Akateemisten työttömyys on suuri häpeä Suomelle --- miksi ei velvoiteta kuntia palkkaamaan kaikki?
https://yle.fi/uutiset/3-11742982
Kuntien pitäisi palkata kaikki työttömät akateemiset töihin asiantuntijoiksi. Jokaiselle löytyy käyttöä.
Kommentit (115)
Hain kerran kassalle töihin, mutta en päässyt. Sanoin kyllä ihan suoraan että tällainen homma ei minua kiinnosta, mutta rehellinenhän pitää olla.
sinne vaan kunnalle, työttömyyden kokemusasiantuntijaksi
kuntouttavaan kaikki vaan
orjailemaan
raatamaan
🤡
Toisessa ketjussa repäistiin vaatteita koska kaikki lapset eivät päädy yliopistoon hulttiovanhempien takia.
Vierailija kirjoitti:
Akateemiset pitää uudelleenkouluttaa amiksessa käytännön töihin.
Minä, työtön akateeminen yritin tätä mutta luokkatovereilla ja opettajilla meni lopulliessti hermot minuun joka ei osaa edes käyttää porakonetta eikä tiedä kumpaan suuntaan ruuvi aukeaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Paljonko, ap, olisit valmis maksamaan tuloistasi veroa? Vai mistä ajattelit, että ne palkkarahat sivukuluineen otettaisiin? (Eikä vain palkkarahat vaan tarvittaisiin myös tiloja, laitteita, perehdytystä ym)
Mutta mitä maksaa se työttömyys sitten? (Ansidonnaiset korvaukset ym.)
Plus hukkaan heitetty yhteiskunnallinen koulutusinvestointi.
Et taida sen vertaa ymmärtää, että työttömyyskorvaukset maksaa valtio, ei kunta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Siivojaksi, raksalle tai kaupan kassalle, kyllä ihmisen täytyy tehdä töitä myös oman koulutuksen ulkopuolelta, jos ei oman alan töitä ole! Ei ole paskaduuneja.
Siivoojat, raksatyöläiset, maatalouden kausityöläiset ja muut pienipalkkaiset tulevat ainakin Etelä-Suomeen Virosta, Venäjältä ja eri puolilta Itä-Eurooppaa. Heille nämä eivät ole paskaduuneja. Suomalaisia ei kaikkiin hommiin edes otettaisi.
Vierailija kirjoitti:
Hain kerran kassalle töihin, mutta en päässyt. Sanoin kyllä ihan suoraan että tällainen homma ei minua kiinnosta, mutta rehellinenhän pitää olla.
Jos tietää, että pää ei kestä paskaduunia ilman siitä seuraavaa vakavaa masennusta, kannattaa työnantajalle olla rehellinen. Huijarisyndrooma ja tekohymy siihen paskaduunin päälle kun ei työnhaun vastoinkäymisten haurastuttamalle psyykelle hyvää tee.
Minulla ylikoulutuksen lisäksi esteenä on terveyssyyt, jotka estävät monet fyysiset työt ja käytännössä kaikki ulkotyöt.
Kyllä se vastuu opiskeluvalinnoista on myös henkilöllä itsellään. Jokainen osaa katsoa sen verran tilastoja tajutakseen, että tietyt koulutuspolut ovat erittäin huonoja valintoja työllistymistä ajatellen. Toki on kiva lukea sellaista mikä itseä kiinnostaa ja motivoi mutta järki pitää pitää päässä. En minäkään ihan innosta puhkuen opiskellut oman alani hommia mutta valitsin sen kuitenkin, koska työllisyystilanne ja palkka ovat hyviä. Ja työkin ihan kivaa, vaikkei se nyt mikään henkireikä olekaan.
Siis mistä noille kaikille löydettäisiin töitä, kerro se ap?
Ei voi palkata ketään, pelkästään oleskelemaan työpaikoille, palkan eteen pitää tehdäkin jotain.
Ei kunnilla ole mielettömästi käyttöä akateemisille.
Kuntien budjeteista menee suurin osa terveyspuolelle, siellä sitä porukkaa on liian vähän, mutta potilaita ja hoidettavia, vanhuksia ja sosiaalijuttuja aivan helvetin paljon.
Ei kannattaisi puhua aiheesta eikä tehdä aloituksia, jos ei käsitä asiasa yhtään mitään.
Mistä se kunta ottaisi rahat noiden palkkaamiseksi, kun ei ole tarpeeksi rahaa edes palkata sote- eli terveys-ja sosiaalipuolelle tarpeeksi henkilökuntaa.
Toimistopuolella kunnissa on jo liikaakin porukkaa.
Vierailija kirjoitti:
Suomessa koulutetaan liikaa ihmisiä liian pitkälle. Digitalisaatio ja robotisaatio vie töitä kaikilta aloilta koulutustaustasta riippumatta. Tulevaisuudessa 40-50% työikäisestä väestöstä on ilman työtä
Juuri näin. Itse kävi hyvä säkä ja pääsin kehittämään ohjlmistorobotiikkaa, jonka julkilausuttuna tavoitteena on "parantaa ja sujuvoittaa työntekijän rutiineja" tms. Todellisuudessa automaatio tullaan viemään asteittain juuri niin pitkälle kuin on mahdollista ja taloudellisesti järkevää. Jos työntekijä, jonka rutiineja automatisoidaan, nostaa esiin tämän täysin ymmärrettävän huolen, vakiovastaukseksi heitetään "robotiikka vain muuttaa työnkuvaa eikä vie työpaikkoja - se voi jopa luoda aivan uusia työpaikkoja!" Täyttä paskapuhetta, jonka kuka tahansa opistotason sihteerinkurssinkin käynyt "rutiinityöntekijä" ymmärtää.
