Mies ei halua muuttaa yhteen ja käyttää teiniä tekosyynä
En tiedä mitä minun pitäisi tehdä. Olen kertaalleen eronnut ja kahden lapsen vuoroviikkoäiti, ja seurustellut vuoden nykyisen mieheni kanssa. Mies halusi heti tapailun alussa, että seurustella ja on vakuuttanut olevansa 100 % tosissaan ja rakastavansa minua. Olen sanonut, että minulla ei ole kiire muuttaa yhteen, mutta että haluan ehdottomasti yhteisen kodin ja jaetun arjen jossain vaiheessa. Kuvittelin, että näin voisi tapahtua esim. parin vuoden seurustelun jälkeen. En nauti tästä "yksinäisen naisen" arjesta vaan toivon jotain rinnalle ihan arkeen, en pelkästään viikonlopun tai lomien huippuhetkiin. Lisäksi asunnon jakaminen olisi taloudellisestikin järkevää. Tekee tiukkaa maksaa asumisesta yksin 1 200 euroa kuussa kun sen voisi jakaa. Välillä olen myös todella kovilla kun pyöritän lapsiperheen arkea yksin joka toinen viikko.
Nyt kysyin suoraan, että missä vaiheessa mies voisi kuvitella, että syventäisimme suhdetta ja muuttaisimme yhteen. Tai että meillä olisi edes joku tulevaisuuden suunnitelma, jos emme heti toimisikaan sen mukaan. Mies oli tiukkana, että muuttaa yhteen vasta 3,5 vuoden päästä. Syynä oli se, että hän haluaa asua yksin lastensa takia.
No tässähän juju piileekin. Miehellä oli kaksi yli parikymppistä lasta, jotka asuvat toisella paikkakunnalla yksin ja käyvät kotipaikkakunnalla ehkä muutaman kuukauden välein. Tuolloin asuvat äitinsä luona, jossa heillä on huoneet. Kotipaikkakunnalla on vain 17 vuotias teini, joka myös asuu äitinsä luona. Mies asuu yksin kaksiossa, ja poika on isänsä vuodesohvassa nukkuen yötä ehkä yhden yön kuukaudessa, parissa. En ymmärrä, miksi emme voisi muuttaa yhteen ja poika tarvittaessa yöpyä meillä ja isommat lapset vierailla täällä. Minun kaksi poikaani ja mies tulevat hyvin juttuun, samoin minä ja miehen lapset.
Aika rankalta tuntuu, että hylkäisin haaveet yhteiselämästä niinkin pitäksi aikaa kuin 3,5 vuodeksi. Ja mitä tämä kertoo miehen tunteista? Käykö niin, että odotan 3,5 vuotta ja sittenkään emme muuta yhteen.
Tuntuu vaikealta edes tavata nyt miestä, kun kaikki on nyt ihan toisin. Vielä eilen olin rakastunut ja luulin miehen myös olevan vakavissaan suunnittelemassa tulevaisuutta. Miten voin palata seurusteluun, kun tiedän, että tämä ei seuraavien vuosien aikana vakavammaksi muutu? Ja haaskaanko rakkauteni tähän mieheen, joka ei edes yritä löytää ratkaisua asumiskuvioihin - meillähän tilanne on moneen uusperheeseen nähden helppo. Ei ilmeisesti halua tarpeeksi olla kanssani, kun mitään vaivaa asioiden eteen ei halua nähdä.
Kommentit (189)
Jos asunto on liian kallis, niin vaihda pienempään ja halvempaan. Ei nainen ja kaksi lasta tarvitse sataa neliötä. Ilmeisesti tienaat sen verran hyvin,ettäet saa asumistukea ylisuuren asunnon kustannuksiin.
En usko, että ap tulee tänne mitään enää vastailemaan. Niin kovasti hänet teilattiin.
Itselleni oli silmiä avaavaa huomata, kuinka ymmärtäväisiä suurin osa täällä oli miestä kohtaan. Miehelle siis hyväksytään mukavuudenhalu ja naisen käyttö viikonlopun viihdykkeenä. Asenne toisen miehen lapsia kohtaan on myös laajalti tympeää.
Minusta ap on tosi vaativa. Ensinnäkin hän on seurustellut miehen kanssa vasta vuoden ja pohtii nyt jo yhteenmuuttoa, ihan hyvin voisi tutustua pidemmän aikaa ja nauttia kahdenkeskisestä ajasta. Toiseksi ymmärrän kyllä täysin, ettei miestä houkuttele muuttaa uusperhekuvioon, kun on saanut oman kasvatusurakkansa hoidettua. Olen nainen ja käyttäytyisin varmaan samoin kuin ap:n mies :D
Vierailija kirjoitti:
En usko, että ap tulee tänne mitään enää vastailemaan. Niin kovasti hänet teilattiin.
Itselleni oli silmiä avaavaa huomata, kuinka ymmärtäväisiä suurin osa täällä oli miestä kohtaan. Miehelle siis hyväksytään mukavuudenhalu ja naisen käyttö viikonlopun viihdykkeenä. Asenne toisen miehen lapsia kohtaan on myös laajalti tympeää.
Veikkaan, että aika moni vastaaja on asettunut naisena ap:n miehen asemaan ja miettinyt olisiko itse valmis muuttamaan uusperhekuvioon omien lasten aikuistuttua ja vastannut ei. En näe vastauksissa nais-mies-vastakkainasettelua.
Ap:n miehellä ei ole velvollisuutta muuttaa ap:n kanssa yhteen silloin, kun ap haluaa. Mies on sanonut, että yhteenmuutto on ajankohtainen 3,5 vuoden kuluttua. Ap voi miettiä onko tämä hänelle ok vai ei ole, ja tehdä sitten päätöksensä jatkaako miehen kanssa.
Vierailija kirjoitti:
Miksi kiirehtiä, jos teini on jo 17 v? Ei hän enää montaa vuotta yövy isänsä luona vaan muuttaa omaan huusholliin ja menee yöksi kotiinsa. Ehditte harkita yhteenmuuttoa sen jälkeen.
Saattaa yöpyäkin, riippuen ainakin siitä, kuinka kaukana tämä oma koti on.
Ymmärrän, miksi ap haluaa että mies muuttaisi yhteen. Ymmärrän, miksi mies ei halua muuttaa yhteen. Sitä en ymmärrä, miten tuo yhtälö saataisiin toimimaan.
Ap viittaa ensimmäisissä viesteissään suhteen vakavuuteen sillä, aikooko mies muuttaa yhteen vai ei. Minusta noilla ei ole mitään tekemistä keskenään. Suhde voi olla ns. vakava eli sitoutunut ilman yhdessä asumistakin.