Kuuluisiko sinun mielestäsi antaa täydessä bussissa paikka raskaana
olevalle, jolla on monta pientä lastakin mukana? Jos nainen itse vaikuttaa olen kunnossa ja paimentaa lapsiaan tottomuksella siinä käytävän rataspaikalla? Rattaat siis mukana ja pienimmät istuu niissä, liuta isompia pyörii ympärillä. Viimeisillään raskaana olevalta näyttävä nainen seisoo rattaiden työntöaisasta kiinni pitäen ja puhelee samalla lapsilleen ohjeita olla paikallaan, pitää kiinni tangoista ym.
Itse en antanut paikkaani ja tuli syyllinen olo, kun myöhemmin eräs vanhus antoi paikkansa (johon nainen tosin pisti pari lastaan istumaan) ja kovaan ääneen ihmetteli nykynuoria kun ei ota toisia huomioon.
Kommentit (203)
[quote author="Vierailija" time="07.06.2014 klo 10:14"]
[quote author="Vierailija" time="07.06.2014 klo 00:11"][quote author="Vierailija" time="06.06.2014 klo 23:35"]
Ei ole minun vikani, jos toiset päättävät lisääntyä ja kohtaavat sen myötä niinkin suunnattomia ongelmia kuin ruuhkabussin.
Eli en anna paikkaani. Jokainen kantakoon elämäntapavalintansa seuraukset ihan itse.
[/quote]
Jos istut aivan täydessä bussissa ja sisään tulee raihnainen vanhus, annatko paikkasi? Tai jalka kipsissä kainalosauvoilla kulkeva? Miksi/miksi et?
[/quote]
Siksi, että minulla on tiettyjä vakavia sairauksia, joiden vuoksi minun on sekä vaikeaa seistä että hengenvaarallista kaatua, jos bussi äkkijarruttaa.
Nämä sairaudet eivät näy ulospäin ja olen melko nuori mies, joten ottaa periaatteesta päähän, että minun pitäisi antaa paikkani terveemmille vain siksi, että se kuuluisi tapoihin.
[/quote]
Ei sinun tarvitsekaan, kysymys koski terveitä ihmisiä.
[quote author="Vierailija" time="07.06.2014 klo 04:29"]
[quote author="Vierailija" time="07.06.2014 klo 02:31"]
[quote author="Vierailija" time="07.06.2014 klo 00:18"]
[quote author="Vierailija" time="07.06.2014 klo 00:00"]
Voi hyvä tavaton. Eihän tuossa ole mitään epäselvää. Miehenä annan tietenkin paikkani naiselle, oli raskaana tai ei.
[/quote]
Olet säälittävä
[/quote]
Sinulla varmaan on hyvät perustelut mielipiteellesi.
[/quote]
Mies joka ei arvosta itseään sen vertaa että pitää itseään tasavertaisena naisen kanssa on säälittävä. Miehen ei pidä nykyaikana enää antaa naisille paikkaa tai avata ovia. Nykyään naiset ja miehet ovat tasaveroisia.
[/quote]
Ai. En tiennytkään, että miehetkin voivat olla raskaana. Siinä tapauksessa luovutan kyllä paikkani myös raskaana olevalle miehelle.
[quote author="Vierailija" time="07.06.2014 klo 10:12"][quote author="Vierailija" time="07.06.2014 klo 00:21"]
[quote author="Vierailija" time="07.06.2014 klo 00:11"]
[quote author="Vierailija" time="06.06.2014 klo 23:35"]
Ei ole minun vikani, jos toiset päättävät lisääntyä ja kohtaavat sen myötä niinkin suunnattomia ongelmia kuin ruuhkabussin.
Eli en anna paikkaani. Jokainen kantakoon elämäntapavalintansa seuraukset ihan itse.
[/quote]
Jos istut aivan täydessä bussissa ja sisään tulee raihnainen vanhus, annatko paikkasi? Tai jalka kipsissä kainalosauvoilla kulkeva? Miksi/miksi et?
[/quote]
Jos en ole invapaikalla niin en varmasti anna. Miksi pitäisi? Olen ihan yhtä arvokas kuin sekin. Olen vieläpä maksanut täyden hinnan lipusta. vanhus todennäköisesti ei ole. Joten oikeastaan olen arvokkaampi kuin hän
[/quote]
Olet nyt ymmärtänyt vähän väärin. Istumapaikka bussissa ei ole ihmisen arvon mittari. Paikat eivät kuulu arvokkaimmille, vaan niille, jotka tarvitsevat niitä eniten.
