Miten ratkaistaan? Hankinnat yhteishuoltajuudessa
Yksi lapsista aloitti uuden harrastuksen johon tarvitaan kohtalaisen arvokkaat välineet. Työkaverini lupasi myydä erittäin vähän käytetyt ja hyväkuntoiset tavarat edullisesti. Lapsi ilmoitti että hän ei käytettyjä huoli, iskä on luvannut että ostetaan uudet. Taustatietona sen verran että maksamme lasten kulut 50/50, ex tienaa vähintään tuplasti minuun verrattuna ja meillä on täysin eri arvot: minä suosin käytettyä ja kierrätän, ex ostaa uutta jos ei jaksa mennä vanhaa varastosta etsimään. Ikävä kyllä poika on kulkemassa iskän viitoittamaa tietä ja kritisoi avoimesti minua, vaikka toki hankin aina vain hyväkuntoista ja laadukasta.
Mutta niin, minulla ei ole varaa ostaa näitä kamoja uutena. Kyse ei ole mistään toisen hiostamista tavaroista vaan oikeasti ei ole tässä tapauksessa merkitystä sillä onko käytettyä vai ei. Välillä tuntuu että eksä tekee tätä ihan minua polkeakseen jotta pääsee sitten lapselle kehumaan että pihi äiti ei osta mutta hän ostaa.
Kuka tässä maksaa ja mitä, ja miten sinä toimisit?
Kommentit (28)
Sanoisin exälle ja pojalle että jos käytetyt ei kelpaa niin isä ostakoon uudet, mutta osallistut kuluihin vain sillä summalla joka olisi ollut puolet niistä käytetyistä vehkeistä.
Oletus: varusteet maksavat käytettynä 100 eur. Uudet maksavat 200 eur. Silloin sinä maksat 50 eur ja isukki maksaa 150eur.
Olitteko keskustelleet tästä etukäteen exäsi kanssa? Kannattaa sopia hankinnoista yhteisesti, ettei kumpikaan lupaa toisen selän takana mitään.
Vierailija kirjoitti:
Olitteko keskustelleet tästä etukäteen exäsi kanssa? Kannattaa sopia hankinnoista yhteisesti, ettei kumpikaan lupaa toisen selän takana mitään.
Emme olleet. Tilanne vain on se, että ex yrittää jatkuvasti maksattaa minulla ostoksia, joista ei ole sovittu ja jotka eivät mahdu budjettiini. Ja erimielisyydet laverrellaan lapsille, mikä sitten lyö kiilaa minun ja heidän väliin. Ap
Kumpi on lähivanhempi ja saa elatustukea? Hän maksaa tällaiset kustannukset.
4. jatkaa: toisaalta, jos isukki on luvannut ostaa uudet vermeet, niin isukki maksaa hela hoidon! Etenkin, jos luvannut keskustelematta kanssasi.
Mielestäni sinä maksat puolet siitä mikä käytettyjen varusteiden hinta olisi ollut, isä maksaa loput jos kerran haluaa uudet. Muuten maksatte harrastusmaksut puoliksi.
Lähivanhempi hoitaa, saa lapsilisät ja elatusmaksun.
Me tehdään niin että minä saan lapsilisät ja minä maksan lasten kulut, siis mm. harrastusvälineet. Jos lapsilisistä jää jotain, siirrän puolet lasten isälle. Jos lapsilisät ei riitä, pyydän puolet lasten isältä.
Lähivanhempi hoitaa, saa lapsilisät ja elatusmaksun.
Ihan selvyyden vuoksi sopisin niin että etä maksaa elarit, ettei tarvitse joka hemmetin hankinnasta yrittää sopia. Varsinkin kun teillä on näkemykset rahankäytöstä noin kaukana. Lähivanhempi voi vaatia elatusmaksujen maksamista, vaikka lapsi olisi 50/50 molempien luona. Siinä tehdään vaan se luonapitovähennys elatusmaksusta, riippuen lapsen iästä ja paljonko on kummankin luona per kk.
