Kuuluisiko sinun mielestäsi antaa täydessä bussissa paikka raskaana
olevalle, jolla on monta pientä lastakin mukana? Jos nainen itse vaikuttaa olen kunnossa ja paimentaa lapsiaan tottomuksella siinä käytävän rataspaikalla? Rattaat siis mukana ja pienimmät istuu niissä, liuta isompia pyörii ympärillä. Viimeisillään raskaana olevalta näyttävä nainen seisoo rattaiden työntöaisasta kiinni pitäen ja puhelee samalla lapsilleen ohjeita olla paikallaan, pitää kiinni tangoista ym.
Itse en antanut paikkaani ja tuli syyllinen olo, kun myöhemmin eräs vanhus antoi paikkansa (johon nainen tosin pisti pari lastaan istumaan) ja kovaan ääneen ihmetteli nykynuoria kun ei ota toisia huomioon.
Kommentit (203)
[quote author="Vierailija" time="07.06.2014 klo 10:21"]
[quote author="Vierailija" time="07.06.2014 klo 10:12"][quote author="Vierailija" time="07.06.2014 klo 00:21"]
[quote author="Vierailija" time="07.06.2014 klo 00:11"]
[quote author="Vierailija" time="06.06.2014 klo 23:35"]
Ei ole minun vikani, jos toiset päättävät lisääntyä ja kohtaavat sen myötä niinkin suunnattomia ongelmia kuin ruuhkabussin.
Eli en anna paikkaani. Jokainen kantakoon elämäntapavalintansa seuraukset ihan itse.
[/quote]
Jos istut aivan täydessä bussissa ja sisään tulee raihnainen vanhus, annatko paikkasi? Tai jalka kipsissä kainalosauvoilla kulkeva? Miksi/miksi et?
[/quote]
Jos en ole invapaikalla niin en varmasti anna. Miksi pitäisi? Olen ihan yhtä arvokas kuin sekin. Olen vieläpä maksanut täyden hinnan lipusta. vanhus todennäköisesti ei ole. Joten oikeastaan olen arvokkaampi kuin hän
[/quote]
Olet nyt ymmärtänyt vähän väärin. Istumapaikka bussissa ei ole ihmisen arvon mittari. Paikat eivät kuulu arvokkaimmille, vaan niille, jotka tarvitsevat niitä eniten.
(Sinänsä mielenkiintoista tämä ihmisten välisten arvoerojen korostaminen joillain keskustelijoilla)
[/quote]
Ja kuten tässä on tullut todettua moneen kertaan: sitä tarvetta ei välttämättä näe ulospäin. Se että jollakulla on jalka poikki, maha pystyssä tai kävelykeppi, ei vielä tarkoita, etteikö joku aivan normaalilta näyttävä voisi tarvita sitä paikkaa enemmän. Tämän tajuaminen vain taitaa olla keskimäärin liian vaikeaa ihmisille.
[/quote]
Ei ole lainkaan liian vaikeaa, vaan lähinnä itsestäänselvyys. Oletin, että tässä keskustellaan ihmisistä, jotka jaksavat seistä vs. raskaana olevat, vanhukset jne. Niillä, joilla on näkymätön vamma, voi olla joskus vaikea tilanne bussissa, mikä on ikävää, mutta ei kai sen takia pidä poistaa invapaikkoja tai käytöstapoja?
[quote author="Vierailija" time="07.06.2014 klo 10:28"][quote author="Vierailija" time="07.06.2014 klo 10:24"]Oli raskausvaivoja tai ei, se on periaatekysymys että raskaanaoleville annetaan paikka. Ihan jo turvallisuudenkin takia. sama koskee vanhuksia. Käytöstapojen ihan niitä alkeellisimpia perusteita.
[/quote]
Ei ole.
[/quote]
Tätä ketjua lukiessa tulee väistämättä mieleen, että ehkä se kusipäisyys sitten kuitenkin on sairaus. Ja sillä perusteella voit kieltäytyä luovuttamasta paikkaasi esim. lähes 90-vuotiaalle sotaveteraanille. Kun kerrot tämän diagnoosisi, niin ehkä ihmiset ymmärtää..
Paikat vanhuksille ja lapsille. Raskaana olevat seisköön. Raskaus ei tee ihmisestä mitään riskialtista invalidia, tekee oikeasti hyvää raskaana olevalle seistä ja liikkua. Aikuinen ihminen osaa pitää kiinni toisin kuin aina lapset.
