Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Mies syyttää minua lapsemme autismista

Vierailija
12.08.2025 |

On jo muutenkin tosi rankkaa tämä arki. Ja siihen päälle mies, lapsen isä siis, joka syyttää minua lapsemme autismista. Tai ei siitä diagnoosista vaan niistä oireista. On kuulemma minun vika että lapsi on sellainen kuin on. Olen kuulemma kasvattanut väärin ja tehnyt sitä ja tätä väärin ja siten aiheuttanut ne oireet. Tätä saan kuulla joka kuukausi, etenkin silloin kun lapsella on vaikeampi vaihe menossa. Ja samalla mies jättää lapsen tarpeet käytännössä vain minun hoidettavaksi. Ei kuulemma jaksa osallistua asiaan minkä minä olen aiheuttanut. Eroa mietin koko ajan mutta vielä ei ole löytynyt voimia erota, kun ei ole ketään läheistä auttamaan käytännön asioissa kuten muutto jne. Olisiko täällä joku vastaavan kokenut? Joka voisi kertoa suostuiko mies lopulta uskomaan että vaimo eli lapsen äiti ei aiheuttanut niitä oireita lapselle?

Kommentit (69)

Vierailija
1/69 |
12.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

On siinä helvetti kun nainen ja lapsi ovat autisteja.

Vierailija
2/69 |
12.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kumman puolen suvussa niitä autisteja on? Se om täysin perinnöllistä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/69 |
12.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Entä jos vaan ymmärtäisi lasta kumpikin, ja loisi lapselle hyvät olosuhteet, jossa on oireita vähemmän tai ei tule. Ettei lisää niitä millään tavalla, kumpikaan. Ei ole riitainen suhde myös tai sitten eri asunnot. Vai pariterapeutti tulkkina.

Vierailija
4/69 |
12.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mahtaakohan isällä itsellään olla vähän autistisia piirteitä? Genetiikkahan on merkitsevässä osassa nepsy-häiriöiden taustalla. Pyytäisin apua vaikka perheneuvolasta tai joltain taholta, joka voisi antaa miehellesi psykoedukaatiota autismista ja takoa hänen päähänsä, että hän harjoittaa henkistä väkivaltaa ja vaimo väsyy kohta ja sitten kaikki menee poks.

Vierailija
5/69 |
12.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Älä ole kynnysmatto, vaan lennä luudalla matkoihisi.

Ai niin. Ota lapsesi mukaan äläkä päästä tulevaa exääsi lähellekään teitä kumpaakaan enää koskaan ikinä

Vierailija
6/69 |
12.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minun suvussa ei ole ketään nepsyä. Miehen suvusta en tiedä tarkkaan kun mies ei ole juurikaan tekemisissä kenenkään sukulaisensa kanssa. Hänen vanhemmatkaan ei enää elä niin en voi kysellä heiltä. Ap

Vierailija
7/69 |
12.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mies taitaa olla se autisti. 

Vierailija
8/69 |
12.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minun suvussa ei ole ketään nepsyä. Miehen suvusta en tiedä tarkkaan kun mies ei ole juurikaan tekemisissä kenenkään sukulaisensa kanssa. Hänen vanhemmatkaan ei enää elä niin en voi kysellä heiltä. Ap

Autistitutka vilkuttaa punaista miehesi kohdalla.

Vierailija
9/69 |
12.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mies taitaa olla se autisti. 

Eiköhän näissä molemmissa vanhemmissa ole jotain vialla. Eikä sillä edes ole merkitystä.

He ovat aikuisia ja vastuussa lapsesta.

Vierailija
10/69 |
12.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Onko miehesi jo hieman vanhemoi? Vanhoilla miehillä on suurempi todennäköisyys saada autistisia lapsia.

Vierailija
11/69 |
12.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi mies ei ole kasvattanut oikein?

Vierailija
12/69 |
12.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Onko miehesi jo hieman vanhemoi? Vanhoilla miehillä on suurempi todennäköisyys saada autistisia lapsia.

Hän on 47.

Ap

Vierailija
13/69 |
12.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei diagnoosia? Oireita? Mitähän tämäkin tarkoittaa?

Lapset ovat siinä mielessä jänniä, että ne syntyvät tähän maailmaan ihan omina persooninaan.

Vanhempien tehtävä on vain rakastaa ja tukea lasta kasvussaan aikuiseksi.

