Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Kysymys äänikirjojen kuuntelijoille

Vierailija
22.01.2021 |

Jos kuuntelet paljon äänikirjoja, niin tässä tulee kysymys sinulle. Oletko antanut palautetta lukijoista ja jos olet, niin kenelle? Minusta tuntuu että haluaisin antaa, mutta pelkään ettei siitä ole hyötyä. Haluaako joku edes palautetta näistä? Tietääkö kukaan?

Kommentit (1286)

Vierailija
581/1286 |
13.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse en jaksa, hermo menee noissa jos yrittääkään kuunnella. Ne lukijat ovat liki kaikki järjettömän ärsyttäviä. Kirjaa ruudulta tai paperilta lukiessa voi lukea, mutta tuota pitäisi koko ajan kelata. Ei tule mitään. Nopeus ei ole koskaan oikea, enkä minä pystyisi pausettamatta ja kelailematta kuuntelemaan. Ei vain  ole minun juttuni. Tässä ketjua kahlatessani heräsi ihmetys siitä, onko audiona kuuntelu näin monille se ainoa tapa kuluttaa kirjoja? Mobiililaitteelle sovellus ja siitä lukemaan se eenä ja siinä se.  Ei tarvitse olla lukematta sitä milloin mitäkin Lucida Rileytä. 

Vierailija
582/1286 |
13.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olen kuunnellut vähän äänikirjoja, kärsimätön luonteeni ei tunnu sopivan siihen hommaan. Luen hotkimalla nopeasti ja kirjojen kuunteleminen tuntuu pitkäveteiseltä kidutukselta. 

Olen silti yrittänyt. Ajattelin joskus, että äänikirjat voisivat kehittää keskittymiskykyäni. Huomaan nyt että minulla on ollut aina, jo koulussa, ongelma kuunnella luennointia.  Kaikkein helpoimpia kuunneltavia on jostakin syystä ollut brittilukijoiden englanninkieliset kirjat. Ehkä oma kielentajuni ei ole niin herkäksi virittynyt niitä kuunnellessani.

Suomalaisissa lukijoissa on ollut jopa sellaisia tapauksia jotka takeltelevat lukiessaan ja ääni on tukkoinen. Ei hermo kestä. Huomasin jo kauan sitten, televisiokuuluttajia ja paikallisradioita kuunnellessani, että kestän enosimerkiksi yhdyssanavirheitä paremmin kirjoitetussa tekstissä kuin puhuttuna. Väärät ja kielen vastaiset painotukset repivät korvaa ja hermoja ihan hirvittävästi. Miksi tv-kuuluttaja ei pysty sanomaan kolmea lausetta painottamalla sanoja oikein?

Tv-kuuluttaja lausuisi sanan yhdyssanavirhe korostamalla "eloisasti" keskimmäistä sanaa yhdysSANAvirhe mutta pitäisi sanat vielä yhdessä. Paikallisradiojuontaja sanoisi kaksi sanaa korostaen ensimmäistä YHDYS sanavirhe.

Oletko pahasti autistinen? Jumituksessasi ei ollut mitään järkeä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
583/1286 |
13.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen antanut palautteen (asteikko 1-5) lukijalle ja kirjalle.

Suurin osa lukijoista on todella hyviä.

Muutama on liian teatraalinen, teennäinen tai liian hidas tempo. Näitä en lue ollenkaan.

Vierailija
584/1286 |
13.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Äänikirjojen kuuntelu on suosikkiharrastus. Annan useimmiten arvion (1-5) kirjalle ja lukijalle :)

Vierailija
585/1286 |
13.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen antanut palautteen (asteikko 1-5) lukijalle ja kirjalle.

Suurin osa lukijoista on todella hyviä.

Muutama on liian teatraalinen, teennäinen tai liian hidas tempo. Näitä en lue ollenkaan.

Voit nopeuttaa kirjaa itse. Silloin yleensä lukijakin kuulostaa vähemmän hirveältä.

Vierailija
586/1286 |
13.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Itse en jaksa, hermo menee noissa jos yrittääkään kuunnella. Ne lukijat ovat liki kaikki järjettömän ärsyttäviä. Kirjaa ruudulta tai paperilta lukiessa voi lukea, mutta tuota pitäisi koko ajan kelata. Ei tule mitään. Nopeus ei ole koskaan oikea, enkä minä pystyisi pausettamatta ja kelailematta kuuntelemaan. Ei vain  ole minun juttuni. Tässä ketjua kahlatessani heräsi ihmetys siitä, onko audiona kuuntelu näin monille se ainoa tapa kuluttaa kirjoja? Mobiililaitteelle sovellus ja siitä lukemaan se eenä ja siinä se.  Ei tarvitse olla lukematta sitä milloin mitäkin Lucida Rileytä. 

