Kuuluisiko sinun mielestäsi antaa täydessä bussissa paikka raskaana
olevalle, jolla on monta pientä lastakin mukana? Jos nainen itse vaikuttaa olen kunnossa ja paimentaa lapsiaan tottomuksella siinä käytävän rataspaikalla? Rattaat siis mukana ja pienimmät istuu niissä, liuta isompia pyörii ympärillä. Viimeisillään raskaana olevalta näyttävä nainen seisoo rattaiden työntöaisasta kiinni pitäen ja puhelee samalla lapsilleen ohjeita olla paikallaan, pitää kiinni tangoista ym.
Itse en antanut paikkaani ja tuli syyllinen olo, kun myöhemmin eräs vanhus antoi paikkansa (johon nainen tosin pisti pari lastaan istumaan) ja kovaan ääneen ihmetteli nykynuoria kun ei ota toisia huomioon.
Kommentit (203)
[quote author="Vierailija" time="07.06.2014 klo 10:48"]
[quote author="Vierailija" time="07.06.2014 klo 10:37"]
Lisääntyjiä kantaa itse vastuun valinnastaan. Älkää säilyttäkö minun niskaani vastuuta ympäristörikoksestanne.
[/quote]
Ei sinulle kuulu muiden lisääntymiset tai muut elämänvalinnat pätkääkään. Bussissa nyt vaan kuuluu noudattaa bussiyhtiön sääntöjä. Ehkä vielä joskus huomaat ettei kaikki mene elämässä niin kuin sinä haluat.
[/quote]
Bussiyhtiön säännöt eivät sano että raskaana oleville pitää antaa paikka missään muualla kuin invapaikalla. Jos ei ole invapaikkaa niin kenenkään ei tarvitse antaa paikkaa
[quote author="Vierailija" time="07.06.2014 klo 10:11"]
[quote author="Vierailija" time="07.06.2014 klo 10:05"]
[quote author="Vierailija" time="07.06.2014 klo 04:04"][quote author="Vierailija" time="06.06.2014 klo 23:39"]
[quote author="Vierailija" time="06.06.2014 klo 23:04"]
Raskaanaolevalla saattaa olla esim. liitoskipuja, jotka tuntuvat ikäviltä, kun pitää jalat harallaan seistä heiluvassa bussissa. Lapset taas lentelevät pitkin käytäviä elleivät istu. Ehdottomasti istumapaikka raskaanaolevalle ja lapsille. Ja tietysti vanhuksille.
[/quote]
Sitten raskaana oleville pitäisi olla korkeammat hinnat. Siellä on muutkin maksanut matkasta eikä heillä ole mitään velvollisuutta antaa paikkaansa muille
[/quote]
Väärin!
Ne invalidipaikat on nimenomaan varattu vanhuksille, raskaanaoleville ja vammaisille!
Sinulla ei ole mitään oikeutta istua invalidipaikalla, jos paikkaan oikeutettu henkilö astuu bussiin, eikä hänelle ole vapaata paikkaa tarjolla. Tämä on sääntö linja-autoissa ja sinun - niin kuin muidenkin - on noudatettava linja-auton sääntöjä, jos aiot niissä matkustaa.
Ei sinulla ole oikeutta parkkeerata autoasikaan invapaikalle, vaikka invapaikan käyttäjä parkkeeraa vieläpä ilmaiseksi. Toisin kuin invalidi, vanhus tai raskaanoleva bussissa!
Siis takapuoli automaattisesti ylös siitä invalidipaikasta, kun raskaanaoleva, vanhus tai vammainen tulee täpötäyteen bussiin, ettei bussikuskin tarvitse huomauttaa, että istut luvattomalla paikalla!
Terv. Entinen bussikuski
[/quote]
Näytä lainkohta, joka kieltää invapaikalla istumisen. Tiesin kyllä, ettei bussikuski ole mikään nero, mutta en tiennyt kuinka tietämättömiä olette.
[/quote]
Invapaikalla ei ole kielletty istua, mutta sinun täytyy antaa paikkasi jos joku sitä tarvitsee. Bussiyhtiö määrittää säännöt ja jos ne eivät sinulle sovi voit mennä omalla autolla.
