Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Nainen! Jaksatko/pystytkö vetämään leukoja?

Vierailija
05.01.2021 |

Naisille leukojen vetäminen on kuulemma lähes mahdotonta, suurin osa ei saa edes yhtä vedettyä ja kaksi on jo hyvä saavutus.

Sinä joka pystyt vetämään edes yhden, saati enemmän, minkä ikäinen, pituinen ja painoinen olet? Oletko aina jaksanut vetää leukoja, vai opetellut/treenannut vasta aikuisena? Montako vedät niin, että päästät kädet suoraksi alhaalla, etkä vain nitkuta kyynärpäät koukussa?

Tämän mukaan se, etteivät naiset saa vedettyä leukoja, johtuu miehiä alemmasta teststeronitasosta.
"Daytonin yliopiston tutkijat halusivat selvittää, miksi naisten on niin vaikea tehdä tätä yksinkertaiselta näyttävää liikesarjaa. Koehenkilöinä oli 17 normaalipainoista naista, jotka eivät alkutilanteessa pystyneet tekemään yhtäkään leuanvetoa. Naiset treenasivat kolmena päivänä viikossa kolmen kuukauden ajan leuanvetoon käytettäviä lihaksiaan. He myös treenasivat aerobisia harjoitteita, jotta kehon rasvaprosenttia saataisiin vieläkin alemmas.

Harjoituskauden jälkeen naisten ylävartalo oli vahvistunut 36 prosentilla ja kehon rasvaprosentti on alentunut keskimäärin kahdella prosentilla. Mutta kun leuanveto-testipäivä koitti, vain neljä näistä 17 naisesta pystyi tekemään yhden leuan. Loput 13 eivät onnistuneet tekemään siis yhtään leuanvetoa.

- Rehellisesti luulimme, että kaikki heistä pystyi tekemään sen yhden, professori ja yliopiston dekaani Paul Vanderburgh kertoo ihmeissään."
https://www.voice.fi/terveys-ja-hyvinvointi/a-51508

Minä olen 37 v, 163 cm 53 kg, ja olen aina jaksanut vetää leukoja, edes sen 1-2. Meillä oli kotona leuanvetotanko, joten tuli ihan ohimennen vedettyä edes se yksi edes kerran viikossa. Nykyisin vedän 10, nuorempana vielä enemmän, enkä ihan ymmärrä, mikä tuossa liikesarjassa on sellainen asia, ettei muka edes sitä yhtä saisi, ellei ole ihan jäätävä läski. Normalipainoiselta luulisi onnistuvan?

Kommentit (101)

Vierailija
41/101 |
05.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

1-2 menee. Olen 57, kuntoilen omaksi ilokseni jonkin verran ja normitilanteessa myös käyn salilla, koronan aikana en ole käynyt mutta kotona on erilaisia puntteja, joita myös käytän. Pituus 157, paino 60. 

Tuohon pituuteen nähden olet punkero

Normaalipainon puolella ja ikäiseni liian laihat näyttävät satavuotiailta. 

Vierailija
42/101 |
05.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

N29, 172cm/54kg. En ole kokeillut vuosiin, mutta olen varma että en jaksa yhtäkään. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/101 |
05.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Leukojen vedossa se liike, ja hermotus siihen liikkeeseen, on se mitä pitää treenata. En saanut yhtäkään leukaa vaikka yläkroppa oli kovassa kunnossa, ennen kuin tajusin alkaa tekemään negatiivisia (hyppää yläasentoon ja vastusta) sekä tuettuja leukoja. Sen jälkeen meni ehkä kaksi viikkoa, ja kroppa "tajusi" mitä haen.

Vinkiksi muille. 

Vierailija
44/101 |
05.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kummasta puhutaan pull-up:sta (myötäote) vai chin-up:sta (vastaote), joista kuulemma se myötäotteella tehty olisi oikeaoppinen leuanveto? Vastaotteella olen joskus saanut, myötäotteella en ikinä. Nykyään en saa yhtään, ihan puhtaasti treenaamattomuuden ja ylipainon yhdistelmän takia.

Tuossa ennen koronataukoa, kun vielä tuli treenattua tuota voimapuoltakin säännöllisesti, sain parhaimmillaan 7 myötäoteleukaa ja 10 vastaoteleukaa putkeen. Nyt taitaisi jäädä pariin molemmilla tekniikoilla. Luotan, että kohtuu nopeasti treenin aloituksen jälkeen pääsee taas jollekin tasolle, kunhan tämä koronavaihe tästä menee ohi. Leuat ovat voiman lisäksi, tai ehkä jopa enemmässä määrin, myös tekniikkalaji, joten siinä vaiheessa, kun keksii, mitkä kaikki lihakset pitää aktivoida ja missä järjestyksessä vetää ja mihin suuntaan, homma helpottuu kummasti.

Vierailija
45/101 |
05.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

En saa vedettyä yhtään leukaa. En ole koskaan saanutkaan.

