Miten saa kotona tehtyä samanmakuista pizzaa kuin pizzeriat tekevät?
Onko palstalla ketään joka olisi työskennellyt pizzeriassa, miten saa kotona tehtyä samanmakuista pizzaa kuin pizzeriat tekee? Minkä valmistajan raaka-aineita käyttävät? Kertokaa reseptejä jos tiedätte.
Kommentit (278)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tarkoitatko nyt jotain oikeaa pizzeriaa vai naapuruston pizza-kebabmestaa?
Kunnolla nostatettu taikina durumvehnäjauhoista, tarpeeksi ohut pohja. Rauhassa keitelty tomaattikastike tai osa suosii tuoretomaattikastiketta.
Täytteitä kohtuullinen määrä ja harkiten, ei kaikkia suosikkeja sekaisin. Täytteet juuston päälle. Itse tykkään Polarin, mozzarellan ja parmesanin sekoituksesta.
Pizzakivi, uuni niin kuumaksi kuin onnistuu.
Ihan peruspizzerioita tarkoitan joita yleensä ulkomaalaiset pyörittää. Juusto saattaa olla se ratkaiseva tekijä siinä maussa.
No niissä kebab-mestojen pitsoissa ei kyllä mitään oikeaa juustoa (tai kinkkusuikaleita) edes käytetä, vaan sitä tukun halvinta mautonta juuston tapaista valmistetta..
Silti ne maistuu paremmalle kuin kotona tehdyt.
Kotona saa yllättävän kelpo pizzaa ihan Lidlin pizzakitin avulla, kastikkeeseen lisää maustetta ja päälle laadukkaat täytteet. Itse yleensä laitan kalkkunaleikkelettä ja tuoretta herkkusientä ja mozzarellaraasteen tai tuoretta mozzarellaa.
Unohda ne pizzakitit. Pitsataikina on helppo tehdä. Ainesosina ainoastaan vehnäjauho, hiiva, suola, öljy ja vesi. Ihan halvimmilla perusvehnäjauhoillakin ja nopeasti kohotettuna saa vähintäänkin ton kitin tasoisen pohjan.
Ton kitin hinnalla saa tosin jo ihan laadukkaita 00-jauhojakin. Niistä kun leipasee taikinan ja kohottaa sen hitaalla kohotuksella, eli jääkaapissa vähintään vuorokausi, niin ollaankin jo sellaisen pitspohjan äärellä, joka hakkaa Lidlin valmiskitit satanolla. Myös tomaattikastikkeen teko helppoa kuin heinänteko ja kastike varmasti parempi kuin ne kitin litkut, joita kuitenkin tarvii vielä erikseen maustaa.
Joo, älkää keitelkö sitä tomaattikastiketta. Itse olen käyttänyt paseerattua tomaattia, niin riittää kun lisää vain mausteet.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tuossa videon pysäytyskuvassa näkyy KAMMOTTAVA pitsa, jossa on monta senttiä paksu pohja. Se on LEIPÄ.
Jos jollain on antaa ohje erittäin ohueen pohjaan joka ei turhia paisu niin kiitos. Vai onko jippo siinä taikinan pyörittelyssä ohueksi? Itse linttaan sen käsillä niin ohueksi kuin saan ja silti se kohoaa vähän.
Niin, karvakäsipizzerioissa pohja on paiston jäljiltä aika ohut. Itse kun tekee, niin pohja tuppaa nousemaan paiston aikana väkisinkin. Mikä tosiaan lienee syynä?
Tunnustan nyt, etten ole koskaan syönyt "karvakäsipizzerian pitsaa", koska olen koko elämäni ostanut pitsan vain Kotipizzasta. Anteeksi jos tämä loukkaa jotakuta. En ole siis pitsaguru, olen maalainen ja tyhmä. Siitä huolimatta haluaisin ohuen pohjan ja tiedon, miten se saadaan aikaan.
En edes tiedä kuuluuko sen olla ohut, mutta tiedän pitäväni siitä.
Vierailija kirjoitti:
Tässä ei nyt vissiin haettukaan mitään aitoa, italialaista gourmet-elämystä, vaan sitä makua, joka yhdistää kaikkia lähiöpitserioiden pitsoja. On se maku sitten hyvä tai ei, minäkin haluisin tietää, mikä se on. Ehkä se on se juustonkaltainen sitten, kun tuntuu ettei täytteillä oo merkitystä.
