiraa sisällä aina kun tuo poika on pihalla.

Olen monesti miettinyt, että mitähän tapahtuisi jos meidän koira jonkun kerran pääsisikin pojan lähelle ja päättäisi kostaa... Olen ihan varma että tuota ihmistä tulee jossain elämänvaiheessa joku koira puremaan (karma is a bitch) mutta harmi vaan kun se tulee tietämään ongelmia myös sille koiralle.

Valitettavan ikävää moinen, kuitenkaan kertomasi ei liity varsinaisesti tähän esillä olevaan tapahtumaan. Raadeltu lapsi ei ollut syyllinen mihinkään. Vai ajatteletko tyyliin katselleen "pahalla silmällä" koiria ohi juostessaan ja saanut tahallaan ne provosoitumaan?

Vierailija
207/486 |
05.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minulla on koira, joka kulkee kaikki ulkoilut hihnassa, ei koskaan vapaana.

Hämmästyttävän paljon tulee silti ihan omakotialueella vastaan koiria omistajineen niin että koiraa pidetään vapaana. Oma koirani juoksisi vaikka auton alle, jos tulisi esim. orava tai jänis vastaan, jonka perään lähtisi sokeasti jahtaamaan. Ja useimmiten nämä vapaalle kirmaamaan päästetyt koirat ovat sieltä isoimmasta päästä. Olisiko ongelmana, ettei jakseta itse liikuttaa sitä koiraa, niin on helpompi vaan päästää koira vapaaksi vähän höntsäilemään sitä energiaa pois?

Pikkukoira on vielä helppo lenkittää, kun ei se vaadi mitään kymmenien kilometrien lenkkejä päivittäin, mutta ison koiran omistajan täytyy olla hurja himoliikkuja itsekin, ja paljon vapaa-aikaa.

Ei ole koiranelämää jos se koskaan ei saa juosta vapaana, nuuskia ja tonkia metsässä. Olisit ollut ottamatta koira ollenkaan, jos pystyt tarjoamaan sille vain hihnalenkkejä etkä mitää'n rodunomaista toimintaa. Itselläni on alle 10 kg seurakoira, olen kouluttanut sen niin, että se pysyy lähelläni ja tulee kutsusta luokse, kävelemme päivittäin metsässä, joskus harvoin vastaan tulee toinen koirakko tai ihminen, mutta silloin otan koirani kiinni ajoissa. Se on välittömästi kytkettävissä koska ei huitele kaukana minusta. Lisäksi käymme rotuyhdistyksen tapaamisissa jossa saavat aidatulla alueella leikkiä keskenään. 

Samaa mieltä. Itse ulkoilutin sakemanniani koirapuistossa sekä metsässä, jossa ei liikkunut muita. Kyllä koiran pitää saada juosta välillä täysillä, koska hihnassa se joutuu himmailemaan. Myöskään en ymmärrä kuonopannan käyttöä. Jos ei muuten saa koiraansa kuriin, kannattaa ehkä luovuttaa toiselle.

Tää mun kommentti koiran vapaan juoksemisen tärkeydestä sai 9 alapeukkua. Voisko joku alapeukuttaja selittää, miksi hän ei hyväksy sitä, että koira saisi juosta vapaana koirapuistossa tai metsässä, jossa ei liiku muita ihmisiä eikä ole lintujen pesimisaika?

Koirapuistossa saa juosta vapaana, aidatulla kotipaikka myös. Muualla ei. Tuskin se metsäkään on sellainen paikka, ettei siellä kukaan muu liiku

ikinä?Miksi ottaa riski?

Laitan tähän tuolle kelle vastasit että kannattaa tutustua metsästyslakiin. Ei niitä koiria saa pitää vapaana noin vaan metsässäkään Jos ei lakeja tunne eikä noudata niitä niin koirat pois.

Vierailija
208/486 |
05.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kyllä sitä on jotain pitänyt tehdä jos koirat noin suuttuu. Ovathan koirat tottuneet ihmisiin. Kusta on varmasti päässä jos koira hyökkää ja koira vaistoo sen ihmisestä.

Niin näkyy olevan, mutta ei sillä pojalla vaan ihan jollain muulla, kun tuolla tavalla syyllistät uhria. Uskokaa jo että koira, ja varsinkin saksanpaimenkoira ei toimi ihmisen tavoin vaan on edelleen osin villieläin ja arvaamaton. Toivottavasti osuu joskus kohdalle..