(Sinänsä mielenkiintoista tämä ihmisten välisten arvoerojen korostaminen joillain keskustelijoilla)
[/quote]
Ja kuten tässä on tullut todettua moneen kertaan: sitä tarvetta ei välttämättä näe ulospäin. Se että jollakulla on jalka poikki, maha pystyssä tai kävelykeppi, ei vielä tarkoita, etteikö joku aivan normaalilta näyttävä voisi tarvita sitä paikkaa enemmän. Tämän tajuaminen vain taitaa olla keskimäärin liian vaikeaa ihmisille.
[quote author="Vierailija" time="07.06.2014 klo 10:14"][quote author="Vierailija" time="07.06.2014 klo 10:09"]
[quote author="Vierailija" time="07.06.2014 klo 07:42"][quote author="Vierailija" time="07.06.2014 klo 07:35"]
[quote author="Vierailija" time="07.06.2014 klo 07:23"]
[quote author="Vierailija" time="07.06.2014 klo 07:19"]
Ei raskaus ole mikään sairaus. Miksi heidän pitäisi saada tuntemattomilta erityiskohtelua?
[/quote]
Ei kusipäisyys ole mikään sairaus. Raskaana oleva tarvitsee sen paikan koska hänelle seisominen on vaikeampaa ja äkkijarrutus voi olla vaarallinen
[/quote]
Vänkyti vänkyti vänkyti... Äkkijarrutus voi olla vaarallinen kenelle tahansa, siis VOI olla, tai sit ei. Raskaana oleminen on ihan normitila, siitä on vaan ihmisten keskuudessa kehitetty joku ihme hypetys.
[/quote]
Vänkyti vänkyti vaan itsellesi saatanan urpo, raskaana oleva voi kaatua vatsalleen äkkijarrutuksessa, muut ehkä selviävät siitä mustelmilla.
[/quote]
Kuka vittu pakottaa sinut porsimaan? Kuka pakottaa siihen bussiin? Itse sinä olet paksuksi päättänyt hankkiutua, joten kanna edes vastuu omasta valinnastasi!
Raskaana olevat ovat näköjään todella itsekeskeisiä ihmisiä, jotka olettavat, että muut kohtelevat heitä kuin maailman keskipistettä vain siksi, että ovat päästäneet jonkun äijänrotvakkeen siemenet sisäänsä.
[/quote]
Huomaa että on koulut loppunut ja teinipissikset vapaalla kun palsta on täynnä "vittua" ja muita kirosanoja. Kun kasvat muutaman vuoden huomaat ettei maailma pyöri sinun ympärillä ja voisit ottaa muitakin ihmisiä huomioon.
[/quote]
Oijoi, kun olet sitten vitun sivistynyt, kun ei vittu käytä sanaa vittu. Kunnon itsekeskeinen pelle.
Oli raskausvaivoja tai ei, se on periaatekysymys että raskaanaoleville annetaan paikka. Ihan jo turvallisuudenkin takia. sama koskee vanhuksia. Käytöstapojen ihan niitä alkeellisimpia perusteita.
[quote author="Vierailija" time="07.06.2014 klo 04:20"]
[quote author="Vierailija" time="07.06.2014 klo 04:04"]
[quote author="Vierailija" time="06.06.2014 klo 23:39"]
[quote author="Vierailija" time="06.06.2014 klo 23:04"]
Raskaanaolevalla saattaa olla esim. liitoskipuja, jotka tuntuvat ikäviltä, kun pitää jalat harallaan seistä heiluvassa bussissa. Lapset taas lentelevät pitkin käytäviä elleivät istu. Ehdottomasti istumapaikka raskaanaolevalle ja lapsille. Ja tietysti vanhuksille.
[/quote]
Sitten raskaana oleville pitäisi olla korkeammat hinnat. Siellä on muutkin maksanut matkasta eikä heillä ole mitään velvollisuutta antaa paikkaansa muille
[/quote]
Väärin!
Ne invalidipaikat on nimenomaan varattu vanhuksille, raskaanaoleville ja vammaisille!
