Akateemisten työttömyys on suuri häpeä Suomelle --- miksi ei velvoiteta kuntia palkkaamaan kaikki?
https://yle.fi/uutiset/3-11742982
Kuntien pitäisi palkata kaikki työttömät akateemiset töihin asiantuntijoiksi. Jokaiselle löytyy käyttöä.
Kommentit (115)
Ilman kompetenssia akateeminen on vain muiden tiellä hidastamassa ja monimutkaisten teorioiden höpöttäjä. Jää turhat palaverit pitämättä ja työ 50% nopammin valmis.
Ei jatkoon.
Vierailija kirjoitti:
Niin no omalla alallani tämä on ratkennut sillä että ihmiset lähtee ulkomaille töihin jopa ennen kuin on kandin tutkinto valmis. Juuri kukaan ei ole palannut saati tehnyt maisterin tutkintoa loppuun. Yliopistolta on jäänyt saamatta mukavat rahat valmistuneista puhumattakaan Suomen menettämistä verotuloista, työpanoksesta, kulutuksesta ja syntyvyydestä mutta näidenhän muualle valumisella ei ole väliä kunhan ihmiset vain eivät ole työttömiä.
Tämä on mielenkiintoista, mistä alasta on kyse? Olisin itse jäänyt ulkomaille töihin, mutta halusivat että on tutkinto. Nyt oma lapsi lähdössä opiskelemaan, niin kiinnostaisi.
Ei soimaa omatunto, kun kuntani joutuu maksamaan puolet työmarkkinatuestani, onhan se rahamäärä vain yksikahdeksasosa alemman tason kunnallisen puoliturhan paperinpyörittäjäsuojatyöpaikkaisen palkkakustannuksista. Täällä ollaan valmiina vastaanottamaan töitä mistä vaan, vaan hiljaista on.
Eri kahjot julkaisee päivittäin vaikka kuinka älyttömiä otsikoita tällä palstalla.
Mutta näin tyhmää alustusta en ole ennen lukenut. En edes viitsi selventää. Ap on kertakaikkiaan turhaan koulutettu typeryyden huipentuma.
Vierailija kirjoitti:
Käyttäjä370599 kirjoitti:
Jos on opiskellut jotain hömppäpömppää esim. taidehistoriaa niin on ihan oikein, että jättää töiden teon niille järkevämmille. Tyhmyydestä sakotetaan, sanotaan.
Ei tarvi opiskella taidehistoriaa että jää työttömäksi. Tunnen esim. useita työttömiä diplomi-insinöörejä. Tosin osa heistä kouluttautuu uudelleen kun DI-tutkinto ei työllistänyt toivotulla tavalla.
Jutun tyyppi on maanrakennusalan DI. Täytyy kyllä sinänsä kummatella miten ei työllisty...
Vierailija kirjoitti:
Eri kahjot julkaisee päivittäin vaikka kuinka älyttömiä otsikoita tällä palstalla.
Mutta näin tyhmää alustusta en ole ennen lukenut. En edes viitsi selventää. Ap on kertakaikkiaan turhaan koulutettu typeryyden huipentuma.
Huumoriahan tuo aloitus on ja tarkoitettu nimenomaan ravistelemaan ja miettimään tätä koulutuksen yliarvostamista lähinnä kai.
Akateemisista työttömistä on muuten tosi vähän tutkimuksia. Ei ilmeisesti ole aihe, jota yliopistoissa tutkittaisiin...
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Akateemiset pitää uudelleenkouluttaa amiksessa käytännön töihin.
Minä, työtön akateeminen yritin tätä mutta luokkatovereilla ja opettajilla meni lopulliessti hermot minuun joka ei osaa edes käyttää porakonetta eikä tiedä kumpaan suuntaan ruuvi aukeaa.
Kiristyy kellon kulkusuuntaan, vastakkaiseen avautuu. Luulis olevan akateemiselle helppo muistaa teoriaa, vai pitääkö siellä vaan muistaa ne opiskeltavat asiat sen aikaa kunnes tentti on läpästy, sitte ei tarvitse enään muistaa vai? Lahopääteemikoksi hajamielistä opiskelijaa kutsusin.