Olen N30v/170cm/60kg. Pelkkä siinä tangossa roikkuminen on tuskaa, se sattuu mun käsien ihoon :D

Vierailija
46/101 |
05.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

10 leukaa (chin-up) 161cm/60 kg (N41). Aloitin nollasta ja meni useampi kuukausi ennen kuin sain yhden. Sen jälkeen loput tuli vajaassa vuodessa. Tähän ei auta muu kuin harjoittelu.

Vierailija
47/101 |
05.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

N21/172cm/65kg, saan puhtaalla tekniikalla 5 leukaa. 

Vierailija
48/101 |
05.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

En tätä ruhoa saisi nostettua viittä senttiä ilmaan.

Vierailija
49/101 |
05.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minua siis kiinnostaa tietää, että onko leukojen vetäminen oikeasti naisille niin mahdotonta kuin väitetään. Ja ilmeisesti täällä on kuitenkin myös naisia, jotka kykenevät vetämään leukoja, edes sen yhden, eli se ei ole naisille mahdotonta. Tuo alemmuus-kommentti ei ollut minun kirjoittamani.

Minulla on 35 v naiskaveri, joka vetää ihan sujuvasti kaksi leukaa hänkin. Eikä hän ole mikään voimanainen eikä edes lähellä alipainoa, vaan lähempänä normaalipainon ylärajaa, ellei jopa ylärajalla. Ja silti saan joka puolelta kuulla, kuinka leukojen vetäminen on naisille mahdotonta, ja googlettamallakin tuota väitettä tulee paljon esiin. Ja jos jollekin miehelle sanon että jaksan vetää leukoja, saan huutonaurut ja nälvinnät päälle että ei voi onnistua ja valehtelen, ja sitten itketään, kun vedänkin sen 10. Ja kuitenkin usein miehet vetävät myös tuon 10 eikä näytä tekevän edes tiukkaa.

Ja ihmetyttää tuo sama mitä tuossa linkkaamassani jutussakin sanottiin, kun siinäkin oletettiin, että jokainen testiryhmän naisista onnistuisi lopulta vetämään edes sen yhden leuan, mutta ei. Vain muutama onnistui.

-AP

Minua on kiinnostanut tämä sama asia lapsesta asti! Olen nainen, joka ei ole koskaan saanut yhtään leukaa, ja se tuntuu käsittämättömältä. Minulla on ollut aina vahvat kädet, jaksoin lapsena/nuorena punnertaa kymmeniä kertoja, mutta leukoja ei yhtään. Jostain kuulin, että syynä voi olla huono keskivartalon pito, mutta en tiedä sitten. Käsissä on edelleen voimaa, mutta tekniikka ei aukene. Mietin kyllä voisinko haastaa itseni ja yrittää yli 40:nä saada sen yhden kerran!

Vierailija
50/101 |
05.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minua siis kiinnostaa tietää, että onko leukojen vetäminen oikeasti naisille niin mahdotonta kuin väitetään. Ja ilmeisesti täällä on kuitenkin myös naisia, jotka kykenevät vetämään leukoja, edes sen yhden, eli se ei ole naisille mahdotonta. Tuo alemmuus-kommentti ei ollut minun kirjoittamani.

Minulla on 35 v naiskaveri, joka vetää ihan sujuvasti kaksi leukaa hänkin. Eikä hän ole mikään voimanainen eikä edes lähellä alipainoa, vaan lähempänä normaalipainon ylärajaa, ellei jopa ylärajalla. Ja silti saan joka puolelta kuulla, kuinka leukojen vetäminen on naisille mahdotonta, ja googlettamallakin tuota väitettä tulee paljon esiin. Ja jos jollekin miehelle sanon että jaksan vetää leukoja, saan huutonaurut ja nälvinnät päälle että ei voi onnistua ja valehtelen, ja sitten itketään, kun vedänkin sen 10. Ja kuitenkin usein miehet vetävät myös tuon 10 eikä näytä tekevän edes tiukkaa.

Ja ihmetyttää tuo sama mitä tuossa linkkaamassani jutussakin sanottiin, kun siinäkin oletettiin, että jokainen testiryhmän naisista onnistuisi lopulta vetämään edes sen yhden leuan, mutta ei. Vain muutama onnistui.

-AP

Minua on kiinnostanut tämä sama asia lapsesta asti! Olen nainen, joka ei ole koskaan saanut yhtään leukaa, ja se tuntuu käsittämättömältä. Minulla on ollut aina vahvat kädet, jaksoin lapsena/nuorena punnertaa kymmeniä kertoja, mutta leukoja ei yhtään. Jostain kuulin, että syynä voi olla huono keskivartalon pito, mutta en tiedä sitten. Käsissä on edelleen voimaa, mutta tekniikka ei aukene. Mietin kyllä voisinko haastaa itseni ja yrittää yli 40:nä saada sen yhden kerran!

Kyseessä on hermotus- ei voimaongelma. Eli tekee negatiivisia ja tuettuja leukoja ensin, niin sitten hermot oppii sen liikkeen.

Vierailija
51/101 |
05.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mua kanssa kiinnostaa että mikä on se JUURISYY miksi naisena ei vaan saa vedettyä leukoja.