En oikeasti tiedä ketään kenellä tuo järjestely "maksetaan kaikesta puolet" olisi toiminut pidemmän päälle. Elatusmaksusysteemi on selkeämpi. Siinä otetaan kuitenkin lapsen harrastuksetkin huomioon ja ja voihan sitä sitten vielä isommista hankinnoista sopia erikseen. Tosin tässä vaiheessa etä voi lyödä rahahanat kiinni ja kieltäytyä maksamasta, koska elareiden lisäksi ei ole velvollinen mitään muuta maksamaan.
Vierailija kirjoitti:
Kumpi on lähivanhempi ja saa elatustukea? Hän maksaa tällaiset kustannukset.
Elareihin lasketaan "kohtuulliset harrastuskustannukset" automaattisesti ja sinne voi erikseen laskea harrastuskuluja, jos lapsella on joku harrastus, joka vaatii enemmän taloudellista panostusta. Jos nyt AP:n lapsi on vasta aloittamassa uutta harrastusta, ei tämän vaikutusta elareihin ole voitu tietenkään arvioida. Voihan olla, että jos elareita tarkistettaisiin, tuo harrastus saattaisi korottaa elareiden määrää. Nyt ei vielä tilanne taida ap:lla olla sellainen.
Ja tosiaan, mun mielipide on se, että jos käytetyt käyvät yhtä hyvin kuin uudet ja exä on se, joka ne uudet haluaa hankkia, sitten hänen on osallistuttava kuluihin enemmän tai ostettava ne välineet kokonaan itse.
Juridisesti asia on hyvin yksinkertaisesti säädetty. Muualla asuvan vanhemman ainoa velvollisuus on maksaa elatusmaksuja.
No jos ei varaa ole, niin sitten ei ole. Keskustelette asiasta ja kerrot, että sinun budjettisi venyy siihen, että pystyt maksamaan puolet käytettyjen hinnasta. On sitten lapsen ja isänsä asia, kelpaavatko ne käytetyt, vai ostaako isä sitten uudet (joista voit maksaa puolet siitä, mitä käytetyt olisivat maksaneet). Minkäs sille voi, jos on talous tiukalla. Ja henkilökohtaisesti en ymmärrä, miksi käytetyt eivät kelpaisi, jos tutulta saisi ostettua ihan ok kuntoiset.
Mikä laji? Esim luistimia, kypärää ja muita suojia en ostaisi käytettynä vaikka kuinka olisi vähän käytettyjä. Enkä myöskään suksia ja mailaa. Tiedä miten noita on kohdeltu ja kohta ne on rikki.
Meillä lapset siis asuvat puoliksi joten ei ole etä- tai lähivanhempaa eikä elatusmaksuja. Myös lapsilisät pannaan kahtia. Minun vastuulle on jäänyt vaatettaa ja kengittää lapset sekä hoitaa muut tylsät ja pakolliset ja isä sitten ostelisi mielellään kaikkea turhuutta, kuten matkamuistoja ja epäkäytännöllisiä vaatteita ja tavaroita, joista minunkin sitten pitäisi maksaa puolet. Sitten riidellään, isä loukkaantuu ja saattaa sanoa että no ei hänkään sitten maksa puolia silmälaseista tai talvikengistä... miksi minulla olisi oikeus päättää mikä on pakollinen ja tärkeä hankinta?ap
Vierailija kirjoitti:
Mikä laji? Esim luistimia, kypärää ja muita suojia en ostaisi käytettynä vaikka kuinka olisi vähän käytettyjä. Enkä myöskään suksia ja mailaa. Tiedä miten noita on kohdeltu ja kohta ne on rikki.
En erittele tätä. Kuten sanoin niin tässä tapauksessa käytetyt ovat lähes uudenveroiset eikä ole kypärä. Ap
Vierailija kirjoitti:
Me tehdään niin että minä saan lapsilisät ja minä maksan lasten kulut, siis mm. harrastusvälineet. Jos lapsilisistä jää jotain, siirrän puolet lasten isälle. Jos lapsilisät ei riitä, pyydän puolet lasten isältä.
Meillä sama homma, ja toimii ihan ok.
Välillä kyllä tulee hiukan vääntöä, kun lapsilisän saaja yrittää hillottaa loppuosaa itselleen, jos ollut ns hankintavapaa kk.
Lapset kuitenkin 50/50, niin ruokakulut yms menee jo puoliksi.
Vinkkejä?