Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Nainen! Jaksatko/pystytkö vetämään leukoja?

Vierailija
05.01.2021 |

Naisille leukojen vetäminen on kuulemma lähes mahdotonta, suurin osa ei saa edes yhtä vedettyä ja kaksi on jo hyvä saavutus.

Sinä joka pystyt vetämään edes yhden, saati enemmän, minkä ikäinen, pituinen ja painoinen olet? Oletko aina jaksanut vetää leukoja, vai opetellut/treenannut vasta aikuisena? Montako vedät niin, että päästät kädet suoraksi alhaalla, etkä vain nitkuta kyynärpäät koukussa?

Tämän mukaan se, etteivät naiset saa vedettyä leukoja, johtuu miehiä alemmasta teststeronitasosta.
"Daytonin yliopiston tutkijat halusivat selvittää, miksi naisten on niin vaikea tehdä tätä yksinkertaiselta näyttävää liikesarjaa. Koehenkilöinä oli 17 normaalipainoista naista, jotka eivät alkutilanteessa pystyneet tekemään yhtäkään leuanvetoa. Naiset treenasivat kolmena päivänä viikossa kolmen kuukauden ajan leuanvetoon käytettäviä lihaksiaan. He myös treenasivat aerobisia harjoitteita, jotta kehon rasvaprosenttia saataisiin vieläkin alemmas.

Harjoituskauden jälkeen naisten ylävartalo oli vahvistunut 36 prosentilla ja kehon rasvaprosentti on alentunut keskimäärin kahdella prosentilla. Mutta kun leuanveto-testipäivä koitti, vain neljä näistä 17 naisesta pystyi tekemään yhden leuan. Loput 13 eivät onnistuneet tekemään siis yhtään leuanvetoa.

- Rehellisesti luulimme, että kaikki heistä pystyi tekemään sen yhden, professori ja yliopiston dekaani Paul Vanderburgh kertoo ihmeissään."
https://www.voice.fi/terveys-ja-hyvinvointi/a-51508

Minä olen 37 v, 163 cm 53 kg, ja olen aina jaksanut vetää leukoja, edes sen 1-2. Meillä oli kotona leuanvetotanko, joten tuli ihan ohimennen vedettyä edes se yksi edes kerran viikossa. Nykyisin vedän 10, nuorempana vielä enemmän, enkä ihan ymmärrä, mikä tuossa liikesarjassa on sellainen asia, ettei muka edes sitä yhtä saisi, ellei ole ihan jäätävä läski. Normalipainoiselta luulisi onnistuvan?

Kommentit (101)

Vierailija
21/101 |
05.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Leuanveto voisi olla hyvä vuotuinen kuntotesti kansalaisille, valtio voisi järjestää. Palkinnoksi yhdenkään leuan vetäneille annettaisiin vaikka muoviämpäri.

Vierailija
22/101 |
05.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minua siis kiinnostaa tietää, että onko leukojen vetäminen oikeasti naisille niin mahdotonta kuin väitetään. Ja ilmeisesti täällä on kuitenkin myös naisia, jotka kykenevät vetämään leukoja, edes sen yhden, eli se ei ole naisille mahdotonta. Tuo alemmuus-kommentti ei ollut minun kirjoittamani.

Minulla on 35 v naiskaveri, joka vetää ihan sujuvasti kaksi leukaa hänkin. Eikä hän ole mikään voimanainen eikä edes lähellä alipainoa, vaan lähempänä normaalipainon ylärajaa, ellei jopa ylärajalla. Ja silti saan joka puolelta kuulla, kuinka leukojen vetäminen on naisille mahdotonta, ja googlettamallakin tuota väitettä tulee paljon esiin. Ja jos jollekin miehelle sanon että jaksan vetää leukoja, saan huutonaurut ja nälvinnät päälle että ei voi onnistua ja valehtelen, ja sitten itketään, kun vedänkin sen 10. Ja kuitenkin usein miehet vetävät myös tuon 10 eikä näytä tekevän edes tiukkaa.

Ja ihmetyttää tuo sama mitä tuossa linkkaamassani jutussakin sanottiin, kun siinäkin oletettiin, että jokainen testiryhmän naisista onnistuisi lopulta vetämään edes sen yhden leuan, mutta ei. Vain muutama onnistui.

-AP

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/101 |
05.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Joskus yläasteikäisenä olen vetänyt muistaakseni 28 leukaa puolessa minuutissa. Nyt vuosikymmeniä leukoja tekemättä palokunnan testissä meni 4 leukaa..10 leukaa menisi 2vk treenillä. 

mies52v

Melkoinen tahti, kun ottaa huomioon että tuolloin kestää alle sekunti vetää itsensä alhaalta suorilta käsiltä ylös niin että leuka on tangon yläpuolella ja pudottautua siitä suorille käsille alas, ja taas alle sekunnissa ylös ja alas...

