Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Nainen! Jaksatko/pystytkö vetämään leukoja?

Vierailija
05.01.2021 |

Naisille leukojen vetäminen on kuulemma lähes mahdotonta, suurin osa ei saa edes yhtä vedettyä ja kaksi on jo hyvä saavutus.

Sinä joka pystyt vetämään edes yhden, saati enemmän, minkä ikäinen, pituinen ja painoinen olet? Oletko aina jaksanut vetää leukoja, vai opetellut/treenannut vasta aikuisena? Montako vedät niin, että päästät kädet suoraksi alhaalla, etkä vain nitkuta kyynärpäät koukussa?

Tämän mukaan se, etteivät naiset saa vedettyä leukoja, johtuu miehiä alemmasta teststeronitasosta.
"Daytonin yliopiston tutkijat halusivat selvittää, miksi naisten on niin vaikea tehdä tätä yksinkertaiselta näyttävää liikesarjaa. Koehenkilöinä oli 17 normaalipainoista naista, jotka eivät alkutilanteessa pystyneet tekemään yhtäkään leuanvetoa. Naiset treenasivat kolmena päivänä viikossa kolmen kuukauden ajan leuanvetoon käytettäviä lihaksiaan. He myös treenasivat aerobisia harjoitteita, jotta kehon rasvaprosenttia saataisiin vieläkin alemmas.

Harjoituskauden jälkeen naisten ylävartalo oli vahvistunut 36 prosentilla ja kehon rasvaprosentti on alentunut keskimäärin kahdella prosentilla. Mutta kun leuanveto-testipäivä koitti, vain neljä näistä 17 naisesta pystyi tekemään yhden leuan. Loput 13 eivät onnistuneet tekemään siis yhtään leuanvetoa.

- Rehellisesti luulimme, että kaikki heistä pystyi tekemään sen yhden, professori ja yliopiston dekaani Paul Vanderburgh kertoo ihmeissään."
https://www.voice.fi/terveys-ja-hyvinvointi/a-51508

Minä olen 37 v, 163 cm 53 kg, ja olen aina jaksanut vetää leukoja, edes sen 1-2. Meillä oli kotona leuanvetotanko, joten tuli ihan ohimennen vedettyä edes se yksi edes kerran viikossa. Nykyisin vedän 10, nuorempana vielä enemmän, enkä ihan ymmärrä, mikä tuossa liikesarjassa on sellainen asia, ettei muka edes sitä yhtä saisi, ellei ole ihan jäätävä läski. Normalipainoiselta luulisi onnistuvan?

Kommentit (101)

Vierailija
61/101 |
05.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Joskus yläasteikäisenä olen vetänyt muistaakseni 28 leukaa puolessa minuutissa. Nyt vuosikymmeniä leukoja tekemättä palokunnan testissä meni 4 leukaa..10 leukaa menisi 2vk treenillä. 

mies52v

Melkoinen tahti, kun ottaa huomioon että tuolloin kestää alle sekunti vetää itsensä alhaalta suorilta käsiltä ylös niin että leuka on tangon yläpuolella ja pudottautua siitä suorille käsille alas, ja taas alle sekunnissa ylös ja alas...

Vai onko tämä niitä "leuanvetoja", joissa nitkutetaan kädet koukussa leuka melkein tangon tasolle, liikerata siis noin 20 cm kun kyynärpäät ei koskaan oikene edes 90 asteen kulmaan eikä leuka ikinä käy tangon yläpuolella ;)

Minä vedän parhaimmillaan 10, yleensä 6-8. 33 v 165 cm 55 kg nainen.