Vierailija
14/69 |
12.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Lapset ovat siinä mielessä jänniä, että ne syntyvät tähän maailmaan ihan omina persooninaan.

On diagnoosi. Mies ei syytä minua siitä diagnoosista. Vaan syyttää siitä, että lapsi oireilee autistimaisesti ja käyttäytyy autistimaisesti. 

Sanopa tuo miehelleni että vanhempien tehtävä on vain rakastaa lasta ja tukea lasta. Sellaista ei ole miehen puolelta nimittäin paljoakaan nähty.

Ap

Vierailija
15/69 |
12.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lapsi ei ole pyytänyt syntyä juuri teille. Te kuitenkin olette päättäneet hankkia lapsen.

Antakaa se lapsi pois. Johonkin sellaiseen perheeseen, missä ymmärretään mitä tarkoittaa vanhemmuus ja vastuu.

Sen jälkeen voitte jäädä miehesi kanssa riitelemään ihan kaikessa rauhassa.

Vierailija
16/69 |
12.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miks kattelet tuollaista miesoletettua.

Teitä pitäisi olla kaksi aikuista mut toinen teistä on lapsi.

Vierailija
17/69 |
12.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mahtaakohan isällä itsellään olla vähän autistisia piirteitä? Genetiikkahan on merkitsevässä osassa nepsy-häiriöiden taustalla. Pyytäisin apua vaikka perheneuvolasta tai joltain taholta, joka voisi antaa miehellesi psykoedukaatiota autismista ja takoa hänen päähänsä, että hän harjoittaa henkistä väkivaltaa ja vaimo väsyy kohta ja sitten kaikki menee poks.

Tää on muuten paha. Miettiä, että onko mies neuroepätyypillinen vai miestyypillinen, kun ei osaa huolehtia lapsensa tarpeista ja panna niitä omien tarpeidensa edelle.

Vierailija
18/69 |
12.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

On diagnoosi. Mies ei syytä minua siitä diagnoosista. Vaan syyttää siitä, että lapsi oireilee autistimaisesti ja käyttäytyy autistimaisesti. 

Sanopa tuo miehelleni että vanhempien tehtävä on vain rakastaa lasta ja tukea lasta. Sellaista ei ole miehen puolelta nimittäin paljoakaan nähty.

Ap

Lapsella on diagnoosi? Käyttäytyy autistimaisesti?

Eihän tuossa ole mitään järkeä.

Vierailija
19/69 |
12.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ap

Lapsella on diagnoosi? Käyttäytyy autistimaisesti?

Eihän tuossa ole mitään järkeä.

Miten niin ei ole järkeä?

Ap

Vierailija
20/69 |
12.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Entä jos vaan ymmärtäisi lasta kumpikin, ja loisi lapselle hyvät olosuhteet, jossa on oireita vähemmän tai ei tule. Ettei lisää niitä millään tavalla, kumpikaan. Ei ole riitainen suhde myös tai sitten eri asunnot. Vai pariterapeutti tulkkina.

Lapsi voi olla vaikeasti autistinen vaikka kodin olosuhteet ovat todella hyvät. Se voi olla milloin infektio, milloin päiväkoti/koulukuormitus, milloin väärässä asennossa olevat tähdet, kun vaikeampi kausi iskee. Ja helpponakin kautena on vaikeaa verrattuna normaalilapsen kasvatukseen. Ei autismin kanssa ole olemassakaan sellaista, että "oireita vähemmän tai ei tule". Autismi on siinä missä on siniset silmätkin.

Ikävää tuollainen vanhempien piilosyyttely lapsen vammaisuudesta (koska sitä autismi on, vamma, joka haittaa elämää ja siihen tarvitsee perhe tukea). En nyt puhu mistään aspergertyyppisestä lievätasoisesta autismikirjosta vaan ihan siitä mitä nimitettiin 20v sitten autismiksi. Sen tuomaa raskautta vanhemmille ei ymmärrä tasan kuin saman kokeneet.

Ap:lle; sopeutumisvalmennuskurssi? Lähete esim. lastenpsykalle ja yhdessä käsittelemään lapsen tilannetta.

Miehen selvästi on vaikeaa hyväksyä lapsen haasteet ja diagnoosi. Silloin herkästi syyttää toista ja siihen kontekstiin se nyt hetken aikaa kannattaa laittaakin.