Voi morjens. Olisi hauska tietää, kuinka moni (jos mikään) näistä viesteistä on tosissaan kirjoitettu. Itse tarjoan paikkaa niin vanhuksille, raskaana oleville, lapsille, annoinpa paikan kerran yhden kehitysvammaisen avustajallekin kun ko. vammaisen oli selkeästi hankala istua tuntemattoman vieressä. Jos paikasta kieltäydytään, istun hyvällä omatunnolla, muussa tapauksessa tuli varmaankin tarpeeseen.
Olisi tietysti kivaa, jos muutkin antaisivat niitä paikkoja hanakammin, etten olisi aina se joka joutuu seisomaan. Tosin olen huomannut, että tällaisissa tapauksissa saan herkemmin paikan esim. seuraavalla pysäkillä, kun ihmisiä jää pois, kanssamatkustajat ikäänkuin antavat minulle etulyöntiaseman napata joku näistä juuri vapautuneista paikoista.
Ja täytyy kyllä sen verran kehaista, että itsekin aikanaan jalka paketissa liikkuneena sain istumapaikan joka kerta ilman, että tarvitsti erikseen pyytää. Luulen, että monilla suomalaisilla on se vika, että ujostellaan paikan tarjoamista jos ei olla varmoja, että toinen sitä varmasti tarvitsee (jos se onkin läskimaha eikä raskausmaha, mitä jos tuo vanhus loukkaantuu jos luullaan raihnaiseksi jne). Kyynärsauvat ovat sen sijaan selkeä merkki paikantarpeelle.
Niin ja sanon vielä senkin, että kyllä paikan tarvitsijat saisivat myös itse reippaasti pyytää sitä paikkaa, ja nimenomaan kohteliaasti ja ystävällisesti. Muistan vieläkin teinivuosinani kun eräs mummo kävi metrossa huutamaan, kun en ollut luovuttanut hänelle oma-aloitteisesti paikkaani. Olin ollut ensimmäistä päivää uudessa työssä, jossa jouduin jatkuvasti seisomaan ja juoksemaan paikasta toiseen, ja olin täysin poikki. Eihän se tietenkään päälle päin näkynyt, mutta todella kiva fiilis saada haukut sitten vielä siihen päälle, kun siellä metrovaunussa olisi varmaan joku muu vähemmän väsynytkin ollut.
[quote author="Vierailija" time="07.06.2014 klo 11:26"]
Paikat vanhuksille ja lapsille. Raskaana olevat seisköön. Raskaus ei tee ihmisestä mitään riskialtista invalidia, tekee oikeasti hyvää raskaana olevalle seistä ja liikkua. Aikuinen ihminen osaa pitää kiinni toisin kuin aina lapset.
[/quote]
Jos niin huono tuuri on että viimeisillään raskaana joutuu bussiin ja olo on huono, niin voi sitä paikkaa pyytää joltain, siis jos on täyttä. Kokemuksesta tiedän, että raskaana ei aina olo ole paras mahdollinen, varsinkaan kesä kuumalla.
Mutta siis itsestäänselvyys se ei ole että raskaana olevan on pakko seistä bussissa.
[quote author="Vierailija" time="07.06.2014 klo 11:26"]
[/quote]
Mistä sinä sen tiedät? Eiköhän lääkärit ja raskaana olevat naiset tiedä itse paremmin onko seisomisesta haittaa. Kevyt liikunta on hyvää raskaana, ei seisominen liikkuvassa bussissa.
[quote author="Vierailija" time="07.06.2014 klo 10:02"]
SUomalaiset eivät osaa käyttäytyä bussissa, koska he eivät liiku julkisilla vanhempiensa seurassa sen ikäisenä, kun käytöstapoja opetetaan. Menin kerran hyväkäytöksiseksi luulemani teinin kanssa bussiin ja jouduin häntä opastamaan paikan antamisessa. Vähän ihmettelin, kuinka hän ei hoksannut paikkaa ihan oma-aloitteisesti tarjota, mutta hetken mietittyäni muistin, ettei tällaisia tilanteita ole ollut mahdollista aiemmin edes harjoitella. Pienenä ajeltiin paljonkin bussilla, mutta silloin lapselle opetetaan muiden huomioisessa vähän erilaisia asioita kuin vaikkapa 17-vuotiaalle. Kaikki eivät ole luonnostaan muita huomioivia, joten konkreettinen käytöskoulutus on useinkin tarpeen.