Vierailija
209/486 |
05.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Itse ottaisin kiven käteen ja sanoisin penikalle, heitä vielä kerran ja sulle käy helvetin kipeää...

Vierailija
210/486 |
05.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi jotkut yrittävät tuota hyökkäystä vierittää raadellun pojan syyksi? Vika on ensisijaisesti omistajan, joka jätti koirat vapaaksi. Harmi, että sakkoja pienennettiin. Vankilaan olisi joutunut, sen verran ison tuhon sai huolimattomuudellaan aikaan.

Vierailija
211/486 |
05.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sillä naisella on vielä pokkaa vaatia sakon suuruuden alentamista, ettäs kehtaa! Mua hävettäisi niin lujaa, että maksaisin tuplasti enemmän ja vetäisin pääni muovipussiin.

On röyhkeä k---pää! Ja muka 17 sekuntia, kuinka höynäytettävissä on oikeuslaitos? 

Vierailija
212/486 |
05.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Saksanpaimenkoirat on jalostettu pilalle. Näyttelylinjaisilla on paska terveys (vakavat selkä ja lonkkaongelmat), mutta luonne parempi kuin käyttölinjaisilla sakemanneilla.

Käyttölinjaisilla taas terveys parempi, mutta luonne ihan paska (agressiivisuutta ja muita käytöshäiriöitä).

Vai olisiko niin, että käyttölinjaisten "paska" luonne sopii kuitenkin juuri sinne viranomais- ja muuhun työkäyttöön? Ei palveluskoiraa muuhun tarkoitukseen pitäisi hankkiakaan.

Vierailija
213/486 |
05.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nämä kyseiset koirat oli muka erikoiskoulutettu pelastustehtäviin.

https://www.iltalehti.fi/kotimaa/a/07e5d33c-aa27-4765-9d2c-68a3fd2cd0b9

Vierailija
214/486 |
05.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Poliisikoirat on susikoiria lähes aina. Ja heistä käytetään nimeä : voimankäyttöväline.

Miks näitä on siviileillä??

Vierailija
215/486 |
05.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sillä naisella on vielä pokkaa vaatia sakon suuruuden alentamista, ettäs kehtaa! Mua hävettäisi niin lujaa, että maksaisin tuplasti enemmän ja vetäisin pääni muovipussiin.

On röyhkeä k---pää! Ja muka 17 sekuntia, kuinka höynäytettävissä on oikeuslaitos? 

Ymmärsi sentään raatelijakoirat viedä piikille. Olisi vienyt koko lauman samalla.

Vierailija
216/486 |
05.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pippurisumute voisi olla hyvä keino, jos joku koira hyökkää.

Vierailija
217/486 |
05.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Karmean näköinen rotu ja vielä jos on tätä kyyryselkä mallia.

Umpihullu rotu.

Vierailija
218/486 |
05.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Itse ottaisin kiven käteen ja sanoisin penikalle, heitä vielä kerran ja sulle käy helvetin kipeää...

Itse olen rivarialueella todistanut tilannetta jossa kävi vähän noin. Huutelija ja lapsenvihaaja unohti että koiriakin pelottavampia ovat ihmisurokset iseinä.

Pian tuon jälkeen paukkui ovi ja mies tuli pihalle hihattomassa paidassa. Huutava naapurin nainen nousi salamana pystyyn ja juoksi kotiinsa.

Isä hakkasi ovea ja käski tulla pihalle juttelemaan. Poistuessaan potki muoviset puutarhatuolit ja pöydän nurin nurmikolle ja kippasi koirankopin kadulle. Tilannetta selvittelemään tuli myöhemmin viranomaisiakin. Turhaan, koska tilanne meni jo.

Koiraa ei kannata juosta karkuun, se herättää saliistusvietit käyntiin.

Raivostunutta ja lasta suojelevaa isää kannattaa juosta karkuun ja sulkea ovi perässään.

Vierailija
219/486 |
05.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Poliisikoirat on susikoiria lähes aina. Ja heistä käytetään nimeä : voimankäyttöväline.

Miks näitä on siviileillä??

Susikoira nimistä rotua ei ole olemassa.

Vierailija
220/486 |
05.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaikilla hulluilla vanhapiikakoiramuijilla on aina näitä tappajakoiria, mitä lie kompensoimassa.

Ja aina käy näi. Ja sitten hirveät selitykset kuinka tapahtuma on aina vastaantulijan vika.

Koirat pois akoilta

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä seitsemän kaksi