Sinulla ei ole mitään oikeutta istua invalidipaikalla, jos paikkaan oikeutettu henkilö astuu bussiin, eikä hänelle ole vapaata paikkaa tarjolla. Tämä on sääntö linja-autoissa ja sinun - niin kuin muidenkin - on noudatettava linja-auton sääntöjä, jos aiot niissä matkustaa.
Ei sinulla ole oikeutta parkkeerata autoasikaan invapaikalle, vaikka invapaikan käyttäjä parkkeeraa vieläpä ilmaiseksi. Toisin kuin invalidi, vanhus tai raskaanoleva bussissa!
Siis takapuoli automaattisesti ylös siitä invalidipaikasta, kun raskaanaoleva, vanhus tai vammainen tulee täpötäyteen bussiin, ettei bussikuskin tarvitse huomauttaa, että istut luvattomalla paikalla!
Terv. Entinen bussikuski
[/quote]
Monissa busseissa ei edes ole invapaikkoja enään. Niissä missä on niin siellä on tasan yksi paikka. Raskaana oleva ei ole invalidi. Eikä vanhus ole invalidi.
[/quote]
Nuo erikoispaikat eli invapaikat on tarkoitettu raskaanaoleville, vanhuksille ja vammaisille. Sinä et päätä linja-auton säännöistä, vaan linja-autoyhtiö. Jos aiot käyttää bussia, on parempi noudattaa sääntöjä vapaaehtoisesti.
Bussikuski voi myös määrätä sinut poistumaan luvattomalta paikalta ja kutsua vaikka poliisin hakemaan, jollet tottele kuskia, etkä suostu poistumaan bussista, jos kuski käskee.
Terv. Entinen bussikuski
[quote author="Vierailija" time="07.06.2014 klo 10:23"]
[quote author="Vierailija" time="07.06.2014 klo 10:14"][quote author="Vierailija" time="07.06.2014 klo 10:09"]
[quote author="Vierailija" time="07.06.2014 klo 07:42"][quote author="Vierailija" time="07.06.2014 klo 07:35"]
Ei raskaus ole mikään sairaus. Miksi heidän pitäisi saada tuntemattomilta erityiskohtelua?
[/quote]
Ei kusipäisyys ole mikään sairaus. Raskaana oleva tarvitsee sen paikan koska hänelle seisominen on vaikeampaa ja äkkijarrutus voi olla vaarallinen
[/quote]
Vänkyti vänkyti vänkyti... Äkkijarrutus voi olla vaarallinen kenelle tahansa, siis VOI olla, tai sit ei. Raskaana oleminen on ihan normitila, siitä on vaan ihmisten keskuudessa kehitetty joku ihme hypetys.
[/quote]
Vänkyti vänkyti vaan itsellesi saatanan urpo, raskaana oleva voi kaatua vatsalleen äkkijarrutuksessa, muut ehkä selviävät siitä mustelmilla.
[/quote]
Kuka vittu pakottaa sinut porsimaan? Kuka pakottaa siihen bussiin? Itse sinä olet paksuksi päättänyt hankkiutua, joten kanna edes vastuu omasta valinnastasi!
Raskaana olevat ovat näköjään todella itsekeskeisiä ihmisiä, jotka olettavat, että muut kohtelevat heitä kuin maailman keskipistettä vain siksi, että ovat päästäneet jonkun äijänrotvakkeen siemenet sisäänsä.
[/quote]
Huomaa että on koulut loppunut ja teinipissikset vapaalla kun palsta on täynnä "vittua" ja muita kirosanoja. Kun kasvat muutaman vuoden huomaat ettei maailma pyöri sinun ympärillä ja voisit ottaa muitakin ihmisiä huomioon.
[/quote]
Oijoi, kun olet sitten vitun sivistynyt, kun ei vittu käytä sanaa vittu. Kunnon itsekeskeinen pelle.
[/quote]
Kukakohan täällä käyttäytyy kuin itsekeskeinen teini? Voi niinq vittu sentään :D
[quote author="Vierailija" time="07.06.2014 klo 10:24"]Oli raskausvaivoja tai ei, se on periaatekysymys että raskaanaoleville annetaan paikka. Ihan jo turvallisuudenkin takia. sama koskee vanhuksia. Käytöstapojen ihan niitä alkeellisimpia perusteita.
[/quote]
Ei ole.