[/quote]
Itseasiassa ei määritä vaan valtio. Valtio maksaa kustannukset ja määrittelee säännöt
[quote author="Vierailija" time="07.06.2014 klo 10:20"]
[quote author="Vierailija" time="07.06.2014 klo 04:29"]
[quote author="Vierailija" time="07.06.2014 klo 02:31"]
[quote author="Vierailija" time="07.06.2014 klo 00:18"]
[quote author="Vierailija" time="07.06.2014 klo 00:00"]
Voi hyvä tavaton. Eihän tuossa ole mitään epäselvää. Miehenä annan tietenkin paikkani naiselle, oli raskaana tai ei.
[/quote]
Olet säälittävä
[/quote]
Sinulla varmaan on hyvät perustelut mielipiteellesi.
[/quote]
Mies joka ei arvosta itseään sen vertaa että pitää itseään tasavertaisena naisen kanssa on säälittävä. Miehen ei pidä nykyaikana enää antaa naisille paikkaa tai avata ovia. Nykyään naiset ja miehet ovat tasaveroisia.
[/quote]
Ai. En tiennytkään, että miehetkin voivat olla raskaana. Siinä tapauksessa luovutan kyllä paikkani myös raskaana olevalle miehelle.
[/quote]
raskaus ei ole sairaus. Vaikka olisi sairaus niin se ei ole muiden ongelma. Ne eivät oikeuta etuoikeuksiin
[quote author="Vierailija" time="07.06.2014 klo 10:12"]
[quote author="Vierailija" time="07.06.2014 klo 00:21"]
[quote author="Vierailija" time="07.06.2014 klo 00:11"]
[quote author="Vierailija" time="06.06.2014 klo 23:35"]
Ei ole minun vikani, jos toiset päättävät lisääntyä ja kohtaavat sen myötä niinkin suunnattomia ongelmia kuin ruuhkabussin.
Eli en anna paikkaani. Jokainen kantakoon elämäntapavalintansa seuraukset ihan itse.
[/quote]
Jos istut aivan täydessä bussissa ja sisään tulee raihnainen vanhus, annatko paikkasi? Tai jalka kipsissä kainalosauvoilla kulkeva? Miksi/miksi et?
[/quote]
Jos en ole invapaikalla niin en varmasti anna. Miksi pitäisi? Olen ihan yhtä arvokas kuin sekin. Olen vieläpä maksanut täyden hinnan lipusta. vanhus todennäköisesti ei ole. Joten oikeastaan olen arvokkaampi kuin hän
[/quote]
Olet nyt ymmärtänyt vähän väärin. Istumapaikka bussissa ei ole ihmisen arvon mittari. Paikat eivät kuulu arvokkaimmille, vaan niille, jotka tarvitsevat niitä eniten.
(Sinänsä mielenkiintoista tämä ihmisten välisten arvoerojen korostaminen joillain keskustelijoilla)
[/quote]
Paikat kuuluvat sille joka niihin ensimmäisenä pääsee
[quote author="Vierailija" time="06.06.2014 klo 22:34"]
Lontoossa oli raskaana olevalla naisella kätevä rintanappi "baby on board" ja hänelle annettiin metrossa heti istumapaikka. Mietin, että aika kätevää, kun raskaanaolo ei välttämättä takin alta näy ja silti ei jaksaisi seistä ruuhkassa.
[/quote]
Ja omenalihava voisi väärinkäsitysten välttämiseksi laittaa napin "Baby not on board. Just fat"
[quote author="Vierailija" time="07.06.2014 klo 07:23"]
[quote author="Vierailija" time="07.06.2014 klo 07:19"]
Ei raskaus ole mikään sairaus. Miksi heidän pitäisi saada tuntemattomilta erityiskohtelua?