Eihän täytteilläö tietenkään ole mitään muuta merkitystä, kuin, että ne on itselle mieleiset. Eikä se juustokaan siinä mikään ratkaiseva tekijä ole, vaan ratkaiseva tekijä ja kaiken perusta on se pitsan pohja.
Pohja pitää tehdä laadukkaista jauhoista, eli aidoista 00-jauhoista. Siihen pitää vaivata kunnon sitko ja se pitää kohottaa pitkään. Parikin vuorokautta jääkaapissa tekee pohjalle hyvää.
Toinen olennainen asia on paistaminen. Kunnollisen pitseriamaisen lopputuloksen saamiseksi vaaditaan vähintään 400 asteen lämpötila ja sitähän ei tavallisilla kotiuuneilla saavutetan.
Eli tiivistettynä: kunnollinen laadukkaista jauhoista ja aikaa säästämättä tehty pitsataikina ja riittävän korkeassa lämpötilassa nopeasti paistettu pitsa. Siinä eväät hyvään ja jopa parempaan lopputulokseen, kuin naapuriostarin karvakäsipitseriassa.
Vierailija kirjoitti:
Taikina durum-vehnää, juusto aitoa puhvelinmaito-mozzarellaa ja uuni on kuuma, noin 300 astetta. Moni kotiuuni ei lämpene niihin lukemiin. Loppu on kiinni tomaattisoseen ja muiden ainesosien laadusta sekä viimeinen ripaus on maustamisen taitoa.
Parempi taikina tulee niistä 00-jauhoista.
Vierailija kirjoitti:
Onko pizzerioiden pizzoissa järjettömästi suolaa vai miten siitä tomaattikastikkeesta saa vähemmän makeaa?
Sillä lailla, että et lisää siihen sokeria.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kunnolla nostatettu taikina durumvehnäjauhoista, tarpeeksi ohut pohja. Rauhassa keitelty tomaattikastike tai osa suosii tuoretomaattikastiketta.
Täytteitä kohtuullinen määrä ja harkiten, ei kaikkia suosikkeja sekaisin. Täytteet juuston päälle. Itse tykkään Polarin, mozzarellan ja parmesanin sekoituksesta.
Ihan peruspizzerioita tarkoitan joita yleensä ulkomaalaiset pyörittää. Juusto saattaa olla se ratkaiseva tekijä siinä maussa.
No niissä kebab-mestojen pitsoissa ei kyllä mitään oikeaa juustoa (tai kinkkusuikaleita) edes käytetä, vaan sitä tukun halvinta mautonta juuston tapaista valmistetta..
Et vain osaa tehdä itse hyvää. Ei se ole vaikeaa, jos vain viitsii opetella ja tehdä.
Kattilaan kiehumaan tomaattimurska, sekaan ruskistettu jauheliha/sipuli/valkosipuli, loraus ketsuppia, pizzamaustetta ja mustapippuria. Soppaa keitellään vaikka puoli tuntia, lopussa sekaan vielä tonnikalaa. Sitten vaan levitellään ohuen pohjan päälle ja oliivit ja juustot siihen vielä. Paistetaan hyvällä lämmöllä kiertoilmauunissa alatasolla.
Tuo täyte maistuu täyteläiseltä vasta muhittuaan vuorokauden, joten ennemmin kuin pohjataikina, kannattaakin täyte tehdä edellisenä päivänä. Sitä kannattaa tehdä kerralla enemmän, kun sehän on tietystikin Bolognese-kastiketta, jota voi käyttää kylmänä esim. vaalean leivän päällä (leipä vähän mikrossa lämmitetty, kastike kylmä).
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tuossa videon pysäytyskuvassa näkyy KAMMOTTAVA pitsa, jossa on monta senttiä paksu pohja. Se on LEIPÄ.
Jos jollain on antaa ohje erittäin ohueen pohjaan joka ei turhia paisu niin kiitos. Vai onko jippo siinä taikinan pyörittelyssä ohueksi? Itse linttaan sen käsillä niin ohueksi kuin saan ja silti se kohoaa vähän.
Niin, karvakäsipizzerioissa pohja on paiston jäljiltä aika ohut. Itse kun tekee, niin pohja tuppaa nousemaan paiston aikana väkisinkin. Mikä tosiaan lienee syynä?