Kova tahti oli. En muistaakseni edes ollut paras. Taisi parilla toistolla voittaa eräs kaveri. Koululeukoja. Ei varmasti ihan virallisiin kisoihin välttämättä sopivia.

mies52v

Eli todellisuudessa et vetänyt ainuttakaan leukaa :D

Eipä sitten kannata mainitakaan leukoja vetäneensä :')

Vierailija
62/101 |
05.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kummasta puhutaan pull-up:sta (myötäote) vai chin-up:sta (vastaote), joista kuulemma se myötäotteella tehty olisi oikeaoppinen leuanveto? Vastaotteella olen joskus saanut, myötäotteella en ikinä. Nykyään en saa yhtään, ihan puhtaasti treenaamattomuuden ja ylipainon yhdistelmän takia.

Leukojahan voi vetää vastaotteella, myötäotteella tai noiden välimuodolla eli toinen käsi vasta- ja toinen myötäotteella. Vastaotteellahan niitä yleensä vedetään (ainakin kilpailuissa), mutta kyllä minä myötäotteellakin onnistun vetämään sen 9 kpl. Mutta ilmeisesti naiset eivät saa edes vastaotteella vedettyä ainuttakaan?

Tähän ketjuun ei nyt näytä naisten kommentteja tulevan, vaan ainoastaan miehet jaksavat tulla paikalle mölisemään jotain aiheen vierestä. Miksi näin? Kiitos ketjun uppaamisesta, mutta kommenttienne sisältö voisi olla vähän järkevämpää. Jos sellaista voi tältä palstalta edes toivoa, kun se vaikuttaa leuanvetojakin mahdottomammalta asialta.

Mutta kun täällä kerran on miehiä kommentoimassa, niin kertokaa toi omat tuloksenne. Onnistuuko leuanvedot millään otteella, ja jos onnistuu, niin kertokaa oma ikä, pituus ja paino?

7 kertaa menee myötäotteella, vastaotteella jotain yli 10.

M  168cm / 103 kg

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/101 |
05.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllähän niitäkin ihmisiä on, jotka käyttävät vyötärölle lisäpainon, ja vetävät leukoja. Joskus näin videon jostain palomiesnaisesta vai olikohan ensihoitaja, jolla oli 20 kg reppu selässä, ja silti veteli leukoja ihan sujuvasti. Eli ihan yhtä laillahan hän olisi niitä leukoja vedellyt, jos olisi itse painanut sen 20 kg enemmän mitä oikeasti painaa. Ja miehillähän tuo lisäpainon laittaminen leuanvedossa on todella yleistä. Eli ei ole niinkään painosta kiinni.

Minä jaksan vetää 6 leukaa, olen 35 v 50 kg nainen. 160 cm.

Vierailija
64/101 |
05.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen 172 cm pitkä ja painan 60 kg. Ei puhettakaan, että saisin edes yhtä leukaa vedettyä.  En ole koskaan saanut. Kuten aiemmista kommenteista ilmenee, lienee osin tekniikasta kyse.

Mutta on mulla olemattomat käsivoimatkin. Ei ole oikein mitään kehitystä tapahtunut kuntosalilla, joka nyt tietysti tauolla. Jalat on äkkiä reisistä liiankin lihaksikkaat.

Vierailija
65/101 |
05.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Myötäotteella meni pari, kolme leukaa, vastaotteella 10, silloin kun aktiivisesti treenailin. 

N 157/57

Vierailija
66/101 |
05.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

E.

Vierailija
67/101 |
05.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Saan kaksi leukaa, vaikka en pahemmin edes urheile, mitä nyt töissä pitää välillä kaikkea kanniskella. 168cm, 54kg ja 19v.

Vierailija
68/101 |
05.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nyt mietin, että olisi ehkä voinut tehdä tämän ihan vain kyselynä:

Nainen, jaksatko vetää vähintään yhden leuan?

Ja vastausvaihtoehdot Kyllä ja En. Olisi ehkä ollut selkeämpää tajuta mitä tarkoitan. Mutta hyvää keskustelua tullut näinkin.

Mutta näköjään on naisia, jotka saavat vähintään sen yhden leuan, joten ei se kai niin ihmeellistä ole, ihan kuten kuvittelinkin. Moni siis saa vedettyä edes sen yhden leuan, viimeistään kun treenaa tarpeeksi kauan.

