Nainen! Jaksatko/pystytkö vetämään leukoja?
Naisille leukojen vetäminen on kuulemma lähes mahdotonta, suurin osa ei saa edes yhtä vedettyä ja kaksi on jo hyvä saavutus.
Sinä joka pystyt vetämään edes yhden, saati enemmän, minkä ikäinen, pituinen ja painoinen olet? Oletko aina jaksanut vetää leukoja, vai opetellut/treenannut vasta aikuisena? Montako vedät niin, että päästät kädet suoraksi alhaalla, etkä vain nitkuta kyynärpäät koukussa?
Tämän mukaan se, etteivät naiset saa vedettyä leukoja, johtuu miehiä alemmasta teststeronitasosta.
"Daytonin yliopiston tutkijat halusivat selvittää, miksi naisten on niin vaikea tehdä tätä yksinkertaiselta näyttävää liikesarjaa. Koehenkilöinä oli 17 normaalipainoista naista, jotka eivät alkutilanteessa pystyneet tekemään yhtäkään leuanvetoa. Naiset treenasivat kolmena päivänä viikossa kolmen kuukauden ajan leuanvetoon käytettäviä lihaksiaan. He myös treenasivat aerobisia harjoitteita, jotta kehon rasvaprosenttia saataisiin vieläkin alemmas.
Harjoituskauden jälkeen naisten ylävartalo oli vahvistunut 36 prosentilla ja kehon rasvaprosentti on alentunut keskimäärin kahdella prosentilla. Mutta kun leuanveto-testipäivä koitti, vain neljä näistä 17 naisesta pystyi tekemään yhden leuan. Loput 13 eivät onnistuneet tekemään siis yhtään leuanvetoa.
- Rehellisesti luulimme, että kaikki heistä pystyi tekemään sen yhden, professori ja yliopiston dekaani Paul Vanderburgh kertoo ihmeissään."
https://www.voice.fi/terveys-ja-hyvinvointi/a-51508
Minä olen 37 v, 163 cm 53 kg, ja olen aina jaksanut vetää leukoja, edes sen 1-2. Meillä oli kotona leuanvetotanko, joten tuli ihan ohimennen vedettyä edes se yksi edes kerran viikossa. Nykyisin vedän 10, nuorempana vielä enemmän, enkä ihan ymmärrä, mikä tuossa liikesarjassa on sellainen asia, ettei muka edes sitä yhtä saisi, ellei ole ihan jäätävä läski. Normalipainoiselta luulisi onnistuvan?
Kommentit (101)
Olen 50v mies, painoa 110kg, saan 12 leukaa vedettyä myötäotteella. Outoa etteivät urheilulliset, kevytrakenteiset nuoret naiset onnistu tekemään sitä ensimmäistäkään leukaa. Tosin naisista tuntuu varmasti yhtä omituiselta, miten me miehet olemme niin jäykkiä(venyttelyssä).
Vierailija kirjoitti:
Saat joka puolelta kuulla? Olen harrastanut crossfitiä kuusi vuotta ja kyllä saan vedettyä leukoja, 8 putkeen on ennätykseni. Suurin osa treenikavereistani käyttää kuminauhaa, mutta kyllä osa saa leukoja ilmankin, ainakin kippaamalla. Osa käyttää myös lisäpainoja tässä. Yksi ystäväni (nainen)vetää kymmeniä leukoja, on hoikka mutta erityisesti yläkropasta lihaksikas.
Naisten logiikkaa: Harrastan tankotanssia voimaa löytyy. Harrastanut 6v crosfittiä voimaa löytyy.
Ps. ne on epäpuhtaita muscleuppeja, jotka tehdään kippaamalla.
