Miksi vaateliikkeet eivät tarjoa kauniita vaatteita ylipainoisille?
Tästä saattaa olla keskustelu jos toinenkin, mutta aloitan uuden ja tuoreen:
Olen tullut johtopäätökseen, että Suomessa pluskoon vaateosastoilla on kaksi ikuista ongelmaa: 1. Siellä on ikuinen talvi ja 2. Valikoima on todella suppea.
Siinä missä muissa vaateissa on kauniita kesämekkoja, liehuvia helmoja, vaihtoehtoja väljemmistä malleista istuvampiin, pluskoon puolella on mustaa ja harmaata, ankeita kuoseja ja kaikkea muuta kuin keväisiä, ihania värejä. Myös mallivalikoima on hyvin suppea. Pluskokoisille suunnattu vaateliike toki tarjoaa enemmän värejä, mutta vaihtoehdot sielläkin erittäin suppeat ja lisäksi myös hinta on luokkaa XL.
Miksi vaateliikkeet eivät tarjoa kauniita vaatteita ylipainoisille?
Onko kyse meissä ylipainoisissa asiakkaissa, joiden mantra on hoikentava musta ja peittävä trikootunika? Onko syy suunnittelijoissa, jotka eivät syystä tai toisesta suunnittele ylipainoisille värikkäitä, trendikkäitä kesävaatteita? Vai onko kyse myymälöistä, jotka eivät syystä tai toisesta ota niitä vaatteita myyntiin?
Onko kohtalotovereita? Saa lämpimästi heittää myös hyviä vinkkejä, jos etsitte vaatteenne netistä!
(P.S Toivoisin, että keskustelu ei keskittyisi ylipainoisten kauhisteluun tai valistamiseen. Olimmepa kuinka ikävännäköisiä ja epäterveitä hyvänsä, meitä kuitenkin on ja olemme maksavia asiakkaita, ja meillä on yhtä lailla oikeus näyttää kauniilta, trendikkäiltä ja huolitelluilta!)
No niin. Taistelu alkakoon.
Kommentit (124)
34-kokoinen täällä katselee kateellisena melkein joka kaupassa, miten ne kivoimmat ja käyttökelpoisimmat vaatteet löytyisivät sieltä xl-puolelta :(
Suomessa ON talvi suurimman osan vuodest. Ei niitä värikkäitä hihattomia liehukemekkoja tarkene käyttää kuin hassut pari viikkoa kesässä, jos sitäkään. Ihanan keväiset värit taas ovat monesti vaikeita yhdistellä minkään muiden vaatteiden kanssa ja nämä turkoosit, kirkkaankeltaiset ja korallit, joita tyrkytetään suunnilleen joka kevät, pukevat oikeasti tosi harvaa suomalaisen ihonvärin omaavaa nätisti.
Ehkä koska kenenkään ei TARVITSE olla lihava, niin lihaville ei TARVITSE vaivautua tekemään vaatteitakaan.
[quote author="Vierailija" time="02.06.2014 klo 20:48"]
Kun olin satakiloinen, ajattelin samoin kuin ap. Nyt normaalipainoisena ajattelen, että on se oikeastaan aika sairasta, että kaupat tukevat ihmisten epäterveellisisä syömistottumuksia valmistamalla aina vain suurempia vaatteita. Minunkin oli aikoinaan helppo syödä yhä enemmän, kun kaupoissa oli vaikka kuinka suuria vaatteita. 70- tai 80-luvuilla olisi ollut pakko tehdä itse vaatteensa, tai teettää ompelijalla, jos halusi painaa överisti. Kyllä se kannusti pysymään kohtuullisissa mitoissa.
[/quote]
Runsas ylipaino ei ole terveysteko, ja sen varmasti jokainen ylipainoinen tiedostaa. Mutta meitä ylipainoisia on, ja meitä valitettavasti on paljon. Emmekä me laihdu sillä, että vaateliikkeet kieltäytyvät tarjoamasta meille kauniita, trendikkäitä vaatteita. Toisekseen: onko ylipainoinen asiakas vähemmän kunnioitettava rahoineen kuin normaalipainoinen? Vaikka ylipainoinen maksaisi täysin saman rahan kuin normaalipainoinen kauniista, trendikkäästä vaatteesta, onko myyjän kannattavaa suhtautua häneen alentavasti ja sormea heristäen?