Siinäpä se kun te rasvanäpit ette ymmärrä mitään muunlaista lahjakkuutta kun omanne. Itse ette pärjäisi päivääkään tehtävissä joissa moni akateeminen taas pärjää. "Oikea työ" on aina fyysistä työtä jne. t. eri
Kyse oli porakoneen käytöstä ja ruuvin pyörittämisestä, minkä osaa opetettu papukaijakin. Miksi esittää tyhmää, kun moni kuitenkin on jossain vaiheessa tehnyt ns. oikeaa työtäkin vaikka nyt alepan kassalla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minä, työtön akateeminen yritin tätä mutta luokkatovereilla ja opettajilla meni lopulliessti hermot minuun joka ei osaa edes käyttää porakonetta eikä tiedä kumpaan suuntaan ruuvi aukeaa.
Miksi tyhminkin amis oppii tuon asian kahdessa minuutissa, mutta akateeminen oletetusti älykäs ei?
Koska kaikki eivät ole motorisesti lahjakkaita. Kysymys kertoo paljon omasta älykkyydestäsi.
Joku simppeli duunarihomma ei vaadi motorista lahjakkuutta, voimistelu tai vastaava voi jo vähän vaatiakin.
Vierailija kirjoitti:
En ole koskaan elämässäni päässyt siivoojaksi tai kaupan kassalle vaikka olen vuosia hakenut. Jännä juttu. Nyt sitten iloisesti akateemisissa töissä.
Mä haluaisin akateemisena just niihin varastohommiin, mutta eivät ne ota. Kokemustakin löytyy, koska olen painanut aina duunia
Vierailija kirjoitti:
Akateemisista työttömistä on muuten tosi vähän tutkimuksia. Ei ilmeisesti ole aihe, jota yliopistoissa tutkittaisiin...
No, alapeukuttaja, linkkaapa tänne tutkimukset akateemisista työttömistä. Ei niitä montaa ole.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Siivojaksi, raksalle tai kaupan kassalle, kyllä ihmisen täytyy tehdä töitä myös oman koulutuksen ulkopuolelta, jos ei oman alan töitä ole! Ei ole paskaduuneja.
Siivoojat, raksatyöläiset, maatalouden kausityöläiset ja muut pienipalkkaiset tulevat ainakin Etelä-Suomeen Virosta, Venäjältä ja eri puolilta Itä-Eurooppaa. Heille nämä eivät ole paskaduuneja. Suomalaisia ei kaikkiin hommiin edes otettaisi.
Kyllä varmasti kelpaisi siivoojan homma tai mansikanpoimijan työ Sveitsissä 3000 €/kk palkalla minullekin.
Vierailija kirjoitti:
Hys, hys! Sitä ei ole olemassakaan, vaan koko Suomi on koulutettava, koulutus kannattaa, lisää ammattikorkeakouluja, helpotetaan kaikille sisäänpääsyä yliopistoon ettei tule välivuosia ja elinikäinen oppiminen...
Vierailija kirjoitti:
Olisihan kunnossa tekemätöntä työtä, mutta ei taida kelvata kenellekään, akateemisille eikä akateemista tutkintoa omaamattomille eikä myöskään ammattiyhdistysliikkeelle eikä hallitukselle sovi, että tälle rakenteelliselle ongelmalle tehtäisiin jotain, niin otetaanpa velkaa ja vanhukset lojukoon vaipoissaan, roskat lojukoon ojissa ja lapset leikkiköön päiväkodeissa keskenään ja selvitelkööt riitansa itse ja opetelkoon pukemaan itse.
Ei ole työttömistä kiinni. Tarvetta varmasti olisi, mutta kaupungilla ei ole rahaa palkata vakituisia työntekijöitä. Työttömiä on tarhoissa kyllä palkkatuella hoitamassa lapsia (sen maksaa valtio).
Että veronmaksajat palkkaisivat turhia ihmisiä, tekemään mitä ?
Kuuntelen lähinnä kuulokkeilla, joskus kaiuttimilla.