[quote author="Vierailija" time="07.06.2014 klo 10:26"][quote author="Vierailija" time="07.06.2014 klo 10:23"]
[/quote]
[/quote]
[/quote]
[/quote]
[/quote]
[/quote]
[/quote]
Kukakohan täällä käyttäytyy kuin itsekeskeinen teini? Voi niinq vittu sentään :D
[/quote]
Hymiöitä käyttävä ihminen on lähtökohtaisesti mauton typerys.
[quote author="Vierailija" time="07.06.2014 klo 10:29"]
[quote author="Vierailija" time="07.06.2014 klo 10:26"][quote author="Vierailija" time="07.06.2014 klo 10:23"]
[/quote]
[/quote]
[/quote]
[/quote]
[/quote]
[/quote]
[/quote]
[/quote]
Hymiöitä käyttävä ihminen on lähtökohtaisesti mauton typerys.
[/quote]
Parempi mauton typerys kun pilalle hemmoteltu pissaliisa.
Tämä vittuilija on sit eri henkilö.
T: sen viestin kirjoittaja kuka ihmetteli miksi raskautettujen pitäisi saada erityiskohtelu automaatisti.
[quote author="Vierailija" time="07.06.2014 klo 10:17"][quote author="Vierailija" time="07.06.2014 klo 02:15"]
Todellakin kuuluu .. varsinkin jos raskaus on jo pitkällä. Olin kerran niin täydessä bussissa , että ei meinannut saada mistään edes pidettyä kiinni. Olin 38 viikolla raskaana ja minulla oli niin kovat liitoskivut, että aloin melkein itkeä. Kivut todellakin minusta huomasi kun en pystynyt edes suorassa seisomaan. Silti kukaan ei koko matkan aikana tarjonnut paikkaa ja bussi oli täynnä yläaste/lukio ikäisiä. Teki kyllä mieli sanoa pari valittua sanaa!
[/quote]
olisit sanonut! :) itse en ole lapsiani Suomessa saanut, mutta kun kävelin lääkärini vastaanotolle, olin yli lasketunajan ja maha oli iso ja vastaanoton kaikki istumapaikat oli varattu, paikallisilla naisilla oli aina mies mukana tarkastuksissa. Yksikään mies ei inahtanutkaan paikaltaan, meikäläisen oli vaikea seisoa, otti niin kupoliin, että kävelin yhden miehen eteen, kysyin monennella kuulla hän oli raskaana, sanoin, että mun laskettuaika oli eilen ja tarvitsen tämän istumapaikan :)
[/quote]
Sinä et siis osaa käytöstapoja mutta odotat muiden noudattavan niitä. Hyviin tapoihin tulee pyytää, jos jotain tarvitsee, eikä vain odottaa, että sinulle annetaan kaikki valmiina, koska päätit lisääntyä.
Sen sijaan että olisit kohteliaasti kysynyt, voisitko saada paikan, ja mies olisi sen sinulle kohteliaasti antanut, menit räyhäämään tuntemattoman ihmisen eteen ja vaatimaan hänen paikkaansa ikään kuin sinulla olisi oikeus siihen.
Voin sanoa, että kaltaisellesi öykkärille en antaisi paikkaani, vaikka kohteliaasti pyytävälle luultavasti antaisinkin.
[quote author="Vierailija" time="07.06.2014 klo 10:17"][quote author="Vierailija" time="07.06.2014 klo 10:14"]
[quote author="Vierailija" time="07.06.2014 klo 00:11"][quote author="Vierailija" time="06.06.2014 klo 23:35"]
[/quote]
[/quote]
Siksi, että minulla on tiettyjä vakavia sairauksia, joiden vuoksi minun on sekä vaikeaa seistä että hengenvaarallista kaatua, jos bussi äkkijarruttaa.
Nämä sairaudet eivät näy ulospäin ja olen melko nuori mies, joten ottaa periaatteesta päähän, että minun pitäisi antaa paikkani terveemmille vain siksi, että se kuuluisi tapoihin.
[/quote]
[/quote]
Ja miten kukaan näkee minusta, että olen sairas?
Lisääntyjiä kantaa itse vastuun valinnastaan. Älkää säilyttäkö minun niskaani vastuuta ympäristörikoksestanne.
Ensin paikka vanhuksille, sitten raskaana oleville ja sitten vasta lapsille... Itselleni on ainakin opetettu jo pienestä pitäen, että nuorilla jaloilla kyllä jaksaa seisoa. Ja näinhän se on.