Vai onko tämä niitä "leuanvetoja", joissa nitkutetaan kädet koukussa leuka melkein tangon tasolle, liikerata siis noin 20 cm kun kyynärpäät ei koskaan oikene edes 90 asteen kulmaan eikä leuka ikinä käy tangon yläpuolella ;)

Minä vedän parhaimmillaan 10, yleensä 6-8. 33 v 165 cm 55 kg nainen.

Vierailija
24/101 |
05.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

179cm, 59kg. Ikinä en ole saanut leukaa vedettyä, ei ole ollut edes lähellä. Suorilta käsiltä en saa senttiäkään itseäni ylös, koukkuasennosta jos lähtee niin saatan nousta sentin ennen alas romahdusta.

Mutta toisaalta, en ole kyllä treenannutkaan koskaan.

Vierailija
25/101 |
05.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

164cm 50kg ei kyllä onnistuisi yhtään leukaa vetää 😅 tosin en ole kokeillut eikä kyllä kiinnostakaan, mutta tiedämpä vaan. Mut eipä mun miehenkään tarvi olla mikään leuanvetäjämestari 😅

Vierailija
26/101 |
05.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

En saa vedettyä yhtään leukaa kummallakaan otteella.

Harrastan tankotanssia, joten käsi- ja selkävoimia kyllä on. Ehkä ei sitten leuanvetoon vaadittavia siltikään. 😄 En käy salilla enkä treenaa leuanvetoa, joskus olen kaverin luona vain kokeillut.

Olen 30v, 163cm ja noin 70kg.

Vierailija
27/101 |
05.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

175/56. Puhtaasti nitkuttamatta saan neljä, en ole koskaan systemaattisesti treenannut leukoja olkapäävamman vuoksi, mutta tuohon neljään pääseminenkin on vaatinut paljon neuvoja ja harjoittelua. Mulla on hiihto/juoksu/soutu/ratsastus taustalla, joten lihasvoimaa ja motorista kehonhallintaa pitäisi olla, mutta leukojen kanssa on sama ongelma kun penkkipunnerruksessa - vaikka kuinka yrittää oikealla tekniikalla, niin suhteessa muihin tuloksiin nämä kaksi jää aivan onnettomiksi.

Vierailija
28/101 |
05.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yläasteella niin paljon kuin kuntopiirin aikarajaan ehti.

5 ennen kuin aloitin treenaamaan ja nyt en ole kokeillut.

Vierailija
29/101 |
05.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

164cm 50kg ei kyllä onnistuisi yhtään leukaa vetää 😅 tosin en ole kokeillut eikä kyllä kiinnostakaan, mutta tiedämpä vaan. Mut eipä mun miehenkään tarvi olla mikään leuanvetäjämestari 😅

Ei minun mielestäni kenenkään tarvitse olla leuanvetäjämestari. Mutta ihmettelen tuota, että edes pidemmän treenin jälkeen ei saa sitä yhtä ainutta leukaa vedettyä. Eli kai nyt kuka tahansa ei-ihan-jäätävän-läski nainen onnistuu vetämään edes yhden leuan, kun treenaa leuanvetoa tarpeeksi paljon? 

Apukeinojahan on, esim. kuminauhan avulla. Mutta tehokkaampi kuitenkin kuulemma on jalat jakkaralla, jossa avustetaan liikerataa varpailla juuri sen verran, että liike onnistuu, mutta työ tehdään kuitenkin ylävartalon lihaksilla. Ihan sama liikeratahan tuossa ei ole kuin ilman apukeinoja tehdessä, mutta tuolla tavalla saa aika hyvin heräteltyä niitä lihaksia joita tarvitaan, että jaksaa vetää sen yhden leuan myös ilman apukeinoja. Kuminauhan kanssa kun on se ongelma, että se avustaa enemmän silloin kun kädet on suorana ja nauhaan kohdistuu isoin veto, ja nauha avustaa vähemmän, kun leuka lähenee tankoa. Jalat jakkaralla/tuolilla varpailla saa avustettua sen verran kuin tarvitsee, avustus on koko ajan samansuuruinen, ja alastulossa voi olla vaikka kokonaan ilman apua.

Laulamiseen vertaaminen on aika typerää, kun pointti on se, että saa vedettyä yhden leuan, ja jokainen jolta ääntä lähtee, saa kyllä laulettua edes vähän, kun mitään täydellistä aariaa ei vaadita. Kun eihän leuanvedossakaan ole tarkoituksena vetää monta kymmentä puhtaasti, vaan edes se yksi ilman apukeinoja.

-AP

Vierailija
30/101 |
05.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Saan 3 leukaa tekemättä mitään

N25 ja 124kg

Vierailija
31/101 |
05.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

1-2 menee. Olen 57, kuntoilen omaksi ilokseni jonkin verran ja normitilanteessa myös käyn salilla, koronan aikana en ole käynyt mutta kotona on erilaisia puntteja, joita myös käytän. Pituus 157, paino 60. 

