Nainen! Jaksatko/pystytkö vetämään leukoja?
Naisille leukojen vetäminen on kuulemma lähes mahdotonta, suurin osa ei saa edes yhtä vedettyä ja kaksi on jo hyvä saavutus.
Sinä joka pystyt vetämään edes yhden, saati enemmän, minkä ikäinen, pituinen ja painoinen olet? Oletko aina jaksanut vetää leukoja, vai opetellut/treenannut vasta aikuisena? Montako vedät niin, että päästät kädet suoraksi alhaalla, etkä vain nitkuta kyynärpäät koukussa?
Tämän mukaan se, etteivät naiset saa vedettyä leukoja, johtuu miehiä alemmasta teststeronitasosta.
"Daytonin yliopiston tutkijat halusivat selvittää, miksi naisten on niin vaikea tehdä tätä yksinkertaiselta näyttävää liikesarjaa. Koehenkilöinä oli 17 normaalipainoista naista, jotka eivät alkutilanteessa pystyneet tekemään yhtäkään leuanvetoa. Naiset treenasivat kolmena päivänä viikossa kolmen kuukauden ajan leuanvetoon käytettäviä lihaksiaan. He myös treenasivat aerobisia harjoitteita, jotta kehon rasvaprosenttia saataisiin vieläkin alemmas.
Harjoituskauden jälkeen naisten ylävartalo oli vahvistunut 36 prosentilla ja kehon rasvaprosentti on alentunut keskimäärin kahdella prosentilla. Mutta kun leuanveto-testipäivä koitti, vain neljä näistä 17 naisesta pystyi tekemään yhden leuan. Loput 13 eivät onnistuneet tekemään siis yhtään leuanvetoa.
- Rehellisesti luulimme, että kaikki heistä pystyi tekemään sen yhden, professori ja yliopiston dekaani Paul Vanderburgh kertoo ihmeissään."
https://www.voice.fi/terveys-ja-hyvinvointi/a-51508
Minä olen 37 v, 163 cm 53 kg, ja olen aina jaksanut vetää leukoja, edes sen 1-2. Meillä oli kotona leuanvetotanko, joten tuli ihan ohimennen vedettyä edes se yksi edes kerran viikossa. Nykyisin vedän 10, nuorempana vielä enemmän, enkä ihan ymmärrä, mikä tuossa liikesarjassa on sellainen asia, ettei muka edes sitä yhtä saisi, ellei ole ihan jäätävä läski. Normalipainoiselta luulisi onnistuvan?
Kommentit (101)
Ei naisia kiinnosta leukojen vetäminen.
Kummasta puhutaan pull-up:sta (myötäote) vai chin-up:sta (vastaote), joista kuulemma se myötäotteella tehty olisi oikeaoppinen leuanveto? Vastaotteella olen joskus saanut, myötäotteella en ikinä. Nykyään en saa yhtään, ihan puhtaasti treenaamattomuuden ja ylipainon yhdistelmän takia.
Minä vedin joskus vuosikymmen sitten, kun olin kuivassa ja tosi tikissä kunnossa, kymmenen leukaa. Tuli aina entisen kerrostalon röökipartsilla harjoiteltua, siellä kun oli sellainen jokin matonripustustanko.
Jäi sitten samalla se treeni kuin tupakointikin. Nykyään en varmana saisi yhtään.
Vierailija kirjoitti:
Kummasta puhutaan pull-up:sta (myötäote) vai chin-up:sta (vastaote), joista kuulemma se myötäotteella tehty olisi oikeaoppinen leuanveto? Vastaotteella olen joskus saanut, myötäotteella en ikinä. Nykyään en saa yhtään, ihan puhtaasti treenaamattomuuden ja ylipainon yhdistelmän takia.
Leukojahan voi vetää vastaotteella, myötäotteella tai noiden välimuodolla eli toinen käsi vasta- ja toinen myötäotteella. Vastaotteellahan niitä yleensä vedetään (ainakin kilpailuissa), mutta kyllä minä myötäotteellakin onnistun vetämään sen 9 kpl. Mutta ilmeisesti naiset eivät saa edes vastaotteella vedettyä ainuttakaan?
Tähän ketjuun ei nyt näytä naisten kommentteja tulevan, vaan ainoastaan miehet jaksavat tulla paikalle mölisemään jotain aiheen vierestä. Miksi näin? Kiitos ketjun uppaamisesta, mutta kommenttienne sisältö voisi olla vähän järkevämpää. Jos sellaista voi tältä palstalta edes toivoa, kun se vaikuttaa leuanvetojakin mahdottomammalta asialta.
Mutta kun täällä kerran on miehiä kommentoimassa, niin kertokaa toi omat tuloksenne. Onnistuuko leuanvedot millään otteella, ja jos onnistuu, niin kertokaa oma ikä, pituus ja paino?
Tuo 5. viesti siis aloittajan kirjoittama.
