Miten saa kotona tehtyä samanmakuista pizzaa kuin pizzeriat tekevät?
Onko palstalla ketään joka olisi työskennellyt pizzeriassa, miten saa kotona tehtyä samanmakuista pizzaa kuin pizzeriat tekee? Minkä valmistajan raaka-aineita käyttävät? Kertokaa reseptejä jos tiedätte.
Kommentit (278)
Kuka viitsii vaivautua tuhlaamaan elämäänsä pizzan tekemiseen kotona, kun pizzeriat ja puhelin on keksitty?
Pizzataikinassa se salaisuus et se tehdään jo edellisenä päivänä. Vain ripaus hiivaa. Ja paistaessa pitää uuni olla tulikuuma, eli täysillä.
Teollisissa pizzoissa on aromiaineita joita ei ruokakaupoista saa.
Vierailija kirjoitti:
Ite teen nykyään itse pizzat alusta asti.
1kg jauhoja
1pussi kuivahiivaa
2tl suolaa
6dl vettä
Loraus oliiviöljyäSekoitan kaikki aineet yhteen ja annan kohota tunnin.
Sitten jaan taikinan kuuteen osaan ja pyöritän palloiksi ja ylimääräiset taikinapallot pakastimeen.
Pallot joista teen pizzaa kostutan vedellä ettei kuivu ja annan kohota vajaan tunnin, jonka jälkeen kaadan pöydälle jauhoja ja pyörittelen jauhojen avulla pizzapohjat ja nostan leivinpaperin päälle, koska mulla ei ole pizzauunia tai pizzakiveä. Uuni mulla on 270 asteessa, koska ei mene kuumemmaksi ja uunipelti on uunissa kuumenemassa.Pizzapohjien päälle laitan tomaattikastiketta, jonka olen sekoittanut itse.
500g paseerattua tomaattia
1/2 dl tomaattipyrettä
1/4 tl kuivattua basilikaa
1 tl kuivattua valkosipulirouhetta
1/2 tl suolaa
1/4 tl mustapippuria
1 tl sokeriaMozzarellaraaste tomaattikastikkeen päälle ja sitten täytteet.
Sen jälkeen nostan leivinpaperin avulla pizzan kuumalle uunipellille ja uuniin noin 6 minuutiksi.
Nams!
Miten sä saat siirrettyä pizzan ettei se mee murusiksi siirtäessä ja ettet polta itseäsi sitten kuumaan peltiin?
Tuleeko rapsakkapohjainen pizza noin?
Oletteko syöneet pizzerioissa gluteenitonta pizzaa sillä eikö ne ole valmiita pohjia suoraan tukusta? Onko niiden maussa eroa tavalliseen pizzaa?
Vierailija kirjoitti:
En nyt ala tässä väittämäänkään tekeväni oikeaoppista pizzaa, mutta laitan noin kolmasosan ruisjauhoja, loput hiivaleipäjauhoja. Pohjasta tulee tosi rapea ja kevyt, vaikka ihan tavallisessa keittiönuunissa paistan pellillä. En tee tomaattikastiketta, levitän vain tomaattisosetta. Täytteet on ruokaisia, poronjauhelihaa, kasviksia jne. Oma suosikkini on juustopizza: auraa, vuohenjuustoa, mozzarellaa. Yleensä ostan valmiin juustoraasteen. Ainakin s-marketissa on muuten myynnissä halvimpana juustoraasteena jotain, mikä ei ole kokonaan juustoa. Eli kannattaa katsoa.
Tarkoitako tätä
Xtra pizzaraaste on gouda ja juuston kaltainen kasvirasvavalmiste, jossa on 23 % rasvaa. Xtra pizzaraaste sopii pizzan lisäksi muuhunkin kuorruttamiseen.
Ainesosat
Juusto 49% (MAITO, suola, hapate,juoksete, säilöntäaine (E251), väri (E160a)),juuston kaltainen kasvirasvavalmiste 49% (vesi, perunatärkkelys,palmuöljy, suola, bambukuidut, rasvaton MAITOJAUHE,sulatesuola (E339, E330), säilöntäaine (E202), väri (E160a), aromi), perunatärkkelys
https://www.s-kaupat.fi/tuote/7340011300755
Halvat pizza ravintolat käyttää juuston kaltaista kasvisrasva valmistetta, juuston korviketta.
Et saa tehtyä kotiuunilla vaikka olisi täysin samat raaka-aineet.
Vierailija kirjoitti:
Kuka viitsii vaivautua tuhlaamaan elämäänsä pizzan tekemiseen kotona, kun pizzeriat ja puhelin on keksitty?
Sinulta taas voi kysyä että kuka vaivautuu tilaamaan pizzan soittamalla kun netistä saa tilattua ja maksettua nopeammin?
Onko sinun ajastasi pois jos joku haluaa tehdä itse pizzansa?
Käytän vain aitoja juustoja.
Ainesosat
pastöroitu maito suola (0,7%), hapate, mikrobiologinen juoksute, happamuudensäätöaine (kalsiumkloridi).
https://www.foodie.fi/entry/arla-eeppinen-800-g-emmental-juusto/4009301…
Pääjuustona emmental ja vuohenjuustoa+aurajuusto lisäksi. Könteistä raastan ja pilkon. Ei ole niin kiire etteikö ehtisi.
