Kaksi saksanpaimenkoiraa raadellut lenkkeilijän henkihieveriin
https://www.is.fi/kotimaa/art-2000007784176.html?utm_medium=promobox&ut…
Mitä mieltä koira-asiantuntijat olette tästä:
Minun mielestäni ei ole normaalia, että saksanpaimenkoira hyökkää satunnaisen lenkkeilijän kimppuun. Sakemannithan ovat mielettömän ystävällisiä koiria.
Mikä tähän lienee syynä?
Miten pitää toimia, jos itseä kohti on juoksemassa uhkaavan näköinen saksanpaimenkoira tai mikä tahansa iso koira?
Kommentit (486)
Milloin viimeksi on susi hyökännyt aikuisen kimppuun tai lapsen kimppuun? Entä kuinka usein koirat hyökkäävät aikuisen tai lapsen kimppuun? Vastaus näihin on hyvin selkeä mutta silti susista mouhkataan lähes joka päivä mutta jos koira hyökkää jonkun kimppuun niin ei aiheuta juuri minkäänlaista valtakunnan tason keskustelua vaan pientä voivottelua mutta jos suden jälkiä nähdään vaikka metsän reunalla koko maa saa paskahalvauksen ja metsästäjät vauhkoontuneina odottavat pääsyä susijahtiin.
-susi on arvaamaton peto ja villieläin eikä sen tarvitse pyöriä ihmisten asuinalueilla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
"Tuommoisille pitää jähmettyä paikoilleen eikä lähteä karkuun, siihen ne on koulutettu."
Ei tällaista saisi tapahtua alunperinkään. Kaikki ihmiset eivät ole lähtökohtaisesti mitään koira-asiantuntijoita, joilla nämä opit ovat äidinmaidossa tulleet mukana.
Koira on eläin, jolla on eläimen vaistot. Omistajien pitää tiedostaa tämä, eikä päästää koiria riehumaan viattomien ihmisten kimppuun.
Paljon on kaupungissakin lenkkiteillä koiria vapaana. Näiden omistajille on turhaa pyytää pitämään koiria kiinni, kun vastaus on aina ynseä ja kiukkuinen. Koiraihmiset pitävät sitä koiraa jonain jumalhahmona.
Hyvin koulutetut ja asianmukaisesti taajama-alueella kiinni kytketyt koirat ovat eri asia. Ikävää, että näitä tapauksia sattuu. Vuosikymmenten koirapelkohan tuosta pojalle jää ja pahimmillaan ikuiset arvet.
Meillä uimarannalla alkoi koira ajaa perästä 3-4 -vuotiaita lapsia. Omistaja tuli huutamaan, että ei pidä lähteä juoksemaan, koira luulee, että ne haluaa leikkiä sen kanssa.
Niin varmaan luuleekin, mutta ei jokainen voi lastaan kouluttaa jokaisen koiran takia käyttäytymään sopivalla tavalla. Koira olisi pitänyt olla kiinni ja vastuu koirasta on omistajalla, ei niillä kenen perään ne juoksee vaikka leikillään. (niin ei ollut oikeaa vaaraa, koira vain piti hauskaa).
UImarannalla koirat eivät saisi olla vapaana, mutta kyllä minusta lapsetkin voisi kouluttaa sen verran ymmärtämään koirista, että kertoisi heille, että älä lähde juoksemaan äläkä mene silittelemään tuntemattomia koiria lupaa kysymättä.
Uimarannalle ei saa koiria viedä lainkaan!
Hygieniasyyt.
"Koirakuri määrittelee, että koiran omistajan tai haltijan on pidettävä huolta siitä, ettei koira pääse lainkaan yleiselle uimarannalle."
Jaa. Tänne rakennettiin yleisen uimarannan viereen oma uimaranta koirille...
Terveisiä Kouvolasta.
Just tän takia minulla on pikkukoira.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
"Tuommoisille pitää jähmettyä paikoilleen eikä lähteä karkuun, siihen ne on koulutettu."
Ei tällaista saisi tapahtua alunperinkään. Kaikki ihmiset eivät ole lähtökohtaisesti mitään koira-asiantuntijoita, joilla nämä opit ovat äidinmaidossa tulleet mukana.
