Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Akateemisten työttömyys on suuri häpeä Suomelle --- miksi ei velvoiteta kuntia palkkaamaan kaikki?

Vierailija
25.01.2021 |

https://yle.fi/uutiset/3-11742982

Kuntien pitäisi palkata kaikki työttömät akateemiset töihin asiantuntijoiksi. Jokaiselle löytyy käyttöä.

Kommentit (115)

Vierailija
81/115 |
30.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Akateeminen nainen tässä terve. Olen 52-vuotias aineenopettaja. Aineeni on sellainen, johon ei ole työpaikkoja tarjolla. Silti kukaan ei ole puuttunut tämän alan opettajien ylikouluttamisern ja -ylitarjontaan. Toisin sanoen, yliopistosta valmistutaan suoraan työttömäksi. Itse tein vielä virheistä suurimman; jäin vuosiksi kotiäidiksi. Sieltä työelämään ponnistaminen on ollut erittäin vaikeaa. Ja kun ikää tulee lisää, niin ne vähäisetkin mahdollisuudet menevät. Aina on palkattu mieluummin nuoria opettajia kuin 50-vuotta täyttäneitä.

Asiaan: tekisin mitä vaan työtä, viis siitä mitä olen opiskellut. En pääse edes päiväkotiin työhön, koska olen akateeminen aineenopettaja. En ole lähihoitaja. En pääse siivoamaan, koska olen ylikoulutettu. En kertakaikkiaan saa hakemuksistani huolimatta työtä tääll päin Suomea. Tämä alue on synkintä työttömyysaluetta.

Olen työkykyinen ja työhaluinen nainen. Ikä yli 50. Humanistiaineenopettaja. Mistä työtä? Kertokaa vinkkejä.

Vierailija
82/115 |
30.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

AP on 💯 % oikeassa.

9 euro/päivä kuntouttavaan niin kun muutkin, mikli työttömyys pitkittyy kohtuuttomasti.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
83/115 |
30.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Akateeminen nainen tässä terve. Olen 52-vuotias aineenopettaja. Aineeni on sellainen, johon ei ole työpaikkoja tarjolla. Silti kukaan ei ole puuttunut tämän alan opettajien ylikouluttamisern ja -ylitarjontaan. Toisin sanoen, yliopistosta valmistutaan suoraan työttömäksi. Itse tein vielä virheistä suurimman; jäin vuosiksi kotiäidiksi. Sieltä työelämään ponnistaminen on ollut erittäin vaikeaa. Ja kun ikää tulee lisää, niin ne vähäisetkin mahdollisuudet menevät. Aina on palkattu mieluummin nuoria opettajia kuin 50-vuotta täyttäneitä.

Asiaan: tekisin mitä vaan työtä, viis siitä mitä olen opiskellut. En pääse edes päiväkotiin työhön, koska olen akateeminen aineenopettaja. En ole lähihoitaja. En pääse siivoamaan, koska olen ylikoulutettu. En kertakaikkiaan saa hakemuksistani huolimatta työtä tääll päin Suomea. Tämä alue on synkintä työttömyysaluetta.

Olen työkykyinen ja työhaluinen nainen. Ikä yli 50. Humanistiaineenopettaja. Mistä työtä? Kertokaa vinkkejä.

Humanistiaineenope + synkin työttömyysalue + ikää yli 50-v + ei-työkokemusta = noilla korteilla et vaan voi voittaa.

Täydennyskoutusta kehiin eli hommaat erkkaopen paperit kylkeen. Sitten hyvin pieni toivoa. Tai sitten muutat työn perässä.

Vierailija
84/115 |
30.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kaikki akateemiset, voi kunnalle palkata pesemään wc tiloja 👍

Kuntouttavaan työtoimintaan surutta niin kuin muutkin pitkäaikaistyöttömät 9 eurolla/päivä - karenssin uhalla.

Vanhustyö kiittää.