-AP

Vierailija
69/101 |
05.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vastaotteella 4,neutraalilla taitaa mennä kolme. Myötäotteella on tiukassa yksikin. Treenaan salilla aktiivisesti ja vetelen leukoja aina yläkroppatreenipäivänä. Aiemmin en saadut yhtään mutta olen nyt treenannut ja onnistuu helposti.

Pituus 161cm ja paino 57kg,

N47

Vierailija
70/101 |
05.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jeesus pidä minut erossa tuollaisista miehistä. Anna miehekäs mies. Aamen.

Vierailija
71/101 |
05.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Neljä oikeaoppista leukaa menee. Olen N30/167cm/53kg. Olen harrastanut akrobatiaa koko ikäni ja suurin osa harrastuskavereistani vetää enemmän, vaikka minullakin on kyllä melko leveät "telinevoimistelijan" hartiat. Ei kovin naisellista muuten, mutta lihasten takia DD kupin rinnat eivät roiku yhtään.

Vierailija
72/101 |
05.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minua siis kiinnostaa tietää, että onko leukojen vetäminen oikeasti naisille niin mahdotonta kuin väitetään. Ja ilmeisesti täällä on kuitenkin myös naisia, jotka kykenevät vetämään leukoja, edes sen yhden, eli se ei ole naisille mahdotonta. Tuo alemmuus-kommentti ei ollut minun kirjoittamani.

Minulla on 35 v naiskaveri, joka vetää ihan sujuvasti kaksi leukaa hänkin. Eikä hän ole mikään voimanainen eikä edes lähellä alipainoa, vaan lähempänä normaalipainon ylärajaa, ellei jopa ylärajalla. Ja silti saan joka puolelta kuulla, kuinka leukojen vetäminen on naisille mahdotonta, ja googlettamallakin tuota väitettä tulee paljon esiin. Ja jos jollekin miehelle sanon että jaksan vetää leukoja, saan huutonaurut ja nälvinnät päälle että ei voi onnistua ja valehtelen, ja sitten itketään, kun vedänkin sen 10. Ja kuitenkin usein miehet vetävät myös tuon 10 eikä näytä tekevän edes tiukkaa.

Ja ihmetyttää tuo sama mitä tuossa linkkaamassani jutussakin sanottiin, kun siinäkin oletettiin, että jokainen testiryhmän naisista onnistuisi lopulta vetämään edes sen yhden leuan, mutta ei. Vain muutama onnistui.

-AP

Saat joka puolelta kuulla? Olen harrastanut crossfitiä kuusi vuotta ja kyllä saan vedettyä leukoja, 8 putkeen on ennätykseni. Suurin osa treenikavereistani käyttää kuminauhaa, mutta kyllä osa saa leukoja ilmankin, ainakin kippaamalla. Osa käyttää myös lisäpainoja tässä. Yksi ystäväni (nainen)vetää kymmeniä leukoja, on hoikka mutta erityisesti yläkropasta lihaksikas.

Vierailija
73/101 |
06.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä, saan joka puolelta kuulla. Läheskään kaikki ihmiset ympärilläni eivät harrasta crossfitia tai muutakaan, missä treenaavat leuanvetoja. Ja nekin jotka harrastavat, sanovat, ettei naisilta näytä leuanvedot onnistuvan vaikka muuten rauta nousee hyvin, ja naisetkin sanovat että vaikka rauta nousee hyvin, niin leuanveto ei silti onnistu ilman viittä kuminauhaa.

-AP

Vierailija
74/101 |
25.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

164 cm, 46 kg, 17v ja jaksan 11 leukaa. Pikkuhiljaa kehittynyt ja hiihdän kilpaa.

Vierailija
75/101 |
24.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

No minäpä vastaan, vaikka tää ketju on aloitettu jo puolitoista vuotta sitten.