Olen erittäin urheilullinen ja lihaksikas nainen, koko ikäni treenannut, salia, juoksua, hiihyoa, uintia, 5-6krt viikossa treeniä. Teen esim hauikset, olkavarret jne isoilla painoilla, esim hauiksissa 10kg käsipaino molemmassa kädessä, salilla kaikki miehetkään ei tee välttämättä kympeillä. Olen lihaksikas ja hyväkuntoinen - ja SILTI - jaksan vain yhden leuan. Uskomatonta

Mun sohvaperuna mies joka ei treenaa ikinä eikä ole koskaan urheillut, vetää kymmenen leukaa, on ylipainoakin vielä.

En tajua. Mikä se on se syy? Ei ole lihaksista kiinni nyt. Onko joku anatominen syy? Hermotus? Erilainen lihasten ”kiinnitys”?

Vierailija
52/101 |
05.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tää on kyllä sellainen aihe, että alapeukkua tulee muilta naisilta jos itse sanot saavasi leukoja tehtyä :D tai kuten mulle liikkatunneilla muut tytöt sanoivat, "helppohan sun on kun olet noin kevyt". Niin no eiköhän lihasten ja voimien pitäisi olla omaan kokoon suhteutettu... 

Vierailija
53/101 |
05.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä on naisena vaikea liike, olen todennut itsekin. Itse 27v, 166 cm, 60 kg nainen. Olen treenannut salilla aktiivisesti 10 vuotta, ja saan tällä hetkellä päivästä riippuen 4-5 leukaa. Minusta tuo on aika huonosti siihen nähden, kuinka paljon olen treenannut (10 vuoden ajan vähintään 3 x viikossa). Vastaavasti esim jalkaliikkeissä kuten kyykyssä olen kehittynyt tosi paljon ja teen sitä jo aika raskailla painoilla. Tuo leuanveto ei edisty minulla ollenkaan samalla lailla, aina vaan se on vaikeaa saada edes muutamia toistoja. Ja olen ains treenannut ihan tasapainoisesti koko kroppaa.

Vierailija
54/101 |
05.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pystyin vetämään leukoja teini-ikäisenä noin kymmenen. Vielä parikymppisenä jaksoin 3-5 kertaa. Harjoittelematta sen kummemmin, enkä käynyt salilla tms. Lapsena kyllä riipuin/kiipeilin telineissä ja kiipeilin köysiä pitkin lähes joka päivä. Olin myös hyvin voimakas. Kolmekymppisenä aloin kuntosaliharjoittelun ja heti en saanut vedettyä leukaa, mutta pienellä harjoittelulla sain lopulta muutaman.

Vierailija
55/101 |
05.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tjaa, ei ole tullut kokeiltua leukojen vetämistä aikoihin. Perseiden vetäminen onnistuu kylläkin sangen mallikkaasti.

Vierailija
56/101 |
05.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen 56- vuotias nainen ja kun viimeksi kävin salilla, meni 2 leukaa. Näin korona-aikana en ole salille päässyt. 4-5 vuotta sitten oli työpaikalla leuanvetotanko ja silloin meni 5. Enää ei taida mennä...

Vierailija
57/101 |
05.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se montako leukaa saa riippuu täysin henkilön painosta. Itse nuorena ja laihana miehenä sain 19 leukaa. Nyt 50 kiloa painavampana saan 4, vaikka olenkin nykyään paljon vahvempi.

Vierailija
58/101 |
05.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Se montako leukaa saa riippuu täysin henkilön painosta. Itse nuorena ja laihana miehenä sain 19 leukaa. Nyt 50 kiloa painavampana saan 4, vaikka olenkin nykyään paljon vahvempi.

Se riippuu treenin määrästä, ellei puhuta jostain merkittävästä liikalihavuudesta.

Vierailija
59/101 |
05.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nuorena en treenannut oikeastaan yhtään ja sain tuon 19 leukaa. Nyt kun olen treenannut yli 20 vuotta saan 4 leukaa. Elikkä riippuu painosta. Jokainen voi kokeilla vetää leukoja 50kg lisäpainoilla ja verrata tulosta ilman lisäpainoja vedettyyn.

Vierailija
60/101 |
05.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kun tämä fitness hullutus alkoi 2013 vuonna, niin olin vielä nuori ja näyttämisen halu oli kovimmillaan. Treenailin leuanvetoa säännöllisesti useita kertoja viikossa. Saatoin ihan ohimennen napata tangosta kiinni ja vain vetää sen lähemmäs 20 leukaa tuosta noin vain. Sain hämmästelyä osaksani varsinkin miehiltä. Olin silloin kuivan kesän orava, pieni ja vahva ( n.50kg).. nykyisin melkoinen sohvaperuna. Liikunnan ilo ja se kropan jatkuva muokkaus ei vaan nappaa enää sattuneesta syystä. Sohvailusts huolimatta, uskon että pystyisin nytkin vetämään vähintään sen 5kpl lihasmuistista. Jopa 10.

En tiedä sitten olenko luonnon oikku ollut, vai mitä, mutta kyllä täysin mahdollista naiselle vetää leukoja.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän yhdeksän seitsemän