Myös ylipainoisella on oikeus näyttää kauniilta, trendikkäältä ja huolitellulta.
Vaateliikkeet kieltäytyvät.. noh, olen erittäin erimieltä tuosta.
Mun mielestä pluskokoja on hyvin saatavilla, myös kivoja trendikkäitä vaatteita ja tämän hetken normipainoistenkin muoti suosii löysää ja reiluja leikkauksia, joten sieltäkin löytää moni pullero itselleen vaatteita.
En minäkään aina löydä hakemaani vaatekaupoista, vaikka koko on 38.
[quote author="Vierailija" time="02.06.2014 klo 20:56"]
34-kokoinen täällä katselee kateellisena melkein joka kaupassa, miten ne kivoimmat ja käyttökelpoisimmat vaatteet löytyisivät sieltä xl-puolelta :(
Suomessa ON talvi suurimman osan vuodest. Ei niitä värikkäitä hihattomia liehukemekkoja tarkene käyttää kuin hassut pari viikkoa kesässä, jos sitäkään. Ihanan keväiset värit taas ovat monesti vaikeita yhdistellä minkään muiden vaatteiden kanssa ja nämä turkoosit, kirkkaankeltaiset ja korallit, joita tyrkytetään suunnilleen joka kevät, pukevat oikeasti tosi harvaa suomalaisen ihonvärin omaavaa nätisti.
[/quote]
Minä kaipaisin, että niitä värejä tyrkytettäisiin myös meille ylipainoisille asiakkaille. Miksi värikkäät, heleät kesävaatteet löytyvät ajankohtaiseen aikaan normaalikokoisten puolelta, mutta ei pluskoon osastolta?
Ap
Häh, ite oon löytänyt tosi kivoja vaatteita just sieltä isojen kokojen osastolta, hienompia kuin normaalikokoisille. Ja koen kyllä olevani ihan "trendikäs", olivat siis oikeasti hienoja. Tais olla just jossain KappAhlissa
Kaupat myyvät sitä mille on kysyntää, ja +kokoisia on kuitenkin vähemmistö. Lisäksi vielä se, että moni +kokoinen odottaa sitä aikaa kun on laihtunut, eli ei niin paljoa edes haluta panostaa pluskokoisiin vaatteisiin.
Läski myös kertyy eri ihmisille eri paikkoihin, jos ajatellaan vaikka ns. perus t-paitaa niin M-koko menee todella "monenkokoisille" ihmisille. Tarkoitan sitä että joku S-kokoinen ostaa sen koska pitää vähän löysemmistä vaatteista, vastaavasti joku L-kokoinen joka pitää tiukemmista ostaa sen M-koon paidan. Samaa paitaa voi myös käyttää eri pituiset ihmiset, jollekkin pitkälle se on aika lyhyt malli ja lyhyelle taas pitkä malli, mutta anyway ihan kivalta näyttää kuitenkin.
Sitten taas lihavien kohdalla jos puhutaan vaikka kokoa 50 olevasta t-paidasta, niin se ei enää samalla tavalla menekkään "eri kokoisten päälle" (tai ei ainakaan istu hyvin). Joku on pitkä ja lihava, toinen taas lyhyt ja lihava =sama paita on toiselle liian lyhyt ja toiselle liian pitkä. Siinä missä jollakin on pulleat purjeet ja mahtava peräsin, on toinen omenanmallinen =sama vaate ei sovi noille molemmille vert. normaalipainoiset joille sama paita herkemmin sopii vaikka "eri mallisia" olisivatkin koska erot ovat minimaalisia (puhutaan senteistä) vert. erot lihavien kohdalla voivat olla kymmeniä senttejä vaikka esim. paino olisi suht sama mutta kertnyt eri paikkoihin kroppaa.
Lisäksi haastavaa on sekin, että moni lihava haluaa esim. peittää pulleat kädet, ja toisella ne taas ovat kropan paras osa, eli niitä halutaan esitellä --> pitäisi olla valtava määrä erilaisia vaatteita eri tavalla lihaville ihmisille, mikä ei taloudellisesti ole kannattavaa koska kyseessä on kuitenki (Suomessa) suht pieni segmentti. Jos puhutaan vaikka bolerosta (mikä hyvä asuste ja ns. normaalipainoisille sama bolero sopii todella eri kokoisille, usein ne myydäänkin "one size" tai sitten on esim. vain s/m ja m/l koot tmv.) niin lihavien kohdalla tuo ei toimi, koska jonkun kädet ei mahdu hihoihin, toisella kinnaa selästä, kolmannella on liian pieni edestä jne.