Tunnustan nyt, etten ole koskaan syönyt "karvakäsipizzerian pitsaa", koska olen koko elämäni ostanut pitsan vain Kotipizzasta. Anteeksi jos tämä loukkaa jotakuta. En ole siis pitsaguru, olen maalainen ja tyhmä. Siitä huolimatta haluaisin ohuen pohjan ja tiedon, miten se saadaan aikaan.
En edes tiedä kuuluuko sen olla ohut, mutta tiedän pitäväni siitä.
Teen ohuen pohjan näin, tästä tulee siis uunipellin kokoinen; 4 dl 00-jauhoa, 1,75 dl vettä, suolaa, kuivahiivaa, oliiviöljyä. Jauhot astiaan ja kuivahiiva sekaan, sekoita suola veteen ja vesi jauhojen sekaan. Sitten alat vaivaamaan taikinaa ihan kunnolla, ainakin 10 minuuttia kun jaksat työstää sitä könttiä. Lopuksi sitten oliiviöljyä taikinaan ja senkin hierot siihen. Sitten annat taikinan kohota hyvän aikaa, parempaa tulee kun annat sen tekeytyä vaikka vuorokauden tai kauemminkin. Aina en jaksa odotella noin kauaa, että onnistuu se nopeamminkin. Sellainen asia vielä että tuota pizzapohjaa kastikkeen kanssa kannattaa esipaistaa uunin pohjaa vasten noin 15-20 minuuttia ja sitten vasta päällysteet ja uudestaan uuniin.
Uunista se on kiinni. Ne katkaravut ja kinkkusuikaleet on ihan normisettiä, sen näkee kun tukussa käyvät ostoksilla. Uneissa jos ei nyt halua miljardia maksaa noin kuluttajana, niin Ooni tekee sinne päin. Eivät maksa kuin muutaman satasen.
Teen pohjan vain juustosta ja kananmunasta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kotona saa yllättävän kelpo pizzaa ihan Lidlin pizzakitin avulla, kastikkeeseen lisää maustetta ja päälle laadukkaat täytteet. Itse yleensä laitan kalkkunaleikkelettä ja tuoretta herkkusientä ja mozzarellaraasteen tai tuoretta mozzarellaa.
Mitä on pizzakitti?
Kuten täällä on jo useampaan kertaan mainittu, pitseriamaiseen lopputulokseen vaaditaan riittävän kuuma uuni. Koska kotiuunit ei saavuta oikeiden pitsauunien lämpötiloja, täytyy soveltaa ja kikkailla, että tulos olisi mahdollisimman lähellä tavoitetta.
Se taikinan valmistus tietenkin kannattaa tehdä huolella, eli ne 00-jauhot ja riittävä alustus, sekä pitkä kylmäkohotus. Tuolla tavalla saadaan hyvä taikina.
Uuniin sitten kannattaisi hommata pitsakivi. Jos kuitenkaan sitä ei ole, niin ilmankin pärjää ainakin jotenkuten. Eli uuni täysille reilusti ennen paistamista ja tyhjä pelti myös uuniin kuumenemaan. Tee sitten pitsapohja leivinpaperin päälle ja levitä tomaattikastike. Vedä se pitsapohja leivinpaperin avulla kuumalle pellille ja pelti takas uuniin.
Paista pohjaa muutama minuutti (itselläni paska 250 asteeseen lämpiävä uuni ja pidän pohjaa uunissa 5-6 minuuttia). Sen jälkeen pitsapohja pois uunista ja lisää juusto ja täytteet ja laita pitsa takas uuniin ja pidä jälleen muutama minuutti, kunnes juusto sulaa ja reunat saavat väriä.
Tällä keinoin saat kohtuullisen tuloksen. Et mitään gourmeetasoa, etkä aivan hyvän pitserian tasoakaan, mutta niin hyvän tuloksen, kun tavallisin kotikonstein on saavutettavissa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Taikina durum-vehnää, juusto aitoa puhvelinmaito-mozzarellaa ja uuni on kuuma, noin 300 astetta. Moni kotiuuni ei lämpene niihin lukemiin. Loppu on kiinni tomaattisoseen ja muiden ainesosien laadusta sekä viimeinen ripaus on maustamisen taitoa.