Koira on eläin, jolla on eläimen vaistot. Omistajien pitää tiedostaa tämä, eikä päästää koiria riehumaan viattomien ihmisten kimppuun.
Paljon on kaupungissakin lenkkiteillä koiria vapaana. Näiden omistajille on turhaa pyytää pitämään koiria kiinni, kun vastaus on aina ynseä ja kiukkuinen. Koiraihmiset pitävät sitä koiraa jonain jumalhahmona.
Hyvin koulutetut ja asianmukaisesti taajama-alueella kiinni kytketyt koirat ovat eri asia. Ikävää, että näitä tapauksia sattuu. Vuosikymmenten koirapelkohan tuosta pojalle jää ja pahimmillaan ikuiset arvet.
Meillä uimarannalla alkoi koira ajaa perästä 3-4 -vuotiaita lapsia. Omistaja tuli huutamaan, että ei pidä lähteä juoksemaan, koira luulee, että ne haluaa leikkiä sen kanssa.
Niin varmaan luuleekin, mutta ei jokainen voi lastaan kouluttaa jokaisen koiran takia käyttäytymään sopivalla tavalla. Koira olisi pitänyt olla kiinni ja vastuu koirasta on omistajalla, ei niillä kenen perään ne juoksee vaikka leikillään. (niin ei ollut oikeaa vaaraa, koira vain piti hauskaa).
UImarannalla koirat eivät saisi olla vapaana, mutta kyllä minusta lapsetkin voisi kouluttaa sen verran ymmärtämään koirista, että kertoisi heille, että älä lähde juoksemaan äläkä mene silittelemään tuntemattomia koiria lupaa kysymättä.
Uimarannalle ei saa koiria viedä lainkaan!
Hygieniasyyt.
"Koirakuri määrittelee, että koiran omistajan tai haltijan on pidettävä huolta siitä, ettei koira pääse lainkaan yleiselle uimarannalle."Jaa. Tänne rakennettiin yleisen uimarannan viereen oma uimaranta koirille...
Terveisiä Kouvolasta.
Ja virallisellakin uimarannalla saavat olla vapaana pentukoirat.
Koirat ovat olleet innoissaan kun ovat odottaneet autoon pääsyä. Into on purkautunut ohi juoksevan pojan saalistamiseen. Jos poika olisi pysähtynyt, tuskin mitään olisi tapahtunut.
On todella harmillista, että ihmiset eivät osaa käyttäytyä eläimiä kohdatessaan. Kaikilla saalistajilla herää saalisvietti kun juostaan, huudetaan ja heilutellaan käsiä. Miksei ihmiset voi opetella miten eläinten kanssa ollaan? Vältyttäisiin monilta konflikteilta.
Ei kukaan hyppää ajotielle autonkaan eteen kun lapsesta alkaen opetetaan liinennesääntöjä, miksei opeteta ettei juosta jos eläin lähtee perään?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tuttuni "ei se mitään tee" -sakemanni ärähti ja nytkähti taaperoani päin kun hän liikahti koiran omistajaa päin lattialla.
Olin vieressä onneksi ja nappasin lapsen sekunnissa syliin ja pois.
Hänellä ollut monta niitä, eivät koskaan tehneet kellekään mitään, mutta koskaan niiden lähellä ei ole uskaltanut olla rennosti koska seuraavat vieraita niin valppaasti.En ikinä luota tuollaisiin koiriin, jotka vahtivat, eivätkä tule rapsutettavaksi.
Meillä on kaksi koiraa jotka ovat kuin yö ja päivä. Vanhempi (pieni terrieri) rakastaa kaikkea ja kaikkia, nuorempi (pieni paimenkoira) on arka ja varautunut ja herkkähaukkuinen. Nuoremman emä oli erittäin hyväluontoinen ja seurallinen, mutta jostakin kaikille pennuille periytyi erittäin varautunut ja arka luonne. Tämä harmittaa vieläkin, mutta asialle ei mitään enää voi. Pennusta asti ollaan opetettu positiivisen kautta ja niin, että koira osaa itse väistää ahdistavat tilanteet ettei joutuisi puolustamaan itseään. Tätä monen vieraan on ollut vaikea ymmärtää, kun toinen koira nuolee naamaa ja toinen hipsii muristen yksin toiseen huoneeseen nukkumaan. Ajattelin vain kertoa tämänkin näkökulman asiaan, koiralla on aina oma persoonallisuus johon tietyn verran voi koulutuksella ym. vaikuttaa, mutta koskaan sitä ei voi pyyhkiä pois. Itsekin olen joutunut vieraan koiran puremaksi ja se jättää aina pelon ja ennakkoluuloja rotua kohtaan. Koira on ensisijaisesti vaistojen varassa oleva eläin joka pitäisi olla hallinnassa.