[/quote]
ei ne kyllä osaa tukholmassa, eikä monessa Aasian kaupungissa, missä olen asunut
[quote author="Vierailija" time="07.06.2014 klo 10:33"]
[quote author="Vierailija" time="07.06.2014 klo 10:17"][quote author="Vierailija" time="07.06.2014 klo 02:15"]
Todellakin kuuluu .. varsinkin jos raskaus on jo pitkällä. Olin kerran niin täydessä bussissa , että ei meinannut saada mistään edes pidettyä kiinni. Olin 38 viikolla raskaana ja minulla oli niin kovat liitoskivut, että aloin melkein itkeä. Kivut todellakin minusta huomasi kun en pystynyt edes suorassa seisomaan. Silti kukaan ei koko matkan aikana tarjonnut paikkaa ja bussi oli täynnä yläaste/lukio ikäisiä. Teki kyllä mieli sanoa pari valittua sanaa!
[/quote]
olisit sanonut! :) itse en ole lapsiani Suomessa saanut, mutta kun kävelin lääkärini vastaanotolle, olin yli lasketunajan ja maha oli iso ja vastaanoton kaikki istumapaikat oli varattu, paikallisilla naisilla oli aina mies mukana tarkastuksissa. Yksikään mies ei inahtanutkaan paikaltaan, meikäläisen oli vaikea seisoa, otti niin kupoliin, että kävelin yhden miehen eteen, kysyin monennella kuulla hän oli raskaana, sanoin, että mun laskettuaika oli eilen ja tarvitsen tämän istumapaikan :)
[/quote]
Sinä et siis osaa käytöstapoja mutta odotat muiden noudattavan niitä. Hyviin tapoihin tulee pyytää, jos jotain tarvitsee, eikä vain odottaa, että sinulle annetaan kaikki valmiina, koska päätit lisääntyä.
Sen sijaan että olisit kohteliaasti kysynyt, voisitko saada paikan, ja mies olisi sen sinulle kohteliaasti antanut, menit räyhäämään tuntemattoman ihmisen eteen ja vaatimaan hänen paikkaansa ikään kuin sinulla olisi oikeus siihen.
Voin sanoa, että kaltaisellesi öykkärille en antaisi paikkaani, vaikka kohteliaasti pyytävälle luultavasti antaisinkin.
[/quote]
ai en tiennytkään, että olit läsnä? Kumma kun odotushuone oli täynnä ihan aasialaisen näköisiä ihmisiä. Voithan sä toki olla joku tänne "rikkaan miehen perässä muuttanut filsu", jolle paljastui, että se mies ei ollutkaan niin rikas....
Oletko koskaan kuullut sanaa excuse me, sorry, could you please? Et ilmeisesti. Asian voi sanoa myös kohteliaasti, vaikka kuinka ottaisi kupoliin ;) sä et ilmeisesti osaa, sääliksi käy
sä sä olet kamala ihminen, sulla on jostain syystä huono päivä, pura se jossain muualla kuin tällä palstalla vänkäämällä itsestään selvistä normaaleihin käytöstapoihin ja kohteliaisuuteen liittyvistä asioista. Jos sä et ymmärrä, mikä on kohteliasta, niin älä sitten.
[quote author="Vierailija" time="07.06.2014 klo 10:14"]
[quote author="Vierailija" time="07.06.2014 klo 00:11"][quote author="Vierailija" time="06.06.2014 klo 23:35"]
Ei ole minun vikani, jos toiset päättävät lisääntyä ja kohtaavat sen myötä niinkin suunnattomia ongelmia kuin ruuhkabussin.
Eli en anna paikkaani. Jokainen kantakoon elämäntapavalintansa seuraukset ihan itse.
[/quote]
Jos istut aivan täydessä bussissa ja sisään tulee raihnainen vanhus, annatko paikkasi? Tai jalka kipsissä kainalosauvoilla kulkeva? Miksi/miksi et?
[/quote]
Siksi, että minulla on tiettyjä vakavia sairauksia, joiden vuoksi minun on sekä vaikeaa seistä että hengenvaarallista kaatua, jos bussi äkkijarruttaa.
Nämä sairaudet eivät näy ulospäin ja olen melko nuori mies, joten ottaa periaatteesta päähän, että minun pitäisi antaa paikkani terveemmille vain siksi, että se kuuluisi tapoihin.
[/quote]
Mistä tiedät olevasi muita sairaampi? Entä jos joku on sinuakin sairaampi?
[quote author="Vierailija" time="07.06.2014 klo 10:17"]
[quote author="Vierailija" time="07.06.2014 klo 02:35"]Minä en saanut istumapaikkaa vaikka olin menossa synnyttämään Helsingissä kättärille, no ei kyllä supistuksia ollut, mutta lapsivettä tihkui ja kolme viikkoa oli laskettuun aikaan. Ensin matkustin metrolla Sörnäisiin ja siitä "hyppäsin" bussiin että pääsin kättärille, seuraavana päivänä lapseni sitten syntyi siellä. Kaipa se just siinä bussissa on niin tavallista että naisia maha pystyssä menee kättärille, paikalliset ovat tottuneet.