Vierailija
85/115 |
30.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Käyttäjä370599 kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kyllä se vastuu opiskeluvalinnoista on myös henkilöllä itsellään. Jokainen osaa katsoa sen verran tilastoja tajutakseen, että tietyt koulutuspolut ovat erittäin huonoja valintoja työllistymistä ajatellen. Toki on kiva lukea sellaista mikä itseä kiinnostaa ja motivoi mutta järki pitää pitää päässä. En minäkään ihan innosta puhkuen opiskellut oman alani hommia mutta valitsin sen kuitenkin, koska työllisyystilanne ja palkka ovat hyviä. Ja työkin ihan kivaa, vaikkei se nyt mikään henkireikä olekaan. 

Eikös tälläkin palstalla aaaaaina jankata, että missään nimessä ei kannata opiskella humanistisia aineita ja ei se valtsikkakaan ole hyvä.

Jos ei kiinnosta lääkis tai oikis, niin tekniikan alalle (insinööri) tai kauppikseen (ekonomi), ei missään nimessä mitään humanistihömppää. Aina sama virsi.

No mitäs lukee artikkelissa? Eniten työttömyys noussut ekonomeilla ja insinööreillä. 😅

Tässä huomaakin että sinulla ei ole koulutusta arvioida noita lukuja. Suhteellisilla luvuilla ei ole kauheasti merkitystä. Absoluuttiset luvut kertovat kokonaistilanteen. Jos Suomessa olisi yksi työtön ekonomi ja sitten joku toinen ekonomi jäisi työttömäksi, ekonomien työttömyys kaksinkertaistuisi :D

Ja tässä huomaa, ettet lukenut artikkelia johon kyseinen keskustelija viittaa.

"Korkeakoulutettuja työttömiä on noin 44 000 ja muita työttömiä 240 000 ilman lomautettuja.

Eniten työttömiksi on joutunut tradenomeja, ekonomeja ja insinöörejä."

Ei ollut kommentissa linkkiä mihinkään artikkeliin. Minä tässä nyt yritän vähän valaa järkeä tähän touhuun. Työelämä on vaikeutunut, siitä on tullut epävarmempaa ja työllisyystilanne heikkenee, mutta se, että täällä dippainssit valittaa, ettei töitä kertakaikkieen ole ja että "kaikki on samaa mieltä" on ihan sitä itseään. 

Siinähän viitataan ihan selvästi artikkeliin, ei mihinkään itse vapaasti tulkittuun tilastoon. Lukutaito?

Vierailija
86/115 |
30.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Häpeä on se, että koulutamme kalliilla ihmisiä työttömiksi kun oikeasti tarvitsemme putkimiehiä, bussikuskeja, hoitajia, rakennusväkeä, muurareita jne...

Niitä joudumme tuomaan ulkomailta kun olemme itsemme elitismissämme ajaneet tilanteeseen, että työtön poppanankudonnan maisteri on hienompi ihminen kun putkimies.

Vierailija
87/115 |
30.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kuntouttavaan työtoimintaan surutta niin kuin muutkin pitkäaikaistyöttömät 9 eurolla/päivä - karenssin uhalla.

Vanhustyö kiittää.

Ilman muuta ammattisuoja pois. Tutkinnot on tehty verorahoilla joten jotain on tehtävä niiden eteen,

Vierailija
88/115 |
30.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kouluttaudu varhaiskasvatuksen opettajaksi tai ihan vaan lähihoitajaksi.

Vierailija
89/115 |
30.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vanhustyö kiittää.

Näillä 9e/päivä töillä vääristetään markkinoita, luodaan osalle yrityksistä perusteetonta kilpailuetua, koska he pystyvät tarjoamaan halvemmalla kun työntekijöille ei tarvitse maksaa alan TES:in mukaan. Ja huononnetaan kaikkien alan työntekijöiden asemaa työmarkkinoilla. Jos on tarvetta ihmisille siivouksessa, kotihoidossa ja hoitoalalla, niin on varmasti myös varaa maksaa heille asiaan kuuluva palkka.