Fb:n saksanpaimenkoiraryhmässä jotkut oli sitä mieltä, että "pitäisikö tässä nyt kauhistella?" . 🙄
Rotikan omistaja täs kirjoitti:
Tosi moni kuvittelee (etenkin hiihtäjät talvisin) että rotikkani olisi joku munanjatke.
Tietenkin niitä ärsyttää kun en anna latua. Pirun katkeria jostain ladunpätkästä missä on kakkaa ja saappaanjälkiä keskellä metsää.
Oma koira murisee kaikille ulkopuolisille, kun se aistii heistä pelon ja heikkouden.
Ei mun tarttis pitää sitä edes remmissä, mutta pidän aina, myös sisällä.
Riittää kun sanoo aina painokkaasti: "maa-haan, MaaaHAAAN, Nyth MAihiiiiinnn änänänä".
Niin johan menee maihin. Joskus sormien napautus riittää maihin menoon, kun on niin valpas pojju. Ei se maista nouse mihinkään ennen kuin käsken nousemaan. Murina loppuu kun tivaan: "päää kiiii, pää kiiiiee".
Sitten se vaan mollottelee silmillään kulmien alta lupsakkaasti.
On se fiksu pojju tai läskipääksihän me sitä kutsutaan, kun sillä on läskipoimuja päässä.
Sitä ne lapsetkin taputtelee, sen läskiä otsaa. Siitä se tykkää ja läähättää.
Mutta kyllä naapurusto meitä pelkää. Ehkä eniten minua ja koira on vain syypää heille.
Tämä on sitä toksisen maskuliinisuuden aikaa, näin se vaimokin on sanonut, että ei kannata välittää muista. Aina löytyy kiusaajia joka matkaan.
Se on kylläkin Rothweiller...
Kuka olisi reipas, ja tekisi kansalaisaloiteen siitä, että koiran omistamiseen ja hallussa pitoon tarvitaan erillinen lupa.
Muutamia mieleen tulleita:
* Minimi-ikä 18
* Koirien määrä 1/talouden aikuinen. Tästä voidaan joustaa hetkellisesti pentuaikana.
* Taustalla ei saa olla väkivalta- ja huumausainerikoksia eikä ongelmia alkoholin kanssa
* Asuintilojen tulee olla soveliasta koiran pitämiselle, ja hänen tulee näyttää toteen, että hänellä on varaa huolehtia koiransa hyvinvoinnista
* Omistajan tulee osoittaa soveltuvansa koiran omistajaksi erillisellä kokeella, vrt metsästyskoira tai ajokortti
* Koulutus pakollista. Tähän rotukohtaisia minimivaatimuksia.
* Jos koiran omistaja jättää toistuvasti keräämästä jätökset, koiralupaan tulee rikemerkintä. Viidestä rikkeestä lupa pois. Rikemerkintä myös koiran irtipitämisestä jne. Ei väliä, onko päässyt irti vahingossa, vai onko päästetty tahallaan menemään.
* Koiravero, porrastetusti koon mukaan. Mitä isompi koira, sen isommat ympäristöhaitat
Joku muu saa jatkaa...