Vierailija
32/101 |
05.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

On se vain niin hienoa, nainen voi olla vaikka millainen sporttiperäinen kuntohirmu ja mies kaltaiseni vatsakas ikääntyvä vetelys ja jos tuo alkaa lesoilla niin voimme aina vetää kilpaa leukaa, täytyy kyllä hieman harjoitella on sen verran narukäsi itsekin. On se vain niin hienoa olla luomakunnan kingi.

Vierailija
33/101 |
05.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Joskus yläasteikäisenä olen vetänyt muistaakseni 28 leukaa puolessa minuutissa. Nyt vuosikymmeniä leukoja tekemättä palokunnan testissä meni 4 leukaa..10 leukaa menisi 2vk treenillä. 

mies52v

Melkoinen tahti, kun ottaa huomioon että tuolloin kestää alle sekunti vetää itsensä alhaalta suorilta käsiltä ylös niin että leuka on tangon yläpuolella ja pudottautua siitä suorille käsille alas, ja taas alle sekunnissa ylös ja alas...

Vai onko tämä niitä "leuanvetoja", joissa nitkutetaan kädet koukussa leuka melkein tangon tasolle, liikerata siis noin 20 cm kun kyynärpäät ei koskaan oikene edes 90 asteen kulmaan eikä leuka ikinä käy tangon yläpuolella ;)

Minä vedän parhaimmillaan 10, yleensä 6-8. 33 v 165 cm 55 kg nainen.

Kova tahti oli. En muistaakseni edes ollut paras. Taisi parilla toistolla voittaa eräs kaveri. Koululeukoja. Ei varmasti ihan virallisiin kisoihin välttämättä sopivia.

mies52v

Vierailija
34/101 |
05.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

1-2 menee. Olen 57, kuntoilen omaksi ilokseni jonkin verran ja normitilanteessa myös käyn salilla, koronan aikana en ole käynyt mutta kotona on erilaisia puntteja, joita myös käytän. Pituus 157, paino 60. 

Tuohon pituuteen nähden olet punkero

Vierailija
35/101 |
05.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen 186cm/90kg mies, leukoja menee 10-13 riippuen päivästä. Treenaan salilla.

Tuttu liikkaope sanoi että leukatilastoja 7. luokalla hallitsee telinevoikkatytöt, jotka vetää helposti 10-25 leukaa. Liikkaluokan pojilla yleinen tulos on 5-10.

Vierailija
36/101 |
05.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Silloin kun toimin maatalouslomittajana niin sain ainakin viisi leukaa vedettyä ilman että harrastin liikuntaa vapaa-aikana. 

Nykyään en enää niitä hommia tee, en tiedä saisinko yhtäkään tällä hetkellä. On kyllä painoakin enemmän ja lihasta käsissä vähemmän eli luutavasti en. 

Vierailija
37/101 |
05.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

en, koulun kuntotestissä aikoinaan olisi kolmesta saanut 100 prosenttia. Meillä taisi yksi tyttö tehdä sen ja meitä oli kuitenkin n 25

Vierailija
38/101 |
05.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minua siis kiinnostaa tietää, että onko leukojen vetäminen oikeasti naisille niin mahdotonta kuin väitetään.

⭕ Ja ilmeisesti täällä on kuitenkin myös naisia, jotka kykenevät vetämään leukoja, edes sen yhden, eli se ei ole naisille mahdotonta. Tuo alemmuus-kommentti ei ollut minun kirjoittamani.⭕

Minulla on 35 v naiskaveri, joka vetää ihan sujuvasti kaksi leukaa hänkin. Eikä hän ole mikään voimanainen eikä edes lähellä alipainoa, vaan lähempänä normaalipainon ylärajaa, ellei jopa ylärajalla. Ja silti saan joka puolelta kuulla, kuinka leukojen vetäminen on naisille mahdotonta, ja googlettamallakin tuota väitettä tulee paljon esiin. Ja jos jollekin miehelle sanon että jaksan vetää leukoja, saan huutonaurut ja nälvinnät päälle että ei voi onnistua ja valehtelen, ja sitten itketään, kun vedänkin sen 10. Ja kuitenkin usein miehet vetävät myös tuon 10 eikä näytä tekevän edes tiukkaa.

Ja ihmetyttää tuo sama mitä tuossa linkkaamassani jutussakin sanottiin, kun siinäkin oletettiin, että jokainen testiryhmän naisista onnistuisi lopulta vetämään edes sen yhden leuan, mutta ei. Vain muutama onnistui.

-AP

Jos minä, 75-kiloinen, kirjoitan vauvapalstalle, että olen 55-kiloinen, niin se 55 kg on todellinen painoni?

Vierailija
39/101 |
05.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No onhan tuokin tapa kokea ylemmyyttä.

Niin. Aloituksessahan todettiin, että leuanveto vaatii suurta ylävartalon voimaa suhteessa kehonpainoon, mikä on naissukupuolella harvinaista.

Mitä keskusteltavaa tässä on?

Kaikkihan tiedämme syyn tällaiselle avaukselle

Vierailija
40/101 |
05.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

4 leukaa 160cm/55kg

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme kuusi neljä