[/quote]
Ei kusipäisyys ole mikään sairaus. Raskaana oleva tarvitsee sen paikan koska hänelle seisominen on vaikeampaa ja äkkijarrutus voi olla vaarallinen
[/quote]
Ei tuo ole mikään perustelu. Ei köyhäkään saa ruokaa halvemmalla kuin rikas. Muiden ei tarvitse kärsiä toisten ongelmista
[quote author="Vierailija" time="07.06.2014 klo 00:00"]
Voi hyvä tavaton. Eihän tuossa ole mitään epäselvää. Miehenä annan tietenkin paikkani naiselle, oli raskaana tai ei.
[/quote]
Nykyään ei tarvitse, eletään tasa-arvon aikoja.
[quote author="Vierailija" time="07.06.2014 klo 17:21"][quote author="Vierailija" time="07.06.2014 klo 07:23"]
Ei raskaus ole mikään sairaus. Miksi heidän pitäisi saada tuntemattomilta erityiskohtelua?
[/quote]
Ei kusipäisyys ole mikään sairaus. Raskaana oleva tarvitsee sen paikan koska hänelle seisominen on vaikeampaa ja äkkijarrutus voi olla vaarallinen
[/quote]
Ei tuo ole mikään perustelu. Ei köyhäkään saa ruokaa halvemmalla kuin rikas. Muiden ei tarvitse kärsiä toisten ongelmista
[/quote]
ilmeisesti muiden kuitenkin pitää kärsiä sinun itsekkyydestä? Ehkä mielipiteesi muuttuu jos sinä joskus vammaudut ja tarvitset apua.
[quote author="Vierailija" time="07.06.2014 klo 17:21"][quote author="Vierailija" time="07.06.2014 klo 07:23"]
[/quote]
[/quote]
ilmeisesti muiden kuitenkin pitää kärsiä sinun itsekkyydestä? Ehkä mielipiteesi muuttuu jos sinä joskus vammaudut ja tarvitset apua.
[quote author="Vierailija" time="07.06.2014 klo 10:48"]
Tässä huomaa kyllä suomalaisten junttiuden taas. Olin raskaana ollessani lomalla turkissa ja vaikka mahani ei tuolloin vielä kovin iso ollutkaan, bussiin mennessäni jokaikinen mies varmasti nousi ylös ja tarjosi paikkaansa. Vaikka yritinkin vakuutella, että ei tarvitse jaksan kyllä seistä. Samoin jos äiti tuli lapsiensa kanssa bussiin, heille varmasti annettiin istuin. Joskus vanhemmat miehet ottivat lapset syliinsä jos paikkoja ei riittänyt, eivätkä itse pystyneet seisomaan. Suomessa viimeisillä ollessani päivän töissä seisomisen jälkeen olisin niin mielelläni istunut bussissa, mutta ei, kukaan ei ollut huomaavinaankaan!
[/quote]
Jos suomessa joku vanhempi mies ottaisi bussissa lapsia syliin niin.... arvaatte jo mikä kohina täällä olisi pedofiileistä! Varoittaisin vakavasti miehiä suomessa toimimasta näin ellei halua seuraavalla pysälkillä poliisin kyytiin.
Mä en tarjoa paikkaa raskaana olevalle naiselle jos hänellä on monta pientä lasta. Ongelmahan on täysin itse hankittu. Siinä on elämänhallinta jo niin hukassa et parempi antaa seistä. Ehkä hän huomaa ettei lapsia kannata enempää tehdä. Maahanmuuttajat ovat niitä joilla on eniten pentuja ja paljon kauppakasseja. Äiti on miltei poikkeuksetta kännykkä huivin alla eikä äiti edes katso lapsiensa perään. Kaatuilkoot sitten.
Tarjoan paikaa aina kun näyttää, että seisoja on pahemmassa jamassa kuin minä. Vanhoilla ihmisillä on riski loukata itsensä vakavasti pienissäkin töytäysyissä. Lapsi ei yleensä loukkaannu vakavasti vaikka huuto olisi kova kaatuessa.
Oikeastiko ihmisillä on nykyään näin huonot tavat vai onko nuo "en varmasti anna paikkaa" vain ärsytys mielessä kirjooittamassa? Mutta tosiaan aina vamma ei näy päällepäin. Nuori istujakin saattaa tarvita penkkiä kipeästi.