Jotenkin suloinen mielikuva, että jokin karvakäsipaikka tämmöisiä pitsoja edes ajattelis tekevänsä. :D Ei suomalaiset ole valmiita maksamaan mistään durumvehnästä ja puhvelinmaito-itsetehdystä-mozzarellasta, itsepoimituista tomaateista ja niistä keitetyistä soseista
.
Ei varmaan, jos halpa hinta on ainoa kriteeri kaikessa. Mua harmittaa aivan vietävästi kun tässä omalla kylällä ei ole oikeeta pizzeriaa vaan just toi kebab-pizzeria - ihan ookoo pizzoja nekin tekee, käyttää esim. isoja katkarapuja eikä mitään mössöä ja palvelu on tosi hyvä - mutta kunnon pizzalle pitää sit ajella pidemmälle mikä tarkoittaa ettei voi ottaa ruokajuomia paljoakaan...
Taikina tehdään jo edellisenä päivänä ja kohotus kylmässä, jääkaappi tms. Ei liikaa täytteitä, ettei pitsa vety ja juuston suosittelen laittamaan kerroksittain, niin sitoo ainekset tiiviiksi paketiksi etteivät luista pois kun pitsaa leikkaa.
Tärkeintä ehkä on kuitenkin paistaminen. Paras on, millä itse saanut pitseria-tasoista pitsaa, on leivinuuni, joka lämmitetään +300c ja jossa pitsa paistetaan suoraan hehkuvan kiviarinan päällä. Lisäksi olen jättänyt hiillosta ja puupilkkeitä palamaan uunin sivuille. Uunipelti puoliksi auki. 5 minuuttia ja pitsa on valmis.
Sähköuunissa uunin lämpö täysille (ylä- ja alalämpö), pitsa kaulitaan ja täytetään ja paistetaan hyvin jauhotetun folion päällä ja paisto ehdottomasti uunin alaosassa ja suoraan pohjan päällä!!, ei siis mitään peltejä tms, vaan suoraan uunin pohjan päälle. Tällöin pääsee lähimmäs pitserian pitsauunissa paistettua pitsaa!!
Oma kiertoilmauuni paistaa jo 200 asteella 15 minuutissa alatasolla omaan makuun sopivasti rapean pohjan ilman esipaistoja. Pellin esilämmityksellä tuskin on paljon merkitystä, se ei paljon lämpöä varaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Unohda ne pizzakitit. Pitsataikina on helppo tehdä. Ainesosina ainoastaan vehnäjauho, hiiva, suola, öljy ja vesi. Ihan halvimmilla perusvehnäjauhoillakin ja nopeasti kohotettuna saa vähintäänkin ton kitin tasoisen pohjan.
Ton kitin hinnalla saa tosin jo ihan laadukkaita 00-jauhojakin. Niistä kun leipasee taikinan ja kohottaa sen hitaalla kohotuksella, eli jääkaapissa vähintään vuorokausi, niin ollaankin jo sellaisen pitspohjan äärellä, joka hakkaa Lidlin valmiskitit satanolla. Myös tomaattikastikkeen teko helppoa kuin heinänteko ja kastike varmasti parempi kuin ne kitin litkut, joita kuitenkin tarvii vielä erikseen maustaa.
No meillä tehdään pizzaa itse ehkä 2x vuodessa enkä ala itse pohjaa tekemään, menis joka kerrasta kasa jauhoa hävikkiin kun en leivo koskaan mitään enkä käytä jauhoja ylipäänsä. Tomaattikastikkeen osaan kyll tehdä kun meillä syödään paljon pastaa, mutta tossa kitissä kun on se valmis mukana niin maustan sen. Laiska joo, mutta käydään mielellään ulkona syömässä niin ei olla opeteltu kodinhengettäriksi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mitä on pizzakitti?
Pakkaus jossa on valmis taikina ja valmis kastike.
Jos pyrit siihen kepsupizzerian tasoon niin osta halvinta juustoa, korvaa kinkku makkarakinkkusuikaleilla, hanki halvinta kaikkea. Pistä liikaa suolaa sekä taikinaan että tomaattikastikkeeseen, lataa pizzaan liikaa täytteitä ja lopuksi hukuta koko homma siihen halpaan rasvaiseen juustoon. Niin joo, paista 450 asteessa. Bon apetit! Nauti!