[/quote]
Ei käynyt mielessä tilata taksia?
[/quote]
Kuule ei ollut varaa ajella Vuosaaresta asti kättärille tarkastukseen, en silloin tiennyt että lapsi voi jo syntyä, luulin että ensimmäinen lapsi menee lähes väkisinkin aina yliaikaiseksi. Käveleminen oli ollut vaikeaa jo jonkin aikaa, lapsen pää oli laskeutunut alas, eli tuntui kuin jalkovälissä olisi ollut keilapallo, sitä vaan ei neuvolan akkakaan voinut mulle kertoa että se on aika varma merkki että synnytys on lähellä.
[quote author="Vierailija" time="06.06.2014 klo 23:42"]Mutta vielä näin asiallisesti kommentoiden; kyllähän se kertoo jotain ihmisen sivistys- tai koulutustasostakin, jos istuu (terveenä ja hyvinvoivana) inva-paikalla ihan pokkana ja bussiin/ratikkaan tulee henkilö, joka sen istumapaikan todella tarvitsisi. Oli se sitten iäkäs henkilö, raskaana tai liikkuu apuvälineillä. Oon mä pari kertaa tällaisessa tilanteessa käynyt sanomassa (yleensä ollut nuoria) et "päästäisitkö tuon istumaan".
terv. paksumahaämmä
[/quote]
Jos invaihminen/raskaana oleva nainen ei saa itse suutansa auki, niin miksi puutut toisten asioihin? Vähän nauratti toi sun viestis. "Päästäisitkö tuon istumaan?" Ihan oikeasti, sinä et näe päällepäin ihmisestä pystyykö hän seisomaan bussissa. Et, vaikka hän olisi nuori. Eli et todellakaan voi mennä sanomaan nuorelle että päästäisitkö tuon istumaan, mielestäni tuo on jo röyhkeää. Kyllä raskaana oleva/ vanhus / invalidi voi avata suunsa myös ihan itse. Sitä paitsi et voi tietää haluavatko he edes istua, monesti vanhukset jäävät seisomaan niin on helpompi poistua bussista.
[quote author="Vierailija" time="07.06.2014 klo 12:18"]
[quote author="Vierailija" time="06.06.2014 klo 23:42"]Mutta vielä näin asiallisesti kommentoiden; kyllähän se kertoo jotain ihmisen sivistys- tai koulutustasostakin, jos istuu (terveenä ja hyvinvoivana) inva-paikalla ihan pokkana ja bussiin/ratikkaan tulee henkilö, joka sen istumapaikan todella tarvitsisi. Oli se sitten iäkäs henkilö, raskaana tai liikkuu apuvälineillä. Oon mä pari kertaa tällaisessa tilanteessa käynyt sanomassa (yleensä ollut nuoria) et "päästäisitkö tuon istumaan".
terv. paksumahaämmä
[/quote]
Jos invaihminen/raskaana oleva nainen ei saa itse suutansa auki, niin miksi puutut toisten asioihin? Vähän nauratti toi sun viestis. "Päästäisitkö tuon istumaan?" Ihan oikeasti, sinä et näe päällepäin ihmisestä pystyykö hän seisomaan bussissa. Et, vaikka hän olisi nuori. Eli et todellakaan voi mennä sanomaan nuorelle että päästäisitkö tuon istumaan, mielestäni tuo on jo röyhkeää. Kyllä raskaana oleva/ vanhus / invalidi voi avata suunsa myös ihan itse. Sitä paitsi et voi tietää haluavatko he edes istua, monesti vanhukset jäävät seisomaan niin on helpompi poistua bussista.
[/quote]
Jos istuu invapaikalla täytyy itse myös katsoa tuleeko joku paikkaa tarvitseva. Eikä se paikan pyytäminen kaikilta onnistu, on esim. kuuroja vanhuksia jotka eivät noin vaan pysty pyytämään paikkaa.