Minua taas ärsyttää kun pitää aina potee huonoo omatuntoo kun en paikkaani ikinä anna. Mulkoiltukin on. Vaikka olen nuori niin polveni ja jalkani ovat sairauden vuoksi niin huonossa kunnossa etten voisi seisoa kun max, viisi minuuttia......
[quote author="Vierailija" time="07.06.2014 klo 02:23"]Pakko myöntää etten luultavasti antaisi paikkaani kenelläkään. Raskaus ei ole sairaus ja joku muu voi antaa paikan vanhukselle. Voisin ehkä antaa paikkani henkilölle joka tulee bussiin jalka kipsissä keppien kanssa. Minä maksan matkastani toisin kuin rattaiden kanssa kulkevat äidit, joten en kyllä antaisi paikkaani pois sellaisen takia.
[/quote]
Ajattelitko ettei rattaiden kanssa kulkevalla voisi olla matkakorttia, josta joka kuukausi maksaa saman summan kuin sinä? Nimim. Vien lapseni päiväkotiin joka aamu, haen lapseni päiväkodista joka iltapäivä - rattailla. Silti omistan matkakortin, joten kyllä, olen maksanut matkani, jota nyt en vaan satu leimaamaan silloin kun kuljen rattaiden kanssa vaikka siitä kuukausimaksu koko ajan juokseekin.
Helsingissä tosiaan rattaiden kanssa saa matkustaa ilmaiseksi. En ymmärrä miksi ilmaismatkaraivo kohdistuu tätä tarjottua palvelua käyttäviä kohtaan? Tarjotaan palvelua ja sitä ei sitten sovi käyttää?? En ymmärrä. Kohdistakaa raivo palvelun tarjoajaan eikä käyttäjään. Ja huom, varmuuden vuoksi lisään, ettei minulla ole rattaita tai vaunuja ja käytän julkisia ihan itse maksetulla lipulla. Ja minua ärsyttää myös ne liian isot rattaat busseissa, mutta sekään ei ole niiden omistajien vika.
Invapaikalke en istu koskaan. Vanhuksille ja sairaille annan paikkani, raskaana oleville en.
[quote author="Vierailija" time="07.06.2014 klo 17:31"]
[/quote]
[/quote]
[/quote]
[/quote]
Itsekäs on se joka rupeaa vinkumaan siitä että toiset eivät anna hänelle paikkaa.
[quote author="Vierailija" time="07.06.2014 klo 18:59"]
Helsingissä tosiaan rattaiden kanssa saa matkustaa ilmaiseksi. En ymmärrä miksi ilmaismatkaraivo kohdistuu tätä tarjottua palvelua käyttäviä kohtaan? Tarjotaan palvelua ja sitä ei sitten sovi käyttää?? En ymmärrä. Kohdistakaa raivo palvelun tarjoajaan eikä käyttäjään. Ja huom, varmuuden vuoksi lisään, ettei minulla ole rattaita tai vaunuja ja käytän julkisia ihan itse maksetulla lipulla. Ja minua ärsyttää myös ne liian isot rattaat busseissa, mutta sekään ei ole niiden omistajien vika.
[/quote]
Se on vain ja ainoastaan omistajien vika. Onhan sosiaalituilla loisiminenkin sallittua koska sellaista tarjotaan.
[quote author="Vierailija" time="07.06.2014 klo 10:24"]
Oli raskausvaivoja tai ei, se on periaatekysymys että raskaanaoleville annetaan paikka. Ihan jo turvallisuudenkin takia. sama koskee vanhuksia. Käytöstapojen ihan niitä alkeellisimpia perusteita.
[/quote]
Ei ole. Kaikki ihmiset ovat tasavertaisia. Jokaisen ongelmat ovat heidän omiaan. Sitten kaikilta muilta kuin invalideiltä, vanhuksilta ja raskaana olevilta ei pitäisi ollenkaan periä maksua. Maksakoot vanhukset, invalidit ja raskaana olevat ne maksut jos niiden pitää päästä istumaankin