Jos halutaan näitä kokeiluja toteuttaa, niin kokeilun maksimikesto 2kk ja sen jälkeen pakottava velvoite työllistää ihan oikeaan palkkatyöhön jota ei voi purkaa ilman painavaa syytä. Jos on tarvetta kokeilijalle, niin eiköhän ole tarvetta tekijälle. Loppuu se hyväksikäyttö.

Vierailija
90/115 |
30.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ne piirtää keillä on kyniä, oli plakaateja tai ei.

Vierailija
91/115 |
30.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä ällöttää nämä puheet paskaduuneista.

Olen maisteri ja käyn kaupassa töissä, saatan hakea hampurilaisia paistamaan myös, koska keikkaa ei ole tarpeeksi. Moni tietokoneella tehtävä näppäimistön naputtelu on ikävää.... teen sitä päivätyökseni...

Vierailija
92/115 |
30.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos on opiskellut jotain hömppäpömppää esim. taidehistoriaa niin on ihan oikein, että jättää töiden teon niille järkevämmille. Tyhmyydestä sakotetaan, sanotaan. 

Sen vuoksi opiskelin yhteiskuntatieteiden perään toisen maisterintutkinnon tekniseltä alalta, jonka piti olla "varma työllistäjä" - varsinkin koska näin minusta tuli kovasti hehkutettu "poikkitieteilijä".

Ikävä kyllä, huomasin aika pian, että tuo hehkutus rajoittuu lähinnä akateemisen maailman kuplaan. Työantajia ylikoulutukseni tuntuu jopa säikäyttävän, varsinkin kun olen "erehtynyt" lisäksi hankkimaan lisäkoulutusta yliopiston järjestämiltä ammattillisilta täydennyskursseilta työllistymismahdollisuuksiani parantaakseni.

Vaatii aikamoista taiteilua yrittää jättää CV:stä "liiallisia" koulutuksia pois ilman, että syntyy selittämättömiä gäppejä (joita on toistuvan työttömyyden vuoksi muutenkin). Onneksi pystyn suhtautumaan tilanteeseen terveellä huumorilla, vaikka aika epätodelliseltahan ja suorastaan kafkamaiselta tämä välillä tuntuu. Kouluttautumiseeni on hassaantunut yhteiskunnan varoja järjetön määrä, mutta jos ei työpanos kelpaa, ei sitten. Itsetuntoni ei ole pelkästään työelämän varassa.

Suosittelen että lähdet ulkomaille. Itse olen myös ns. "poikkitieteellinen osaaja" eli minulla on valtiotieteiden maisterin tutkinnon lisäksi tietojenkäsittelytieteen kandi. Ja täällä Länsi-Euroopassa muuten tätä arvostetaan erittäin paljon eikä kukaan ole koskaan todellakaan kutsunut minua "ylikouluttautuneeksi"! 

Vierailija
93/115 |
30.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Älä naurata, ihan varmasti pääset siivoamaan. Isommassa kaupungissa löytyy kyllä aina siivoojan paikkoja. Itsekin olen ollut siivoojana akateemisella koulutuksella, kun tuossa viime laman kiristyessä meni työpaikka alta ja sitten ansiosidonnainenkin loppui, tein rakennussiivousta. Mielellään otavat luotettavia ja selväpäisiä siivoojia, koulutuksella ei ole väliä. 

Vierailija
94/115 |
30.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Huvittaa miten yliopistosta valmistuminen on joku meriitti. Sitten keitellään toimistolla kahvia ja parhaimmillaan päästään pyörittämään byrokratian rattaita jollain 3500€/kk tienesteillä, mikä vitsi.

Vierailija
95/115 |
30.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Akateemiset pitää uudelleenkouluttaa amiksessa käytännön töihin.