Olen 43, lapsesta saakka vetänyt leukoja. Isä maksoi joskus markan per leuka. Lapsena sain ehkä 7. Ennätys on 18-vuotiaana 20 leukaa. Joskus alle nelikymppisenä treenasin muscleupia varten kesän, ja sen seurauksena sain 18, mutta muscleupia en saanut läheskään. :D
Treenaamatta olen aina aikuisena saanut kymmenenkunta. Vastaotteella paremmin. Myötäotteella aina muutaman vähemmän. Nyt harrastan kiipeilyä, joten leanvetovoimat pysyy siinä.
Minulla ei ole muuten mitenkään vahva ylävartalo, penkkipunnerruksessa olen keskinkertainen ja kädenväännössä myös. Paljolti ns. lahjakkuudet on mittasuhteista kiinni, eli hartioiden leveys, käsien pituus, kämmenen koko suhteessa tankoon jne.
Olen 157 cm pitkä ja painan noin 53 kiloa.
Leuanvedossa minulla on jo lapsena opittu hermotus ja tekniikka, joten uskon että kuka tahansa joka treenaa itselleen leuanvetotekniikan, pystyy jatkossa treenaamatta vetämään ainakin pari.
Se ylen toimittajahan sai ammattilaisen ohjaaman treenijakson jälkeen vaikka kuinka monta. Kuka kaivaa jutun. En hetkeäkään usko, että kyseessä olisi mikään testosteroniasia, vaan erilaiset välitykset, tekniikkatreenin ja lihasten puute sekä myös isompi rasvaprosentti kuin miehillä. Ei ole ollut testosteronia lapsena eikä nyt. On yllättävän selkeä ero, jos lihon tai laihdun pari kiloa. Leuat korreloivat selvästi kehonpainon kanssa.
Naiset ovat kyykyissä hyviä, mutta siinä kehon paino ei ole yhtä merkittävässä roolissa, lihavuudesta on jopa etua. Leuoissa rasvaprosentti vaikuttaa kovasti, ja sen huomaa miehistäkin.
Vierailija kirjoitti:
Olen 43, lapsesta saakka vetänyt leukoja. Isä maksoi joskus markan per leuka. Lapsena sain ehkä 7. Ennätys on 18-vuotiaana 20 leukaa. Joskus alle nelikymppisenä treenasin muscleupia varten kesän, ja sen seurauksena sain 18, mutta muscleupia en saanut läheskään. :D
Treenaamatta olen aina aikuisena saanut kymmenenkunta. Vastaotteella paremmin. Myötäotteella aina muutaman vähemmän. Nyt harrastan kiipeilyä, joten leanvetovoimat pysyy siinä.
Minulla ei ole muuten mitenkään vahva ylävartalo, penkkipunnerruksessa olen keskinkertainen ja kädenväännössä myös. Paljolti ns. lahjakkuudet on mittasuhteista kiinni, eli hartioiden leveys, käsien pituus, kämmenen koko suhteessa tankoon jne.
Leuanvedossa minulla on jo lapsena opittu hermotus ja tekniikka, joten uskon että kuka tahansa joka treenaa itselleen leuanvetotekniikan, pystyy jatkossa treenaamatta vetämään ainakin pari.
Lisään, että "treenaamatta" tarkoitti leuanvetoa treenaamatta, pari kertaa vuodessa kokeillen. Toki aina jotain urheilua olen harrastanut.
Hattu pois päästä naiselle joka vetää 5 puhdasta leukaa. Olen 20v käynyt punttisalilla ja ehkä yhdenkäden sormilla voi laskea naiset jotka ovat yli kolme leukaa vetäneet.
Tosi harva nainen pystyy vetämään oikeita leukoja.
Mulle tuo on aina ollut ihan mahdoton liike. Ihan hyvät voimat kyllä on muuten ja harrastan liikuntaa lähes joka päivä. Käsivarret on vaan rakenteellisesti liian pienet.
Vierailija kirjoitti:
Hattu pois päästä naiselle joka vetää 5 puhdasta leukaa. Olen 20v käynyt punttisalilla ja ehkä yhdenkäden sormilla voi laskea naiset jotka ovat yli kolme leukaa vetäneet.
Eli Sanna Marinille.