Jatkuva mobiililaitteen töllötys käy silmien päälle. Äänikirjat on käteviä muuta puuhaillessa. Ei oikein onnistu kirjan lukeminen tiskikonetta tyhjentäessä, pyykkikonetta täyttäessä tai siivotessa. Samoin automatkoilla ne on hyvä vaihtoehto musiikin kuuntelulle. Itse en voi auton kyydissä lukemaan matkustajanakaan, koska silloin iskee matkapahoinvointi.

Vierailija
587/1286 |
13.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jatkuva mobiililaitteen töllötys käy silmien päälle. Äänikirjat on käteviä muuta puuhaillessa. Ei oikein onnistu kirjan lukeminen tiskikonetta tyhjentäessä, pyykkikonetta täyttäessä tai siivotessa. Samoin automatkoilla ne on hyvä vaihtoehto musiikin kuuntelulle. Itse en voi auton kyydissä lukemaan matkustajanakaan, koska silloin iskee matkapahoinvointi.

Tämä. Myös näkövamma, lukivaikeus ja neurologiset ongelmat voivat estää lukemisen. Silloin äänikirjat ovat pelastus.

Vierailija
588/1286 |
13.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eiköhän luulisi, että huonojen lukijoiden kirjoja ei vain kuunnella, kai kustantajat jotain tilastoja näistä pitävät. Itsellä jää kirja kyllä ensimmäiselle sivulle, jos ääni ja tyyli eivät miellytä. Saatan olla jopa erityisen tarkka, jos äänesävy ei miellytä, en pysty kuuntelemaan.

Vierailija
589/1286 |
13.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos lukija ei miellytä, en jatka. Siirryn seuraavaan kirjaan.

Vierailija
590/1286 |
14.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eiköhän luulisi, että huonojen lukijoiden kirjoja ei vain kuunnella, kai kustantajat jotain tilastoja näistä pitävät. Itsellä jää kirja kyllä ensimmäiselle sivulle, jos ääni ja tyyli eivät miellytä. Saatan olla jopa erityisen tarkka, jos äänesävy ei miellytä, en pysty kuuntelemaan.

Joskus tai useinkin kustantajat vaativat saada käyttää lukijoita, jotka ovat saaneet paljon negatiivista palautetta. Vaikka tietäisivät, että kirja jää vähemmälle kuuntelulle lukijan takia. Joillakin lukijoilla on enemmän suhteita kustannusalaan kuin toisilla ja samoista töistähän kaikki taistelevat. Etenkin nyt, kun korona on vienyt näyttelijöiltä muut työt voi kilpailu olla veristä. Myös studiot suosivat tiettyjä lukijoita, esimerkiksi kavereitaan em. syistä. Kavereille rahaa ja silleen.

Tämä tieto on saatu alan sisäpiiristä.

Vierailija
591/1286 |
22.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Outi "vmp" Vuoriranta pilasi taas yhden kirjan. Voiko tympääntyneemmän ja vittuuntuneemman kuuloista lukijaa olla? Mitähän kirjailijat ajattelevat tämmöisestä luennasta? Olen itse toivottavasti tuleva kirjailija ja mun painajainen on, että kustantaja valitsee kirjalleni tämmöisen lukijan.

Vierailija
592/1286 |
22.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Joskus tai useinkin kustantajat vaativat saada käyttää lukijoita, jotka ovat saaneet paljon negatiivista palautetta. Vaikka tietäisivät, että kirja jää vähemmälle kuuntelulle lukijan takia. Joillakin lukijoilla on enemmän suhteita kustannusalaan kuin toisilla ja samoista töistähän kaikki taistelevat. Etenkin nyt, kun korona on vienyt näyttelijöiltä muut työt voi kilpailu olla veristä. Myös studiot suosivat tiettyjä lukijoita, esimerkiksi kavereitaan em. syistä. Kavereille rahaa ja silleen.

Tämä tieto on saatu alan sisäpiiristä.

Olen kuullut myös tästä kavereiden suosimisesta. Osasi lukea tai ei...

Vierailija
593/1286 |
22.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sain  asiakaslahjaksi valita kustantajalta äänikirjan ja sen sitten tein. En ole nyt päässyt paria sivua pidemmälle kuuntelemisessa. Lukija on ihan ok, kirja on ihan ok, mutta  äänikirja formaatti ei vaan sovi minulle. Onneksi kirjoja saa vielä paperille painettuna. 