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Moni ei valitettavasti tunne koiransa elekieltä tarpeeksi tai ymmärrä koirien käytöstä ylipäätään. Tutulla oli vanha koira joka rodultaan aika perhekeskeinen ja omaa vähän suojeluviettiäkin (ei kuitenkaan mikään laumanvartija). Ikinä ei ollut mitään tehnyt kenellekään mutta minuun kävi samantien kiinni kun nähtiin. Selvisi että koiralla ollut pitkään kipulääkitys, jotain nivelvikaa, ongelmaa kävelyssä yms. Kipu on usein vanhoilla koirilla yllättävän aggression syy, omistaja ei tätä uskonut kun sitä selitin, sanoi että näkee kyllä jos koiransa on kipeä. Nyt heillä on uusi samanrotuinen koira ja täytyy myöntää että pelkään sitäkin, en jotenkaan luota hänen koulutus taitoihin tai koiran lukutaitoon yhtään ja kun pyytää tämän koiran kanssa lenkille yhdessä en tiedä miten sen kohteliaasti ilmaisisi että kiitos ei, sait minussa koira rakkaassa ihmisessä kauhean koirapelon aikaan.
Sanot vain suoraan että pelkäät hänen koiraansa, miksi tuota peittelemään ja salailemaan. Vaikka onhan näitä kusipäitä jotka käyttää koiraansa ihmisten pelotteluun ja oikein nauttivat siitä kun saavat pelotella. Mutta onko sitten tuollainen ihminen järkevää pitää omassa lähipiirissään, minusta ei todellakaan.
Ei ole missään nimessä tämmöinen koirallaan pelottelija tai egoilija, oli vilpittömästi pahoillaan tästä tapauksesta mikä kävi. Tämä uusi koira on hyvin erilainen luonteeltaan kuin edellinen, ystävällinen ja reipas, kaikkien kaveri. Ei siis olisi oikeastaan mitään syytä pelätä mutta minkäs teet. Tiedän että pahoittaa mielensä jos sanon että pelkään mutta tottakai tässä pitäisi itseään ajatella eikä toisen mielipahaa. Ollaan vaan niin paljon tekemisissä että väkisinkin välillä tulee tilanteita missä koira on mukana. Harmittaa vaan lähinnä itseäni kun en ole ikinä pelännyt koiria, meillä on aina ollut paljon kaiken kokoisia ja rotuisia koiria hoidossakin ja nykyään tuntuu että suhtaudun aivan kaikkiin koiriin pelolla ja paniikilla. Toki varuillaan on hyvä ollakin vieraiden koirien kanssa ja terve järki pitää siinä mielessä mutta kamalaa tämmöinen tosi vahva pelko mikä tuli. Eikä minulle edes tullut pahaa jälkeä, pieni hampaanjälki arpi jäi jalkaan. Voin vaan siis kuvitella tämän kyseisen pojan pelon jatkossa, toivottavasti saa siihen asiantuntevaa apua ja tukea ettei mene koko elämä pelätessä.
Meilläkin oli kun olin pieni saksanpaimenkoira, oli todellakin arvaamaton vieraita kohtaan, jopa meidän mummille murisi kun yritti ottaa mun veljen syliin (oli vauva silloin), rähähti vieraille eli haukkui jokaista vastaantulijaa yms. Oli huono päätös ottaa sakemanni ensimmäiseksi perhekoiraksi on todella vaativa rotu!
Lisäksi kun kasvoi, ei tullut toimeen meidän toisen koiran kanssa, eräänkin kerran kierteli ja kyräili ja sitten oli jo pienimmässä kiinni, oli todella pelottavaa minulle, 7 vuotiaalle kun olin yksin kotona koirien kanssa, en uskaltanut mennä väliin ja soitin vanhemmille itku kurkussa et saksanpaimenkoira tappaa just tuota toista, no iskä sai sit kun olivat just pihassa erotettua, pienimmälle ei tullut naarmuja isompaa onneksi, mutta jouduttiin luovuttamaan se pienempi koira muualle.
Kun vieraita tuli niin piti pitää meidän sakemanni autotallissa, todellakin näykki vieraita.
Vierailija kirjoitti:
Miksi sen pojan piti huutaa sille autoilijalle että aja koirien päältä? Aika sairasta sanoa noin. Ei oo ihan kaikki inkkarit kanootisa tuollasella ihmisellä 🙄 Eläinrääkkäystä ois ajaa autolla koiran päältä, mutta eipä se tuota poikaa kiinnostanu 🙂
Palikka! Ei tämä keskustelu ole mikään kiistakenttä kenenkään puolesta, mitään vastaan.