No kaivoin nyt itse tämän jutun ylen naistoimittajan leuanvetokehityksestä.
https://yle.fi/aihe/artikkeli/2014/09/26/paljastus-nain-toimittaja-kehi…
Vierailija kirjoitti:
Leuanveto on tekniikkalaji. Kun opin aktivoimaan selän lihakset, meni kerralla kolme.
Olen 177 ja 80kg, eli en ihan kevyt nainen.
Leukojen veto vaatii kyllä puhdasta voimaa ja lihaskestävyyttä,ei siinä hyvä tekniikka auta jos niitä ei ole.
Sanna marin vetää leukoja ja juoksee cooperissa 3000m ja on nätti toisin kuin palsta mammat.
Mikään ei ollut koulussa kiduttavampaa kuin se, kun killuttiin puolapuissa ja otettiin aikaa. Ihan jo se, että sai näpit pysymään sen puolan ympärillä. En tiedä miksi ihmeessä alkaisin aikuisena treenaamaan jotain noin kiduttavaa, kun oikeasti kivoja lajeja on vaikka kuinka paljon.
Vierailija kirjoitti:
No kaivoin nyt itse tämän jutun ylen naistoimittajan leuanvetokehityksestä.
https://yle.fi/aihe/artikkeli/2014/09/26/paljastus-nain-toimittaja-kehi…
Keskustelen nyt itseni kanssa. Tämä nainen ei kolmen kuukauden aikana nollasta leuasta kahteenkymmeneenyhteen kappaleeseen ollut saanut yhtään lisää lihasmassaa, mutta kuvan perustella hän oli jo valmiiksi sutjakka joten ei tarvinnut lisää ylävartalon lihasmassaa kompensoidakseen painoaan.
Väitän etten pystyisi tuota tekemään vaikka kuinka treenaisin. Jalkalihakset mulla on hyvät.
Vedän leukoja yleensä lisäpainoilla. Ei sitä painoa paljon ole, tällä hetkellä 7,5 kiloa :) Sillä teen 6-8 toiston sarjoja.
Leuanvedossa tärkeintä on suhteellinen voima. Mitä kevyempi itse on, sitä helpompi on tietenkin itseään nostaa. Mä painan 55.
En ole koskaan onnistunut, kulloisestakin painosta riippumatta. Enpä silti ole juuri tuota liikettä koskaan harjoitellutkaan.
Vierailija kirjoitti:
Öööhh... no kyl se testosteroni vaikuttaa aika paljon. Oon nyt vuoden treenannut 3-4 kertaa viikossa. Lähtötilannetta voi kuvailla nollaksi, jaksoin tehdä 2 miesten punnerrusta. Leukoja en ollut tehnyt ikinä. Nyt punnerruksia menee 30 ja leukoja 5. En osaa sanoa hermotuksesta, ehkä se on huomaamatta kehittynyt, kun harrastan kiipeilyä, itse koin lähinnä asian siten, että yks päivä kiipeillessä musta tuntui siltä, et jaksaisin vetää leuan. Ja sit jaksoin. Enemmänkin tuntui siltä, et yläkropas oli vihdoinkin tarpeeksi voimaa. En kokenut et tekniikalla olis ollu nii isoa merkitystä. Toki sit ku vetää enemmän, nii varmaa coren ym. Pito vaikuttaa.
Mut nii oma ukkoni ei treenaa yhtää ja hän on heittämällä vahvempi kuin minä. Kehonpainon liikkeissä ollaan tasoissa leukojen suhteen, punnerran varmaan enemmän, painoissa mun ykkösmaksimi on hänen lämmittelypaino. Massaeroa on, mut luulen et kyse on vaan hänen mahapallerosta, luulen et hänen ideaalipaino on lähellä mun painoa.
Leuanveto on tekniikkalaji. Kun opin aktivoimaan selän lihakset, meni kerralla kolme.
Olen 177 ja 80kg, eli en ihan kevyt nainen.