Kokemukseni mukaan kyllä, leuanveto on tosi vaikeaa naiselle. En usko, että kukaan naispuolisista ystävistäni on lähelläkään että vetäisi yhtään leukaa.

Itse ole treenannut nyt monta kuukautta(!) ja saan yhden! Ja olen niin tavattoman ylpeä siitä!! Olen 42 v, 169 cm ja 69 kg.

Olen miettinyt mistä se, että se on niin vaikeaa naisille, johtuu. Totta kai rasvaprosentista. Mutta ajattelen että myös siitä mihin meitä naisia kannustetaan. Ainakin minun ikäpolvessani tyttöjä kannustettiin liikuntatunnilla olemaan notkeita ja siroja, punnerruksetkin tehtiin ns. naisten punnerruksina. Miksi? Teininä ja aikuisena sitten sai kehuja hyvännäköisistä jaloista ja pyllyistä, ei vahvoista käsivarsista. Pojilla lienee ollut päin vastoin.

Eli sinä ap. olet ehkä harvinaisuus siinä että olet pienestä tytöstä asti vetänyt leukoja. Hyvä sinä!!

Vierailija
76/101 |
24.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sain kolmikymppisenä.

Vierailija
77/101 |
24.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No onhan tuokin tapa kokea ylemmyyttä.

Harmi, että koet tästä alemmuutta.

Eri vastaaja, mutta mieti nyt jotain muuta taitoa tämän leuanvedon tilalle, niin ymmärrät kuinka absurdi aloituksesi on. ”Cooperin testissä tosi harva nainen juoksee yli kolme tonnia. Miksi? Minä ainakin juoksen. Keskustelua, kiitos!”

Olen hyvää keskitasoa? tässä vertailussa.

Armeijassa kuntotestissä meni leukoja 17kpl...ja Cooperin paras tulos oli 3630m,

Pituus silloin, kuten myös nyt 182cm ja paino 70kg...nyt 93kg. Jonkun verran painosta on tullut säännöllisen punttitreenin mukana. (penkki 135kg)

Vierailija
78/101 |
24.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen 30v/160/47kg. En jaksa vetää yhtäkään leukaa. :D Olen kyllä ihan urheilullinen. Ehkäpä tässä uusi haaste. Vedä yksi leuka!

Vierailija
79/101 |
11.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen varmaan vuoden harjoitellut leuanvetoa, ja tänään sain yhden leuan. Wuhuu!

Mutta miksipä näin kauan olen harjoitellut? Ensinnäkin tein varmaan 8 kk aivan väärällä taktiikalla leuanvetoa. Paksun paksulla kuminauhalla, vatsalihasten voimalla ponkaisten ylös aina kuntosalilla ollessani jossain välissä. 

Sitten tajusin, että mun vaan pitää aktivoida ne lavat ja ylävartalo paremmin, en saa vatsalihasten voimalla vaan ponkaista itseäni pystyyn.

Johan alkoi kulkemaan ja lisäksi tein renkailla kulmasoutua omalla keholla, mitä suositellaan myös, jos et leukaa saa, niin se on myös avuksi. Nyt alkaa eka leuka tulemaan, josko siitä pikkuhiljaa useampi myös.

Miesten punnerruksissa oon surkea, yhden saan. 

Vierailija
80/101 |
11.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siis eka leuka ilman kuminauhaa tulemaan, kun vähän epäselvästi sen tossa mainitsin. Kuminauhalla oon harjotellut, tänään kokeilin ilman ja pääsin ylös asti, mitä en aikaisemmin ole päässytkään.

Tuntu, että alkuun ei meinannu millään saada kuin pari senttiä ylös, kuukausitolkulla, sit jossain vaiheessa pääsinkin "jo" puoleen väliin leuan vedossa ja sen jälkeen onkin helpottanut, että pääseekin jo ylös. 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä neljä yhdeksän