Odottaessani ainokaista lastani (eli en vapaamatkustellut tuolloin, vaan maksoin lippuni) ja ollessani melko viimeisilläni raskaana, menin kerran raitiovaunuun kertakaikkisen huonovointisena liian pitkän jalkeillaolon seurauksena. Jalkoja särki, hieman supistelikin ja verensokeri oli varmaan laskenut turhan alas. Yritin vaappua kohti vapaata istumapaikkaa kahdesti, mutta ne vietiin nenäni edestä jopa hieman vihaisesti mulkoillen. (Ilmeisesti minun olisi heidän mielestään pitänyt olla ratikan sijasta kotona neljän seinän sisällä neulomassa tulevalle vauvalle vaatteita.) Yksi ystävällinen nuori mies tarjosi sitten paikkaansa, mutta en siihenkään päässyt, kun joku about viiskymppinen täti kiilasi oman persuksensa siihen. Että näin. Jos minulta kysytään, niin kyllä raskaana olevalle tulisi antaa paikka JOS on selkeästi istumapaikan tarpeessa. Aloituksen esimerkkitapauksessa taas ei.
Kyllä mä annan paikkani raskaana olevalle, vanhukselle, lapselle, liikuntarajoitteiselle, sairaalle. Kyse on toisen huomioimisesta. Terve kun olen, ei ole mikään ongelma, jos joudun seisomaan. Sille toiselle voi olla suurikin helpotus päästä istumaan. Maailma olisi niin paljon parempi paikka elää, jos kaikki viitsisivät siirtää katseensa pois omasta navastaan.
Toi yks urpo on hyvä kun meuhkaa raskaana olevien nostamisesta puolijumalaksi, mutta itse on korottanut itsensä ihan ylijumalaksi asti.
No paikallisbussit ainakin Jyväskylässä kurvailevat välillä semmosta kyytiä että ehdottomasti annan paikan sellaiselle joka sitä enemmän tarvitsee kuin minä. Tosin jos itse olisin raskaana oleva ja jo ennestään monen lapsen äiti, en missään nimessä menisi bussilla vaan omalla autolla.
Lyhyesti ja lukematta muiden vastauksia: kyllä tulisi antaa paikka raskaana olevalle naiselle. Tosin kyllä itse kunkin pitäisi saada oma suu auki jos on paikan tarpeessa, mutta silti.
Ja myöskin vanhuksille.
Ja jos olet jäämässä pysäkin-parin päästä pois, voi paikan jo luovuttaa seuraavalle, joka vasta tuli bussiin.
N25.
[quote author="Vierailija" time="07.06.2014 klo 10:11"]
[quote author="Vierailija" time="07.06.2014 klo 00:00"]Voi hyvä tavaton. Eihän tuossa ole mitään epäselvää. Miehenä annan tietenkin paikkani naiselle, oli raskaana tai ei.
[/quote]
Olet typerä sovinisti.
[/quote]
Ja sinä olet niin tyhmä, ettet edes tiedä mikä on sovinisti.
[quote author="Vierailija" time="07.06.2014 klo 12:24"]
Odottaessani ainokaista lastani (eli en vapaamatkustellut tuolloin, vaan maksoin lippuni) ja ollessani melko viimeisilläni raskaana, menin kerran raitiovaunuun kertakaikkisen huonovointisena liian pitkän jalkeillaolon seurauksena. Jalkoja särki, hieman supistelikin ja verensokeri oli varmaan laskenut turhan alas. Yritin vaappua kohti vapaata istumapaikkaa kahdesti, mutta ne vietiin nenäni edestä jopa hieman vihaisesti mulkoillen. (Ilmeisesti minun olisi heidän mielestään pitänyt olla ratikan sijasta kotona neljän seinän sisällä neulomassa tulevalle vauvalle vaatteita.) Yksi ystävällinen nuori mies tarjosi sitten paikkaansa, mutta en siihenkään päässyt, kun joku about viiskymppinen täti kiilasi oman persuksensa siihen. Että näin. Jos minulta kysytään, niin kyllä raskaana olevalle tulisi antaa paikka JOS on selkeästi istumapaikan tarpeessa. Aloituksen esimerkkitapauksessa taas ei.
[/quote]
Ei pidä Invapaikka ainoa paikka mihin pitää antaa paikka. Muuten ei todellakaan tarvitse
Tässä huomaa kyllä suomalaisten junttiuden taas. Olin raskaana ollessani lomalla turkissa ja vaikka mahani ei tuolloin vielä kovin iso ollutkaan, bussiin mennessäni jokaikinen mies varmasti nousi ylös ja tarjosi paikkaansa. Vaikka yritinkin vakuutella, että ei tarvitse jaksan kyllä seistä. Samoin jos äiti tuli lapsiensa kanssa bussiin, heille varmasti annettiin istuin. Joskus vanhemmat miehet ottivat lapset syliinsä jos paikkoja ei riittänyt, eivätkä itse pystyneet seisomaan. Suomessa viimeisillä ollessani päivän töissä seisomisen jälkeen olisin niin mielelläni istunut bussissa, mutta ei, kukaan ei ollut huomaavinaankaan!