33v, 172cm ja 59kg. Olen teinistä asti ollut saman painoinen ja pituinen, mutta vasta kolmekymppisenä saanut leukoja vedettyä ja sitä on pitänyt harjoitella. En ole koskaan ollut erityisen voimakas ja varsinkin ylävartalossa ei juurikaan ole ollut lihasta. Jotenkin se ei vain aikaisemmin ole lähtenyt sieltä nousemaan, vaikka aina olen ollut kevyt. Nykyisin saan viisi leukaa ja se on ollut työn ja tuskan takana.
Minä vedin yhden epäpuhtaan leuan silloin, kun juoksin puolimaratonin alle kahteen tuntiin ja BMI oli 20. Nykyään ei mene yhtään.
Mies vetää varmaan 15, ja juoksee pikkuisen nopeammin.
Parhaimmillaan (eli 20kg sitten) on mennyt treenaamatta seitsemän. Olen ollut aina vahva ylävartalostani.
No onhan tuokin tapa kokea ylemmyyttä.
31v, 170cm ja 70kg. En saa yhtäkään leukaa ilman avustusta, vaikka aktiivisesti käyn salilla. Painostani toki osa on ihan rasvaa mutta kyllä siellä lihastakin on. Voima vaan mulla on jaloissa. En tosin ole leukoja kauhean useasti treenaillutkaan, mutta tarkoituksena jossain vaiheessa ottaa paremmin ne treeniin mukaan, sillä haluaisin edes sen yhden saada ilman kuminauhaa apuna.
Aina olen voinut vetää ainakin pari, vaikka suurin osa liikunnasta on ollut pelkkää hyötyliikuntaa. Alipainoinen olen aina ollut, joten se tietysti auttaa asiaa.
Vierailija kirjoitti:
Harmi, että koet tästä alemmuutta.
Joskus yläasteikäisenä olen vetänyt muistaakseni 28 leukaa puolessa minuutissa. Nyt vuosikymmeniä leukoja tekemättä palokunnan testissä meni 4 leukaa..10 leukaa menisi 2vk treenillä.
mies52v
Vierailija kirjoitti:
Niin. Aloituksessahan todettiin, että leuanveto vaatii suurta ylävartalon voimaa suhteessa kehonpainoon, mikä on naissukupuolella harvinaista.
Mitä keskusteltavaa tässä on?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eri vastaaja, mutta mieti nyt jotain muuta taitoa tämän leuanvedon tilalle, niin ymmärrät kuinka absurdi aloituksesi on. ”Cooperin testissä tosi harva nainen juoksee yli kolme tonnia. Miksi? Minä ainakin juoksen. Keskustelua, kiitos!”
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Oletko itse ap? Olit tai et, niin eikö tuo avausviesti sinun mielestäsi ole ylimielinen? Vähän sama kuin minä laulutaitoisena tulisin palstalle tekemään avauksen, jossa ihmettelisin muiden laulutaidottomuutta.
Olen 154cm ja 50kg, aina olen saanut vähintään yhden leuan vedettyä, parhaimmillaan jotain kymmenen luokkaa kun treenasin leuanvetoa, äkkiä se määrä lähti kasvuun. Samaa olen ihmetellyt kuin aloittaja että miten voi olla niin vaikea asia hyväkuntoisillekin naisille. Varmaan kukaan kavereistani ei ole koskaan saanut yhtäkään vedettyä, yksi treenasi jonkun vuoden ajan ja sai sitten lopulta yhden leuan.
Kun kerran täydennysviestissä kysyttiin miestenkin tuloksia;
188 cm / 90 kg armeijassa 19v-20v, kuntotestissä yksi laji on leuanveto. 15 taisi tulla tehtyä, eli maksimipisteisiin oikeuttava tulos. Tuohon aikaan harrastin liikuntaa aktiviisisesti, mikä selittää tuloksen.
Nykyisin 188 cm / 80 kg 33v, aina joskus tulee pysähdyttyä leuanvetotangon kohdalla ja sellaiset 4 saan tehtyä kylmiltään.
Lapsena pikkusiskoni hallitsi perheen leuanvetotilastoja. Muistini mukaan +10 oli tulos. Ei nyt varmaan mitään ihan puhtaita suoritteita, mutta kuitenkin.
Onpa teillä kummalliset pohdinnat aiheet. No minäpä selvennän asiaa.
Naisissa on suhteessa enemmän rasvaa ja vähemmän lihasta kuin miehissä. Lisäksi paino jakautuu erilailla. Naiset eivät useinkaan osaa hallita ylävartalonsa lihaksistoa leuanvetoon vaadittavalla tavalla, eli yritetään vetää niitä leukoja pelkästään käsivoimilla, eikä osata ottaa esimerkiksi selkää mukaan työhön.
Naiset treenaavat ykeensä muuta kuin ylävartaloa, eivätkä harjoittele leuanvetoon tarvittavia tekniikoita ja voimaa.
Auttoiko?
Leukoja voi harjoitella jumppakuminauhalla avustettuna ja vaihtaa aina ohuempaan kun menee esim. 10.
En tiedä miksi tuossa höpötutkimuksessa on treenattu jotain ihan muita liikkeitä. Leuanvetotulos paranee vetömällä leukoja (duh).