[quote author="Vierailija" time="02.06.2014 klo 20:36"]
samaa mieltä,varsinkin kaula-aukot on ihan älyttömän isoja,mulle kävisi osa normikoon vaatteista jos olisi kokoa 48,mutta sitä harvemmin on.Ja isoissa vaatteissa tuntuu,että esim t-paidat on telttoja,oikeasti,ei mitään muotoa niissä
[/quote]
Hyvä huomio!
Usein perustellaan, että "avarampi kaula-aukko hoikentaa", mutta moni ylipainoinen, rintava tuttavani taas harmittelee, että rinnat loistavat kilometrien päähän.
Ap
[quote author="Vierailija" time="02.06.2014 klo 21:09"]
Häh, ite oon löytänyt tosi kivoja vaatteita just sieltä isojen kokojen osastolta, hienompia kuin normaalikokoisille. Ja koen kyllä olevani ihan "trendikäs", olivat siis oikeasti hienoja. Tais olla just jossain KappAhlissa
[/quote]
Osaatko kertoa paikkakuntaa suurin piirtein? Olen huomannut, että esim. Tampereella on ihan erilaista etsiä vaatteita myös ylipainoisena kuin vähän pienemmässä kaupungissa. Minun kokemukseni KappAhlin ja Lindexin pluskoon osastoista ovat erittäin masentavia - ja minulla on myös ollut seuraa näillä reissuilla, joten kyse ei ole vain omasta tyytymättömyydestäni tai asenteestani. Omalla paikkakunnallani värivalikoimat juuri näissä liikkeissä olivat sanalla sanoin masentavia, vaikka kesä on jo ihan ovella!
Ap
[quote author="Vierailija" time="02.06.2014 klo 19:56"]
Ylipainoisuus ei ole tervettä, ja ehkä sitä ei haluta edistää.
[/quote]
Miksi niin paljon alapeukkuja, onhan tää ihan totta. Tupakatkin on jo tiskin alla, pitäiskö XL-koko ja sitä isommatkin laittaa piiloon ja kuiskuttaa anonyymisti myyjälle minkä koon tarvitsee? :D Ei saisi kukaan huonoja vaikutteita, eivätkä varsinkaan lapset ja nuoret kuvittelisi, että ylipainossa on jotain coolia. Haitallista terveydellekin.
Lähtökohtaisesti totta kai vaatevalmistajat keskittyvät normaalikokoisin vaatteisiin ja vaatekaupoissakin on yleisimpiä kokoja huomattavasti enemmän. M-kokoisia on rekit täynnä, siellä täällä voi olla pari XS:ää ja XL:ää. Harmittaa silloin, kun itse tarvitsisin juuri sen harvinaisen L:n tai XL:n...
Toisaalta äskenhän oli uutisissa, että yli puolet suomalaisista aikuisista on ylipainoisia, on tarvettakin isomman koon vaatteille. Tilastojen mukaan siis harvalle aikuiselle pitäisi mahtua mikään M-koko, tai sitten ne vaatekoot ja mallit ovat kasvaneet ja levinneet niin, että isompikin ihminen mahtuu pitämään M/L-kokoja.
[quote author="Vierailija" time="02.06.2014 klo 20:44"]
Mä oon usein huomannut Lindexillä että on joku tosi ihana tunika tai toppi tms, siellä pluskoon osastolla, eikä löydy kokoja normaaleille.
[/quote]
Juuri huomasin Lindexillä saman! Katse kiinnittyi värikkäisiin kivannäköisiin vaatteisiin, mutta olivatkin pluskokoja.
Tilaan pluskokoiset vaatteeni lähes kaikki ulkomailta. Suurimmaksi osaksi briteistä. Trendikkäitä, edullisempia (h&m-laatua) ja nuorekkaita.
Suomen ketjuliikkeistä voin joskus ostaa yksittäiset housut, alennusmyynneistä tai jotain jonka tarvitsen just nyt heti.
Eikö se ole hyvä, että xl-koon vaatteet ovat rumia. On ainakin joku motivaatio laihduttaa. Eihän reilusti ylipainoisena oleminen kuitenkaan saisi olla pysyvä olotila.