Vierailija
594/1286 |
22.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minä olen kirjoitellut ketjuun ties kuinka monta viestiä ja ei audio suinkaan ole ainoa tapa. En tuputa äänikirjoja kenellekään, mutta en myöskään mene tee-aiheiseen keskusteluun ällistelemään, että miksi juotte vain teetä kun minä pidän vain kahvista.

Äsken kuuntelin samalla kun leivon. Seuraavaksi jatkan varmaan e-kirjan lukemista itse. Eri kirjaa kuin mitä kuuntelen, mutta näillä nykylaitteilla voi helposti myös vaihtaa lukutapaa siitä kohdasta mihin jäi.

Vierailija
595/1286 |
22.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En jaksa kahlata kaikkea läpi ketjusta, mutta alusta luin että täällä käytetään ei-natiiveja lukijoita. Onpa erikoista. Vinkiksi se että jos te luette / kuuntelette kuitenkin enkuksi, miksi ihmeessä käyttää mitään systeemiä missä niin tehdään? Menkää ja käyttäkää ne enkunkieliset enkunkielisistä palveluista! Scribd.com on halpa ja hyvä, sille on ilmainen hyvin hyvin helppo sovellus, ja käyttöönotto tosi helppoa sekä miljoonien valikoima. Sen saa pauselle helposti kun käy tilillä selaimesta ja asetuksiin. Siellä on aina uutuuksia suoraan äänikirjoina ja siellä saa molemmat sekä e-kirjat että äänikirjat samalla kympin kuukausimaksulla jos ne siellä sattuvat olemaan. Ei siellä ole mitään suomalaisia tankkaamassa enkuksi. Kaikista ei ole toki molempia versiota, mutta rajoittamaton käyttö on kympin kuussa.  Kuukauden ilmaisen koekäytön saavat kaikki. Se on helppo kuin mikä käyttää. Näytteen voi kuunnella tuosta vain. Sitten Amazon.comissa on mieletön valikoima ja Audiblestä löytyy.

Luonnollisestikaan suomalaiset eivät lue englanninkielisiä kirjoja vaan niissä on tietysti natiivit lukijat. Kritiikki koskee erisnimien ja sitaattien lukemista. Jos kuuntelen suomalaista kirjaa, en halua, että sen lukee minulla suomeksi joku britti. Tuntemattomassa sotilaassakin on jokunen venäjän ja saksan sana, suomenkielinen lukija on silti paikallaan.

Vierailija
596/1286 |
22.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

En pystynyt kuuntelemaan Rosa Liksomin Väylää kun lukijana oli joku murteen suhteen ei-natiivi joka paikitti sanoja aivan päin honkia. Luki kullä sinänsä oikein, mutta ääntämys oli niin epäaidon kuuloista. Ihan kauheaa.

Vierailija
597/1286 |
22.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En pystynyt kuuntelemaan Rosa Liksomin Väylää kun lukijana oli joku murteen suhteen ei-natiivi joka paikitti sanoja aivan päin honkia. Luki kullä sinänsä oikein, mutta ääntämys oli niin epäaidon kuuloista. Ihan kauheaa.

Sehän oli Anna Saksman? On saanut paljon kehuja nimenomaan natiivista ääntämisestä.

Vierailija
598/1286 |
22.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

500 000 kirjan valikoimasta löytyy helposti muuta luettavaa ja kuunneltavaa kuin Lucinda Riley. Genrerajoja voi kyllä helpommin venyttää, kun voi vain alkaa kokeilla jotain uudenlaista kirjaa ilman reissua kirjastoon saati investointia kirjan hankintaan.

Vierailija
599/1286 |
23.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sehän oli Anna Saksman? On saanut paljon kehuja nimenomaan natiivista ääntämisestä.

Mä pidän Anna Saksmanista! Liksomin "oma ääni".

Suurin osa lukijoista taitaa olla pk-seudulta ja se kuuluu puhetavassa. Etenkin mitä nuorempi lukija on. Vanhemmat lukijat saattavat hallita murteitakin.

Vierailija
600/1286 |
23.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Annoin n. vuosi sitten palautetta toiselle Suomen suurimmista kustantajista. Vastaus kuului "ikävää, ettet pidä" ja korjausliikettä ei luvattu tehdä. Kustantaja käyttää edelleen lukijoita, jotka eivät osaa ääntää edes ruotsia, eivätkä englantia ja lukijat painottavat tekstiä todella kummalla tavalla.

Olipa kummallista, ettei yhden av-mamman sana painanut tuon enempää. Kyllä olisi pitänyt antaa potkut heti sille tyypille, joka mielestäsi luki huonosti. 

Samalla tavallahan sinäkin olet aina saanut potkut. Yhden sinuun kohdistetun negatiivisen kommentin myötä.