Mulle riittää se pitsa piirakka kotiuunilla. Saan ihan tarpeeksi hyvän ohuella pohjalla eikä liikaa täytteitä.
Kunnon pizzapaikoissa on todella laadukkaat ja tehokkaat uunit. Joissain jopa kiviuuneja. Sen laatuisia lättyjä ei kotiuunilla saa aikaan, vaikka mitä yrittäisit.
Mutta peruskebula tason pizzan saat tehtyä, kun ostat kunnon jauhoja ja kostutat ne jauhot oikein.
Vierailija kirjoitti:
Kunnon pizzapaikoissa on todella laadukkaat ja tehokkaat uunit. Joissain jopa kiviuuneja. Sen laatuisia lättyjä ei kotiuunilla saa aikaan, vaikka mitä yrittäisit.
Mutta peruskebula tason pizzan saat tehtyä, kun ostat kunnon jauhoja ja kostutat ne jauhot oikein.
Juuritaikinaa hiivalla kohottamisen sijasta.
Kotipizzan tomaattikastike sisältää:
Mausteet
• Valkosipuli
• Oregano
• Mustapippuri
• Basilika
• Suola
• Sokeri
• Auringonkukkaöljy
Kaupassa myytävissä tomaattikastikkeissa ei näyttäisi olevan mausteita, onko tässä syy makueroon?
Oikeastaan tärkein on se, että teet taikinan hyvissä ajoin = päivää/kahta ennen paistoa. Hyviä jauhoja ovat esim. Caputon Cuoco ja Pizzeria. Hidas kohotus on tärkein.
Mutta uunin lämpöhän on sitten se seuraava haaste...
Onks kukaan testannut savustuspönttöä, siinä ei taida 400-500 asteen lämpötila olla ongelma. Ja ennenkuin kukaan alkaa viisastelemaan että ei pitsoja savusteta, niin ne purut jätetään tietysti pois pohjalta.
Vierailija kirjoitti:
Onks kukaan testannut savustuspönttöä, siinä ei taida 400-500 asteen lämpötila olla ongelma. Ja ennenkuin kukaan alkaa viisastelemaan että ei pitsoja savusteta, niin ne purut jätetään tietysti pois pohjalta.
Pallogrilliinhän saa lisäosan kannen ja pohjan väliin jolloin se muuttuu uuniksi. Pizzakivi vielä ritilälle, niin luulisi olevan aika lähellä pizzauunia.
En ole itse kokeillut mutta aikeissa on.
Olen tullut nyt siihen tulokseen että ei se maku mistään uunin lämpötilasta johdu, lopettakaa höpötys tuollaisesta, raaka-aineet sen asian ratkaisee. Pizzapohja ja juusto ei ole se mikä tuo siihen sen omaperäisen maun vaan ne ovat mausteet joita on tomaattikastikkeessa.
Oman kokemuksen mukaan sen taikinan tulisi antaa nousta parikin päivää ja tehdä juuresta. Uunikivi plussaa. Pitää sen lämmön siinä pizzan lähellä vaikka perusuunissa paistaakin. Käytän tomaattimurskan ja ketsupin yhdistelmää pohjassa, pizzamaustetta sekaan ja vastaa aikahyvin raflan soosia kun sen kiehauttaa miedolla lämmöllä ennen pizzaan laittoa. Joskus lisään ripauksen juustoa taikinaan siinäkohtaa kun siittä lättyä aletaan vääntämään.
Mä taas tykkään perus peltipitsasta, sellainen vähän turhan paksu ja täytteitä reilusti, tomaattia, jauhelihaa, peppronimakkaraa, persikkaa, suolakurkkua, jalopenoja, paprikaa, mozzarellaa ja emmentalia
Ite teen nykyään itse pizzat alusta asti.
1kg jauhoja
1pussi kuivahiivaa
2tl suolaa
6dl vettä
Loraus oliiviöljyä
Sekoitan kaikki aineet yhteen ja annan kohota tunnin.
Sitten jaan taikinan kuuteen osaan ja pyöritän palloiksi ja ylimääräiset taikinapallot pakastimeen.
Pallot joista teen pizzaa kostutan vedellä ettei kuivu ja annan kohota vajaan tunnin, jonka jälkeen kaadan pöydälle jauhoja ja pyörittelen jauhojen avulla pizzapohjat ja nostan leivinpaperin päälle, koska mulla ei ole pizzauunia tai pizzakiveä. Uuni mulla on 270 asteessa, koska ei mene kuumemmaksi ja uunipelti on uunissa kuumenemassa.
Pizzapohjien päälle laitan tomaattikastiketta, jonka olen sekoittanut itse.
500g paseerattua tomaattia
1/2 dl tomaattipyrettä
1/4 tl kuivattua basilikaa
1 tl kuivattua valkosipulirouhetta
1/2 tl suolaa
1/4 tl mustapippuria
1 tl sokeria
Mozzarellaraaste tomaattikastikkeen päälle ja sitten täytteet.
Sen jälkeen nostan leivinpaperin avulla pizzan kuumalle uunipellille ja uuniin noin 6 minuutiksi.