En ole sitä mieltä, että 35-kiloisen seiskaluokkalaisen tai kasiluokkalaisen pitää automaattisesti tarjota paikkaa 70-vuotiaalle nykyeläkeläiselle. Muistan uutisen, jonka mukaan eläkeläisten kunto on parempi kuin perheellisten keski-ikäisten (40-50v), joilla on ajan puute eikä omaan liikuntaa aikaa. Varsinkin miehet harrastavat usein eläkkeellä paljon, rakentavat kesämökkejä ja tekevät lapsilleen taloja ja matkuselevat maailmalla. Outoa, jos eivät voi bussissa seistä ja silti lähdetään ruuhkaiseen espanjaan.
Mutta tuossa tilanteessa suhteellisen terveeksi itseni kokevana tarjoaisin kyllä naiselle paikkani. ainoa terveyshaitta matala verenpaine joka aiheuttaa äärilampötiloissa ja muutenkin helposti maailman mustenemista, nuorena joskus joku soitti ambulanssin kun pyörryin - oli myös kirjoitusten aiheuttama väsymys ja flunssa päällä.
[quote author="Vierailija" time="07.06.2014 klo 10:34"]
[quote author="Vierailija" time="07.06.2014 klo 10:17"][quote author="Vierailija" time="07.06.2014 klo 10:14"]
[/quote]
[/quote]
[/quote]
[/quote]
Ja miten kukaan näkee minusta, että olen sairas?
[/quote]
Ei näekään mutta sinun ei tarvitse tarjota paikkaa, jos joku pyytää paikkaasi voit kieltäytyä sanomalla vaikka että selkä on kipeä.
[quote author="Vierailija" time="06.06.2014 klo 23:25"][quote author="Vierailija" time="06.06.2014 klo 23:19"][quote author="Vierailija" time="06.06.2014 klo 22:38"]Minä en anna paikkaa lapsille tai raskaana oleville, maksan kuitenkin lipun toisin kuin nämä vapaamatkustajat. Haluaisin Suomeen enemmän paikkoja mihin lapsia ei saa viedä, vihaan sitä kitinää ja vinkumista yli kaiken. En ole koskaan ymmärtänyt miksi harmittomia humalaisia ojennetaan, mutta huutavaa lasta ei poisteta muita häiritsemästä. Rattaista ja lapsista pitäisi joutua maksamaan julkisessa liikenteessä niin kova hinta, etteivät lapsiperheet huvikseen julkisilla rälläisi. Jos ei ole varaa autoon, voisi suosiolla jättää lisääntymisen muille.
[/quote]
Toivottavasti sun auto hajoaa ja saat syövän ja joudut hoitojen aikana seisomaan kuumassa ruuhkabussissa.
[/quote]
Teidän paskalogiikan mukaan sen syöpäsairaan nuoren kuuluu antaa paikka raskaana olevalle.
Minä en vittu ikinä anna tästedes paikkaa paksumahaämmille ja varaan kassilla vielä toisenkin paikan.
[/quote]
Äitiskin on ollut sua odottaessaan paksumahaämmä, senkin sivistymätön moukka!
[quote author="Vierailija" time="07.06.2014 klo 10:37"]
Lisääntyjiä kantaa itse vastuun valinnastaan. Älkää säilyttäkö minun niskaani vastuuta ympäristörikoksestanne.
[/quote]
Ei sinulle kuulu muiden lisääntymiset tai muut elämänvalinnat pätkääkään. Bussissa nyt vaan kuuluu noudattaa bussiyhtiön sääntöjä. Ehkä vielä joskus huomaat ettei kaikki mene elämässä niin kuin sinä haluat.
[quote author="Vierailija" time="07.06.2014 klo 02:35"]Minä en saanut istumapaikkaa vaikka olin menossa synnyttämään Helsingissä kättärille, no ei kyllä supistuksia ollut, mutta lapsivettä tihkui ja kolme viikkoa oli laskettuun aikaan. Ensin matkustin metrolla Sörnäisiin ja siitä "hyppäsin" bussiin että pääsin kättärille, seuraavana päivänä lapseni sitten syntyi siellä. Kaipa se just siinä bussissa on niin tavallista että naisia maha pystyssä menee kättärille, paikalliset ovat tottuneet.
[/quote]
Ei käynyt mielessä tilata taksia?