Voin kertoa, ettei ihminen toimi rationaalisesti lähellekään aina hädän hetkellä paniikissa, kun kuolemaa katsotaan silmästä silmään. Ilman väliintuloa se olisi ollut melko todennäköistä. Kyllä ihminen on kuitenkin ykkönen noissa tilanteissa ja eläin kimpusta pois keinolla, millä hyvänsä. Vaikka yliajamalla, jollei muuten.
Vierailija kirjoitti:
Koirat ovat olleet innoissaan kun ovat odottaneet autoon pääsyä. Into on purkautunut ohi juoksevan pojan saalistamiseen. Jos poika olisi pysähtynyt, tuskin mitään olisi tapahtunut.
On todella harmillista, että ihmiset eivät osaa käyttäytyä eläimiä kohdatessaan. Kaikilla saalistajilla herää saalisvietti kun juostaan, huudetaan ja heilutellaan käsiä. Miksei ihmiset voi opetella miten eläinten kanssa ollaan? Vältyttäisiin monilta konflikteilta.
Ei kukaan hyppää ajotielle autonkaan eteen kun lapsesta alkaen opetetaan liinennesääntöjä, miksei opeteta ettei juosta jos eläin lähtee perään?
Mun anopilla on koira, jolle ei ole yritettykään opettaa mitään. Koira puri mun poikaa, seurauksena poika pelkää koiria hysteerisesti. Hänelle on opetettu että koiria ei saa juosta karkuun, mutta koiran lähestyessä pelko saa vallan, ja hän lähtee juoksemaan karkuun. Pelko voittaa tuossa kohtaa järjen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minulla on koira, joka kulkee kaikki ulkoilut hihnassa, ei koskaan vapaana.
Hämmästyttävän paljon tulee silti ihan omakotialueella vastaan koiria omistajineen niin että koiraa pidetään vapaana. Oma koirani juoksisi vaikka auton alle, jos tulisi esim. orava tai jänis vastaan, jonka perään lähtisi sokeasti jahtaamaan. Ja useimmiten nämä vapaalle kirmaamaan päästetyt koirat ovat sieltä isoimmasta päästä. Olisiko ongelmana, ettei jakseta itse liikuttaa sitä koiraa, niin on helpompi vaan päästää koira vapaaksi vähän höntsäilemään sitä energiaa pois?
Pikkukoira on vielä helppo lenkittää, kun ei se vaadi mitään kymmenien kilometrien lenkkejä päivittäin, mutta ison koiran omistajan täytyy olla hurja himoliikkuja itsekin, ja paljon vapaa-aikaa.
Ei ole koiranelämää jos se koskaan ei saa juosta vapaana, nuuskia ja tonkia metsässä. Olisit ollut ottamatta koira ollenkaan, jos pystyt tarjoamaan sille vain hihnalenkkejä etkä mitää'n rodunomaista toimintaa. Itselläni on alle 10 kg seurakoira, olen kouluttanut sen niin, että se pysyy lähelläni ja tulee kutsusta luokse, kävelemme päivittäin metsässä, joskus harvoin vastaan tulee toinen koirakko tai ihminen, mutta silloin otan koirani kiinni ajoissa. Se on välittömästi kytkettävissä koska ei huitele kaukana minusta. Lisäksi käymme rotuyhdistyksen tapaamisissa jossa saavat aidatulla alueella leikkiä keskenään.
Samaa mieltä. Itse ulkoilutin sakemanniani koirapuistossa sekä metsässä, jossa ei liikkunut muita. Kyllä koiran pitää saada juosta välillä täysillä, koska hihnassa se joutuu himmailemaan. Myöskään en ymmärrä kuonopannan käyttöä. Jos ei muuten saa koiraansa kuriin, kannattaa ehkä luovuttaa toiselle.
Tää mun kommentti koiran vapaan juoksemisen tärkeydestä sai 9 alapeukkua. Voisko joku alapeukuttaja selittää, miksi hän ei hyväksy sitä, että koira saisi juosta vapaana koirapuistossa tai metsässä, jossa ei liiku muita ihmisiä eikä ole lintujen pesimisaika?