Vierailija kirjoitti:
Jokainen kunta tarvitsee vähintään 10 akateemista naistutkijaa.
Ai mihin ja miksi just naisia?? Mistä palkka?
T. akateeminen (nais)tutkija
Vierailija kirjoitti:
No ei tartte mua ainakaan, kun olen koko ajan tehnyt käytännön työtä ja amiskoulutuskin löytyy.
FM
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Paljonko, ap, olisit valmis maksamaan tuloistasi veroa? Vai mistä ajattelit, että ne palkkarahat sivukuluineen otettaisiin? (Eikä vain palkkarahat vaan tarvittaisiin myös tiloja, laitteita, perehdytystä ym)
Mutta mitä maksaa se työttömyys sitten? (Ansidonnaiset korvaukset ym.)
Plus hukkaan heitetty yhteiskunnallinen koulutusinvestointi.
Et taida sen vertaa ymmärtää, että työttömyyskorvaukset maksaa valtio, ei kunta.
Kunta todellakin joutuu maksamaan työmarkkinatuesta jopa 50-100 %, riippuen työttömän työttömyyden kestosta.
Olisihan kunnossa tekemätöntä työtä, mutta ei taida kelvata kenellekään, akateemisille eikä akateemista tutkintoa omaamattomille eikä myöskään ammattiyhdistysliikkeelle eikä hallitukselle sovi, että tälle rakenteelliselle ongelmalle tehtäisiin jotain, niin otetaanpa velkaa ja vanhukset lojukoon vaipoissaan, roskat lojukoon ojissa ja lapset leikkiköön päiväkodeissa keskenään ja selvitelkööt riitansa itse ja opetelkoon pukemaan itse.
Vierailija kirjoitti:
Kyllä, kallis koulutus yhteiskunnan varoilla valuu hukkaan.
Tämä on iso ongelma. Kuntien työntekijöistä löytyy jo nyt täysin turhia paperinpyörittelijöitä, eikä sinne todellakaan kannata palkata lisää "asiantuntijoita". Mutta rokottaa työttömänä ihmistä, joka on kouluttautunut verovaroilla peruskoulun jälkeen 10-vuotta..
Asiassa voitaisiin kopioda lääkäriliittoa. Korkeakoulupaikkoja vähennetään 50-80%, jolloin sisäänpääsy on lähes mahdotonta ja arvostus nousee. Tällöin harvoille opiskelleille voidaan lähes taata työ. Käänteisesti lääkiksen paikkoja voitaisiin lisätä samassa suhteessa... väki vanhenee ja hoitohenkilökuntaa tarvitaan jatkuvasti.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minä, työtön akateeminen yritin tätä mutta luokkatovereilla ja opettajilla meni lopulliessti hermot minuun joka ei osaa edes käyttää porakonetta eikä tiedä kumpaan suuntaan ruuvi aukeaa.
Kiristyy kellon kulkusuuntaan, vastakkaiseen avautuu. Luulis olevan akateemiselle helppo muistaa teoriaa, vai pitääkö siellä vaan muistaa ne opiskeltavat asiat sen aikaa kunnes tentti on läpästy, sitte ei tarvitse enään muistaa vai? Lahopääteemikoksi hajamielistä opiskelijaa kutsusin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Siivojaksi, raksalle tai kaupan kassalle, kyllä ihmisen täytyy tehdä töitä myös oman koulutuksen ulkopuolelta, jos ei oman alan töitä ole! Ei ole paskaduuneja.
Onhan joku siivoaminen kotonakin ihan paskahommaa, kai se on sitten työnäkin.
Kyllä. Paskaduuni ei siitä muuksi muutu, vaikka joku muu kokisi sen ei-paskaduuniksi. Ratkaisevaa on se, miten työntekijänä itse sen kokee - ei sillä ole väliä, pitääkö naapuri minun työtäni merkityksellisenä.
Käyttäjä370599 kirjoitti:
Jos on opiskellut jotain hömppäpömppää esim. taidehistoriaa niin on ihan oikein, että jättää töiden teon niille järkevämmille. Tyhmyydestä sakotetaan, sanotaan.
Ei tarvi opiskella taidehistoriaa että jää työttömäksi. Tunnen esim. useita työttömiä diplomi-insinöörejä. Tosin osa heistä kouluttautuu uudelleen kun DI-tutkinto ei työllistänyt toivotulla tavalla.
AP:n linkittämässä artikkelissa on hyvä kommentti. Muutamille "eliittialoille", joilla työttömyys olematonta, ei kouluteta riittävästi ja samalla koulutetaan liikaa tradenomeja sekä insinöörejä, joista sitten isohko osa on työttöminä.
Myös koulutettavien taso laskee kun sisään pääsee maakunta-ammattikorkeakoulussa (tai jopa yliopistossa) lähes kuka tahansa lukiotutkinnon suorittanut.