Levoton Tuhkimo-elokuva Dingo-yhtyeestä on yllättävän mainio ajankuvaus - suosittelen !
Yllätti tosiaenkin an miten hyvä elokuva olikaan. Dialogi oli selkeää ja näyttelijät hienosti valittu rooleihinsa. Puvustus, kampaukset, lavastus - kaikki huolella mietitty.
Ohjaus ja käsikirjoitus pysyi kasassa. Alusta loppuun - pitkästä aikaa nautin suomalaisesta elokuvasta!
Alla suora linkki elokuvaan Yle Areenaan mistä näkee jos kiinnostaa
https://areena.yle.fi/1-65627075
Kommentit (25)
Tulee myös tänään teeveestä YleTema Femmiltä klo 12.
Näyttelijät lukee hyvin Porin murretta mutta eivät osaa ääntää sitä...
Tuonkin elokuvan esittäminen maksaa Ylelle monta kymmentä tuhatta ja tekijätiimi kiittää
Tuohon aikaan ei pidetty minään jos lapsia kuritti remelillä (kuten tuo Perttipoikakin sai lapsuudessaan kuritusta isältään). Ihan karseaa väkivaltaa lasta kohtaan.
Vierailija kirjoitti:
Näyttelijät lukee hyvin Porin murretta mutta eivät osaa ääntää sitä...
Tuonkin elokuvan esittäminen maksaa Ylelle monta kymmentä tuhatta ja tekijätiimi kiittää
Kyllä mä tykkään että hyviä suomi-elokuvia näytetään. Tämä on hyvä elokuva ja kannattaa katsoa. Dingo teki musiikkihistoriaa.
Mä olen elänyt ensimmäisen vuoteni Porissa, mutta vierailin kuitenkin usein mummulassa siellä. Tunnistan siis Porin murteen, joka on hyvin hauska ja eloisa länsimurre, mutta en osaa enää itse puhua sitä. Muistan vielä Dingo-huumankin sifonkihuiveineen hyvin, vaikka en itse lähtenyt siihen silloin aikoinaan. Mulle jokin tuossa elokuvassa tökki ja paljon. Pääosan esittäjä oli hyvä. Musta tuntuu, ettei Neumannin neroutta ole vieläkään tajuttu.
Nostalgiaa... oi nuoruus voi elämä.
Nämä sanoitukset on todella erittäin hyviä. Ei vaan hoeta samaa lausetta, vaan niissä on todellista, kaunista ja taitavaa lyriikkaa.
Vierailija kirjoitti:
Tuohon aikaan ei pidetty minään jos lapsia kuritti remelillä (kuten tuo Perttipoikakin sai lapsuudessaan kuritusta isältään). Ihan karseaa väkivaltaa lasta kohtaan.
Se tuli kyllä elokuvassa hyvin esiin, miten se väkivalta vaikutti poikaan. Suhde isään mureni siinä hetkessä, eikä parantunut enää koskaan. Oli ehkä elokuvan parasta antia.
Vierailija kirjoitti:
Nämä sanoitukset on todella erittäin hyviä. Ei vaan hoeta samaa lausetta, vaan niissä on todellista, kaunista ja taitavaa lyriikkaa.
Kyllä. Nipa oli runoilija.
Vierailija kirjoitti:
Dingo on syystäkin klassikkomusaa. Erinomainen laatu yhdistettynä omaperäiseen tyyliin kestää aikaa.
Vierailija kirjoitti:
Ei kyllä leffan lookit olleet näin makeita. Noi hiukset ja niittivyöt. Elokuvan olisi pitänyt olla tyylitellympi, vaikka levynkansista esteettistä ideaa (noi pinkit ja lilat ja mustavalkoisuus!)! Suomalaisista elokuvista puuttuu täysin ilottelu ja leikittely estetiikalla. Jos kuvataan luonnossa, se voi tulla vahingossa mukaan, muuten ei.
Leffan alussa oli hieno pätkä Porin satamasta. Siitä tuli ihan 80-luvun aito fiilis Porista. Leffasta puuttuikin sitten tuosta eteenpäin se ajan ja paikan kuvaaminen.
Mietin vaan leffan lopussa, miten se kaikki hieno oli saatu hukattua.
Tuo on typerää toimintaa naisilta, että sallivat miehen kurittavan lapsia, mutta pettämisestä heti mies pihalle. Lasten kurittamisesta pitäisi erota vieläkin matalammalla kynnyksellä.
Todella hienosti löydetty samannäköinen näyttelijä ja olemukseltaan oikein sopiva rooliin.
Vierailija kirjoitti:
Aika söpöliini.
Jumal*uta. Jätkä näytti ihan rokkitähdeltä!
Vierailija kirjoitti:
Tuo on typerää toimintaa naisilta, että sallivat miehen kurittavan lapsia, mutta pettämisestä heti mies pihalle. Lasten kurittamisesta pitäisi erota vieläkin matalammalla kynnyksellä.
Niin. Tuo oli sitä aikaa että miehen ja naisen roolikin perheessä oli vielä aika eri kuin nykyään. Moni miestä tuon aikakuden lapsista sai "selkään" milloin mistäkin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei kyllä leffan lookit olleet näin makeita. Noi hiukset ja niittivyöt. Elokuvan olisi pitänyt olla tyylitellympi, vaikka levynkansista esteettistä ideaa (noi pinkit ja lilat ja mustavalkoisuus!)! Suomalaisista elokuvista puuttuu täysin ilottelu ja leikittely estetiikalla. Jos kuvataan luonnossa, se voi tulla vahingossa mukaan, muuten ei.
Leffan alussa oli hieno pätkä Porin satamasta. Siitä tuli ihan 80-luvun aito fiilis Porista. Leffasta puuttuikin sitten tuosta eteenpäin se ajan ja paikan kuvaaminen.
Mietin vaan leffan lopussa, miten se kaikki hieno oli saatu hukattua.
Jep. Sifonkihuivit heilu yleisössä missä oli upeita hiusvärjättyjä kuontaloita ja niittivöitä. Neumannin tyyli oli superhieno.
Näköjään tulee myös teeveestä yleteema femmiltä klo 12.