Ompele itse, ei ole vaikeeta
http://www.coletterie.com/your-creations/curvy-colette-check-out-the-makes
Veikkaan että isommissa kaupungeissa ne isot koot menevät nopeammin? Ja tietenkin parhaat lähtevät ensimmäisinä... Mutta jos AP:ta lohduttaa yhtään, niin vasta nyt alkaa tulla kunnon kesävaatetta kauppoihin, eli bikineitä sun muita, ehkä olit hieman etuajassa? :)
Mä ihmettelen miksi edes tarvitsee olla erilliset plus-koon mallistot ja osastot, miksei vaan voisi tehdä niitä ihan samoja vaatteita myös isompina kokoina?
[quote author="Vierailija" time="02.06.2014 klo 21:20"]
Eikö se ole hyvä, että xl-koon vaatteet ovat rumia. On ainakin joku motivaatio laihduttaa. Eihän reilusti ylipainoisena oleminen kuitenkaan saisi olla pysyvä olotila.
[/quote]
Se ei ole hyvä, että ne ovat rumia. Annan henkilökohtaisen esimerkin: minulle vaateostokset ovat tällä hetkellä usein olleet isomman luokan pettymys, koska iloisia ja ajankohtaisia kesävaatteita on vaikea löytää, ellei ompele itse, tilaa netistä tai maksa maltaita. Se ei kannusta minua laihduttamaan tai innostumaan elämäntapamuutoksesta, vaan masentaa. Minä en harrasta onnekseni tunnesyömistä (minulla menee ruokahalu surullisena), mutta ymmärrän heitä joille epäonnistunut ostosreissu tarkoittaa lohturuokaa.
En voi olla painottamatta, että ylipainoisella on oikeus näyttää kauniilta, trendikkäältä ja huolitellulta, vaikka hänen ylipainonsa olisi terveysriski hänelle itselleen tai taloudellinen riski hänen naapurilleen.
Ja jos halutaan ottaa tupakointi rinnakkaisesimerkiksi: kyllä, terveysbyrokratia heristelee tupakoijalle sormeaan, kun hän ostaa tupakkaa. Se ei silti tee sitä tupakoivan ihmisen vaatekaapissa.
Ap
[quote author="Vierailija" time="02.06.2014 klo 21:23"]
Veikkaan että isommissa kaupungeissa ne isot koot menevät nopeammin? Ja tietenkin parhaat lähtevät ensimmäisinä... Mutta jos AP:ta lohduttaa yhtään, niin vasta nyt alkaa tulla kunnon kesävaatetta kauppoihin, eli bikineitä sun muita, ehkä olit hieman etuajassa? :)
[/quote]
Kiitos lohdun sanoistasi. :) Toivon, että iloiset värit ja liehuhelmat löytäisivät paikkansa myös pluskoon henkareille. Nämä vaatteet olivat jo nyt normaalipuolella, joten oli melkoinen kontrasti harmaalinjan pluskokopuolelle.
Sinä joka ehdotit ompelua: ompelen sekä harrastuksekseni että juuri tästä syystä, ja yritän harjaantua lisää. Harmikseni kokemukseni on vielä lapsenkengissä. Varteenotettava vaihtoehto, kiitos!
Ap
[quote author="Vierailija" time="02.06.2014 klo 20:48"]Kun olin satakiloinen, ajattelin samoin kuin ap. Nyt normaalipainoisena ajattelen, että on se oikeastaan aika sairasta, että kaupat tukevat ihmisten epäterveellisisä syömistottumuksia valmistamalla aina vain suurempia vaatteita. Minunkin oli aikoinaan helppo syödä yhä enemmän, kun kaupoissa oli vaikka kuinka suuria vaatteita. 70- tai 80-luvuilla olisi ollut pakko tehdä itse vaatteensa, tai teettää ompelijalla, jos halusi painaa överisti. Kyllä se kannusti pysymään kohtuullisissa mitoissa.
[/quote]
Toi on tosi hyvä pointti. Itse entisenä hoikkana ja nyt yli satakiloisena, olisin varmaankin pienempi, jos kaupoista ei löytyisi kivoja 48-50 koon vaatteita. Nykyäänhän melkein joka ketjulla on oma plus mallisto.