Kyllä sitä on jotain pitänyt tehdä jos koirat noin suuttuu. Ovathan koirat tottuneet ihmisiin. Kusta on varmasti päässä jos koira hyökkää ja koira vaistoo sen ihmisestä.
Tämmöinen humaani palvelu pitäisi Suomessakin olla irtokoirille:
Ystävälläni on ollut monta Susikoiraa. Hyvästä kouluttajan maineesta huolimatta on sanonut ettei itsekään varsinaisesti luota koiriinsa.
Eräs näistä kappaleista käyttäyty remmissä juurikin niin että jos ois irti päästänyt niin ois vastaantulija ollu osissa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minulla on koira, joka kulkee kaikki ulkoilut hihnassa, ei koskaan vapaana.
Hämmästyttävän paljon tulee silti ihan omakotialueella vastaan koiria omistajineen niin että koiraa pidetään vapaana. Oma koirani juoksisi vaikka auton alle, jos tulisi esim. orava tai jänis vastaan, jonka perään lähtisi sokeasti jahtaamaan. Ja useimmiten nämä vapaalle kirmaamaan päästetyt koirat ovat sieltä isoimmasta päästä. Olisiko ongelmana, ettei jakseta itse liikuttaa sitä koiraa, niin on helpompi vaan päästää koira vapaaksi vähän höntsäilemään sitä energiaa pois?
Pikkukoira on vielä helppo lenkittää, kun ei se vaadi mitään kymmenien kilometrien lenkkejä päivittäin, mutta ison koiran omistajan täytyy olla hurja himoliikkuja itsekin, ja paljon vapaa-aikaa.
Ei ole koiranelämää jos se koskaan ei saa juosta vapaana, nuuskia ja tonkia metsässä. Olisit ollut ottamatta koira ollenkaan, jos pystyt tarjoamaan sille vain hihnalenkkejä etkä mitää'n rodunomaista toimintaa. Itselläni on alle 10 kg seurakoira, olen kouluttanut sen niin, että se pysyy lähelläni ja tulee kutsusta luokse, kävelemme päivittäin metsässä, joskus harvoin vastaan tulee toinen koirakko tai ihminen, mutta silloin otan koirani kiinni ajoissa. Se on välittömästi kytkettävissä koska ei huitele kaukana minusta. Lisäksi käymme rotuyhdistyksen tapaamisissa jossa saavat aidatulla alueella leikkiä keskenään.
Samaa mieltä. Itse ulkoilutin sakemanniani koirapuistossa sekä metsässä, jossa ei liikkunut muita. Kyllä koiran pitää saada juosta välillä täysillä, koska hihnassa se joutuu himmailemaan. Myöskään en ymmärrä kuonopannan käyttöä. Jos ei muuten saa koiraansa kuriin, kannattaa ehkä luovuttaa toiselle.
Tää mun kommentti koiran vapaan juoksemisen tärkeydestä sai 9 alapeukkua. Voisko joku alapeukuttaja selittää, miksi hän ei hyväksy sitä, että koira saisi juosta vapaana koirapuistossa tai metsässä, jossa ei liiku muita ihmisiä eikä ole lintujen pesimisaika?
Koirapuistossa saa juosta vapaana, aidatulla kotipaikka myös. Muualla ei. Tuskin se metsäkään on sellainen paikka, ettei siellä kukaan muu liiku ikinä?Miksi ottaa riski?
Koirat voisi kieltää yksityis henkilöiltä. Ei ole välttämätön kenellekkään lukuunottamatta opas ja virkakoiria. Tämä fakta ei muutu vaikka kuinka tähän vastaan vängättäisiin enkä tule enään tähän ketjuun katsomaan vastaan itkemisiä koska ei kiinnosta niin mulle on turha vastata :)
Koiria on Suomessa jo aivan liikaa! Niistä tulee ihan valtava hiilijalanjälkikin, eli on epäekologista. Lisäksi aiheuttavat tällaisia vaaratilanteita. Siksi koiran pitämisestä tulisi tehdä luvanvaraista ja luvan saaminen edellyttäisi kurssin käymistä. Lisäksi kaikkiiin koiriiin sirut + koiravero minimissään 500 euroa vuosi per koira.