Minä, työtön akateeminen yritin tätä mutta luokkatovereilla ja opettajilla meni lopulliessti hermot minuun joka ei osaa edes käyttää porakonetta eikä tiedä kumpaan suuntaan ruuvi aukeaa.

Kiristyy kellon kulkusuuntaan, vastakkaiseen avautuu. Luulis olevan akateemiselle helppo muistaa teoriaa, vai pitääkö siellä vaan muistaa ne opiskeltavat asiat sen aikaa kunnes tentti on läpästy, sitte ei tarvitse enään muistaa vai? Lahopääteemikoksi hajamielistä opiskelijaa kutsusin.

Siinäpä se kun te rasvanäpit ette ymmärrä mitään muunlaista lahjakkuutta kun omanne. Itse ette pärjäisi päivääkään tehtävissä joissa moni akateeminen taas pärjää. "Oikea työ" on aina fyysistä työtä jne. t. eri

Vierailija
96/115 |
30.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Suomessa ovat maailman koulutetuimmat työttömät.

Vaiettu ongelma ja asia.

Yhteiskunnankin tasolta katsottuna täyttä järjettömyyttä ja inhmillisten voimavarojen tuhlaamista.

Kaveri kertoi, että meillä on siivoojina ulkomailta Suomeen muuttaneita lääkäreitä, diplomi-insinöörejä, maistereita jne.

Tänne halutaan houkutella lisää näitä kouluttautuneita, mutta miten hitsissä ei palkata ensin näitä jo tulleita.... Ei mitään järkeä päättäjien touhuissa. Chalmersista valmistunut dippainssi pesee vessoja..

Vierailija
97/115 |
30.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Akateemiset pitää uudelleenkouluttaa amiksessa käytännön töihin.

Minä, työtön akateeminen yritin tätä mutta luokkatovereilla ja opettajilla meni lopulliessti hermot minuun joka ei osaa edes käyttää porakonetta eikä tiedä kumpaan suuntaan ruuvi aukeaa.

Miksi tyhminkin amis oppii tuon asian kahdessa minuutissa, mutta akateeminen oletetusti älykäs ei?

Koska kaikki eivät ole motorisesti lahjakkaita. Kysymys kertoo paljon omasta älykkyydestäsi.

Vierailija
98/115 |
30.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuossa jutussa mainittiin tradenomien joutuvan työttömiksi. Eivät he ole akateemisia (nähneetkään).

Vierailija
99/115 |
30.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Suomessa ovat maailman koulutetuimmat työttömät.

Vaiettu ongelma ja asia.

Yhteiskunnankin tasolta katsottuna täyttä järjettömyyttä ja inhmillisten voimavarojen tuhlaamista.

Kaveri kertoi, että meillä on siivoojina ulkomailta Suomeen muuttaneita lääkäreitä, diplomi-insinöörejä, maistereita jne.

Tänne halutaan houkutella lisää näitä kouluttautuneita, mutta miten hitsissä ei palkata ensin näitä jo tulleita.... Ei mitään järkeä päättäjien touhuissa. Chalmersista valmistunut dippainssi pesee vessoja..

Niin se kaikki tieto ja taito, mikä sillä ihmisellä on valuu hukkaan.

Oikeasti pitäisi panostaa enemmän siihen, että luotaisiin kokonaan uusia innovaatioita ja työpaikkoja. Tulevaisuus ei näytä hyvältä, jos töitä ei ole korkeasti koulutetuille eikä matalasti koulutetuille. Globalisaatio, automatisaatio ja työpaikkojen katoaminen koskettaa kaikkia koulutuksesta riippumatta.

Vierailija
100/115 |
30.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse ainakin yritän lähteä Suomesta, jos työtä ei löydy valmistumisen jälkeen tai jos täytyy tehdä ameeban työtä. Ainoa huono puoli on, että olen tehnyt töitä samaan aikaan kuin opiskellut, mikä on venyttänyt opiskeluja ja pudottanut keskiarvoa, enkä tiedä, miten siihen suhtaudutaan ulkomailla.